Nyt kun pumppu on pyörinyt sen 10 päivää ja pumpun toiminta näyttää vakiintuneen on aika käydä asetusten kimppuun.
Mulla vasta rakennus kuivuu ja ajan lattioihin (L2 piiri vielä kytkemättä) seuraavan käyrän mukaisesti:
Ilma vesi
+20 +18
0 +25
-20 +30
Varaajan alaosa +25
Varaajan yläosa +45
Koska varaajan yläosa nousee joka tapauksessa tuon 45 asteen yli, niin ohjaus tapahtuu tuon alaosan lämpötilan muutoksen mukaan.
Vakiona alaosan lämpötilan ero on 6 astetta, jolloin mulla siis kompura pysähtyy kun alaosa on 25+6 = 31 astetta. Kuvittelen että käyntijaksojen lyhyyden vuoksi olisi kannattavampaa nostaa tuo lämpötilaero 10 asteeseen, jolloin alaosan lämpötila on 25+10=35 astetta kun pumppu pysähtyy. Muutin sen siis 10 asteeseen huoltovalikosta.
Periaatteessa parhaaseen hyötysuhteeseen päästäisiin varmaan yhden asteen erolla, mutta tämä tietäisi käyntiajoiksi muutaman kymmenen sekuntia kerrallaan. Toisaalta mlp:n hyötysuhde on parhaimmillaan kun tuotetaan mahdollisimman alhaista lämpöä. Tämä on siis yhtä...

Mikäli käytetään lämmintä vettä, niin joutuu ottamaan vielä huomioon lämpimän veden kulutuksen ja legionella bakteerin (ylälämpö väh. 55 astetta kerran viikkoon).
Mulla tuo käyntijaksojen tiheys johtuu varmaan osittain siitäkin että lattiat ovat vielä kohtuu kylmät, jolloin tuo varaajan alaosan lämpö tippuu paluuveden viilentämänä nopeasti. Mutta putoaisiko se yhtä nopeasti, mikäli varaajan alaosa olisi 40 asteessa ja lattiaan ajettaisiin 25 asteista vettä?
Huoltovalikkooon pääsee koodilla: XXXX, en kuitenkaan suosittele muuttelemaan suin päin eri arvoja :-/ HUOM! Vanhempia Oumaneja ei saa resetoitua alkuasetuksiin, eli ainakin asetukset kannattaa kirjoittaa muistiin.
Heittäkää kommenttia perusteluineen.
terv Jani