Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: "Hullun" kierto  (Luettu 11281 kertaa)

Poissa Tuomaz

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 16
  • Thermia DUO 12 + TWS 300. 2 x 300m pellossa.
"Hullun" kierto
« : 29.05.08 - klo:13:02 »
Moro,

Mulla on sydeemissä (Thermi Duo 12 + 300l varaaja + vesikiertoinen lattialämmitys) Wilon pumppu lattialämmityksen kierrossa.

Myyjä kertoi että tuo pumppu on varalta sitä varten, että lattiassa kiertää vesi silloinkin kun käyttövettä tehdään. Pumppu on ON/OFF kytkimen takana.

Asentaja taasen sanoi, että ei tuota pumppua tarvita sillä ei lattia ehdi jäähtyä käyttöveden tekemisen aikana. Lisäsipä myös, että jos pumppu ei ole käytössä niin tukkoonhan se joskus menee.

Kysymykset:
- onko Thermian lämpöpumppujen omistajille tollasta lämmitysvedenkiertopumppua?
- kannattasko tuo pumppu ottaa pois jos siitä ei mitään iloa ole. Pienimmällä "vaihteella" ottoteho on 65W, eli ihan huvikseen sitä ei viitsisi pitää käynnissä..
- muita kommentteja?

Tuomaz

Poissa ekotomi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 78
  • Thermia Diplomat
Re: "Hullun" kierto
« Vastaus #1 : 29.05.08 - klo:13:21 »
Lämpöpumppusysteemissä pitää olla kolme pumppua:

1) kierrätää maapiirin nestettä, päällä ainoastaan silloin kun kompressori käy.

2) lämmitysverkon kiertovesipumppu, päällä aina.

3) hullunkierron pumppu, joka kierrättää vettä lämmitysverkkoon sekä hullunkierron kautta takaisin kompressorille. Pumppu on päällä aina kun kompressori käy.

Tuon 2) pumpun voi ilmeisesti ottaa pois (sekä tukkia hullunkierron putki), mutta silloin systeemin hyötysuhde huononee. Kompresorille tulevan ja menevän veden lämpötilan pitäisi olla noin 7 astetta. Tuolla hullunkierrolla saadaan sopiva lämpötilaero aikaiseksi kun pumppujen nopeudet säädetään sopivaksi.

Poissa jynu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 100
  • Thermia TWS 8, TIP 100, kaivo 160m,  9.6.08 -->
Re: "Hullun" kierto
« Vastaus #2 : 29.05.08 - klo:14:02 »
Lainaus

2) lämmitysverkon kiertovesipumppu, päällä aina.


Kesälläkin, jos ei ole mitään lämmitystarvetta?

Olen ymmärtänyt, että hullunkierron tarkoituksena on kierrättää vettä lämmityspiirissä myös silloin, kun pumppu tekee käyttövettä.
 Eikö ruotsipumpuissa käyttövettä tehtäessä kompuran kuumentama vesi kierrä vain varaajan manttelin tai TWS-kierukan ja lauhduttimen
välillä, jolloin lämmityspiirin kierto pysähtyisi ilman hullunkierron pumppua?


Poissa Tuomaz

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 16
  • Thermia DUO 12 + TWS 300. 2 x 300m pellossa.
Re: "Hullun" kierto
« Vastaus #3 : 29.05.08 - klo:15:45 »
Lainaus

Olen ymmärtänyt, että hullunkierron tarkoituksena on kierrättää vettä lämmityspiirissä myös silloin, kun pumppu tekee käyttövettä.
 Eikö ruotsipumpuissa käyttövettä tehtäessä kompuran kuumentama vesi kierrä vain varaajan manttelin tai TWS-kierukan ja lauhduttimen
välillä, jolloin lämmityspiirin kierto pysähtyisi ilman hullunkierron pumppua?


Näin minäkin olen ymmärtäny ja näin on minulle kerrottu. Tuo hullunkiertopumppu minulla on lämpöpumpun ulkopuolella kytketty lämmitysvedenkiertoputkeen. Sehän olisi hienoa että kiertopumppu olisi päällä vain silloin kuin kompura on päällä. Ei vain taida pystyä konfiguroimaan ulkoista pumppua silleen? Ainoa vaihtoehto pitää pumppua koko ajan päällä, mikä tarkoittaa samaa kuin hehkulamppu olis koko ajan päällä, hui  :o Ja mitenhän lie pitkäikäinen tuommoinen normipumppu, jossa ei ole messinkipesää?

..tai sitten toinen vaihtoehto ottaa hullunpumppu pois. Jos sen ainoa merkitys on siinä, että lämmitysvettä tehtäessä lattiassa kiertää vesi lattiassa, niin vasta-argumenttina vois heittää että eikös betonilattia varaa sen verran että tuskin tuommoista huomaa talvellakaan?

Ekotomi: en olisi ottamassa tuota lämpöverkon pumppua pois. Eikös se ole Duon sisällä (pieni sirinä kuuluu koko ajan silloinkin kun kompura ei oo päällä). Vaikuttaako hullunpumpun poistaminen systeemin hyötysuhteeseen vai onko ainoa pelko tuo lattian viileneminen käyttöveden tekemisen aikana?

Tuomaz

« Viimeksi muokattu: 29.05.08 - klo:15:47 kirjoittanut Tuomaz »

Poissa sam68

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 225
Re: "Hullun" kierto
« Vastaus #4 : 29.05.08 - klo:22:19 »
Kyllä tuolla pumpulla on paikkansa siinä systeemissä. Itse laitoin kaksi Alpha2-pumppua omaan laitteeseeni jolloin virrankulutus pieneni selkeästi. Noita kannattaa kysyä Thermian myyjältä, koska saattavat olla yllättävän edullisia.
Tuo sisäinen pumppu laitetaan yleensä 1-nopeudelle ja ulkoinen 2 tai 3. Tällöin saadaan  menon ja paluun välille tuo tavoiteltu 7-10 ast. eroa jolloin hyötysuhde paranee. Kuinka paljon on sitten eri asia mut kylmäaineet toimii tuolla tavalla parhaiten.
Muita etuja ovat jatkuva kierto lattiassa jolloin lämpötilapiikit vähenee. Nämä ovat vaihtoventtiilikoneille tyypillisiä, sekä jatkuva vedenkierto iv-koneen jälkilämmityspatterissa.
Paras systeemi on lisätä vielä tuohon 100L puskurivaraaja tuohon menoputkeen. Ulkoista varaajaa ei tarvita Thermian kanssa oli sitten patterit tai lattialämmitys. Käyttövesi riittää isollekkin perheelle vaikka sen tilavuus kuullostaa pieneltä.
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

Poissa jynu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 100
  • Thermia TWS 8, TIP 100, kaivo 160m,  9.6.08 -->
Re: "Hullun" kierto
« Vastaus #5 : 30.05.08 - klo:08:45 »
Lainaus
Kyllä tuolla pumpulla on paikkansa siinä systeemissä.

Ulkoista pumppua tottakai tarvitaan, kun taloa lämmitetään. Sehän on selvä. Mutta sitä en ymmärrä, miksi tuon pumpun pitäisi pyöriä kesälläkin, jos ei ole tarvetta lämmittää mitään, vaan pumpun ainoa virka on tehdä lämmintä käyttövettä.