No niin, elikä 2014 vuonna asennettu QI8 joka toim
Ensimmäinen ihmetys on koneessa se, ettei se enää kykene tekemään käyttövettä kuin maksimissaan 48 asteiseksi. Huomasin tämän, kun seurasin mitä tuo kone puuhastelee. Se lämmittelee käyttövettä useita kertoja peräkkäin saavuttamatta pyydettyä lämpötilaa joka on 55 astetta. Lämpötila nousee tilanteesta riippuen johonkin 45-48 asteen väliin, ja veden teko päättyy aina siihen kun lauhduttimelta kierukkaan menevän veden lämpötila nousee maksimiinsa joka on 61 astetta. Sen jälkeen kone pitää tauon ja hetken päästä se aloittaa taas uuden yrityksensä ja sama tilanne toistuu, lämmöt nousevat nopeasti 61 asteeseen ja pumppu lopettaa lämmityksen.
Poikkeuksena on tilanne jolloin lämpimän käyttöveden kulutus on sen verran suuri, että varaajan lämpötila tippuu noin 30 asteeseen. Näissä tilanteissa laite pääsee yli 50 asteen. yleensä noin. 52 astetta. Mutta jos kulutusta ei ole ollut ja varaaja on itsekseen jäähtynyt ja aletaan lämmittää tämän takia, ei päästä tuohon 52 asteeseen edellä mainittujen syiden takia.
Olen mitannut sekä varaajalle menevän, sieltä palaavan ja varaajan lämpötilan erillisillä mittareilla. Koneen omat anturit näyttävät saman kuin erilliset mittarit, joten anturivian mahdollisuus voidaan poissulkea.
Vaihtoventtiili on tässä koneessa LK armatur. Sen kara liikkuu/pyörii normaalisti ja kevyesti. Hitaasti kääntämällä huomaa äänestä/ putkien lämpöä tarkkailemalla että venttiili siirtää kierron sinne minne pitää. Käyttöveden teon aikana lämmintä ei karkaa pattereille (tämän karkaamisen olettaisi myös laskevan tuota menolämpöä, kun energiaa saadaan ajettua muuallekkin? joten tällaista ongelmaa ei näkisi olevan.
Poikkeuksena on tilanne jolloin lämpimän käyttöveden kulutus on sen verran suuri, että varaajan lämpötila tippuu noin 30 asteeseen. Näissä tilanteissa laite pääsee yli 50 asteen. yleensä noin. 52 astetta. Mutta jos kulutusta ei ole ollut ja varaaja on itsekseen jäähtynyt ja aletaan lämmittää tämän takia, ei päästä tuohon 52 asteeseen edellä mainittujen syiden takia.
Tehtaan tekninen tuki auttoi ja katsottiin asetukset kohdilleen, missä ei nyt ollut mitään sanomista. Kehottivat laittamaan toiminnan niin, että jos kompura ei saa lämmitettyä, niin sähkö avustaa loput asteet. Heidän näkemyksensä oli, että lämmityskierukka olisi kalkkeutunut ja siksi lämpö ei siirry varaajaan ja siitä aiheutuisi tämä ongelma... mene ja tiedä. Vielä en ole varaajan sisälle kurkannut. Ajatus oli että tarkistan sen sisuksen kuitukameralla anodin reiästä.
Koneen paisunta astian esipaine on tarkistettu, Kalvo ehyt ja siinä ei vuotoa. Kaukaa haettu ajatukseni oli, että voisiko suljetussa piirissä olla ilmaa mikä sekoittaa lämmitystä. Paisari kunnossa ja järjestelmä täytetty/ilmattu. Verkoston paine nyt 1bar
Lattialämmitys toimii normaalisti. Ainoa ongelma on tuo käyttövesi. Ja eihän tuo alussa mainittu toiminta tee hyvää tuolle kompressorillekkaan, enkä kyllä mielellään sähköllä lämmittäisi vettä jos ei ole pakko
Olisiko kenelläkään ajatuksia asian suhteen? muutaman kirjoituksen täältä löysinkin joilla vastaavaa pulmaa ollut, mutta niiden tapausten korjaukset eivät näytä auttavan tässä.