Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Nibe tulee  (Luettu 13444 kertaa)

Poissa ovation

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Nibe 1240-10kw + UKV200
Nibe tulee
« : 21.07.08 - klo:19:48 »
Nonnih.
Nyt on sitten päätös tehty ja Nibe Fighter 1240 10kw sekä UKV-200 pitäis tulla pihaan vielä tämän viikon aikana.

Hintaa pumpulle ja varaajalle jäi yhteensä 5646 € veroineen.

Kollektori 170m ja liemet yhteensä 350 €, pienten säätöjen ja sumplausten jälkeen.

Poraaja tulee vasta elokuun puolivälissä, joten porauksen hintaa en luonnollisesti vielä osaa tietää varmaksi.
Alustava arvio porauksen hinnaksi 4165 €.

Lisäksi tulee tietysti asennuskamppeet.
Omat työtunnit voin raportoida sitten kun kaikki on valmista...

Enisei, näyttäisi siltä että lopputulos tulee olemaan tällä metodilla noin 4 tonnia alle halvimman avaimetkäteen tarjouksen samalla pumpputyypillä  ja ainakin minulle se on ISO raha, jonka eteen olen kyllä valmis vähän hikoilemaan vielä työajan ulkopuolellakin...;)

Saapas nähdä mikä on lopullinen totuus kun homma on ohi.:P

Poissa nyt_tarkkana

• Nuorempi jäsen
  • **
Re: Nibe tulee
« Vastaus #1 : 22.07.08 - klo:16:05 »
Missä päin Suomea talosi on? Hinnat näyttää vaihtelevan aika lailla paikkakunnittain.

Poissa ovation

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #2 : 22.07.08 - klo:17:39 »
Talo on kanta-hämeessä, mutta lähin ei suinkaan ole aina halvin... ;D

Poissa nyt_tarkkana

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #3 : 22.07.08 - klo:18:00 »
Tämä on tosiaan havaittu. Samaan kohteeseen saatu muutaman viikon sisällä tarjoukset 14,500-29,900 euroa eri merkeistä.

Poissa ovation

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #4 : 22.07.08 - klo:22:36 »
No noissa saamissasi hinnoissa on jo niin iso hajonta, että varmaan tarjousten sisällöissäkin oli isoja eroja.

Minulle tarjottiin tuota edellämainitsemaani pakettia 16000€ ja siitä ylöspäin ja muilla pumppumerkeillä vielä kalliimmalla.

Poissa nyt_tarkkana

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #5 : 23.07.08 - klo:11:15 »
Minulla on >300 m2:n saneerauskohde uima-altaineen, öljyn kulutus tehokkaalla tämän vuosituhannen kattilalla 3500-4000 litran välillä. Sietämätön öljyn hinta panee silti miettimään maalämpöön vaihtamista.

Kuten sanot, eri hintaiset tarjoukset liittyvät hiukan erilaisiin systeemeihin. Sepä tässä haastavaa onkin, kun kohde on yksi ja sama, ja sen lämmittämisestä näinkin erilaisia ja eri hintaisia näkemyksiä ja kustannuksia.

Kiinnostaisi kuulla, millä perusteella olet itse eri merkkien joukosta päätynyt Nibe Fighter 1240:een, miksi et esim. 1250:een, jota Ruotsissa suositaan. Miksi et valinnut Thermia Diplomatia tai IVT Greenlinea, joita varmaan selvitit? Hintako vai ominaisuudet ratkaisivat?

Poissa ovation

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #6 : 24.07.08 - klo:12:41 »
Valintaan vaikutti suurelta osin hinta, tai oikeastaan se, että en saanut läheskään yhtä suuria alennuksia muihin merkkeihin.

Keskustelin paljon eri pumppumerkkien eroista erään miekkosen kanssa, joka on myynyt ja asentanut eri pumppuja jo vuosia, eikä hän nähnyt mitään syytä olla hankkimatta Niben pumppua.

Itsekin oli lopulta valinnut Niben talonsa lämmitykseen.

Poissa nyt_tarkkana

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #7 : 24.07.08 - klo:13:29 »
Näin se ajatus kulkee. Kun koko hankkeen ainut päämäärä on pitää mökki lämpimänä nykyistä alemmilla kustannuksilla, niin kyllä on kaiken järjen vastaista maksaa yhtään ylimääräistä sellaisista piirteistä tai ominaisuuksista, joiden merkitys lopputuloksen kannalta jää uskon asiaksi.

Niben kohdalla olen miettinyt huollon saatavuutta, jonka en mielellään näkisi olevan pelkästään sen toimijan varassa, joka tekee asennuksen. Mutta lieneekö muilla merkeillä asiat yhtään paremmin?

Poissa ovation

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #8 : 24.07.08 - klo:14:38 »
Lainaus
Niben kohdalla olen miettinyt huollon saatavuutta, jonka en mielellään näkisi olevan pelkästään sen toimijan varassa, joka tekee asennuksen. Mutta lieneekö muilla merkeillä asiat yhtään paremmin?

Tuohon en osaa ottaa kantaa.

Vanhemmat pumpunomistajat voisivat varmaankin vastata tuohon kysymykseen?

Poissa nyt_tarkkana

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #9 : 24.07.08 - klo:17:00 »
Lainaus
Nonnih.
Nyt on sitten päätös tehty ja Nibe Fighter 1240 10kw sekä UKV-200 pitäis tulla pihaan vielä tämän viikon aikana.

Miksi juuri UKV-200, ei isompi eikä pienempi? Entä reiän syvyys: itsekö mitoitit ja jos niin millä perusteella?

Poissa ovation

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #10 : 24.07.08 - klo:17:11 »
Lainaus

Miksi juuri UKV-200, ei isompi eikä pienempi? Entä reiän syvyys: itsekö mitoitit ja jos niin millä perusteella?

Miksei juuri UKV-200?

Reikä on alunperin mitoitettu 150m, mutta haluan sen oma-aloitteisesti syvemmäksi.

Poissa nyt_tarkkana

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #11 : 24.07.08 - klo:17:18 »
No minulle on tarjottu UKV-100 ja mietin itse sitä, pitäisikö voljuumin olla isompi. Riippunee kai pöntön pääasiallisesta funktiosta: jos sen funktio on estää patterien paukkumista, riittänee pieni(n). Jos siitä halutaan ison porukan kylpyvedet, tarvitaan niin iso kuin on kylpijöitä. Näinkö?

Poissa ovation

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #12 : 24.07.08 - klo:17:51 »
UKV varaaja on ainoastaan lämmitysverkoston puskurivaraaja, eli se ei vaikuta lämpimän käyttöveden määrään.

Muistaakseni lämmitysverkon vesitilavuutta tulisi olla 10l/kw lämpöpumpun tehoon suhteutettuna, eli minullekin olisi riittänyt hyvin juuri tuo 100 litrainen, mutta valitsin kuitenkin pykälää suuremman.

Poissa ovation

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #13 : 28.08.08 - klo:12:41 »
Reikää syntyy, eli porarit on työn touhussa tuolla pihalla.

Taistelija on kyllä ollut jo pari viikkoa paikallaan  sähkökattilakäytöllä, mutta kohta puoliin pääsen kytkemään keruupuolta.
Pikkuisen jännitää, niinkuin pikkupoikaa joulun alla...

Poissa Kaakkuri

• Tulokas
  • *
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
« Vastaus #14 : 05.09.08 - klo:18:19 »
Hei!
Kiinnostaisi tietää mistä sait Niben 1240 + UKV-200 tuollaisella hinnalla? Kattelin pumppuja Ruotsista ja siellä vastaava pelkkä 1235 10kW maksaisi 5360e  (www.prisjakt.nu/produkt.php?p=226936).

Poissa ovation

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #15 : 06.09.08 - klo:23:00 »
Vehkeet on hankittu Onniselta.

Poissa ovation

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #16 : 27.09.08 - klo:22:22 »
no niin.

pikkuisen venähti tää projekti, mutta tänään nyt sitten alkoi tulla lämpöä maasta ja ainakin toistaiseksi toimii.

täytyy sanoa, että en yhtään ihmettele että paketti olisi tullut maksamaan  ulkopuolisen asentajan asentamana rutkasti enemmän, sillä työtä olen kyllä joutunut tekemään aika paljon ja nippeleitä kului ihan kiitettävä kasa.
eli en kyllä kenellekään asentaisi vehkeitä sen halvemmalla, kuin muutkaan asentajat.
tosin, kyllä tällä metodilla ihan hyvän tuntipalkan voi itselleen laskea.

täytyy vähän ynnäillä, niin voin raportoida tekemäni tunnit ja lopulliset kustannukset.

hyvä mieli on joka tapauksessa, kun sain vehkeet toimimaan.  ;D
« Viimeksi muokattu: 27.09.08 - klo:22:25 kirjoittanut ovation »

Poissa Roori

• Konkari
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
« Vastaus #17 : 27.09.08 - klo:22:44 »
Sehän on puoli ruokaa se hyvä mieli  :D
Laittelit sitten kaikki itse...siitä se hyvä mieli kyllä irtoo kun ne vielä saa jopa lämmittämään taloa ;)
Toivottavasti pelloo vielä huomennakin ... ja niin edelleen.

Poissa puhti

• Täysjäsen
  • Nibe 1240-12kw+ UKV 300  2*160m kaivo
« Vastaus #18 : 27.09.08 - klo:23:51 »
Jeps! Hyvä että lähti pyörimään. Kyllähän itse tekemällä sästää aika paljon esim: meillä poraliike olisi ottanut kaivojen putkituksista reilu 3k€ ja itse tekemällä putket ja liemet noin 1k€ ja aikaa kahteen kaivoon vajaa päivä. En ole tarkkaan laskenut paljonko tuli säästeltyä, mutta hermot ei kyllä säästynyt yhtään. Niin meillä ei tullut kuin porakaivot ulkopuolisilta, loput laittelin itse.

Poissa ovation

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #19 : 28.09.08 - klo:11:34 »
vieläkin toimii...

tässä lopullista kuluselvitystä:

-lämpöpumppu 5200,80 € toimitukuluineen
-varaaja 445,30 € toimituskuluineen
-asennustarvikkeet 750 € (jotain oli jo omasta takaa)
-kollektori + liemet 350 €
-lämpökaivo 4690 € (maaporaus 6m)
-huoltokaivo 75€

nuo yhteensä 11511,10 €

pikkuisen meni yli arvion, kun ajattelin että 11k€ riittäisi.

töitä tein yhteensä n. 40h.

halvin saamani tarjous oli siis sen 16000 (ja vieläpä 10m matalammalla kaivolla ja pienemmällä varaajalla), eli erotusta jää 4488,90€

tuon kun jakaa 40 tunnilla, niin tunnille jää 112,22 €.

jos ei jatkossa tule mitään hillittömiä ongelmia, niin näkisin että kannatti.
vaikka kyllä siinä ensikertalaisella oli paljon opiskeltavaa...
 :P

Poissa tutanhamon

• Tulokas
  • *
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
« Vastaus #20 : 30.09.08 - klo:09:04 »
Minkä kokoisia sulakkeita on käytössä 1240-12 nibessä? Onko toimintamahdollisuuksia 16 A?