Kiitos ryhmään pääsystä.
Olen lurkkinut täällä lukijana aina välillä jo vuosien ajan, mutta nyt kun aurinkoisen tontin rakennuslupa myönnetty, niin on aika kysellä toisia mielipiteitä.
Kymmenisen vuotta sitten aloin miettimään suurta vesivaraajaa talon alla, johon talven lämpömäärä ladattaisiin auringosta kesän aikana ja hyödynnettäisiin talvella. Nyt Excelin kanssa sitä pyörittäessä se näyttäisi kannattavalta vain, jos sen pystyisi rakentamaan neliön muotoisena n.6x6x6m kokoisena. Rakennuspaikalla pohjavesi ja kallio on niin pinnalla, että tuo ei onnistu, joten on pakko miettiä muita ratkaisuja.
Muistan lukeneeni ruotsalaisen tohtoriväitöskirjan, jonka mukaan lämpökaivoon pumpatusta lämmöstä saisi vielä kuukauden päästä yli 70% takaisin, toki varmasti riippuu paljon pohjaveden virtauksista.
Foorumillakin on ollut linkattuna kirjoituksia NollaE:n energiapaaluratkaisuista ja ainakin itselleni se kuulostaisi toiseksi parhaalta ratkaisulta tuon ison vesivaraajan jälkeen, sillä keskimmäisten paalujen häviö on pieni, koska ympäröivien paalujen lämpötila on sama. Näin paalutettu alue jäähtyy vain reunoiltaan.
Talon alla on kallio 2-5m syvyydessä, joten paalut jää väkisinkin turhan lyhyiksi.
Massanvaihto on paalutusta kalliimpi vaihtoehto(mutta mahdollinen), jossa kallio päällä oleva savi korvataan kantavalla kiviaineksella.
Motivaationa kausivaraukseen on kestävä kehitys ja ekologia, joten minulle riittää, jos takaisinmaksuaika on alle 25 vuotta.
Jos sähkön hinta jatkaa nousuaan samaan tahtia kun viimeaikoina, niin tuon 25 vuoden aikana sen kokonaishinta on keskimäärin 46s/kWh, jota olen laskelmissa käyttänyt. (Öljy/hakelämmityksestä ja polttomoottoriautoista luopuminen ei varmaankaan pienennä sähkön kysyntää/hintaa.)
Minulla on ylimääräisenä Valloxin MLV200 kanavapatteri, joten sitä on tarkoitus käyttää joko poistoilman loppulämmön talteenotossa tai raitisilman esilämmityksenä.(Tai molempiin oma patteri.) Esilämmityksen hyöty varmaankin parhain, kun sitä hyödyntäessä ei tule lämpöpumpun kulutusta?
Ilmanvaihdon tuloilmaa on tarkoitus lämmittää n.5m2 aurinkoilmalämittimellä, kuten nykyisessäkin talossa, joten tälläkin saisi hyödynnettyä maapiirilatausta.
Harkinnassa on myös 750-2000l vesivaraaja, jolla voi optimoida pörssisähköhintaa/aurinkolämpöä lyhyellä aikavälillä.(Aurinkolämpö on tarkoitus tehdä huonosta hyötysuhteesta huolimatta aurinkosähköpaneeleilla, koska helpompi ohjaus ja sähköauton lataustarve.)
Koko järjestelmän ohjaus on tarkoitus toteuttaa Home assistantilla.
Näistä herännyt seuraavia kysymyksiä?
- Energiapaalu: Tuleeko yhden paalun hinta nippeleineen niin isoksi, ettei kannata edes 25v horisontissa?
- Energiapaalu: Kun paalut riittää vain noin 25% keruupiiriin, tuleeko ongelmia käyttää sitä yhdessä pintapiirin kanssa?
- Massanvaihto: Olisikohan tähän kiviainekseen mahdollista laittaa maapiiri niin, että se pysyy ehjänä ja kuitenkin kantaa talon?
- Esim Nibe F1255 COP 0/35 on ilmoitettu 4.7 ja 10/35->6.5, nouseekohan se suurin piirtein lineaarisesti, jos keruupiirin lämpö on vielä isompi?
- Muita huomioita?