Pikaisella Googletuksella esimerkiksi F1145 17kW 6610€
www.lampotarvike.com/nibe-f114517-p-874.html Käsittääkseni ruotsalaiset tilastot perustuvat vakuutusyhtiöiden tilastoihin ja näitä tilastoja vääristää merkittävästi myyntivoluumien lisäksi laitteiden erilaiset takuut. Laitteet joilla on pitkä ja hyvin toimiva takuu valmistajan/maahantuojan toimesta eivät päädy noille listoille, kun taas esimerkiksi IVT:n takuu on jonkinlainen vakuutus ja tämän takia ehkä suurin osa vikaantuneista IVT:n laitteista päätyy vakuutusyhtiön listoille. Ruotsin vikatilastojen mukaan kannattaisi ostaa Suomi- tai Kiina-pumppu ja jättää ruotsalaiset ostamatta. Kiinassa lienee tilanne hieman toinen.

Itse olen sitä mieltä noista vaihtoventtiilipumpuista, että kuluvilta osiltaan ja toimintaperiaatteiltaan ovat niin samanlaisia, että kovin merkittäviä eroja kestävyyden ja toimivuuden osalta niissä ei voi olla. Kokoonpanovirheet ym. asia erikseen ja niiden osalta mielestäni merkittävä on valmistajan ikä ja koko. Kokemus jyrää, kun halutaan kustannustehokkaasti tehdä laatua massatuotantona. Vielä kun valitsee pitkään markkinoilla olleen "vanhan" mallin, niin ei tarvitse lastentauteihinkaan törmätä.
Mutta valintakriteerejä on monenlaisia...
Vaillant on varmaan ihan hyvä kone siinä kuin muutkin eurooppalaiset, mutta saako ylimääräiselle parille tonnille jotain vastineeksi. En tiedä, en ole perehtynyt Vaillanteihin.
Mitähän mieltä Vaillantin maahantuoja on takuuasioiden hoitamisesta, jos Saksasta itse hankittu pumppu sattuukin olemaan ns. maanantaikappale. Kovilla talvipakkasilla ei ole kovin mukava alkaa takuuasioita hoitamaan kuluttuja-asiamiehen välityksellä.