Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Käyttövesikierto /LVK  (Luettu 908 kertaa)

Poissa Snappis

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 14
  • Maalämpöfoorumi
Käyttövesikierto /LVK
« : 18.12.22 - klo:14:27 »
Löysin tästä hajanaisia viestiketjuja ympäri tätä foorumia, mutta en oikein ole löytänyt vastausta minua askarruttavaan kysymykseen.

Minulla on maalämpöpumppu (160 l) kellarissa johon vielä erikseen 100l lämminvesivaraaja jonka kautta toteutettu lämminvesikerto. Maalämpöpumppu on lämmittänyt veden 50 asteeseen josta sitten on siirtynyt lämminvesivaraajan joka on säädetty 60 asteeseen.

Nyt on uusittava maalämpöpumppu ja samalla pitäisi tehdä jotain tälle lämminvesikierrolle. En tarvitse 160l +100l lämmintä vettä. Lämminvesikiertokin koskee vain yhtä vesipistettä joka on kauempana, ehkä 15 m. Ilman lämminvesikiertoa kestää 1 min ennen kun hanasta tulee lämmintä vettä.

Olen lukenut siitä että lämminveskiertopumppuun voisi laittaa ajastinta, ja antaa kiertää vain niinä aikoina kun yleensä tätä vesipistettä käytetään.. Se kuulostaakin fiksulta.

Mutta, eikö itse 100l ylimääräinen säiliö syö myös hukkaenergiaa. Varsinkin nyt, kun lämminvesivaraaja joutuu vielä tekemään suorasähköllä 10 asteen lisälämmmityksen. Sitten vielä lämpöhäviö. Olisiko tehokkaampi, jos olisi vain 10l lisäsäiliö kiertoa varten.

Poissa KiSaVa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 184
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Käyttövesikierto /LVK
« Vastaus #1 : 18.12.22 - klo:19:59 »
Olisiko tehokkaampi, jos olisi vain 10l lisäsäiliö kiertoa varten.
Vielä "tehokkaampi" on, kun sijoitat sen 10l säiliön (tai pienempikin riittää) lähelle sitä ainoaa kierron vaatimaa vesipistettä kuumavesiputkeen ja jätät koko kierron pois.

Poissa Snappis

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 14
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Käyttövesikierto /LVK
« Vastaus #2 : 19.12.22 - klo:16:35 »
Vielä "tehokkaampi" on, kun sijoitat sen 10l säiliön (tai pienempikin riittää) lähelle sitä ainoaa kierron vaatimaa vesipistettä kuumavesiputkeen ja jätät koko kierron pois.

Tuo voisi olla järkevää. Löytyykö pienempiä kuin 10l?
Pitäisikö siihenkin laittaa ajastusta niin että se on päällä vain aamun illoin.

Poissa KiSaVa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 184
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Käyttövesikierto /LVK
« Vastaus #3 : 19.12.22 - klo:17:38 »
Esim: https://www.puuilo.fi/hottia-vesivaraaja-hotbox-6-mini-1500w-rst

Voihan tuohonkin ajastimen laittaa, mutta luulen häviöiden olevan niin pienet, että ne eivät näy missään 24/7 lämmitykselläkään.