Joululomalla olen koittanut perehtyä paremmin LP:n anatomiaan (Thermia Diplomat Optimum 10). Kämppä (154m2) lämpeää hyvin, mutta autotallin soisin olevan hieman lämpimämpi. Pumppu sijaitsee talon teknisessä tilassa. Autotalliin neste kulkee kanaalissa (duoflex), n 30m matkan. Piirissä Thermera -35 lämmönsiirtoneste. Tallissa 72 m2 tilaa autoille + 24m2 lämmintä varastoa. Lämmönvaihdin halkaisijaltaan 75mm, pituus 1000mm, vastakiertoperiaatteella, "Kuumavesi" -ruuvi auki 1.0 kierrosta. Litkua kierrättää Grundforsin UPS 25-40 180 I-teholla, tallin tukista on ruuvi auki 3.0 kierrosta. Lämmöt lämmönvaihtimen jälkeen +16c, paluuneste on enää n. 10c. Tallissa lämpöä 1-8c (1000w:n lisäpuhaltimella), ulkolämpötila ollut -5 - -20c.
Lämpöpumpun säädöt ovat nyt seuraavat:
Lämpökäyrä +30c (lattialämmitys, talossa parkettia ja laattaa), min 22c, max 45. Menovesi n. 36 astetta, paluu n. 28. Keruuliuos meno -3c, paluu 0c. Letkua maassa 370m.
Optimum-puolella kiertoveden erotus 8c, keruuliuoksen erotus 3c. Kiertovesipumpun jännite 7v, keruuliuoksen 10v. Kiertoveden min jännite 4v. Talon lämmitysvesi on jaettu kahteen piiriin, lisäpumppuna Grundfors Alpha2 25-40 180.
Kiertoveden menoputkesta vesí jakaantuu ensin lattiapiireihin, sitten napataan autotallin lämmönvaihtimelle lämpö, sitten märkätilojen piiriin. Manuaalishuntti on ennen lattiapiirin lisäpumppua, ollut 0-10 asteikolla asennossa 5.
Miltä säädöt kuulostavat? Olisiko järkeä lämmittää autotallin lämmönvaihdinta vasta paluulämmöllä, jolloin lämpö olisi "tasaisempaa"? Nyt tuntuu, että lämpö tulee "purskeina" pumpun käydessä, jolloin lämmönvaihdin ei kykene lämmittämään autotallia riittävästi.
Sähkövastukset eivät ole olleet mielestäni päällä kuin legionella-toiminnossa ja sen aikaa, kun keruupiirissä oli pois pelistä vuodon takia. Vuoden aikana 1-vastus 30h, 2-vastus 75h ja käyttövesi 185h. Kompura käynyt 2509h