Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Välttäkää Thermian Onlinea  (Luettu 5061 kertaa)

Poissa kkuukkeli

• Vanha jäsen
  • Thermia Diplomat TWS 10, 175m, 139+38 m2
Välttäkää Thermian Onlinea
« : 04.09.08 - klo:11:14 »
Samalla kun kesällä 2007 ostin Thermian maalämpöpumpun, laitoin myös Online-etäohjauksen. Itse GPRS-modeemi maksoi n. 400 euroa ja ajattelin saavani sille jotain vastinetta.

Mitään kuuta taivaalta en odottanutkaan, mutta siltikin olen pettynyt Onlineen. Onlinessa pumppua hallitaan Ruotsissa olevan palvelimen kautta. Aluksi minulla oli liittymänä Telefinlandin kuukausimaksuton normiliittymä, joka toimi kuten pitääkin yhteyden jatkuvaa pätkimistä lukuunottamatta(Onlinen ominaisuus). Samoten itseä häiritsee suunnattomasti että itse hallintayhteys on salaamaton(http). Myöskään mistään pumpun monitoroinnista kuten esim Husdatassa, ei Onlinessa voi puhua. Nämä puutteet olen vielä hyväksynyt.

Sitten hommasin jossain vaiheessa kevättä muuhun käyttöön 3G-yhteyden(DNA), jonka siirsin alun leikkimisen jälkeen pumpun modeemiin. 3G-liittymähän vastaa esim. DNA Onni-liittymää, paitsi hinnoittelun ja mahdollisen maksiminopeuden osalta(3G). Muutoin liittymissä ei ole mitään eroa. Online toimi sen jälkeen pari kuukautta niin normaalisti kuin se voi toimia.

Sitten huhtikuun laskun osalta tulikin yllätys: 240 tekstiviestiä Ruotsiin. Eli Online oli lähettänyt kuukaudessa 240 tekstiviestiä, vaikka sen kuuluisi lähettää niitä vain yksi kappale sähkökatkon jälkeen ja Onlinen käyttöönotossa yksi.

Olin sitten yhteydessä Thermian suomen maahantuojaan, joka lupasi selvitellä asiaa ja maksaa nuo tekstiviestit. No mitään selvitystä asialle ei koskaan kuulunut, eikä rahojakaan. Otin sitten kesällä uudestaan maahantuojaan yhteyttä ja homma tuntui unohtuneen, joten hän pyysi uudelleen laskusta kopion.

Sitten tulikin mielenkiintoinen tieto maahantuojalta. Jos käyttää DNA:n liittymää, heillä on ollut hyviä kokemuksia vain DNA Onni-liittymästä ja muista he pesevät kätensä. Samoten maahantuoja lähetti listan ominaisuuksista jotka liittymän tulee täyttää. Nuo ominaisuudet ovat sellaisia, jotka kaikki Suomessa myytävät liittymät täyttävät.

Maahantuoja pesi asiasta kätensä kun DNA:n liittymäni ei ollut juuri Onni. Maahantuojalla ei siis ollut mitään käsitystä mikä on esim 3G-liittymä ja miten se eroaa ns tavallisesta liittymästä tai GPRS-liittymästä jne. Tässä vaiheessa soitin hermostuneena ko henkilölle, ja yritän vääntää hänelle rautalangasta tietoliikenteen perusteita, tuloksetta.

Lopputulos: maahantuoja ei maksanut viallisesta tuotteesta aiheutunutta laskua, ei selvittänyt asiaa muutenkaan ja itse olen ottanut koko Onlinen pois käytöstä. Asia jatkuu seuraavaksi kuluttaja-asiamiehen kanssa.

Vaikka tarina on pitkä, lyhyt sanomani on että älkää ostako Onlinea. Maahantuojan toimista jäi todella huono kuva, mikä on harmi, koska itse pumppu on hyvä ja varsinainen myyjä on hoitanut hommansa hienosti.
« Viimeksi muokattu: 04.09.08 - klo:11:24 kirjoittanut kkuukkeli »

Poissa Thermia_user

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Thermia Duo
Re: Välttäkää Thermian Onlinea
« Vastaus #1 : 04.09.08 - klo:22:28 »
Kuulostaa ihan tutulta.
Samasta viasta kirjoitin keväällä tuonne ketjuun. Asiasta en sen isompaa porua tehnyt. Parilla kympillä niitä viestejä tuli maksettua, ennenkuin vaihdoin Onni-liittymään asentajan vinkistä.
Toisaalta, kuten kuvailitkin, eipä tällä onlinellä juuri mitään tee, koska ei edes käyttöveden lämmitystä saa etänä hoidettua.
« Viimeksi muokattu: 11.12.12 - klo:19:19 kirjoittanut tomppeli »

Poissa kkuukkeli

• Vanha jäsen
« Vastaus #2 : 05.09.08 - klo:17:52 »
Onni-liittymä on ihan vastaava kuin muutkin DNA:n liittymät. Se ei eroa teknisesti esim "3G-liittymästäni" muutoin kuin laskutuksen osalta. Todellinen syy tuohon sekoiluun on viallinen ja p***a tuote.
« Viimeksi muokattu: 05.09.08 - klo:17:53 kirjoittanut kkuukkeli »

Poissa kkuukkeli

• Vanha jäsen
« Vastaus #3 : 24.11.08 - klo:17:12 »
Päivitetään tätäkin tilannetta, ettei jää väärää kuvaa. Maahantuoja maksoi lopulta tuon tekstiviestilaskun ja asia on minun kohdalta selvä, eli vedin valitukseni kuluttajavalituslautakunnasta pois.

Online ei ole kuitenkaan tapauksen jälkeen ollut minulla linjoilla ja jos jotakuta ko laite(grps-modeemi Thermiaan) kiinnostaa, halvalla lähtee. Itse maksoin tuosta vaatimattomat 400 euroa, päivän hintaa en tiedä.
« Viimeksi muokattu: 24.11.08 - klo:18:20 kirjoittanut kkuukkeli »