Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Lämpöisen käyttöveden lämmityksen aloituksen optimointi  (Luettu 1003 kertaa)

Poissa MPK

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 7
  • Maalämpöfoorumi
Meillä on 300G invertteri ja kyljessä 390L Lkv. Olen ViCare kautta ajastanut lämpöisen käyttöveden ja kierron aikoihin jolloin lämmintä vettä yleensä käytetään. Tähän mennessä olen asettanut varaajan kuumentamaan vain yläosan ja aina silloin tällöin veden lämpötila on laskenut lähelle käynnistys hystereesiä mutta ei kumminkaan tarpeeksi alas että olisi lämmittänyt varaajan  haluttuun max lämpötilaan. Tästä on seurannut että esim aamulla ensimmäinen suihkussa kävijä on saanut lämmintä vettä, mutta toinen suihkuttelee jo haalealla vedellä.

Nyt olen suunnitellut kokeilevani lämmittää koko varaajan kuumaksi yöllä halvoilla tunneilla maalämpöpumpulla ilman vastuksia. Kysymykseni on: onko viessmann pumpuissa parametria millä voisi automaattisesti pakottaa tekemään lämmintä käyttövettä vaikka käynnistys hystereesiä ei ole saavutettu? Vai onko niin että pitää vaan kikkailla tuolla hystereesi parametrilla?

Toivottavasti ei ollut liian sekava selostus :)
Viessmann Vitocal 300‐G Inverter 2.4 - 11,4 kW + Viessmann Vitocell 100-v 390L, kaivo 210m
OKT etelä-suomi 2005 - lattialämmitys, 215 m2 @ 20°C + 35 m2 @ 15°C

Poissa euroshopperi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 750
  • Maalämpöfoorumi
Meillä tuo sama varaaja, enkä ihan nyt ymmärtänyt, että mitä tarkoitat tuolla vain yläosan lämmittämisellä.
Varaajassa on lämpöanturi tasan 1/2- välissä ja kun laittaa lämpötilanpyynnin 50 asteeseen, niin lämmitysveden lämpö nouseen n 58-60 asteen välille ja silloin on yläosa n. 58 asteinen. Kiertoveden yhteet on huomattavasti alempana varaajassa, joten sieltä taitaa lähteä luokkaa sen 50 asteen lähellä olevaa. Kompuralla ei pysty kyllä koko varaajaa saamaan 50 asteiseksi ainakaan omalla 17 kW on/off koneella. Oma kone ei pysty kovempaan lämmönpyyntiin, kuin tuo 50 astetta, kun se 60 astetta on raja lämmitysvedelle, eli kierukkaan. Vastuksia on kuitenkin käytetty tasan 0 tuntia 9 vuoden aikana, eli en kuumentele mitään legionelloja erikseen. Nykyiset pumput pystyy käsittääkseni tekemään jo 65 asteista vettä kiertoon, niin luulisi sulla pystyvän myös 55 asteiseen lämmönpyyntiin siihen 1/2  väliin. Tällöin varaajan katolla olisi arviolta 62-64 asteinen, josta käyttövesi lähtee. Kierto lähtee siitä 2/3 osa liittimestä ja olisi varmaan jo yli 55 asteista. Itte kyllä kuristaisin kiertoa niin paljon, että lämmöt ei ylitä 35 astetta paljonkaan siellä viimeisessä pisteessä . Ja kiertoputkille kunnon eristeet, ettei tule sillä lämmitettyä taloa.
350m², 1000m³, kaivot 2x165m
17kW Viessmann 300 G+
390 L KVV+ 500 L puskuri LV kierukalla+
Aurinkosähkö 2022. Fronius Gen24 10 kW + 34 kpl 375 W Doubleglass  12,75 kW.

Poissa MPK

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 7
  • Maalämpöfoorumi
Tuo meidän pumppu kyllä nostaa lkv lämpötilan ilman vastuksia lähelle 60 astetta..Vastukset olen asettanut pois päältä. Asetuksissa on varaajan veden lämmitykselle kolme asetusta. Top, Normal ja temp2. Itse olen ymmärtänyt että asetus top lämmittää vaan ns. Yläosan varaajasta jos ei tarvitse paljon lämmintä vettä. Asetus Normal lämmittää koko varaajan. Ainakin näin se näyttäisi toimivan käytännössä jos seuraa lämpöisen veden riittävyyttä. Pitää tarkistaa missä kohtaa noi anturi/anturit varaajassa on.
Viessmann Vitocal 300‐G Inverter 2.4 - 11,4 kW + Viessmann Vitocell 100-v 390L, kaivo 210m
OKT etelä-suomi 2005 - lattialämmitys, 215 m2 @ 20°C + 35 m2 @ 15°C