Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: V9 säädöt/käyntijakson pituus  (Luettu 28148 kertaa)

Poissa mlverkko23

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 72
  • Thermia Calibra 2020, 200m, 250m2, 700m3
Re: V9 säädöt/käyntijakson pituus
« Vastaus #40 : 07.02.06 - klo:19:42 »
Niin, onhan siellä sellainen termari myös, jonka alittuessa vastus menee päälle. Mutta alensin sitä vastaavasti.

t:Pertti

PS. Mistähän nuo kuuluisat legionellat ylipäänsä muuten tulevat? Kun vesi tulee kalliosta syvältä ja vesi on (tutkimusten mukaan melko) puhdasta. Tosin en ole ko. aiheeseen perehtynyt kovinkaan paljoa.

Poissa mlverkko23

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 72
  • Thermia Calibra 2020, 200m, 250m2, 700m3
Re: V9 säädöt/käyntijakson pituus
« Vastaus #41 : 09.02.06 - klo:18:44 »
Käyntiajat olivat kunnossa kun oli pakkasta, mutta nyt kun on enää -10C niin jälleen lyhyitä jaksoja. Kone käynnistyy 4 kertaa tunnissa ja käy 3-4 minuuttia kerrallaan.

Vääntelin sitä alalämpönuppia vielä jonnekin 35-38 tuntumaan, mutta ei sanottavaa vaikutusta.

Onko se niin, että kun se käynnistyskynnys alenee niin vastaavasti pysähtymiskynniskin laskee?

En ymmärrä tämän pumpun käyttäytymistä.

Pertti

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 055
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: V9 säädöt/käyntijakson pituus
« Vastaus #42 : 09.02.06 - klo:19:08 »
Lainaus
Käyntiajat olivat kunnossa kun oli pakkasta, mutta nyt kun on enää -10C niin jälleen lyhyitä jaksoja. Kone käynnistyy 4 kertaa tunnissa ja käy 3-4 minuuttia kerrallaan.

Vääntelin sitä alalämpönuppia vielä jonnekin 35-38 tuntumaan, mutta ei sanottavaa vaikutusta.

Onko se niin, että kun se käynnistyskynnys alenee niin vastaavasti pysähtymiskynniskin laskee?

En ymmärrä tämän pumpun käyttäytymistä.

Pertti

Pudotat alaminimin vaikka 20 asteeseen, Ouman nostaa sen automaattisesti lämpökäyrä - 5 astetta arvoon. Eli kun lämpökäyrän lattiavesipyynti on 30 astetta niin ouman nostaa alaminimin 25 asteeseen automaattisesti. Sen voit lukea menovesi-infosta. Alaerotus samaan aikaan maksimiin 10 astetta (huoltovalikon kautta).


Sitten ei paljon muuta olekkaan tehtävissä. Missä Pertti asustelet ja mikä on talosi ikä ja eristystaso?

Jani

Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa mlverkko23

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 72
  • Thermia Calibra 2020, 200m, 250m2, 700m3
Re: V9 säädöt/käyntijakson pituus
« Vastaus #43 : 09.02.06 - klo:22:45 »
Pudotan sitä alaminimiä - katsotaan miten käy. Mutta huomaa, mun ouman on mallia 80-EH. Ei kai siinä mitään huoltovalikoita ole. Myöskään mitään erotuksia en pysty antamaan. Se 201 vai mikä se nyt oli taitaa olla monipuolisempi.

Panin jo kyselyn Lapuallekin.

Taloni on Etelä-Suomessa pk-seudun liepeillä. Täystiilitalo, seinissä 180 mm, yläpohjasta vähän puuttuu puhalusvilloja. Alapohjassa 100-150 mm styrox+30 mm uretaanilevy. Pidän tätä eristystasoa normaalina tasona.

Alakertaa asuttu vuodesta 2000 ja yläkerta käyttöön viime vuonna.

Ja LP:n vuosikulutus ollut koko ajan n. 8000 kWh:n tienoilla. LÄ käyttöön syksyllä 1999. Kompura hajosi jouluaattona 2000. Syy on edelleen mysteeri. Epäilen sähkön laatua. (vai olisko ollut se pätkä.....?

Pertti

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 055
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: V9 säädöt/käyntijakson pituus
« Vastaus #44 : 10.02.06 - klo:09:05 »
@ mlverkko23

Ouman 80 onkin hankalampi juttu. Pitäisi olla käyttöohje ennenkuin pystyisi sanomaan mitään varmasti. Näetkö säätöyksiköstä erikseen vesisäiliön ylä- ja alalämpötilat. Entä käyttöveden lämpötilan. Ideahan on että tuotetaan mahdollisimman viileää lattiavettä (alalämpö) ja (ainakin välillä) yli 55 asteista käyttövettä, jotta legionella saadaan tapettua. V-sarjan tuotteissa saadaan kuumaa käyttövettä "sivutuotteena", mikäli kompressori on niukasti mitoitettu. Eli sinun ja minun tapauksessani tämä vaatii yli 20 asteen pakkasia. Parhaimmat lukemat olivat kun pakkanen oli vuorokauden alle -30 asteessa, tällöin ylälämpö nousi minulla 68 asteeseen.

Pumppusi on vielä reilummin mitoitettu kuin minun 8). PK-seudulla on lämmöntarve n. 20% pienempi kuin täällä JKL:n liepeillä (http://www.fmi.fi/saa/tilastot_148.html). Olet varmaan lukenut noita kulutuslukuja, jotka minun tapauksessani ovat jotakuinkin samoja kuin sinulla.

Itselläni kun kompura joskus rikkoutuu, niin laitan numeroa tai kaksi pienemmän tilalle. (kts. http://www.kanetti.fi/~sailor/v15/)

Jani
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa mlverkko23

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 72
  • Thermia Calibra 2020, 200m, 250m2, 700m3
Re: V9 säädöt/käyntijakson pituus
« Vastaus #45 : 10.02.06 - klo:19:22 »
@sailor

En näe muuta kuin varaajan lämpötilan sekä paluuveden lämpötilan.

Pumpun mitoitukseen vaikutti se, että sillä piti varautua lämmittämään myös 50-80 m2:n talousrakennus joskus.

Voiko kompuraa noin vain pienentää. Eikös se edellyttä muita sovitustoimia?

t:Pertti

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 055
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: V9 säädöt/käyntijakson pituus
« Vastaus #46 : 10.02.06 - klo:22:17 »
Lainaus
En näe muuta kuin varaajan lämpötilan sekä paluuveden lämpötilan.

Pumpun mitoitukseen vaikutti se, että sillä piti varautua lämmittämään myös 50-80 m2:n talousrakennus joskus.

Voiko kompuraa noin vain pienentää. Eikös se edellyttä muita sovitustoimia?

Onko tuo paluuvesi lattiakierron paluuvesi? Tiedätkö mikä lämpötila ohjaa pumppusi käynnistymistä? Mistä tuo varaajan lämpötila otetaan (varaajan ylä-ala-keskiosa)?

Ainakin maapiirin pumppu on sama LÄ:n V-malleissa. Ei nyt tietenkään kannata toimivaa järjestelmää uusia, mutta sitten joskus se "oikean" kokoinen kompura. Vaikkakin tämä nykyinen kyllä puoltaa paikkaansa saunottaessa isolla porukalla ;)

Jani
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa mlverkko23

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 72
  • Thermia Calibra 2020, 200m, 250m2, 700m3
Re: V9 säädöt/käyntijakson pituus
« Vastaus #47 : 11.02.06 - klo:10:18 »
@sailor

Paluuveden lämpötila onkin itse asiassa lattiakierron menoveden lämpötila, mikä onkin järkevämpi. Sekaannusta tulee välillä kun pumpuun on merkitty vaan se väärin paluun nimellä.

Varaajan lämpötila-anturin lanka näyttäisi menevän jonnekin keskiosaan (eristeen läpi). Se näyttää vaihtelevan välillä 40-70 C sen mukaan missä asennossa säätönuppia pitää (ja paljonko on pakkasta).

Säätönuppi on oikeastaan ainut säädettävä asia tässä mallissa. Siinä on lämpötila-asteikko 0-100 C. Yleensä olen pitänyt sitä 45-55 C:n alueella. Nyt olen alentanut sitä 35 C:hen.

Oumanin EH-80:ssä olen käyttänyt säätökäyrää B+, mutta nyt pelkkää B:tä. Minulla oli ehkä sellainen tilanne, että meneoveden lämpötila oli korkean puoleinen ja huonetermarit usein kiinni (paitsi kosteiden tilojen käsisäätöpiirit, joista puski lämpöä oiken kunnolla).

Nyt tilane näyttäisi tasapainoisemmalta.

Käyntijaksot (käyntiaika+pysähdyksissäoloaika) näyttäisivät olevan noin tunnin (ulkona -8C) ja käyntiajat 16-18 min eli kaiketi ok.

Tämä talo reagoi hitaasti muutoksiin ja on kai niin, ettei kannata tehdä muutoksia kovin tiuhaan tahtiin.

Jos nyt käyntisyklit (käynnistyksestä käynnistykseen) ovat noin tunnin luokkaa sekä -10C:ssä että -20C:ssä niin olen tyytyväinen.

terv: Pertti