Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Esi11 ja Akvaterm GEO Solar 1000 + Jäspi Ecopuu 25  (Luettu 24930 kertaa)

Poissa rsaarela

  • Eläkeläinen, Elektroniikan mittaus-, säätö-, ja testausteknikko
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 918
  • 62 vuotta ekan oman radion rakentamisesta !
Vs: Esi11 ja Akvaterm GEO Solar 1000 + Jäspi Ecopuu 25
« Vastaus #40 : 27.02.23 - klo:12:48 »
Ei sulla Lehtinen satu löytymään tuota Ananas -softaa? Alkuperäinen linkki, mistä se löytyi (tuomio.fi/ananas) ei enää toimi. Olisi kiva päästä koittamaan onnistuisiko itselläni Esi 14 pumpun ohjaus Modbus-TCP:llä (ja sitä kautta Home Assistantin välityksellä). Nyt käytössä ainoastaan Ässäcontrol, ja jos sisäverkossa menen pumpulle annettuun IP-osoitteeseen, aukeaa pCO Webin nettisivu.

ananas software download

tuon kun kirjoittaa Googleen, niin tulee osumia PALJON ...?!
Nibe F1345 /60kW ja /40kW. 8 x 250m reijät, yht. 400m pintavedot, Oilon öljykattila 55/85 kW, Jäspi sähkökattila 70 kW.
48 asuntoa, 3 eri taloa, 2 kerroks. pienkerrostaloja, 1972 rakennettu, 1769 m2/6610m3

-RaS-

Poissa manundi

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Esi11 ja Akvaterm GEO Solar 1000 + Jäspi Ecopuu 25
« Vastaus #41 : 27.02.23 - klo:16:27 »
Qmod modbus ohjelmalla pitäis kans toimia:  https://qmodbus.sourceforge.net/

Poissa HooMoilanen

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 7
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Esi11 ja Akvaterm GEO Solar 1000 + Jäspi Ecopuu 25
« Vastaus #42 : 28.02.23 - klo:16:11 »
ananas software download

tuon kun kirjoittaa Googleen, niin tulee osumia PALJON ...?!

Kiitos vaan huomiostasi, mutta olen itse sen verran paranoidi täysin tuntemattomien binäärien ajoon omalla koneellani, ettei tule mieleenkään ajaa täysin tuntematonta softaa, koska se vain sattui löytymään googlesta.

Qmod modbus ohjelmalla pitäis kans toimia:  https://qmodbus.sourceforge.net/

Kiitos paljon, mennään tällä!

Poissa HooMoilanen

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 7
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Esi11 ja Akvaterm GEO Solar 1000 + Jäspi Ecopuu 25
« Vastaus #43 : 02.03.23 - klo:13:11 »
Morjesta!

Onko Lehtihen niin, että sinuklla on ESI11 laitteessa PCO5+ logiikka? Oilonin (lämpöässä) asiantuntiija kertoi, että minun koko logiikka täytyisi  päivittää PCO3 > PCO5+ jotta saisin modbus yhteyden. Ja hän väitti, että silloinkin ainut tapa on BMS2 ja modbus RTU. Eli hänen mukaansa modbus TCP ei ole edes mahdollinen ässäcontrollissa.

Olen opiskellut tätä hommaa nyt melko pitkään ja juttelisin mielelläni jonkun asiaan perehtyneen kanssa. Arvostaisin erittäin paljon jos voisit Lehtihen heittää mulle sähköpostia manundi ät gmail. Kiinnostais ottaa puhelu ja selvittää homma lopultakin kuntoon. Homman selvittyä lupaan kirjata kaiken selvittämäni asian ylös ja  pistää jakoon, jotta muut assäcontrollin kanssa taistelevat pääsevät helpommalla.

Vastaan vaikka minulta ei kysytty. Minulla 2014 käyttöönotettu ESi 14, jota olen toistaiseksi ohjannut Ässäcontrollin avulla.

En tiedä PCO:n versiota, mutta mentäessä pumpun IP-osoitteeseen selaimella avautuu pCO Web:in nettisivu punaisella bannerilla varustettuna ja, ja kerrotaan mm. firmware versioksi A1.4.11 - B1.2.4 (kts. liite alla). Portscannerilla näen, että pumpun IP:llä auki portti 502 (kuten myös mm. portit 21 (FTP), 23 (Telnet), 80 (HTTP)). Nyt muutaman päivän hakenut Modbus TCP:n välityksellä dataa Home Assistanttiin ja hienosti näyttää pelaavan. Vielä en ole rohjennut koittaa rekistereihin kirjoittamista, mutta kun hieman keräilen rohkeutta ja mietin mikä olisi paras logiikka ohjata konetta perustuen esim. pörssisähkön hintaan, ja aurinkovoimalan tuottoon, se olisi seuraavaksi tarkoituksenani.

Oletko katsonut onko pumpullasi portti 502 auki, joka indikoisi Modbusin olevan käytössä?

Poissa manundi

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Esi11 ja Akvaterm GEO Solar 1000 + Jäspi Ecopuu 25
« Vastaus #44 : 04.03.23 - klo:09:59 »
Mulla ei siis ole ässäcontrollia vielä hankittuna. Eli Ethernet kortti puuttuu kokonaan yritän nyt siis varmistaa että hankkimalla carel pcoweb kortin saisin tuon kuvaamaan Hass integraation toimimaan. Oilon väittää että ei onnistu minun pco logiikka versiolla vaan se pitäisi kokonaan vaihtaa. Uskon että he ovat väärässä mutta haluaisin varmistaa asian ennen kuin ostan 400€ maksavan pcoweb kortin.

Poissa Vompatti

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 96
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Esi11 ja Akvaterm GEO Solar 1000 + Jäspi Ecopuu 25
« Vastaus #45 : 04.03.23 - klo:11:57 »
Mulla ei siis ole ässäcontrollia vielä hankittuna. Eli Ethernet kortti puuttuu kokonaan yritän nyt siis varmistaa että hankkimalla carel pcoweb kortin saisin tuon kuvaamaan Hass integraation toimimaan. Oilon väittää että ei onnistu minun pco logiikka versiolla vaan se pitäisi kokonaan vaihtaa. Uskon että he ovat väärässä mutta haluaisin varmistaa asian ennen kuin ostan 400€ maksavan pcoweb kortin.

Miten tuolla saisi ohjattua? Toki onko sulla tuohon käypänen logiikka?
https://lampotori.fi/tuote/carel-pco-rs485/

Poissa manundi

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Esi11 ja Akvaterm GEO Solar 1000 + Jäspi Ecopuu 25
« Vastaus #46 : 04.03.23 - klo:12:51 »
Mulla on toi fieldbus rtu kortti mutta en ole sillä saanut modbus viestejä kulkemaan. Oletus on että carelweb kortilla alkaa modbus TCPn kautta viestit kulkemaan.

Poissa manundi

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Esi11 ja Akvaterm GEO Solar 1000 + Jäspi Ecopuu 25
« Vastaus #47 : 09.03.23 - klo:16:17 »
Koitan ensiviikolla kaivaa sen logiikan tyypin ja muut tiedot.
Nyt oon Ylläksellä talvilomalla ja pumppu painaa tuolla 1000km päässä lämpöä torppaan.

Mutta sen osaan heti sanoa,  että käytössä on Modbus-TCP jä ässäcontrol.
Etänäkin pystyn sitä käskyttämään sieltä pilven kautta, eli tuo aiemmin mainittu ei pidä paikkaansa.

2016 loppuvuodesta on tuo asennettu ja siitä asti nuo toiminnot ovat olleet käytössä.

Joko pääsit pohjoisesta? :)

Poissa lehtihen

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 71
  • Maalämpöfoorumi
    • Kuvia projektista
Vs: Esi11 ja Akvaterm GEO Solar 1000 + Jäspi Ecopuu 25
« Vastaus #48 : 09.03.23 - klo:17:30 »
Nyt ehdin kaivaa tuon PLC:n esille sieltä pumpun syövereistä ja tiedot siitä.

Se logiikka on mulla PCO5+ ja siinä on BMS card paikassa kiinni PCO Web kortti, jossa on tuo Ethernet johto.
Tuota kautta toimii sekä Ässäcontrol liikennöinti pilveen, että Modbus-TCP luenta mulla.

Pumppu on kasattu vuonna 2016 ja sähkökeskuksessa on tarrassa vuosi 2015
Tyyppinä sähkökeskuksella on: S Esi/Vmi6-11, Vsi6-14 P3 15C.

Kuva liitteenä...
L-Ässä Esi 11, 250m
GEO Solar 1000
Vallox 110MV
Talo lat.läm. 1976 | 135/190m² | 320/445m³
Varasto puh.konv. 2kpl 1996 | 40+47m² 15°C | 35m² kylmä
Kaarina
2017: 2450h 3250kpl 9235kWh
2018: 2584h 3320kpl 10381kWh

Poissa manundi

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Esi11 ja Akvaterm GEO Solar 1000 + Jäspi Ecopuu 25
« Vastaus #49 : 11.03.23 - klo:13:58 »
Kiitos! Joo eli minulle asennetussa pumpussa siis vanha pco3 logiikka ja todennäköisesti Oilonin asiantuntija puhuu asiaa,että ei toimi modbus sillä mitenkään. Kiitoksia paljon vaivannäöstä.