Hei!
Olen seuraillut foorumia ja löytänyt täältä hyvää tietoa ja säädellyt omaakin laitetta vinkkien mukaan, kun pikku hiljaa olen alkanut muuton jälkeen asiaan perehtymään. Nyt kuitenkin probleemaa, johon kysyn apua.
1993 ok-talo, patterit (yksi- ja kaksiputkijärjestelmä sekä lattialämpö), maalämpö vaihdettu 2011, Lämpöässä Vs 10.0 203 vm. 2011.
Loppukesästä totesin kompressorin käyvän melko tiheästi, vaikkei lämmitystarvetta ollut. Kävi yölläkin joka toinen tunti. Laskin asetusarvoja niin, että ylämin 45 ja alamin 30, jonka jälkeen käynnistykset vähenivät jopa kertaan neljässä tai viidessä tunnissa. Näin homma toimikin lokakuun alkuun asti.
Laitoin patterit päälle lokakuun alkupuolella ja nyt, kun seurasin sähkönkulutuksen jakautumista eri tunneille, niin piikkejä en enää huomaa. Kompressori käy siis tiheästi.
Kävin teknisessätilassa tarkastelemassa tilannetta ja huomasin, ettei kuumakaasu nouse kuin 50 asteeseen. Aiemmin noussut noin 99 asteeseen, ennen kuin asetusarvoja muutin. Kompressori käy nyt luultavasti säätökäyrän ohjaamana, jossa on korkeat pyynnit: L1 patterit käyrä 65, 45, 16 ja L2 lattialämpö 50, 45, 30. Pyynnit korkeat, koska alakerran patterit on yksiputkijärjestelmässä (ovat täysillä), yläkerrassa kaksiputkijärjestelmä (rajoitetaan lämpöä rajusti termareilla), pesutilat+takkahuone lattialämpö suojaputkessa, joten vaatiin korkeat lämmöt.
Mikähän selittää tämän kuumakaasun laskun? Tänään kuumakaasu oli 39 astetta, alavaraaja 47 ja ylävaraaja 54, kun kompura käynnistyi. Kävi maksimissaan 5 min ja lopetti, kun alavaraaja 54, ylävaraaja 54 ja kuumakaasu 50. Tämän jälkeen alavaraaja ja kuumakaasu alkoivat laskemaan ja käynnistyi uudelleen noin 10 min kuluttua.
Ihmetten siis tämä kuumakaasun matalaa lämpötilaa, kun aikaisemmin on noussut lähelle 100 astetta. Ei tunnu normaalilta.
Näillä asetuksilla lämpö riittää (olen miettinyt käyrän pientä säätämistä alemmas) ja lämmin vesi on riittänyt. Lämmintä vettä käytetään lähinnä lyhyellä ajanjaksolla illalla, kun käydään suihkussa eli ei ole lämpimälle vedelle pitkin päivää.
Säätökäyrä on pitänyt pitää korkealla, koska oleskelutiloissa ei muuten riitä lämpö yksiputkijärjestelmän vuoksi.
Pitäisikö näitä asetusarvoja (ylämin, alamin yms.) muuttaa kuitenkin talveksi, kun pyynnit korkeat? Syksyllä tuntui toimivan hyvin ja käynnistykset harvenivat. Nyt käynnistyksiä tuntuu olevan koko ajan.