Olen ymmärtänyt, että hullunkierron tarkoituksena on kierrättää vettä lämmityspiirissä myös silloin, kun pumppu tekee käyttövettä.
Eikö ruotsipumpuissa käyttövettä tehtäessä kompuran kuumentama vesi kierrä vain varaajan manttelin tai TWS-kierukan ja lauhduttimen
välillä, jolloin lämmityspiirin kierto pysähtyisi ilman hullunkierron pumppua?
Näin minäkin olen ymmärtäny ja näin on minulle kerrottu. Tuo hullunkiertopumppu minulla on lämpöpumpun ulkopuolella kytketty lämmitysvedenkiertoputkeen. Sehän olisi hienoa että kiertopumppu olisi päällä vain silloin kuin kompura on päällä. Ei vain taida pystyä konfiguroimaan ulkoista pumppua silleen? Ainoa vaihtoehto pitää pumppua koko ajan päällä, mikä tarkoittaa samaa kuin hehkulamppu olis koko ajan päällä, hui

Ja mitenhän lie pitkäikäinen tuommoinen normipumppu, jossa ei ole messinkipesää?
..tai sitten toinen vaihtoehto ottaa hullunpumppu pois. Jos sen ainoa merkitys on siinä, että lämmitysvettä tehtäessä lattiassa kiertää vesi lattiassa, niin vasta-argumenttina vois heittää että eikös betonilattia varaa sen verran että tuskin tuommoista huomaa talvellakaan?
Ekotomi: en olisi ottamassa tuota lämpöverkon pumppua pois. Eikös se ole Duon sisällä (pieni sirinä kuuluu koko ajan silloinkin kun kompura ei oo päällä). Vaikuttaako hullunpumpun poistaminen systeemin hyötysuhteeseen vai onko ainoa pelko tuo lattian viileneminen käyttöveden tekemisen aikana?
Tuomaz