Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Pari pientä kysymystä  (Luettu 5262 kertaa)

Poissa janzcu

• Tulokas
  • *
  • TWS8 + 182m alaspäin
Pari pientä kysymystä
« : 27.11.08 - klo:12:49 »

Hei vaan!

Pumppuni on TWS 8 + lämpökaivo 182m. Mistä mahtaa johtua kun integraali yhtäkkiä painuu päälle -200 ja pumppu ei saa sitä hyvään toviin nostettua. Käynnistysraja on tällä hetkellä -85 ja normaalisti se kyllä saa kohtuudella nostettua nollan pintaan. Pakkasta on alle 10 astetta, mitään erikoista normaaliin ei ole tapahtunut tai tehty olemisessa ja elämisessä. Onko muilla tapahtunut vastaavaa ja pitää vaan niellä kiukku :)

Millaisia lämpötiloja lämpökaivossa liikkuvalla liuoksella teillä muilla on. Nyt nousevan liuoksen lämpö oli 1-2 asteen vaiheilla ja paluu neste -1. Kaivossa ei ole varsinaista eristystä, pumpulle menevät putket on eristetty. Riittääkö?

Kiitoksia etukäteen mielenkiinnosta!

Poissa Jyrki

• Täysjäsen
  • Thermia Diplomat TWS8, 160m
Re: Pari pientä kysymystä
« Vastaus #1 : 27.11.08 - klo:13:16 »
Moi,

Oletko tarkistanut mutasihdin ettei ole likaa joka rajoittaisi keruulioksen kulkua, entä meneekö vastukset päälle ja auttaako se lämmöntuottoon?

Poissa Kuumaa_kalliosta

• Yleismoderaattori
  • Konkari
« Vastaus #2 : 27.11.08 - klo:13:19 »
Integraali -200 ei ole mikään mahdoton, mulla näkyy olleen tuossa pari tuntia sitten -167 (käynnistyskynnys -99). Pumpun käynnistyttyä kestää hetken ennen kuin lämpö lähtee nousemaan. Kannattaa katsoa mielummin lämmistysverkon veden lämpötilaa kuin integraalia. Integraali kuvaa lämpöjärjestelmän vajetta eikä se lähde heti nopeasti kipuamaan.

Millaisia integraalin arvoja sulla on aiemmin ollut?

Sullahan on keruuliuos lämmintä. Täällä suhteellisen rasitetut kaivot tuovat käyntijakson aikana nyt -1 asteen keruuliuosta sisälle ja pumpulta lähtevän nesteen lämpö on silloin -5 astetta. Silti on jo selvitty kolme talvea kohtuullisella lisälämmöllä.

Kaivon tai sinne menevien putkien eristyksellä on niin vähän merkitystä, ettei se kannata.

Poissa janzcu

• Tulokas
  • *
  • TWS8 + 182m alaspäin
« Vastaus #3 : 27.11.08 - klo:13:29 »
Mutasihti on puhdistettu syksyllä. Vastuksia pumppu ei käytä muuta kun huippukuumennukseen.
Normaalisti integraali on 10 ja -90 välissä. Käynnistyskynnys oli se -85. Se tosiaan vaan pisti silmään kun yhtäkkiä se painui päälle -200 ja se ei ole minulla ollut tavallista, en muistaakseni ole nähnyt näin käyvän kertaakaan ja rupesin vain miettimään mikä sen voisi aiheuttaa.
« Viimeksi muokattu: 27.11.08 - klo:13:30 kirjoittanut janzcu »

Poissa kkuukkeli

• Vanha jäsen
  • Thermia Diplomat TWS 10, 175m, 139+38 m2
« Vastaus #4 : 27.11.08 - klo:15:32 »
Vähän vastaavaa ihmettelin viime talvena:

http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=1675.0

Ohimennen olen edelleen seurannut tuota integraalia ja ainakin pari kertaa olen tuon -200 nähnyt, eli kaippa se normaalia on. Tuohon ei tunnu vaikuttavan paljonko integraali1-asetus on. Ihan vastaavia lämpötiloja näyttää tulevan mullakin kaivosta kuin janzkulla. Levon jälkeen tulo 5-7 astetta josta se käynnin aikana tippuu tuonne 2 asteeseen. Olen eristänyt sekä kaivon että putket, eli sillä ei tosiaankaan taida olla käytännön merkitystä.

edit: integraali1 mulla on edelleen 90, kokeiltua on tullut muillakin arvoilla.
« Viimeksi muokattu: 11.12.12 - klo:13:13 kirjoittanut tomppeli »

Poissa nvg

• Täysjäsen
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
« Vastaus #5 : 27.11.08 - klo:15:46 »
Itse en käytä termostaatteja, mutta tulisi mieleen, että eikö integraali voisi yhtäkkiä piikata alaspäin, jos joku termostaatti aukeaa ja päästää viilentynyttä nestettä kiertoon.

nvg
TWS 12 ja 600m pintaletkua.
Tupakointi on kalliimpaa kuin talon lämmittäminen maalämmöllä. Mieti sitä.

Poissa Vito

• Täysjäsen
  • VAASA
« Vastaus #6 : 29.11.08 - klo:21:21 »
Mulla oli integraali muistaakseni päälle 500 kun avasin lämmöt autotalliin
-Thermia Diplomat TWS10 +2x 400m ; Talo/talli -08 ,1130m³/350m² /5hlö ; IV-kone: Kair Comfort 150 vesip.