Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Thermian melun kans ongelmia?  (Luettu 6365 kertaa)

Poissa samil

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Thermia diplomat tws 8
Thermian melun kans ongelmia?
« : 19.10.08 - klo:13:27 »
Onko ollut ongelmia melun kans?
Minulla on ollut käytössä 1,5 vuotta Diplomat TWS 8 pumppu ja se jostakin syystä saa aikaan tekn. tilassa sellaisen matalan kumisevan äänen joka saa seinän takana olevan makuuhuoneen seinän tärisemään (tilojen välissä ulkoseinän vahvunen seinä). Talo on 1,5 vuotta vanha puutalo. Pumppu on asennettu tilan nurkkaan toinen kylki melkein kiinni seinään ja joustavia putkia ei ole käytetty liitoksissa,oiskohan näillä vaikutusta asiaan?

Poissa sam68

• Konkari
Re: Thermian melun kans ongelmia?
« Vastaus #1 : 19.10.08 - klo:18:23 »
Kannattaa käydä kuuntelemassa jollain vastaavaa pumppua ja verrata ääntä. Tottakai myös asennusfirmalle kuuluisi käydä tutkimassa ongelmaasi.
Punosletkut saattaa auttaa mutta kokeileppa löysätä putkien kannakkeita seinällä. Jos siinä on käytetty kumieristeisiä myproja ei tärinää pitäis kyllä olla.
Yks tärkeä juttu on että kone on suorassa ja kantaa kaikilta jaloilta.
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

Poissa samil

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Thermia diplomat tws 8
« Vastaus #2 : 19.10.08 - klo:21:50 »
Pumpun ääntä oon verrannut diplomat 12 ja ääni oli aivan eri taajuudella ja hiljaisempi! Kannakkeita oon kiristäny ja löysäilyt,kone on suorassa,5mm lisä kumitassut jalkojen alla, jalat oon kiristäny,putkia oon heilutellu, näillä toimilla ei vaikutusta!! urakoitsia aikoi laittaa vaan kaivolta tulevaan putkeen punosletkun. Yö unia ääni ei häiritse mutta eroituu kyllä selvästi päivälläkin Onneksi laittanu pumppua kodinhoitohuoneeseen niin kun aluksi suunnittelin. Tällä melu tasolla se vois olla erillisessä rakennuksessa!

Poissa jynu

• Täysjäsen
  • Thermia TWS 8, TIP 100, kaivo 160m,  9.6.08 -->
« Vastaus #3 : 20.10.08 - klo:11:53 »
Meille asennettiin TWS 8 kesäkuun alussa kellariin, öljykattilan tilalle. Jalkojen alle laitoin vajaan sentin paksuiset kumitassut. Putket on jäykkiä. Kuminaa en ole havainnut, mutta jokin resonoi, kun pumppu käy. Jos pumppua vähän tönää, niin ääni muuttuu. Yleisesti ottaen pumppu on kuitenkin hiljaisempi kuin öljypoltin.

Poissa commo73

• Vanha jäsen
« Vastaus #4 : 20.10.08 - klo:19:15 »
Diplomat 10 asennettu heinäkuun alkupuolella kellarikerrokseen. Betonia lattia ja seinät, entinen ö-kattilahuone. Mielestäni pumppu on aika hiljainen.
Lämmitettävä 240m2

Poissa samil

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Thermia diplomat tws 8
« Vastaus #5 : 20.10.08 - klo:21:24 »
Minulla se pumpun tuottama matala kumina ääni on vielä epätasainen niin se huomaa selvemmin. Kompuran ääni on kyllä tasainen kun etulevyn ottaa pois. Täriseekö teillä keruupiirin putket koneen kyljessä erityisen paljon muihin putkiin verraten? minulla tuntuu niissä putkissakin se epätasainen tärinä.

Poissa jynu

• Täysjäsen
  • Thermia TWS 8, TIP 100, kaivo 160m,  9.6.08 -->
« Vastaus #6 : 21.10.08 - klo:10:53 »
Keruupiirin putket on kiinni punosletkulla pumpussa. Painaako putki kenties kiinni sivupeltiin reiän kohdalla?

Oletko kosketellut kompuraa ja muita laitteita käytön aikana, josko niissä tuntuu tärinää? Liikkuuko kompura vapaasti kumitassujensa päällä. Sehän vähän heiluu, jos sitä tönii ja käynnissä siinä tuntuu pieni tärinä.

Poissa sam68

• Konkari
« Vastaus #7 : 21.10.08 - klo:13:10 »
Vanhan mallin pumpussa toinen keruupiirin putki tuli kuparina läpi kyljestä. Siitä oli tarkoistus jatkaa letkulla joka toimitettiin mukana.
Ei tuohon voi etänä löytää ratkaisua. Ota joku kaveriksi ja eri putkia käsin tukemalla voi äänen syntylähde löytyä. Toinen kuuntelee ja vertaa muuttuuko mikään..
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

Poissa samil

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Thermia diplomat tws 8
« Vastaus #8 : 21.10.08 - klo:18:01 »
Kävin äsken tarkastelemassa putkia niin se toinen tulee kuparina ja toisessa on se kumiletkun pätkä. kuparista kun pitää kiinni niin ääni vaimenee jonkin verran huoneen puolella. Täytyy jatkaa testauksia. Huomasin samalla että kumiletkun päästä oli messinki mutteri halki.