Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Mikä pumppu valita?  (Luettu 5986 kertaa)

Poissa Jome

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 77
Mikä pumppu valita?
« : 26.04.05 - klo:12:10 »
En tiedä tuleeko tämä aihe oikeaan paikkaan, mutta muuallekaan sitä en osannut foorumissa laittaa, aloittelija kun olen.

Siis vaihtoehtoina on Lämpöässän, Niben ja IVT:n erillisellä varaajalla varustetut mallit. Tinkimisen jäljiltä hinnat ovat lähes samat kaikilla, Lämpöässä on hieman muita kalliimpi. Lämmönlähteenä on kaivo.

Onko jollain näistä valmistajasta jotain erityistä pumpuissaan, mitä pitää ottaa huomioon ennen päätöksen tekoa?

Riittääkö kaikilla näillä kuuma kayttövesi ilman lisävastusta?

Poissa yepyep

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 26
  • LÄ V15, 2x350m keruupiirit pintamaassa
Re: Mikä pumppu valita?
« Vastaus #1 : 26.04.05 - klo:13:24 »
Enemmänkin olen aloittelija itsekin, mutta nyt sen verran 'edistynyt' että pitkän mietinnän ja vertailun jälkeen olen päätymässä Lämpöässän V15-malliin.
Toiminnaltaan uskon että on paremminkin valinta paremmasta päästä. Loppusuoralla oli Geopron GS110, mutta tässä jotenkin kaikki natsas kohilleen. Myös hinta oli hyvinkin kilpailukykyinen mitä GS110.
Paljon on asioita, mitä on hyvä tietää ja mitkä mahdollisesti vaikuttavat päätökseesi. Itse opin parhaiten... en myyntiedustajia kuunnellen vaan näitä keskustelupalstoja seuraten. Kaikissa on plussaa ja miinusta, mutta pikkuhiljaa hahmottuu kokonaisuus jonka perusteella voit valintasi tehdä.
En lähde purkamaan näitä teknisiä perusteluja, niitä tämä palsta on täynnä.

Minun päätökseeni eniten vaikutti..
- sopiva mitoitus ('täysteho')
- kilpailukykyinen hinta kun pakettiin laitetaan kaikki paitsi maapiiriputkisto ja sen kaivuutyöt/asennus
- Sama asentajaporukka kuin vesikiertolattialämmitykselle (erillinen kauppa kuitenkin)
- iso sis.rakennettu varaaja. Ei tarvitse erillistä varaajaa viereen
- tarvittava pääsulakekoko on 3x25A (LÄ 3x16A). Geoprolla olisi tarvittu 3x35A pääsulakkeeksi (GS 3x25A). Kuitenkin GS:n lisävastus olisi voitu kytkeä oman sulakkeen taakse(?).

En sen tarkemmin syventynyt hyötysuhteisiin yms. mutta kuten sanottu, näitä keskusteluja & vertailuja seuraamalla tämä oli se 'meidännäköinen'.

Rakentaminen on vasta alkamassa, joten käytännön kokemusta ei vielä ole.

tervetuloa maalämmön ihmeelliseen maailmaan ja onnea 'tutkimusmatkallesi'  :)
« Viimeksi muokattu: 26.04.05 - klo:14:04 kirjoittanut yepyep »

Poissa hillo

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 18
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Mikä pumppu valita?
« Vastaus #2 : 26.04.05 - klo:14:21 »
Jos vertailet lämpöässän ja geopron malleja, kannattaisi geopro:lta ottaa vertailukohteeksi SH-malli. Se on samantyyppinen pumppu, tosin huomattavasti parempi.

Poissa yepyep

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 26
  • LÄ V15, 2x350m keruupiirit pintamaassa
Re: Mikä pumppu valita?
« Vastaus #3 : 26.04.05 - klo:15:44 »
SH ja erillinen 500l varaaja oli myös meidän vertailussa mukana. Koko pakettia kuitenkin ajatellen (toimituksen sisältö, hinta, koko, mitoitus, sulakekoko, asennus..) LÄ vei pisteet.

Mitoituksen perusteet:
- talo + autotalli/varasto; puurunkoinen ("6) + puuverhoilu
- Oulun seutu
- lämmönjako; lattialämmitys
- lämmitettävä huoneistoala: talo 220m2 + autotalli & varasto 60m2
- lämmitettävät kuutiot: talo n.620m3, at & varasto n.160m3
- maakeruuputkisto (pinta), maaperän laatu; silttinen hiekka (vanhaa peltoa). Tilaa putkistolle on.
- pumpun sijoitus kodinhoitohuoneeseen tai autotalliin (etäisyys khh - at on n.10m)
- Asukkaat: 4-5 henkilöä - vaimo käyttää tuplasti suihkuvettä :)
- kaksi suihkua, ei ammetta eikä poreallasta


Poissa pihi

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 10
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Mikä pumppu valita?
« Vastaus #4 : 26.04.05 - klo:17:41 »
Mun mielestä huomioon pitäisi ottaa se, että (tietääkseni) Nibessä ja IVTssä ei ole tulistinta käyttöveden lämmitykseen. Mun mielestä LÄ on ihan eri kategoriaa 'ruotsalaistyyppien' kanssa. LÄ:n kanssa vertailisin malleja, joissa on tulistinvaraaja (mitäs niitä nyt onkaan: Ekowell, Geopro SH, Karhu...).

...mulla olis kysytystä kolmesta helppo valita.

Poissa evt752

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 546
  • Ekowell EVT 752
Re: Mikä pumppu valita?
« Vastaus #5 : 27.04.05 - klo:09:14 »
Lainaus
- sopiva mitoitus ('täysteho')

Miksi MLP:n pitäisi olla täystehoinen? Ymmärrätkö, mitä se tarkoittaa? Mitoitat pumppusi 30 asteen pakkasille kun samaan aikaan koko suku käy suihkussa. Onko siinä mitään järkeä? Eikös tuollaiset kerran 1000 vuodessa tapahtuvat kannattaisi hoitaa sähkövastuksella ja nauttia hieman vähemmän kuluttavasta kompurasta ja pienemmästä metelistä?

Ja sitten kun se kompura hajoaa, kun se kuitenkin hajoaa, tulee uusi halvemmaksi.

Itse mitoitin pumpun täystehoiseksi myyjän suosituksesta mitä olen sittemmin katunut, kun pumpun olisi voinut mitoittaa osatehoiseksikin.

Poissa yepyep

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 26
  • LÄ V15, 2x350m keruupiirit pintamaassa
Re: Mikä pumppu valita?
« Vastaus #6 : 27.04.05 - klo:11:39 »
Ymmärrykseni mukaan Geopro GS110 (170l sis.varaaja)olisi ollut enemmänkin 'osatehoinen' mitoitukseltaan tarpeisiimme nähden, jossa osa kulutuspiikistä olisi lämmitetty vastuksella. Hintaeroa kun LÄ:ään verrattuna ei ollut ..juuri lainkaan.
Meillä on vielä mietinnässä, laittaako mäntä- vai scrollikompuralla. Hintaeroa ei näissäkään ole.
Pumppu tulee autotalliin, mutta otamme huomioon sen että seinän taakse on jätetty mahdollisuus erillisen asunnon tekemiseen. Siinä suhteessa scrolli ehkä järkevämpi... en sano kuitenkaan että 'parempi'.

Poissa YrjoN

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Mikä pumppu valita?
« Vastaus #7 : 27.04.05 - klo:12:36 »
Meillä V10 Scroll kompuralla. Scroll kompuran valinnassa pitää huomioida asia jota ainakaan LÄ ei kerro kun oston jälkeen: Sammuessaan kopura pitää kauhean karjaisun. Aluksi oli kyllä hiljainen ja pamahti vaan käynnistyessään. Nyt tuntuu että olisi kannattanut ottaa laite joka pitää tasaisen kovaa ääntä, eikä laitetta joka käy kohtuu hiljaa ja sitten sammuu kovaäänisesti. >:(