Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Junior GT latauspumpun toimintalogiikka  (Luettu 534 kertaa)

Poissa Hivakka

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumi
Junior GT latauspumpun toimintalogiikka
« : 01.11.25 - klo:13:59 »
Pitkään olen foorumia seurannut ja nyt vihdoin maalämpö saattaa realisoitua meillekin. Tulossa olisi Oilon Junior GT 6 1800 litran Sähköovali-varaajan rinnalle. Olisi saanut olla tehokkaampikin pumppu näin isoon varaajaan, mutta tuo nyt sattui tulemaan vastaan vähän käytettynä ja riittää kuitenkin juuri ja juuri talon lämmöntarpeen kannalta. Tällä siis mennään, mutta pähkäilen vielä miten tuo kannattaisi kytkeä ja miten toteuttaa optio varaajan ohittamiseksi, eli suoraan lattian lämmittämiseksi.

Olisiko täällä tietoa Oilonin käyttämästä Siemens-ohjaimesta: Miten latauspumppu (lauhdutinpumppu Q9) mahtaa näissä käyttäytyä a) varaajan latausmoodissa ja b) "suorassa" paluuvesiohjauksessa? Saako latauspumpun sammumaan yhdessä kompuran kanssa molemmissa tapauksissa parametrin 2801 avulla? Varaajan latausmoodissa pumpun luulisi pysähtyvän kompuran pysähdyttyä kyllä ilman mitään virityksiä, kun mlp:n käynnistysohjaus tulee suoraan varaaja-antureista. Haluaisin kuitenkin mahdollisuuden ajaa mlp:tä myös suoralla paluuvesiohjauksella varaajaa ladaten ja käyttää lämmityspiirin shuntin asentoa mlp:n päälle-pois ohjaukseen. Näin voisi ulkoisilla vaihtoventtiileillä vaihtaa mlp:n tietämättä varaajalatauksen ja suoran lämmityksen välillä, jos/kun kylmimpään aikaan iso varaaja vain haittaa välissä.

Voisiko joku Oilonin (~2015 tai uudempi on/off Cube/Eco/Junior GT, RVS-ohjaimella) omistaja jopa kokeilla, miten latauspumpun käytös muuttuu suorassa paluuvesiohjauksessa, jos parametrin 2801 vaihtaa tilaan "rinnakkain kompressorin kanssa"?
« Viimeksi muokattu: 03.11.25 - klo:06:28 kirjoittanut Hivakka »

Poissa Murre

  • Yrittäjä/Kylmämestari
  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 206
    • Jaahdytys- ja lämpötekniikan asiantuntija
Vs: Junior GT latauspumpun toimintalogiikka
« Vastaus #1 : 05.11.25 - klo:22:49 »
Silloin kytkentä on "rinnan kompressorin kanssa" eli lauhdepumpu käynnistyy/sammuu kompressorin rinnalla ja myös silloinkin, kun vastusta ohjataan päälle/pois.
*Yrittäjä/Kylmämestari
*FISE Kylmäsuunnittelijan b-pätevyys
*Kylmätekniikan asennus-, huolto-, konsultointi-, suunnittelu- ja urakointi-palvelut.
*Climacheck energia-optimoinnit

Poissa Hivakka

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Junior GT latauspumpun toimintalogiikka
« Vastaus #2 : 06.11.25 - klo:09:02 »
Kiitos Murre vastauksesta!

Tämä vahvistaa omaa päätelmääni siitä, että tuo parametrin 2801 asetus "rinnakkain kompressorin kanssa" tosiaan tekee sen mitä kuvaus antaa ymmärtää, vaikka käytössä olevassa putkikytkennässä/lohkokaaviossa ei olisikaan lämmitysvaraaja käytössä. Minua siis mietitytti se, että paluuvesiohjauksessa ohjain ei tietenkään saa mitattua tarvitsemaansa paluuveden lämpötilaa omalla anturillaan B71 ilman lauhdutinpiirin virtausta, jolloin ohjaimessa voisi olla myös joku "kovakoodattu" ominaisuus, joka käyttäisi suorassa paluuvesiohjauksessa latauspumppua väkisin parametrin 2801 arvosta riippumatta. Toivottavasti Siemensin logiikka on kuitenkin tehty niin joustavaksi, että tämäkin on jätetty käyttäjän päätettäväksi. Ilmeisesti parametrin 2801 asetus "automaattisesti" on sitten Oilonin tehdasasetus ja siihen sisältyy juuri tuo pakotus latauspumpun käyttämisestä suorassa paluuvesiohjauksessa myös kompressorin ollessa seis.

Voisiko joku paluuvesiohjatun Oilonin omistaja kuitenkin kurkata, että mikä on 2801 oletusasetus suorassa kytkennässä ilman ohjattua lämmitysvaraajaa? Ei siis tarvitse muuttaa eikä kokeilla mitään. Suurin osa esim. Cube-malleista on varmasti kytketty juuri näin esim. uudis- ja lattialämmityskohteissa.

Poissa Murre

  • Yrittäjä/Kylmämestari
  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 206
    • Jaahdytys- ja lämpötekniikan asiantuntija
Vs: Junior GT latauspumpun toimintalogiikka
« Vastaus #3 : 06.11.25 - klo:09:39 »
Perusasetus näissä on yleensä "Automaatti", jolloin ohjain päättää itsenäisesti, että milloin lauhdutinpumppu pidetään päällä. Se on toinen asia, että onko niitä edes käyttöönoton yhteydessä muutettu...

Kolmas vaihtoehto on "lämpötilapyynti", jolloin lauhdepumppu on aina päällä, kun jokin lämmityspiiri tai käyttövesi pyytää lämpöä. Samalla asetuksella lauhdepumppu käy silloinkin, kompressori on pois päältä, mutta lauhdutinlinjaan kytketyssä puskurivaraajassa riittää lämpöä.

*Yrittäjä/Kylmämestari
*FISE Kylmäsuunnittelijan b-pätevyys
*Kylmätekniikan asennus-, huolto-, konsultointi-, suunnittelu- ja urakointi-palvelut.
*Climacheck energia-optimoinnit

Poissa Hivakka

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Junior GT latauspumpun toimintalogiikka
« Vastaus #4 : 06.11.25 - klo:10:51 »
Hyvä homma, jos 2801 oletusasetus on automaatti. Silloin käy järkeen, että muuttamalla sen arvoon "rinnakkain kompressorin kanssa" lauhdutinpumppu ei kävisi edes suorassa paluuvesiohjauksessa (tilojen lämmitys ilman säädettyä varaajaa).

Jankkaan tätä siksi, etten päätyisi tilanteeseen, jossa olen tehnyt putkikytkennät tietyin oletuksin ja sitten osoittautuukin, että lauhdutinpumppua ei saakaan pois päältä kompressorin ollessa seis ja siksi varaajaan kerrostuma sotkeentuisi täysin.

Jos siis Murre voit vielä kerran vahvistaa yksinkertaistettuna:
Saako lauhdutinpumpun pakotettua pois päältä kompressorin käyntitaukojen ajaksi myös siinä tapauksessa, kun käytetään laitetta konfiguraatiossa "tilojen lämmitys ilman säädettyä varaajaa"?

P.S. Onpa hienoa, että omalta kylältä löytyy kylmäalan ammattilainen, joka ymmärtää Oilonin tuotteiden päälle vaikkei niitä enää valmisteta. Huollot ja korjaukset saattaa tulla meilläkin tarpeeseen tulevaisuudessa.

Poissa Hivakka

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Junior GT latauspumpun toimintalogiikka
« Vastaus #5 : 11.11.25 - klo:13:25 »
Sain selville Siemens ACS ohjelman ja Oilonin nettisivuilta ladattavien asetustiedostojen avulla eri laitteiden tehdasasetukset. Kävi ilmi, että Eco- ja Junior GT -malleissa parametrin 2801 tehdasasetus on "rinnakkain kompressorin kanssa" ja Cube-malleissa "lämpötilapyynti". Päättelen niin, että näillä asetuksilla vain Cube:n lauhdutinpumppu käy vakiona jatkuvasti ja Eco sekä Junior GT pysäyttää lauhdutinpumpun kompressorin pysähtyessä. Cube kuitenkin eroaa kahdesta muusta mallista myös sen osalta, että siinä puskurivaraajaa tai sen anturia B4 ei ole oletuksena käytössä, jolloin kompressorin ohjaus perustuu paluuvesianturin B71 lukemaan.

Epäilyttää edelleen hieman se, että tyytyykö laite vain kohtaloonsa paluuvesiohjauksessa, jos linjassa ei ole kiertoa kompressorin ollessa seis. Silloinhan linjassa oleva vesi jäähtyy omia aikojaan ja oletettavasti laite vain käynnistyy uudestaan kun asetusarvo alittuu. Linjastahan saattaa tulla heti lauhdutinpumpun käynnistyttyä lämpimämpääkin vettä anturille, mikä taas aiheuttaa pian kompressorin pysäytyksen. Tällaista hullunkiertoa vastaan on moneen lämpöpumppuun koodattu jotain "älyä", mutta täytyy vain toivoa että Siemens olisi tässä suhteessa yksioikoisempi.

Edelleen olisin kiitollinen, jos jollain on aiheesta tarkempaa tietoa tai halua testata näitä teorioita käytännössä.

Poissa Murre

  • Yrittäjä/Kylmämestari
  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 206
    • Jaahdytys- ja lämpötekniikan asiantuntija
Vs: Junior GT latauspumpun toimintalogiikka
« Vastaus #6 : 12.11.25 - klo:23:24 »
Silloin kun mitataan vain esim paluuvesianturin B71 perusteella, täytyisi lauhdepumpun käytännössä pumpata jatkuvasti, jotta logiikka osaisi suorittaa tarvittavat määritykset. Jos lauhdepumppu ei pumpppaa ollenkaan kompressorin ollessa seis, käy niin kuin päättelit. Se on pahimmillaan pätkäkäyntejä odotettavissa.

Sinne voit asettaa lauhdepumpun esipumppaukselle vaikkapa 60 s aikaa (tai enemmän, esim 120 s), jolloin logiikka käynnistää lauhdepumpun ja tunnustelee lämpötiloja. Se ei sitä käynnistä silloin, jos ei ole tarvetta. Sama kannattaa laittaa pumpun jälkikäynnille.
Laittaisin sinne sen automaatin tai lämpötilapyynnin asetukseksi. Molemmilla käytännössä pitäisi toimia.

Oikotietä onnneen tällä logiikalla ei ole..

*Yrittäjä/Kylmämestari
*FISE Kylmäsuunnittelijan b-pätevyys
*Kylmätekniikan asennus-, huolto-, konsultointi-, suunnittelu- ja urakointi-palvelut.
*Climacheck energia-optimoinnit

Poissa Hambula

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 350
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Junior GT latauspumpun toimintalogiikka
« Vastaus #7 : 14.11.25 - klo:22:27 »
Laita lisävaraajan anturi b4 ja saat sillä ohjattua kompressoria päälle/pois. Samalla tuo 2801:rinnakkain kompressorikäyttö". Tuo lisävaraajan anturi mahdollistaa sen että kiertopumppu vois pysähtyä kun varaaja ladattu. Sille saa määriteltyä halutun hystereesin kahdella arvolla eli käynnistyslämpötilan suhteessa as.arvoon ja pysäytyslämpötilan. Pelkällä paluuvesianturilla ja tuolla asetuksella laite ei tiedä verkoston/varaajan lämpötilaa. Tulee turha käynnistys, kun kiertopumppu käynnistyy ja kone käyn minimiajan, vaikka ei ole lämmön tarvetta tai käyttää kiertopumpun päällä ja lämmityspyyntö menee samantien pois.
Muutenkin kannattaa lisätä se lauhdutin ulos anturi ja nostaa" poiskytkentä lämpötila" 52->58, koska se siirtyy silloin menovesianturille. Jos varaaja on pelkästään lämmitykseen ja sitä ajetaan lämmityskäyrällä, ei ole isoa merkitystä vaikka lauhdutinpumppu käy jatkuvasti ja lämpöpumppu lämmittää varaajaa ikäänkuin lämmitysverkostoa.
Jos 2801 kohdassa on kolmantena se automaattinen, äly on vähintään e-sarjaa.
Mlp: Oilon ja Viessmann. Vilp:Viessmann, Mitsubishi.