Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Lämmin käyttövesi ?  (Luettu 4257 kertaa)

Poissa Maalampo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 510
Lämmin käyttövesi ?
« : 15.05.05 - klo:19:28 »
Voisiko joku kertoa minulle miten lämmintä käyttövettä Lämpöässällä voi ja kannattaa tehdä, minulla on nykyisessä talossa IVT:n C7 pumppu ja en ole veden lämpötilaan tyytyväinen . IVT:ssä ei veden lämpötilaa voi nostaa yli 50 ja kun minulla on lämpimän veden kirrätys niin hanasta tulee vain 44 asteista vettä. Aion rakentaa ensi kesänä uuden talon johon ehdottomasti laitan maalämmön mutta merkistä en ole vielä varma.

Poissa Simo.K.Rujo

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Lämpöpumppu on kuin auto. Hyvä maksaa.
Re: Lämmin käyttövesi ?
« Vastaus #1 : 22.05.05 - klo:14:24 »
Käyttövedelle sopiva lämpötila on 55 astetta. Tämä lämpötila saavutetaan yleisimmillä käytössä olevilla lämpöpumppumerkeillä, myös IVT:n HT plus malleilla.

Koska lämpimän käyttöveden kierron hävikki on yleensä pieni, kannattaa kompensaatio tehdä erillisellä sähkövaraajalla, jotta vältyttäisiin lyhyiltä lämpöpumpun käyntijaksoilta.

Poissa KimmoK

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 976
  • Hartiapankista pesee ja linkoaa.
Re: Lämmin käyttövesi ?
« Vastaus #2 : 25.05.05 - klo:09:58 »
Tulistimella varustetut (suomalaiset) maalämpöpumput  tekevät kuumaa käyttövettä keräämällä kuumasta kaasusta "parhaat lämmöt" talteen ja ruotsalaistyyppiset puolestaan tekevät pelkästään kuumaa käyttövettä (kovemmat kompressorin paineet) silloin kun sen tarve on.

Tosta johtuu että suomalaiset pumput saavat varaajaan aikaiseksi 65-90 asteista vettä.

Tuo käyttöveden kerrätys on oma ongelmansa. Kuten edellä mainittiin, voi koitua turhia kompuran käyntijaksoja.

Kun uutta suunnittelet, minimoi lämpimän veden putkipituudet, se ehkä auttaa. Tai järjestä saattolämmitys (sähkövastuskaapeli vesiputken kylkeen + hyvä eristys) tms & jne...
- KimmoK --Hartiapankkiraksaaja pohjolasta.
Ylikiiminki: 700m3 & 230m2 & LÄ T8 & 11-14Mwh/vuosi
2013 lähtien + 30m2 puolilämmintä varastotilaa suorasähköl