Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: F1217 - vastusten käyttö kv-lämmityksessä  (Luettu 2618 kertaa)

Poissa mtalo

• Vanha jäsen
F1217 - vastusten käyttö kv-lämmityksessä
« : 10.01.12 - klo:11:21 »
Mielenkiintoinen havainto, että esim. legionellakuumennuksen aikana ei käytä ollenkaan kompuraa. Tuntuisi järkevältä, että ajaisi kompuralla varaajan lämmön jonnekin 55C tietämille ja lämmittäisi vastuksella loppuun. Näyttää kuitenkin siltä, että heittää heti vastukset päälle ja ei käynnistä kompuraa ollenkaan. Toimiiko muillakin samanlailla vai pystyiskö tuota jostain asettamaan? Ainut asetus on se, jolla määritellään kompuran max. lämpö, jonka olen säätänyt 57 asteeseen, mutta se ei näytä vaikuttavan tähän.

Toinen kummallisuus on minimi käynnistymisintervalli, joka ei tunnu huomioivan, kuin saman lämmitysmuodon käynnistykset. Eli, jos talon lämmitys on saatu valmiiksi 5 minuuttia sitten, saatta kompura lähteä uudestaan päälle käyttöveden lämmittämistä varten.

Olisko nämä bugeja? Saakohan tuota pumppua päivitettyä kotikonstein ja onkohan tuohon ylipäätään tullut päivityksiä?
Nibe 1140-12kW + Haato VLP500R + Ilto 440 Econo

justus01

• Vieras
Re: F1217 - vastusten käyttö kv-lämmityksessä
« Vastaus #1 : 10.01.12 - klo:12:23 »
Lainaus
Mielenkiintoinen havainto, että esim. legionellakuumennuksen aikana ei käytä ollenkaan kompuraa. Tuntuisi järkevältä, että ajaisi kompuralla varaajan lämmön jonnekin 55C tietämille ja lämmittäisi vastuksella loppuun. Näyttää kuitenkin siltä, että heittää heti vastukset päälle ja ei käynnistä kompuraa ollenkaan. Toimiiko muillakin samanlailla vai pystyiskö tuota jostain asettamaan? Ainut asetus on se, jolla määritellään kompuran max. lämpö, jonka olen säätänyt 57 asteeseen, mutta se ei näytä vaikuttavan tähän.

Toinen kummallisuus on minimi käynnistymisintervalli, joka ei tunnu huomioivan, kuin saman lämmitysmuodon käynnistykset. Eli, jos talon lämmitys on saatu valmiiksi 5 minuuttia sitten, saatta kompura lähteä uudestaan päälle käyttöveden lämmittämistä varten.

Olisko nämä bugeja? Saakohan tuota pumppua päivitettyä kotikonstein ja onkohan tuohon ylipäätään tullut päivityksiä?

Itse totesin joulun aikaan, että meillä ei ilmeisesti ole koskaan koko vastus toiminut. Muutaman kerran 3 vuoden aikana kokeillut lisä-LV-ominaisuutta saada päälle ja aina tuloksena on ollut kylmä varaaja. Nyt joulun välipäivinä sitten ajattelin perehtyä siihen, että miten sitä oikein pitäisi käyttää ja totesin että koko vastus ei toimi. Edes kontaktorit ei vedä.

Legionellakuumennukset tuli laitettu pois päältä heti uuteena, tarpeeton minun mielestä (meille tulee pohjavettä kunnanverkosta). Satunnaiset kuumennukset (+55c) tehdään kompuralla silloin kun sattuu isompi porukka saunavieraisille.