Kuuma puheenaihehan on nykyään lämmityksen optimointi pörssisähkölle. Monet tuntuvat käyttävän pumppujensa ohjaukseen Shellyn releitä auxeihin kytkettyinä (tai muita vastaavia). Tähän olin itsekin aluksi lähdössä. Muutaman illan nettiä selaillessani päädyin kuitenkin toiseen ratkaisuun, ohjaukseen modbusin kautta.
Meillä kotiautomaatioita pyörittää jo valmiiksi Home Assistant minkä pohjalle lähdin asiaa rakentamaan. Pumpussahan on modbus ohjaus suoraan wifin yli, eli tämän sai helposti kommunikoimaan suoraan HA:n kanssa ilman mitään mekaanista asentelua. Modbusin kautta Nibestä saadaan ulos useita mitta-arvoja ja säätöjä mitä voi HA:lla muuttaa.
HA:ssa minulla oli jo valmiina käytössä Nordpool integraatio millä haetaan pörssisähkön tulevat hinnat. Tästä saa sortattua vuorokauden tunnit hinta järjestykseen, mistä taas voi valita kalliimpia ja halvempia tunteja ohjauksia varten. Itse olen toteuttanut ohjaukset muuttamalla pumpun käyrän offset arvoa. Halpoina tunteina offsettia nostetaan ja kalliina lasketaan. Tällä saadaan pumppua lämmittämään enemmän (lämpöä varataan lattiaan) tai lämmittämään vähemmän tai lopettamaan lämmitys kokonaan. Kiertovesipumput, asteminuutit yms toimivat edelleen normaalisti.
Esim jos lämpötila alkaa laskea liikaa ja asteminuutit saavuttaa kompressorin käynnistysarvon (tällä hetkellä käytössä -160) lähtee lämmitys kuitenkin päälle tuolla alennetulla arvolla ja kämppä ei mene liian kylmäksi.
Tämä kaikki on ollut itselleni täysin uutta ja kokeiluvaiheessa mennään vieläkin, mutta jo tässä vaiheessa vaikuttaa ihan hyvälle.