Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Lämpöässä V10 ja erillinen varaaja  (Luettu 1499 kertaa)

Poissa timpe

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Lämpöässä V10 ja erillinen varaaja
« : 15.09.22 - klo:20:33 »
Tere,

En ole vieraillut foorumilla muutamaan vuoteen, mutta nyt tuli tarvetta, koska sähkösopimus päättyy 30.9 (heh).

Minulla on maalämpöpumppu Lämpöässä V10, noin 20v vanha. Viime vuonna meni sähköä kaikkinensa 18200kWh. Suunnittelija arvioi kulutuksen olevan 21000kWh ja sitä se suurin piirtein olikin kunnes aloimme laittamaan lämpimänvedenkierron päälle vain tarvittaessa (pistorasia+Telldus) ja valaistusta olen uusinut ledeillä. Pumpun ohjain on Ouman EH-201/L. En ole tehnyt minkäänlaista modifiointia.

Alle 10v sitten asensin katolle putkikeräimen ja tekniseentilaan 300l varaajan sitä varten. Olen käyttänyt varaajaa lähinnä maalämpöpumppuun menevän veden esilämmitykseen. Kesällä maalämpöpumppu on usein kokonaan pois päältä ja lämmin käyttövesi otetaan ko varaajasta. Minulla on myös erillinen pumppu, joka kierrättää lämmintä lämpöpumpun varaajan ulkovaippaan, josta lattialämmitys ottaa lämpönsä. Meillä on siis vain 1 lämmityspiiri, josta kesäisin pitäisi ottaa lämpö kosteisiin tiloihin. Keväällä ja syksyllä ulkopuolisesta varaajasta saa joskus sen verran ulos lämpöpumpun lämmitysvaippaan, että maalämpöpumpun käyntiin lähtöä saa viivästettyä.

Nyt tulee syksy, eikä putkikeräimestä saa paljoa ulos.

Varsinainen kysymykseni liittyykin uuden sähkösopimuksen jälkeiseen tilanteeseen. Pörssisähkö on yöllä "ilmaista" ja olenkin miettinyt miten voisin lämmittää ulkopuolista varaajaa maalämpöpumpun avulla halvalla sähköllä ja sitten kalliin sähkön aikana hyödyntää ulkopuolisessa varaajassa olevaa lämpöä? Onko tuollaisella 300l varaajalla minkäänlaista merkitystä kokonaiskulutukseen? Jos on, niin miten ja mihin kuumavesi lämpöpumpusta pumpataan varaajassa? Mitä muita toimenpiteitä/tsekkauksia voisin tehdä?

Voisiko joku ystävällinen kertoa olenko ihan hakoteillä ajatuksieni kanssa. Foorumilla on saattanut olla vastaavanlaisesta tapauksesta jotain kerrottuna, mutta en nyt parin illan tutkimisen jälkeen löytänyt mitään sopivaa. En ole halukas heittämään vanhaa pumppua ulos, minulla on siihen varakompurakin olemassa, joten mitään kovin mittavaa remonttia en ole tekemässä. Olen toki valmis maksamaan jotakin, jos asiani vaatii suunnittelutyötä tms.

Mitä pitäis tehrä?

TervTimpe

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 603
  • Vanha pieru!
Vs: Lämpöässä V10 ja erillinen varaaja
« Vastaus #1 : 15.09.22 - klo:21:35 »
Sinulla on 300 litrainen varaaja ja lämmität sen yösähköllä +85 asteeseen.
Käytät sitten sen lämpöenergian niin, että lämpötila putoaa +35 asteeseen, olet saanut varaajasta ulos noin 17 -18 kilowattituntia lämpöenergiaa.
Lokakuussa talosi tarvitsee lämpöenergiaa noin 80 kWh vuorokaudessa.
Tankkiin yösähköllä varattu lämpöenergia kattaa noin 20-25 % talosi lokakuisen vuorokauden lämmitystarpeesta.

Sinulla on tiedossasi sähkön yöhinta.
Sen perusteella voit laskeskella saamaasi hyötyä, jonka yösähköllä ladattu 300 litrainen lämpöakku toisi talollesi.

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 583
Vs: Lämpöässä V10 ja erillinen varaaja
« Vastaus #2 : 15.09.22 - klo:21:53 »
Lainaus
Olen käyttänyt varaajaa lähinnä maalämpöpumppuun menevän veden esilämmitykseen. Kesällä maalämpöpumppu on usein kokonaan pois päältä ja lämmin käyttövesi otetaan ko varaajasta. Minulla on myös erillinen pumppu, joka kierrättää lämmintä lämpöpumpun varaajan ulkovaippaan, josta lattialämmitys ottaa lämpönsä.

Ajatusta voisi kehitellä siihen tapaan että halvan sähkön (yö) aikana lataisit maalämpöpumpulla lattiaan ja 300l:n varaajaan muutaman asteen kuumempaa vettä kuin lämpökäyrän asetus lämpötilapudotuksen asetuksilla eli korottamalla lämpökäyrän asetusarvoa halvan sähkön ajaksi.

Päivällä kalliin sähkön aikana sitten lämpötilapudotus päälle ja käytetään varaajaan ja lattiaan ladattua lämpöä niin kauan kuin se riittää.

Luultavasti sama kiertopumppu jolla kesäaikaan siirrät lämpötehoa varaajasta maalämpökoneeseen toimisi myös siten että maalämpäkoneesta siirtyisi lämpötehoa varaajaan,vettähän siinä vain siirretään.

Kiertopumpun ohjaus pitäisi sitten jotenkin ratkaista että käynnistyisi ja pysähtyisi oikeaan aikaan


Tuossa lämpötilapudotuksella tehtäviin käynti-ja taukoaikojen muokkaamiseen perusohjeet ;)

GeoPro GS + Ouman 202 yhdistelmällä käyntiaikojen pidentäminen:

1. Säädetään lämpökäyrä "normaalista"  tasosta ylöspäin 4 astetta  (kohdista -20, 0, +20)
2. Yöalennuksen asetukseksi asetetaan 8 astetta
3. L1 pudotukseen ajastetaan jokaiselle viikonpäivälle ajaksi 00:00-02:00, 04:00-06:00 jne.
Ts. uuden käyrän normaalitila on +4 astetta tarvetta suurempi kahden tunnin ajan, jolloin laattaa varataan. Seuraavat kaksi tuntia laatan varausta puretaan menoveden ollessa 4 astetta tarvetta pienempi.

edit:  Tuo edelläoleva @tomppelin ohje on kyllä paljon yksinkertaisempi ja selkeämpi
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa timpe

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Lämpöässä V10 ja erillinen varaaja
« Vastaus #3 : 19.09.22 - klo:18:00 »
Tere,

kiitos vastauksista, herrojen viestimäärien perusteella teiltä on joku muukin saanut apua👏.

Kun betonilattiaa ladataan, niin miten nopeasti huonetermostaatti reagoi ja katkaisee lämmitysveden tulon kyseiseen piiriin? Ja minun tapauksessani "yöpudotus" olisi "päiväpudotus", jolloin kompura kävisi harvemmin kalliimman sähkön aikana. Vai olisiko se ympäri vuorokauden samaa nostoa ja laskua?

Pörssisähkössä on selviä piikkejä, onko siitä haittaa, jos estää kompuraa käynnistymästä tiettyinä kellonaikoina? Nämä kellonajat pystynee arvioimaan kun katsoo pörssisähkön toteutuneita hintoja eri vuorokauden aikoina. Lämmintä käyttövettä ei juurikaan kulu päivän aikana, suihkussa on totuttu käymään aikaisin aamulla ja/tai myöhään illalla. Lapset lentäneet maailmalle.

Olen jostain ymmärtänyt, että pörssisähkön hinta on tiedossa vuorokautta aiemmin. Voiko sitä tietoa hyödyntää jotenkin lämmityksen ohjaamisessa? Toki se vaatii sitten muitakin laitteita kuin pelkän Oumannin. Taitaa mennä hifistelyn puolelle.

En tiedä laskinko oikein, mutta 2kW:n (en ole ihan varma, koska varaaja on ostettu Kiinasta ja siinä ei ollut minkäänlaista kylttiä) vastuksella esim. tomppelin antamilla arvoilla 300 litraa 35C....85C ottaisi melkein 8h aikaa, joten halvimmat yön tunnit loppuvat kesken. No toki ne arvot voi ajatella toisin ja ehkä vaihtaa vastus isommaksi.

Kiertopumppua (ulkopuolisen varaajan ja maalämpöpumpun lämmitysvaipan välissä) ohjataan Deltasol SLT ohjaimella ja kuvittelisin siitä löytyvän vaihtoehtoja määrittää sopivat käyntiinlähdöt ja pysäytykset.

Onko kellään kokemusta miten hyvin lämmin käyttövesi lämmittää Lämpöässän ulkovaipassa olevaa lämmitysvettä? Voiko maalämpöpumppua käyttää vain lämmitykseen ts hyödyntää käyttövedessä oleva lämpö siirtämällä se lämmitysveteen ja ottaisi käyttöveden ulkopuolisesta varaajasta. Ulkopuolisen varaajan voisi osittain ladata maalämpöpumpulla yöllä. Tosin pörssisähkö on yöllä ilmeisesti niin edullista, että kompuran työllistämisestä ei synny merkittävää säästöä ja kierukkakin on ulkopuolisen varaajan yläosassa.

Tämmöisiä päättömyksiä tällä kertaa.

Timpe


Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 583
Vs: Lämpöässä V10 ja erillinen varaaja
« Vastaus #4 : 13.10.22 - klo:11:55 »
Fissio vanhaan Ouman 201 kuvat.
Ei onnistunut yv:llä lähettäminen
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m