Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Thermia Calibra invertteri 3-12 kW vai Bosch Compress 7800 invertteri 3-12 kw  (Luettu 775 kertaa)

Poissa Arska62

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumi
Maalämpö pitäisi laittaa tilaukseen. Kaksi tasaväkistä toimittajaa vielä olisi jäljellä, kokonaishinta ~ sama samoilla spekseillä. Toisella maalämpöpumppu Thermia Calibra 12 ja toisella Bosch Compress 7800 3-12 kW. Kumpaa suosittelisitte kokemuksenne perusteella.

Poissa jmaja

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 940
  • Maalämpöfoorumi
Aika harvalla lienee kokemusta molemmista, ainakaan asentamista ja myymistä enempää. Molemmissa taitaa olla siinä suhteessa samaa filosofiaa, että säätöjä on varsin vähän, toisin kuin Nibessä. Itse en pidä Thermian politiikasta, joka ei suosi lainkaan tee-se-itse toimijoita. Edes laitetta ei oikein myydä Suomessa erikseen ja asetuksetkin taitaa olla osin salasanojen takana (Boschissakin on ammattilaisasetuksiin salasana, mutta sen löytää helposti).

Itse siis valitsin Boschin (raudaltaan identtinen edeltäjä 7001i) ja ihan tyytyväinen olen. Itse asensin ja on käynyt kohta 2 v.
Bosch 7001i 12 kW MLP, pohjavesilämmitys (0,6 l/s porakaivosta ulkoisen levarin kautta mereen), 164 m2 Siporex 1976 Espoo, 30 m2 lattiaan roilottu + 80 m2 kattolämmitystä + tulossa 55 m2 kattol + vintille 22 m2

Poissa Arska62

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumi
Kiitos kommentista, maanantaina tilaan maalämpöpaketin. Laittakaa nyt ihmeessä kommentteja, ketkä tunnette asiaa paremmin. Jostain syystä itselle muodostunut käsite, että Bosch 7800 olisi uudempaa tekniikkaa, kuin Thermia Calibra, onko näin ?

Poissa aksutre

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 888
  • Maalämpöfoorumi
Boach 7001i toiminut ongelmitta kolme vuotta. Tuossa 7800 mallissa uudempi ohjelmisto, pystyy säätämään vaikka tuntikohtaisesti lämpötilaa ja liittämään monipuolisemmin lisäpalikoita. 187m2 ja alle 4000 kWh vuodessa on kompressorin viimeisen vuoden kulutus. (lämmitys+käyttövesi). COP 5.0 nurkilla lattialämmityksessä. Boschissa taitaa käyttöveden tuotto olla max n. 300l kun Thermiassa max 250l. Ei Thermiassa varmaankaan mitään vikaa ole mutta tuntuu että Boschin pumppu on yleisempi. Boschin saa helposti Husdataan, luultavasti myös uudemman mallin.
Bosch 4-16 LWM, 210m kaivo, 6 kWp lasipaneelit 2-puoli  half cell, rak. v2007,187m2, Vallox 180 DC Energiatehokkuusluokka A 2018, E-luku 55 kWh/m2/v. Ympäristöstä otettu energia netto 93 kWh/m2/v, plusenergiatalo