Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Nereus lattialämmitys ja jakotukin säätäminen  (Luettu 1340 kertaa)

Poissa Zipuli

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
  • Maalämpöfoorumi
Mulla on 99 asennettu lattialämmitys enkä käsitä miten saisin tuota jaktukkia säädettyä. Koko kuvassa tuota alempaa rivistöä ilmeisesti pitäisi säätää ja kun ottaa tuon hatun pois jonkinmoinen säätöruuvi sieltä paljastuu. En vaan käsitä yhtään, että mikä työkalu tuonne sopisi. Kuusikoloavaimella en ainakaan tunne et mikään liikkuisi avain vaan pyörii.

Oisko jollain kokemuksia vastaavasta?

Poissa habahou

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Nereus lattialämmitys ja jakotukin säätäminen
« Vastaus #1 : 17.12.22 - klo:20:00 »
Moi, Meillä on samanlainen -98/99 asennettu. Alemmasta säätöventtiilistä vaan korkki pois. Mulla on T-kahvainen kuusiokoloavain, josta katkaisin kahvan siten että mahtuu pyörimään tuossa välissä. Silmämääräisesti se on 4 tai 4,5mm avain. Ei siinä ruuvissa juuri vastusta ole, mutta kyllä sen tuntee kun kääntyy. Nereuksen suunnittelusta tuli valmiit säätöarvot esim. 2,5 (=2,5 kierrosta auki). No eihän ne tietenkään paikkaansa pitäneet. Lattialämmitys kun reagoi hitaasti ja sää vaihtelee, niin meni viikkoja kun sain oikeaan säätöön. Printtasin sellaisen taulukon tukin viereen, mihin merkkasin aina uuden arvon kun muutin säätöjä. Aina ensin ruuvi kiinni ja uusi arvo venttiiliin. Kyllä se siitä  ;)

Silloin 90-luvun lopulla myivät noita ratkaisuja joissa ei ollut yhtään toimilaitetta. Mun järjellä se ei voinut toimia ja siksi vaadin omaani joka huoneeseen magneettiventtiilin (+termostaatin). Reunapiirissä vakiosäätö ja keskellä termostaattiohjattu.
LÄssä 10V vm.-98 - maalämpöä viime vuosituhannelta!