Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Vapaakiertojen (kylppärit) lämmityksen säätö  (Luettu 598 kertaa)

Poissa omariukko

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 9
  • Maalämpöfoorumi
Moi!

Mulla on vapaakierrossa käytännössä kylppärit, loput perushuoneet menee termostaatin kautta.

Haluaisin kylppäreihin kunnon lämpimän lattian, niin että kosteus lähtee nopeasti ja että olisi myös mukava jalan alla.

Olen säätänyt tätä ns. yleislämpötilaa säätämällä, mutta aika vaikea saada kunnolla lämpöä. Laitoin nyt luvuksi jo +6 tai +7 astetta ja vasta nyt tulee kunnolla lämpöä kylppäreihin.

Onkohan tässä tavassa joku ongelma, vai kannattaisiko jollain toisella tapaa säätää kylppäreiden lämpöä?

Poissa Lappanen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 872
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Vapaakiertojen (kylppärit) lämmityksen säätö
« Vastaus #1 : 04.08.23 - klo:10:57 »
Tietämättä mikä pumppu, mutta jos mahdollista niin menoveden minimilämpötilaa ylöspäin säätämällä saat kesäajan lämmityslämpötilan nostettua haluamallesi tasolle lämmityskäyrää muuten sotkematta.
Jämä Star Inverter 16 kW (=Nibe F1155 4-16) + VLM 500 Star kv-varaaja + kaivo 230m | Pirkanmaa, täystiilitalo, 2 kerrosta lattialämmitys yht 280 m2 / 850 m3 + eristetty kellari 50m2. IV- & lattia-viilennys.

Poissa tk-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 891
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Vapaakiertojen (kylppärit) lämmityksen säätö
« Vastaus #2 : 08.08.23 - klo:15:15 »
Moi!

Mulla on vapaakierrossa käytännössä kylppärit, loput perushuoneet menee termostaatin kautta.

Haluaisin kylppäreihin kunnon lämpimän lattian, niin että kosteus lähtee nopeasti ja että olisi myös mukava jalan alla.

Olen säätänyt tätä ns. yleislämpötilaa säätämällä, mutta aika vaikea saada kunnolla lämpöä. Laitoin nyt luvuksi jo +6 tai +7 astetta ja vasta nyt tulee kunnolla lämpöä kylppäreihin.

Onkohan tässä tavassa joku ongelma, vai kannattaisiko jollain toisella tapaa säätää kylppäreiden lämpöä?

Tuossa on iso riski saada pätkäkäyntiä aikaan jos on on-off -kone. Invertteripumpulla onnistunee edellämainitulla tavalla, eli nostaa minimilämmön ja termostaateilla rajoittaa muualta.
Keski-Suomi, omakotitalo 2019, vesikiertoinen lattialämmitys
Nibe F1145-8 + Jäspi GTV500, kaivo 178m
142m2 (690m3) + varasto 21m2 + pihasauna 18m2 (lämpökanaali n. 10m)