Ongelmia maalämmön kanssa > Yleistä

Paineet alhaalla

(1/3) > >>

ari_juhani:
Hei,
Jämä merkkinen maalämpölaite
Maapiirin paine 0,1
Ja lämmityksen 0,2 onko liian alhaalla?

Tipi:
Lämmitysverkoston paine on ainakin alhainen. Sopiva paine riippuu lämmitysverkoston korkeuserosta. Mikäli kyseessä on 1-1,5 kerroksinen talo, sopiva verkoston paine on noin 0.8-1 bar.

Kokeile nostaa painetta ja seuraile säilyykö verkoston paine.

ari_juhani:
Hei.
Kiitos vastauksesta. Yksi kerroksinen Talo ja neliöitä 116. Voiko alhainen paine aiheuttaa  laitteiden rikkoutumista. Täytyy perehtyy miten paineita saa nostettua.

Tipi:
Lämmitysjärjestelmä ei toimi optimaalisesti, jos paine on liian alhainen. Pattereista saattaa kuulua lorinaa ja niihin saattaa jäädä ilmaa. Pannuhuoneesta pitäisi löytyä venttiiliryhmä vesijohdon ja lämmitysputkiston väliltä. Sitä avaamalla järjestelmään lisätään vettä ja samalla verkoston paine nousee.

Putkiston ylimmissä kohdissa pitäisi olla myös jonkinlaiset ilmanpoistimet, luultavasti automaattiset. Paineen lisäyksen jälkeen on hyvä varmistua että ilma poistuu järjestelmästä.

Mikäli kyseessä on paineistettu maapiiri, myös sen paine saisi olla hieman korkeampi.

ari_juhani:
Ok.
Nyt alkaa vaikuttaa siltä että pyydän ammattihenkilön lisäämään paineet ja tekemään huollon samalla. Tämä on vuonna 2014 rakennettu talo vesikiertoisella lattialämmityksellä. Itse muutimme tänne kesällä vuonna 2021 ja olen ymmärtänyt että maalämpöjärjestelmää ei ole koskaan huollettu, en tiedä pitäisikö se säännöllisesti  tehdä?
Olen itse aika pihalla näiden laitteiden kanssa.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta