Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Novitek poreamme +maalämpö  (Luettu 3511 kertaa)

Poissa Tuo123

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
  • Maalämpöfoorumi
Novitek poreamme +maalämpö
« : 12.12.20 - klo:16:30 »
Moi. Onko kellään novitekin poreammetta liitettyna maalämpöön?

Poissa jpvain

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 28
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Novitek poreamme +maalämpö
« Vastaus #1 : 01.03.21 - klo:00:05 »
Pikkuisen myöhässä, mutta mulla on Novitek Olos kytkettynä Niben Pool 40 vaihtimen kautta maalämpöön, toimii kyllä hyvin. Altaan oma säätö 34 asteessa, ja käynnistyslämpö lämpöpumpulla hieman sitä ylempänä, joten pysyy välillä 34,5-38,5
Uudisrakennus, Brutto 440m2

Poissa Maze79

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Novitek poreamme +maalämpö
« Vastaus #2 : 17.02.22 - klo:20:17 »
Pikkuisen myöhässä, mutta mulla on Novitek Olos kytkettynä Niben Pool 40 vaihtimen kautta maalämpöön, toimii kyllä hyvin. Altaan oma säätö 34 asteessa, ja käynnistyslämpö lämpöpumpulla hieman sitä ylempänä, joten pysyy välillä 34,5-38,5

Valaisetko "tyhmälle" miten tämä käytännössä toimii, kun eihän Novitekin altaissa vettä kierrätetä muuta kuin altaan sisällä?

Kiitos!

Poissa huleksi

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Novitek poreamme +maalämpö
« Vastaus #3 : 17.11.22 - klo:17:43 »
Näistä löytyy vähän valmiita vaihtoehtoja ulkoiselle lämmön lähteelle. Itsellä novitekin allas lämpenee seuraavasti. Kuuman käyttövedenkierrossa on levylämmönvaihdin ja lämpimän käyttövedenkierto itsellä aina päällä. Altaan omassa veden kierrossa putkilämmönvaihdin altaan vastuksen kanssa sarjassa. Vaihtuminen välissä kiertopumppu ja glykoli, koska lämpökanaali asennettu jälkikäteen terassin alle lisäeristettynä. Mikäli olisi syvällä maassa voisi olla ilman glykolikiertoa ja voisi vaikka venttiiliohjauksella päästää kuuman vedenkierron altaan vaihtimelle. Glykolipiirin kiertopumpun ohjaus otettu altaan lämmitys vastuksella. Eli altaan vastuksen ohjaus kytkee lämmityksen päälle ja pois. Altaan vastukselle sähkö menee päästöhidasteisen releen kautta johon laitettu parin tunnin viivästys jolloin mikäli järjestelmässä ongelmaa, niin vastus lähtee päälle. Tämmöinen piti soveltaa itse kun ei ollut oikein valmista systeemiä. Hyvin on toistaiseksi toiminut. Glykoli piirissä lisäksi 1.5litran paisuntasäiliö ja piirissä 0.5bar paine.