Tekniset kysymykset > Tiedonkeruujärjestelmät ja etämonitorointi

Home Assistant - Raspberry PI, 1-Wire anturien julkaisu MQTT:lle

(1/3) > >>

Sinitataivas:
Minulla on pitkään ollut Home Assistant asennettuna (Raspberry Pi3). Olen kytkenyt talon ympärille vanhoihin puhelinpistorasioihin 1-wire (DS18B20) antureita n. 9 kpl. Lovelace näytöllä anturit ja lämpötilat näkyivät aikanaan nätisti, mutta kun HA päivittyi yli version 2022.5, niin tuki 1-wire antureille loppui. Yritin kaikkea mahdollista, mutta ainoa keino, jolla saan anturit näkymään oli asentaa kaikki uudelleen + HACS. Yritän katsella tuoa OWFS syteemiä, mutta en oikein saanut siitä tolkkua.

Nyt kaikki asennettu uudelleen ja  saan taas anturit näkyviin. Tarkoitus olisi, kun saisin kaiken toimimaan, laittaa tämä raspi Jeo-ventin kylkeen kiinni ja 4-6 anturia sisään. Ideana olisi siirtää tietoa MQTT:n kautta toiselle raspille, jossa on myös HA. Olen kolmisen viikkoa tuskaillut sen kanssa, että en saa millään julkaistua noita antureita MQTT:lle, vaikka ne näkyvätkin Lovelacen näytöllä nätisti. MQTT broker myös asentuu oikein ja sitä voi testata kuuntelemalla ja julkaisemalla viestejä MQTT Explorerin avulla. Tämä toimii ok.

Olen vähän tumpelo home assistantin kanssa, enkä tiedä miten kannattaisi edetä. Olisiko hyviä vinkkejä, miten saisin näin aluun julkaistua 1-wire anturit MQTT brokerille.

Sinitataivas:
Nyt sain julkaistua tiedot MQTT:lle ja tehtyä sille sillatun konfigsen. Saan siirrettyä sillatulla välittäjällä tiedot eteenpäin toiselle HomeAssistant
Raspberrylle, jossa ne näkyvät MQTT:llä. Saan lukemat näkyviin myös Node-Redillä, mutta en ymmärrä, kuinka saisin ne näkyviin Lovelacen näkymään. Anturien tiedot näkyvät MQTT:llä muodossa "temp/varasto" yms, mutta eivät HomeAssistantin laitteissa eivätkä antureissa.

Onko vinkkejä, kuinka saisin lämpötilalukemat näkyviin HomeAssistantin Lovelace näkymään?

ISKI:

--- Lainaus käyttäjältä: Sinitataivas - 05.11.23 - klo:13:10 ---Nyt sain julkaistua tiedot MQTT:lle ja tehtyä sille sillatun konfigsen. Saan siirrettyä sillatulla välittäjällä tiedot eteenpäin toiselle HomeAssistant
Raspberrylle, jossa ne näkyvät MQTT:llä. Saan lukemat näkyviin myös Node-Redillä, mutta en ymmärrä, kuinka saisin ne näkyviin Lovelacen näkymään. Anturien tiedot näkyvät MQTT:llä muodossa "temp/varasto" yms, mutta eivät HomeAssistantin laitteissa eivätkä antureissa.

Onko vinkkejä, kuinka saisin lämpötilalukemat näkyviin HomeAssistantin Lovelace näkymään?

--- Lainaus päättyy ---
Itse luen 1-wire sensorit Node Red koodilla ja julkaisen ne sieltä mqtt:n avulla

Home Assistant puolella minulla on sensorit määritelty configuration.yml tiedostossa mqtt määrittelyinä, alla esimerkki

mqtt:
  sensor:
    - state_topic: "A40E16A8013C"
      name: "Heat Pump forward"
      unit_of_measurement: "°C"
      icon: mdi:thermometer
      unique_id: "A40E16A8013C"

Tuohon sitten joikainen anturi omalla id-tunnuksellaan

Sinitataivas:
Kiitos vastauksesta ISKI

Minä en saanut luettua 1-wire antureita ennen kuin asensin HACS:n https://hacs.xyz/. Nyt saan anturit luettua ja ne löytyvät ensimmäisen HA:n laitteissa ja näkyvät Lovelacen näytöllä. Saan julkaistua ne Node-Redillä MQTT:lle, jonka sain konfattua sillaksi. Sillan kautta MQTT paketit siirtyvät toiselle MQTT:lle ja myös näkyvät siellä.

En osaa kuitenkaan tehdä etäkoneen Lovelacelle sellaista kortttia, joka osaisi lukea MQTT:n topic viestejä esim. temp/varasto ja näyttää msg.payloadissa olevan lämpötilan. Etäkoneella anturit eivä näy laitteina, en tiedä pitäiskö näkyäkään, mutta ehkä sen takia ei löydy valmista Lovelace-korttia, jolla ne saisi Lovelacen näkymään.

Kun saisin tuon yllä mainitun toimimaan, seuraava vaihe olisi yksinkertaistaa tuota ensimmäisä HA:ta esimerkkisi mukaan.

Tunnistaako Node-Red suoraan nuo sinun anturisi kun olet määritellyt ne ensin configuration.yml tiedostossa?

ISKI:

--- Lainaus käyttäjältä: Sinitataivas - 05.11.23 - klo:22:02 ---Tunnistaako Node-Red suoraan nuo sinun anturisi kun olet määritellyt ne ensin configuration.yml tiedostossa?

--- Lainaus päättyy ---
Nuo configuration.yml määrittelyt ovat pelkästään sitä varten, että HA osaa perustaa sensorit ja lukea niille arvot MQTT viesteistä.

1-wire antureiden lukeminen Node Red ympäristössä on sitten ihan oma juttunsa.
Node Red ympäristössä on 1-wire lämpötila-antureiden lukuun omat modulit.
Ja ne, mitä itse käytän, perustuvat siihen, että Raspin Linux lukee ds2482 piirin kautta 1-wire lukemat tiedostoihin, joista Node Red ne sitten poimii.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta