Maalämmön suunnittelu > Yleistä

Kaukolämmön korvaus maalämmöllä

(1/5) > >>

EXRX:
Oulussakin on päästy kaukolämmön hinnannostojen makuun ja tuorein hinta on 73 €/MWh. Siihen päälle perusmaksu 508 €/a niin ollaan oman talouden kohdalta vuotuisella keskimääräisellä 36 MWh kulutuksella n. 3150 €/a kustannuksessa.

Minusta tämä alkaa olla melko paljon ja siksipä olen ruvennut miettimään maalämpöä. Talo on 2006 rakennettu ja siinä on lattialämmitys, joten elementit maalämmön hyödyntämiseen lienevät aika hyvät. Onko tämmöisessä muutoksessa mielestänne mitään järkeä vai jatkanko vaan kiltisti alati kohoavien kaukolämpölaskujen maksamista?

Nakke vaan:
Paljonko siellä maksaa sähkönsiirto?

EXRX:

--- Lainaus käyttäjältä: Nakke vaan - 06.03.24 - klo:13:03 ---Paljonko siellä maksaa sähkönsiirto?

--- Lainaus päättyy ---

2,81 c/kWh

Nakke vaan:
Sähkönsiirto on edullisen puoleista. Tuo puoltaisi maalämpöä  kyllä.
Sähköenergian hinnasta ei taas voi oikein sanoa varmuutta suuntaan tai toiseen tulevien vuosien
osalta. Kohteesi tarvinnee hihavakiolla arvioiden 16kw laitteen ja kaksi jotain +200m kaivoa joten investointi on rahassa isomman  puoleinen maalämpökohteeksi.

Itse varmaan jäisin kaukolämpöön ainakin pariksi kolmeksi vuodeksi ja seurailisin mihin sähkön hinta asettuu, jos asettuu mihinkään.

Mistähän noi kaukolämmön hinnankorotukset Oulussa kumpuaa? Onko mitään selitystä tarjottu?

Husabetunia:
Kuulostaa hyvin tutulta huomioinnilta ja pähkäilyltä aloittajan kyselyt, sama tuuminta itsellä menossa paraikaa.

Tai no, olen aikalailla jo vakuutellut itseni, että maalämpöön mennään... Kaukolämmön hinta on 18 asiakasvuoden aikana ihan hiventä vaille kolminkertaistunut aloitusvuodesta lukien ja korkoakorolle nousuprosentti ollut 5,5 %

Toki sähkönhintakin on samassa ajassa noussut, mutta paljon maltillisemmin. Lisäksi, jos veikata pitäisi (ja pitäähän sitä, kun yrittää ennakoida tulevaa), väittäisin ettei kaukolämmön hinnsnnousutrendi tule taittumaan.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta