Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Thermia Duo 16kW elvytys takaisin toimintaan ja mikä on Integraali?  (Luettu 223 kertaa)

Poissa HannuS

• Nuorempi jäsen
  • **
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Hei
Tuli hankittua tuollainen vähän niinkuin rakennus sarja. Vanha rikkinäinen Thermia maalämpöpumppu. Siinä nyt ainakin on pitävät levylämmönvaihtimet. En tiedä kylmäaineen määrää, mutta painetta se tuntuisi hyvin tekevän eikä kompressori ota kauheasti virtaa 2,2-3,5A /vaihe  eikä metelöi kovinkaan paloa Käyttötunteja sillä on 18374, eli ei kait hirveän paljon, noin 2 vuotta yhtäjaksoisesti.

Toki käytän sitä kompressoria nyt invertterin kautta koska alkuperäinen pehmokäynnistin mallia CARLO CAVAZZI oli mennyt rikki.
Lisäksi lisälämmittimen kapillaari termostaatti kytkin oli juminut auki asentoon, mutta sillähän minä en muutenkaan tee mitään, joten otin sen pois.

Olen lisäksi siirtänyt alkuperäisen maapiirin nesteen pumpun laatikon sisältä pois ja laittanut toisen pumpun sille kaveriksi, koska minulla on kaksi 400m maapeltopiiriä ja kuvittelin että sellainen putkisto käy yhdelle pumpulle liian raskaaksi.
Minulla ei ole tässä nyt ollenkaan käyttöveden lämmitystä koska minulla on 1000 litran puskurivaraaja jossa kolme perättäistä käyttövesi kierukkaa. Jos saan toimimaan tuon pumpun niin lämmitän sillä tuota 1000 litran varaajaa silloin kun en voi lämmittää puilla. Tarkoitus on nostaa varaajan yläosan lämpötila vain jonnekin 45-50 asteen tietämiin Olen siis poistanut käyttöveden vaihtoventtiilin kokonaan.

Nyt vain en ymmärrä että milloin tuon ex pehmokäynnistimen Carlo Cavazzin heräte tulee? Sen pitäisi olla 230V vaihtojännite joka käynnistää kompressorin. Voisin käyttää jotain relettä tekemään invertterille 24V ohjauksen jolla se starttaa sitten erittäin pehmeästi, mutta kertaakaan en ole nähnyt vielä sitä 230V jännitettä. Ohjauksen pitäisi tulla ohjainkortin nastasta 212

Tuolla on valikoissa sellainen parametri kuin Integraali. Mittaako se jotenkin pitkällä ajalla tuloveden lämpötilaa ja sitten kun se laskee tarpeeksi niin sitten startataan kompura?
Vai onko Integraali vain parametri jonka arvo löasketaan siitä miten pumpulle tulevan lämmitysveden lämpötila muuttuu
Sitten on kait vielä joku algoritmi joka laskee ettei kompressoria käynnistetä kovin montaa kertaa tunnissa
Nyt mulla on varaajassa vielä 44 asteista ja yritän saada sen 50, mutta en oikein tiedä miten toimia. Tuo välihän on normaalin lattialämmitys lämpöalueen ulkopuolella reilusti

Lisäongelma on se että käyttöohjeen mukaan huoltovalikkoon pitäisi päästä painamalla oikeaa ja vasenta kalvopainiketta yhtä aikaa 5 sekuntia mutta ei se auta. Ei sinne sillä tavalla pääse
Miten muuten vanhojen Thermioiden omistajat pääsette sinne huolto valikkoon?

Kuvat 2kpl pitäisi olla liitteenä

Poissa Murre

• Yrittäjä/Kylmämestari
  • Täysjäsen
    • Jaahdytys- ja lämpötekniikan asiantuntija
Jos ei ole lämmityksen tarvetta, ei myöskään riviliittimeen 212 tule 230Vac jännitettä, koska rele vedä käynnistäkseen kompressoria.

Kokeile "reletestillä" vetääkö kompressorin ohjausrele vai ei. Jos ei vedä, voi olla logiikka tai rele viallinen. Tuollaisen tehoreleen vaihtaa hetkessä uuteen.
*Yrittäjä/Kylmämestari
*FISE Kylmäsuunnittelijan b-pätevyys
*Kylmätekniikan asennus-, huolto-, konsultointi-, suunnittelu- ja urakointi-palvelut.
*Climacheck energia-optimoinnit

Poissa HannuS

• Nuorempi jäsen
  • **
Jos ei ole lämmityksen tarvetta, ei myöskään riviliittimeen 212 tule 230Vac jännitettä, koska rele vedä käynnistäkseen kompressoria.

Kokeile "reletestillä" vetääkö kompressorin ohjausrele vai ei. Jos ei vedä, voi olla logiikka tai rele viallinen. Tuollaisen tehoreleen vaihtaa hetkessä uuteen.
Joo, vaikuttaa siltä että kompuran ohjaus rele kuitenkin toimii sillä yhden kerran resetoinnin jälkeen AUTO asennossa sain joksikin aikaa ehkä 2 minuuttia sen sellaiseen tilaan jossa
"EI LÄMMÖNTARVETTA" tekstiä ei tullut näyttöön ja myös 226V tuli yleismittarin näyttöön ensimmäistä kertaa minulla ikinä. Jos olis ollut kontaktori ohjaamassa invertteri päälle niin tuo olisi voinut käynnistyä automaattisesti Se ei tapahtunut ihan heti vaan kun rauhassa odotin starttauksen jälkeen ja seurasin mitä se yrittää missäkin käyttötilanteessa tehdä, koskematta mihinkään.
Mutta se ei pysynyt siinä tilassa kuin ehkä 30 sekuntia jonka jälkeen en enään päässyt takaisin ensimmäisenä olevan kuvan tilanteeseen. Mitään hälytyksiä ei kuitenkaan tullut. Käynnistin kompuran käsin VFD invertterin RUN napista.

Siellä on lämpötila valikossa alimmaisena sellainen kohta kuin shunttiryhmä ja parametrinä 0(50), mitähän se tuo oikein tarkoittaa?
Selalinen ominaisuus tuossa on myös että käyttöveden lämmitys tilassa kiertovesipumppu sammuu. Ja jos silloin menee laittamaan pakolla kompressorin pyörimään, seurauksena on korkeapaine presson laukeaminen, joka on kait ihan normaalia koska lämpö ei siirry lauhduttimelta silloin mihinkään.

En pääse tosiaan tuonne huoltovalikkoon oikeaa ja vasenta näppäintä yhtäaikaa 5 sekuntia painamalla, en tosin ole kokeillut vaatiiko se lähtötilakseen jonkun tietyn valikon ensin

Tässä laitteessa on muutenkin vähemmän valikoita kuin mitä Thermia DUO:n Asennusohjeessa numero 9680–54844001 annetaan ymmärtää
Sarja numero tuolle on 54600E00000004352417
Selvisi tuo kiertovesi pumpun oireilu. Siellähän oli kolmiasentoisen kytkimen koskettimet palaneet.
Laitoin tilalle Grundfossin UPS pumpun.
« Viimeksi muokattu: 22.08.25 - klo:10:29 kirjoittanut HannuS »

Poissa sam68

• Konkari
Tuohon on vaihdettu näyttösarja ja huoltovalikkoon mennään painamalla vasenta nuolta se 5s.
Sieltä saat ajettua käsiajolla kompuraa ja muitakin.
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

Poissa HannuS

• Nuorempi jäsen
  • **
Tuohon on vaihdettu näyttösarja ja huoltovalikkoon mennään painamalla vasenta nuolta se 5s.
Sieltä saat ajettua käsiajolla kompuraa ja muitakin.
Niinpäs olikin. Nyt pääsin kokonaan uudelle kiertoradalle tässä hommassa.On kyllä tosi mielenkiintoista puuhaa.
Vaikka tämä tulee kalliimmaksi kuin valmiin pumpun osto mutta on tämä ainakin 100 kertaa hauskempaa ;)
Kiitoksi paljon sam68 :) :)

Poissa HannuS

• Nuorempi jäsen
  • **
Nyt homma etenee silleen että MAN TESTI tilassa kompura käynnistyy mutta kun se on sen testin tehnyt noin 20 minuuttia niin sen jälkeen se ei enään käynnisty kun se jää normaaliin lämmön tuotto moodiin.

Integraali lähtee laskemaan alaspäin aina -800 asti
Lämmöt näyttävät oikeilta eikä  pressot laukeile.

Se vaan väittää että Ei lämmmöntarvetta. Jossain olen nähnyt sanottavan että tuo pieni neliö näytön alareunassa tarkoittaa jotain mutta en tiedä mitä

Integraalirajan laitoin -30 ja hystereesiä olen kokeillut pitää 1 aste ja 5 astetta mutta ei vaikutusta. Käytän minimi käynnsitysväliä 10 minuttia, mutta yhtään kertaa se ei ole startannut

Nyt sain virtamittauksen toimimaan  Delta VFD:n näytössä ja se näyttää 8-10A, Alussa kun kompressori käynnistyy menee tuo 10A ja kun kompressori lämpenee niin virta pienenee
Tämä lieneen normaalia 5,5kW moottorille jos tuo VFD mittaa sen virran DC-välijännitteestä 400V*1,41*10A = 5640W

Poissa Kuumaa

• Tulokas
  • *
  • Maalämpöfoorumi
Pieni neliö näytön alanurkassa tarkoittaa, että pressostaatti on lauennut (painekytkimen raja ylitetty kuumakaasulinjassa) tai kuumakaasun lämpötila (näkyy huoltovalikossa) ylittää sallitun maksimiarvon. Neliön olemassaolo estää kompressoria käynnistymästä.

Poissa HannuS

• Nuorempi jäsen
  • **
Pieni neliö näytön alanurkassa tarkoittaa, että pressostaatti on lauennut (painekytkimen raja ylitetty kuumakaasulinjassa) tai kuumakaasun lämpötila (näkyy huoltovalikossa) ylittää sallitun maksimiarvon. Neliön olemassaolo estää kompressoria käynnistymästä.
No niinpäs oli. Nyt se käynnistyy ja mystinen Neliö katosi kun irroitin sen anturin. Mustat ohuet piuhat jotka menee liittimeen 323. Huoltovalikossa on tosiaan aina ollut minun aikana koko ajan tuo 170 astetta paineputken lämpötilana.
Kun liikutin anturille meneviä mustia johtoja niin arvo vaihteli 0-35-70-130-170 välillä. Ja ohmimittarilla välillä ääretöntä tai muutamaa ohmia, Taitaa anturi rikki tai johdoissa katkos.
Pintalämpö mittarilla suurin lukema mitä olen ihan kompressorin päältä mitannut on 120 astetta, nyt kun se on toiminut pidempään niin suunnilleen 40 astetta kuumempaa kuin kuumakaasu joka menee lämmönvaihtimeen.

Huhheijjaa näin se homma etenee , kiitoksia nimimerkille Kuumaa