Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Pumppujen äänitaso  (Luettu 22836 kertaa)

Poissa maalammittaja

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Pumppujen äänitaso
« : 18.10.04 - klo:12:25 »
Onko kenellekään muulle käynyt niin, että pumppu on myyty sisätiloihin ja myyjä "unohtanut" kertoa äänitasosta sillä seurauksella, että kodissa on nyt erittäin äänekäs, resonoiva pumppu, jonka ääni kuuluu häiritsevästi koko taloon ? Käsittääkseni en ole ainoa tapaus tässä maassa.

Poissa Kuumaa_kalliosta

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 630
Re: Pumppujen äänitaso
« Vastaus #1 : 18.10.04 - klo:14:04 »
Jos pumppu on tarjottu asuintiloihin sopivana, silloin myyjän pitää mainita, jos sen äänitaso voi olla ongelma. Luulen, että kunnallinen kuluttaja-asiamies voi auttaa sinua selvittämään, mitä kannattaa tehdä. Jos pumpun myyjä/valmistaja on vähänkään kunniallinen, saatte palautettua sopimattoman laitteen. Hanki tilalle laite, jonka äänitason luvataan olevan asuintiloissa riittävän hiljainen.
Aina helpompi neuvotella, jos ei ole ehtinyt vielä maksaa laitetta.

P.S. onko pumpussa mäntä- vai kierukkakompura?

Poissa O.J.

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 126
  • Lämpöässä V10 & porakaivo 210m, 06/2004 -->
Re: Pumppujen äänitaso
« Vastaus #2 : 18.10.04 - klo:18:12 »
Onkohan noita melutasoja/resonointeja vertailtu missään? Täällä Lämpöässän myyjä sanoi, että melua on jääkaappia enemmän, mutta resonoinnista ei puhunut mitään. Ei suositellut makuuhuoneeseen ;D

Itsellä ei ongelmaa, kone vastakkaisessa päädyssä, mitä makuuhuoneet ja muiden asuinhuoneiden ja "konehuoneen" välissä on vielä saunatilat, joten ei käytännössä mitään häiriöitä.

Raskas työ vaatii raskaat huvit...ja vaivattoman lämmitysmuodon:)

Poissa maalammittaja

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Pumppujen äänitaso
« Vastaus #3 : 19.10.04 - klo:09:42 »
Pumppu on valitettavasti jo maksettu ja olen alusta pitäen tehnyt selväksi sen, että en ole äänitasoon tyytyväinen. Ääntä on yritetty saada pois vuoraamalla nurkkaus akustovillalla, mikä luonnollisestikaan ei ole auttanut yhtikäs mitään, sillä  äänihän tulee välirunkoja ja putkistoja pitkin. Pumppu on  valitettavasti kompura-malli, mutta eipä sitäkään kukaan minulle maininnut. Sen sain itse selville jälkikäteen :-(.
Myyjä ei sanallakaan koskaan maininnut äänitasosta, vaikka hyvin tiesi, mihin tiloihin olimme pumppua sijoittamassa ja itse kävi tiloissa vielä silloinkin kuin välipohja oli auki.
Ilmeisesti myyjän mielestä pumppu sopii hyvin sisätiloihin :-0
Olen ollut yhteyksissä kuluttaja-asiamieheen ja olen tekemässä raporttia siitä, mikä tässä asiassa meni pieleen (monta muutakin asiaa). Hänen mielestään minulle kuitenkin pitäisi olla paljon näyttöä ja todistusaineistoa, mittaustuloksia, joita minulla luonnollisesetikaan ei ole.  Mutta kuuleehan tuon nyt korvallakin ja kukaan ihminen ei varmasti ole sitä mieltä, että äänitaso on sisätiloihin sopiva.

Ongelmana näissä pumpuissa on nimenomaa se, että tehtaalla ja mittaustiloissa ne varmasti käyvätkin tasaisesti ja siedettävästi..mutta sitten kun ihmiset sijoittavat ne omiin tiloihinsa ja putkimiehet liittelevät putkia...tulevat esiin kaiken maailman resonanssit yms. Niitähän ei ihmiset messuilla kuule eikä näet putkihärveleitä eikä paisuntakattiloita. Eikä ainakaan tämä meille myynyt firma ole ketään vienyt ennen ostopäätöstä tiloihin, joihin pumppu olisi jo asennettu ja käynnissä. Siellähän sen vasta kuulisi, mistä on kyse.

Maalämmön pitäisi nostaa talon myyntiarvoa, jos joskus myymään joutuu. Meidän tapauksessa maalämpö kuitenkin laskee myyntiarvoa, sillähän eihän kukaan vapaaehtoisesti kuuntele ääniä, jotka meillä kaikuvat talon joka nurkassa.

En aio jättää asiaa tähän. Tällä investoinnilla olen mielestäni oikeutettu saamaan jotain paljon parempaa, kuin mitä olen saanut tähän asti.

Poissa Kuumaa_kalliosta

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 630
Re: Pumppujen äänitaso
« Vastaus #4 : 19.10.04 - klo:09:57 »
Hyvä, ettet jätä asiaa tähän. Jos ei pidä itse oikeuksistaan huolta, eivät sitiä muutkaan pidä.

Eniten luulisi pumpun valmistajan/toimittajan pelkäävän kielteistä julkisuutta. Pidä foorumi ajantasalla jutun käänteistä! Onnea!

Poissa maalammittaja

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Pumppujen äänitaso
« Vastaus #5 : 19.10.04 - klo:14:28 »
Kiitos kannustuksesta, sitä tarvitaan kun lähden "soitellen sotahan" Tätä foorumia lueskellessa on toisaalta hyvä huomata, että emme suinkaan ole ainoita mutta taas toisaalta todella masentavaa lukea, että tyytymättömiä on näinkin monia.
Kirjoittelen asiasta kunhan se etenee :-)

zenith

  • Vieras
Re: Pumppujen äänitaso
« Vastaus #6 : 19.10.04 - klo:22:17 »
Suomen rakentamismääräyskokoelma antaa varmaankin ohjearvot sallituille äänitasoille sekä niiden mahdollisille sallituille, hetkellisille ylityksille. Joku foorumilaisista varmasti tuntee kokoelman paremmin, joten voisi vastata aiheeseen tarkemmin. Ottaakohan virallinen tavarantarkastaja mitään kantaa ääniongelmiin? Kyllä kai... ?

Ääniongelmaan tuntuu törmäävän yllättävän usein? Tai hiljaisten pumppujen omistajat eivät vain pidä hiljaisuudesta ääntä :-)

Mikäli nämä kaikki ääniongelmat ovat tosiasiallisia niin kyllä valmistajien täytyisi herätä ja ryhtyä toimenpiteisiin tämän asian korjaamiseksi, olkoon melun aiheuttaja sitten iv koje tai astianpesukone. Vaihtoehtoisesti valmistajien pitäisi antaa sellaiset suunnitteluohjeistukset teknilliselle- ja/tai laitetilalle sekä asennukselle, että äänitaso ei aiheuta ongelmia asumiseen.

Valmistajien pitäisi myös ilmoittaa esitteissä äänitasot, koska niissä taitaa olla suuret erot eri valmistajilla sekä eri kompresorityypeillä.

Pidä meidät ajantasalla tapahtumien kulusta.

Poissa maalammittaja

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Pumppujen äänitaso
« Vastaus #7 : 20.10.04 - klo:10:42 »
En ole ko. kokoelmasta kuullut enkä tiedä äänitasoista ja desibeleistä. Mielestäni tätä  pumpusta ja sen resonoinnista aiheutuvaa "meluhaittaa " ei voi numeroin kuvata ja sanoa, mikä on ok ja mikä ei. Ei kukaan meistä varmasti osaa silti ajatella, miten ärsyttävästä äänestä on kyse vaikka kuinka brosyyreistä lukisi, että on niin ja niin monta desibeliä. Eikä kai myyjä siihen voi vedota, että olisit lukenut desibeliarvot ?? Edelleenkään ne eivät anna kuvaa siitä, miten pumppu käyttäytyy ja resonoi juuri sinun kodissasi ja rakenteissa.

Vävynikin ehdotti tavarantarkastajaa, mutta äkkiseltään tuntuisi, että hän vaan tulee toteamaan, että ok laite, oikein asennettu, käyntiääni normaali ja desibeliarvo sitä ja tätä. Mutta entäs sitten ?? Ei se edelleenkään minua lohduta eikä poistä sitä häritsevää ääntä joka kantautuu kodin joka kolkkaan pumpun käynnistyessä, käydessä ja sammuessa.
Mutta tietenkin tuokin vaihtoehto on hyvä pitää mielessä.

Olen varma siitä, että tyytymättömiä on todella monia, mutta ihmiset eivät vaan muun rakennusurakan ohella ja loputtua jaksa tapella oikeuksiensa kanssa. Ja oikeassa olet siinä, että eihän tyytyväiset ikinä pidä ääntä eikä ota asioita esille ihan vaan kehuakseen, kuinka tyytyväisiä ovat.

Mutta perästä kuuluu kunhan asiassa edetään :-)

Poissa faustino

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 17
  • Lämpöässä 15V
Re: Pumppujen äänitaso
« Vastaus #8 : 20.10.04 - klo:11:47 »
Tämä äänitaos voi tosiaan olla ongelma. Mikäli joku pähkäilee pumpun hankintaa ja ääni epäilyttää, niin meille saa tulla kuuntelemaan pumpun ääntä. Pumppu on Lämpöässän V15 ja sijoitus on autotallin yhteydessä.

Kyllä tuo pumppu sen verran pitää ääntä, etten sijoittaisi sitä asuintilan yhteyteen. Pumpusta ei kuulu mitään ääntä muualle kuin autotalliin.

Poissa Kuumaa_kalliosta

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 630
Re: Pumppujen äänitaso
« Vastaus #9 : 20.10.04 - klo:14:51 »
Onko sulla kierukka- vai mäntäkompressori, faustino? Lämpöässä myy jostain syystä molemmilla.

Ehkä olisi kehoitettava kaikkia ML-pumppua harkitsevia kysymään toimittajalta tuota melutasoa, mieluiten kirjallisena ;)

Poissa Peca

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 320
  • Lämpöä maasta jo vuodesta 2002
Re: Pumppujen äänitaso
« Vastaus #10 : 20.10.04 - klo:15:55 »
Moi, mulla on IVT:n E11 pumppu, eli 11kW:n lämpöteholla. Scroll-eli kierukkapumppu. IVT käyttää isommissa pumpuissa Scrollia osin juuri äänitason vuoksi.
Meillä on saneerauskohde ja yli kaksi vuotta se on pörissyt tuolla vanhassa pannuhuoneessa eikä mitään  ongelmia ole äänitason kanssa ollut. Voisin sen sijoittaa myös esim. kodinhoitohuoneeseen, äänitaso on vähän jääkaappia kovempi.
Eiköhän se mäntäpumpun edestakainen liike sen resonanssin aiheuta.
IVT E11 + 300/200 litran käyttövesivaraaja + 500 litran puskurivaraaja. Reikää akt. 285m

Poissa maalammittaja

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Pumppujen äänitaso
« Vastaus #11 : 20.10.04 - klo:16:34 »
Kehotan kaikkia lämpöpumpun hankintaa suunnittelevia vaatimaan myyjän viemään kohteeseen, jossa vastaava pumppu on jo käynnissä ja samassa tilassa kuin mihin itse on sen ajatellut sijoittaa. Jops tämä ei käy niin sijoittakaa ihmeessä pumppu kokonaan toiseen rakennukseen. Sain kuulla eräältä kohtalotoverilta, että tämä meille myydyn pumpun ääni kuuluu läpi jopa  kellarista sekä erillisestä teknisestä tilasta.

Voi kun itse olisi silloin osannut vaatia moista :-(

Poissa Kuumaa_kalliosta

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 630
Re: Pumppujen äänitaso
« Vastaus #12 : 20.10.04 - klo:18:58 »
Lainaus
Eiköhän se mäntäpumpun edestakainen liike sen resonanssin aiheut
Sepä on suurin syyllinen. Tietenkin kierukkapumpussakin voi olla tärinää, mutta ei niin paljoa. Ääntä voi syntyä ML-pumpussa myös keruuliuospumpusta tai kiertovesipumpusta.

Kun on jokin värähdyslähde, niin sopivan mittainen vesiputki voi alkaa värähdellä ja ääni voimistua melkoisesti, jos putken mitta osuu sopivasti yhteen värähtelyn aallonpituuden kanssa. Näihän se on useimmissa soittimissakin.

Poissa faustino

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 17
  • Lämpöässä 15V
Re: Pumppujen äänitaso
« Vastaus #13 : 20.10.04 - klo:20:30 »
[glb]Onko sulla kierukka- vai mäntäkompressori, faustino? Lämpöässä myy jostain syystä molemmilla[/glb]

Meidän pumppu on mäntäkompressori. resonointia en kyllä kuule "parhaimmallakaan tahdolla.

Poissa hillo

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 18
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Pumppujen äänitaso
« Vastaus #14 : 21.10.04 - klo:08:12 »
Mulla on Geopron sh-laite laitehuoneessa joka on makuuhuoneen seinän takana.
Lämpöpumppu on mielestäni tosi hiljainen, mutta lattialämmityksen kiertovesipumppu on resonoi runkotolppaan, näinollen kiertovesipumppu on äänekkäämpi kuin lämpöpumppu.
Äänitaso ei tosin ole häiritsevä. (Peittyy muihin makuuhuoneen ääniin)

Poissa Kasperi

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Pumppujen äänitaso
« Vastaus #15 : 25.10.04 - klo:10:56 »
Pumppujen desibeleja on mitattu ja testin tulokset loytyy : www.wpz.ch

Poissa Kasperi

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Pumppujen äänitaso
« Vastaus #16 : 25.10.04 - klo:11:04 »
Unohtu tama tuosta edellisesta. Hankala verrata jos ei ole vertauskohteita ;), eli :

Melutaso (dB) Esimerkki Aikaraja
0 Kuulokynnys  
5 - 25 Pensaiden lehtien havina  
25 - 50 Tietokone  
50 - 70 Äänekäs puhuminen  
70 - 85 Liikenne e - 8 h
85 - 90 Moottoripyörä 4 - 2 h
90 - 110 Disco 2 h - 1 min
110 - 130 Kipukynnys Oleskelua ei suositella

Meille tuleva pumppu pitas myyjan mukaan kayda 46dB:lla, mutta sehan nahdaan sitten vasta kun asennettu. Pumppu tulee kodinhoitohuoneseen, joten kovaa molya ei viitsisi kuunnella. ;) ;)

tepaa

  • Vieras
Re: Pumppujen äänitaso
« Vastaus #17 : 25.10.04 - klo:15:22 »
Meillä LämpöÄssä 9V ja on oltu huomaavinaan että näin vuoden käyttämisen jälkeen olisi ääni jotenkin pehmentynyt, tiedä sitten totuutta.

Mutta miellä tosiaan varastossa paksu 145mm seinä hyvillä eristeillä ja katossakin 400mm eristettä.

Poissa Kuumaa_kalliosta

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 630
Re: Pumppujen äänitaso
« Vastaus #18 : 25.10.04 - klo:18:49 »
Kiitos vinkistä sveitsiläisiin tutkimuksiin, Kasperi. Siellä ei ollut Suomessa myydyistä pumpuista kuin CTC (= Bentone), IVT, Nibe ja Thermia. Nämä pärjäsivätkin keskieurooppalaisessa seurassa ihan hyvin sekä hyötysuhteeltaan että melutasoltaan. Tosin malleja oli testattu aika vähän, Nibellä vain yksi.

Paljon enemmän kuin laitteeen ominaisääni ratkaisee ML-pumpun asennus alustalleen sekä putkituksen asennus. Heikko laitteen resonanssi voi voimistua kovasti, kun on putket on laitettu sopivasti väärin.

Poissa mnk

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 673
  • IVT 11E HT+/203m/2006
Re: Pumppujen äänitaso
« Vastaus #19 : 25.10.04 - klo:20:05 »
Sveitsin linkkejä:
http://www.wpz.ch/

Maalämpöpumppujen mittaustuloksia:
http://www.ntb.ch/files/1/3161/swliste%20deutsch%2016.Okt.03.pdf

Sveitsin SULPU
http://www.fws.ch/

Poissa maalammittaja

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Pumppujen äänitaso
« Vastaus #20 : 26.10.04 - klo:08:39 »
Kasperi, kenen pumppua olet sijoittamassa Kodinhoitohuoneeseen ?
Oletko käynyt jossain kohteessa kuulemassa pumppua käynnissä ? Suosittelen lämpimästi, sillä väittihän meidän pumpunkin myyjä pumpun käyvän hiljaa tai kuten vanha jääkaappi :-(  
Nimimerkki "kuumaa kalliosta" on samaa mieltä kuin mitä itse olen todennut kantapään kautta, että pumpun äänitasoon vaikuttavat rakenteet, alustat, putkien asennus yms.yms. Testiolosuhteissa pumput ehkä käyvätkin kuin ihmisen mieli, mutta sitten kun niitä sijoitellaan ja liitellään ties kenen toimesta , tulevat esille jos mitkä resonanssit ja sivuäänet.
Kasperi, jos ehdit vielä, niin vaadi koneen kuulemista jo jossain olemassaolevassa kodinhoitohuone-kohteessa !

Poissa repa

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämmittäjä - putket järvessä
Re: Pumppujen äänitaso
« Vastaus #21 : 28.10.04 - klo:21:02 »
Meidän kohteessa scroll-kompressorilla varustettu pumppu on sijoitettu tuulikaappiin. Itse pumpun ääni ei ole häiritsevä, mutta aluksi (itse tekemistäni) putkiasennuksien kannakoinneista aiheutui jotain resonointia ja "kolaus" pumpun käyntiinlähdön yhteydessä. Myös kiertovesipumpun ääni kuului hieman samanlaisena kuin vanhassa patterilämmitystalossa. Muutin putkien kannakointipaikkoja ja laitoin solukumieristeen pätkät uusien kannakkeiden ja putkien väliin. Siihen loppuivat putkistoäänet. Lämpöpumpun ääni häiritsee nyt vähemmän kuin kotona kodinhoitohuoneessa olevan ilmanvaihtokoneen ääni.

Itse pumpusta rakenteisiin aiheutuvia tärinöitä voi koittaa poistaa laittamalla pumpun jalkojen alle palaset tärinänvaimennusmattoa. Tällaisia saa esim. Etolasta tai Pohjolan kumista.

Poissa laaman

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
  • IVT C5
Re: Pumppujen äänitaso
« Vastaus #22 : 12.11.04 - klo:21:36 »
Minun IVT c5 pumppu on käynyt nyt noin 5vuotta kodinhoitohuoneessa, enkä ole huomannut koneen käyntiä normaalissa elämisessä enää jokuseen vuoteen lainkaan.
(mutta kyllä se on silti joskus päälläkin ollut)

kun oikeen oottelee koneen käynnistymistä niin ainoa häiritsevä ääni tulee kun kiertovesi pumput lähtee päälle ennen konetta, ja käynnistyessä rele napsahtaa "äänekkäästi" päälle.

mutta myyntiin menee kuitenkin koko talo, ja uutta rakentamaan tietysti maalämmöllä varustettuna


Poissa kilovatti

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Pumppujen äänitaso
« Vastaus #23 : 14.12.04 - klo:14:18 »
Talon suunnittelu loppusuoralla. Maalämpöön olen päätymässä, mutta optimaalisella tilasuunnittelulla tekninen tila sijaitsee makuuhuoneen vieressä. Oletteko siis sitä mieltä että oikein asennettu maalämpöpumppu ja tarpeeksi paksut seinät teknisen tilan ja makuuhuoneen välillä mahdollistaisi makuuhuoneessa nukkumisen? Vai täytyisikö tilaratkaisussa tinkiä ja sijoittaa huoneet toisin?

Poissa KOO

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Pumppujen äänitaso
« Vastaus #24 : 14.12.04 - klo:16:43 »
Meillä tekninen tila laitettiin ääniongelmien eliminoimiseksi eripuolelle taloa kuin makuuhuoneet.
Välissä on sauna ja pesuhuone ja eristettyä harkkoseinää.
Vesipumpun ja lämpöpumpun käymisen kuule silti hyvin(varsinkin yöllä),tosin ei siihen 10 vuoden jälkeen kiinnitä mitään huomiota ;)

Poissa maalammittaja

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Pumppujen äänitaso
« Vastaus #25 : 16.12.04 - klo:08:48 »
Kilovatti, sinuna miettisin uudelleen teknisen tilan sijoittamista. En ikipäivänä laittaisi teknistä tilaa makkarin viereen. Sinulla ei ole mitään takuita kuitenkaan lopputuloksen äänettömyydestä ennen kuin pumppu käy ja käyt nukkuumaan viereiseen huoneeseen. Myyjät ovat hyviä lupailemaan vaikka kuinka hiljaista lopputulosta , mutta kun näitä juttuja lukee, niin monelle on käynyt aivan toisin...meistä puhumattakaan. Minkä firman pumppua olet ostamassa ??

Poissa Forum Admin

  • Administraattori
  • Täysjäsen
  • *****
  • Viestejä: 135
Re: Pumppujen äänitaso
« Vastaus #26 : 16.12.04 - klo:09:00 »
Meillä varasto on toisen lapsen makuuhuoneen vieressä.

Varaston ja makuuhuoneen välinen seinä on tehty paksuksi.:
- Kyprokki EK
- Tuulensuojalevy
- 145 mm runko jossa villat
- Kyprokki EK

Ja katossa 140mm villaa. Sitten jokainen reikä tilkitty seinässä (varsinkin katon ruoteiden välit seinän kohdalla).

Ratkaisu ihan onnistunut. Niin varastossa pyörii LämpöÄssä 9V mäntä-kompuralla. Varastossa myös Enervent Pingvin ACE ilmastointilaite jonka humina kuuluu melkein enemmän kuin pumpun ääni. Niin tai tasoittavat sopivasti toistensa ääniä...

Mutta neuvoksi ehkä, ota scroll ja tee paksu seinä huolellisella äänieristyksellä.

Poissa pölötis

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 151
  • 8,5 Nibekin taitaa toimia 10/2004
Re: Pumppujen äänitaso
« Vastaus #27 : 16.12.04 - klo:16:34 »
Minulla Nibe  mäntäkompuralla , on kyllä omalta ääneltään niin hiljainen että ei varmasti häiritse 12 vuotiaan poikamme unia jonka huone on seinän takana(tiiliseinä).
Alussa kuului hieman häiritsevää matalaa murinaa kompuran käydessä mutta se johtui erään kupariputken seinän läpiviennistä.
Voisin ottaa laitteen kodinhoitohuoneeseen jos ei teknisessä tilassa olisi ollut sille tilaa.
Että tälläisiä kokemuksia minulla.

Poissa kilovatti

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Pumppujen äänitaso
« Vastaus #28 : 21.12.04 - klo:13:55 »
Hyviä näökohtia, kiitokset vastauksista! Kokemukset näköjään vaihtelevat laidasta laitaan, joten varman päälle ottaminen saattaa olla pitkän päälle järkevää kuten "maalämmittäjä" toteaakin. Katsotaan miten homma kehittyy.

Poissa putkimies

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 15
  • perusasentaja
Re: Pumppujen äänitaso
« Vastaus #29 : 22.03.05 - klo:21:08 »
Ensimmäisenä täytyy muistaa tuossa myyjien virheellisessä vertauksessa pakastimeen se pakastimen kompura lienee jotain 0.5kw ja lämpäpumpun kompurat jotain 5kw eli ne ei voi mitenkään olla yhtä hiljaisia.

Eniten ääntä aiheuttaa johtumalla tulevat äänet eli putket "kinnaa" jotenkin.

Olisi hyvä kayttää taituisia letkuja (esim sellaisia teräspunos päällyksellä olevia) pumpun ja seinäkannakkeiden välissä.

Aina jos vain mahdollista niin pumppu kannattaa sijoittaa eri rakennuskeen, esim autotalliin, ei se kanaali lopuksi paljoa hintaa lisää.