Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Geopro SH7 ulkolämpötilan mittausongelma  (Luettu 1230 kertaa)

Poissa Geopro_SH7_202S

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
  • Maalämpöfoorumi
Geopro SH7 ulkolämpötilan mittausongelma
« : 25.09.22 - klo:11:48 »
Hei,

Minulla on käytössä Geopro SH7 maalämpöpumppu, jossa ohjaus Ouman 202S. Molemmat vuodelta 2007. Jostakin syystä ulkolämpötilan mittaus sekoilee ajoittain. Tiedän, että normaalistikin anturit voivat näyttää vähän matalampaa lämpötilaa kuin ulkona on, eikä se olisikaan mikään ongelma, jos vääristymä olisi tasainen. Kuitenkin tässä tapauksessa lämpötilan mittaus toimii aivan normaalisti, kunnes yht'äkkiä ohjaus päättää, että ulkona on useita asteita kylmempää kuin todellisuudessa on, mitä voikin sitten jatkua jonkin määrittelemättömän ajan, kunnes jossain vaiheessa mittaus palaa taas todellisuuteen. Tuo aiheuttaa ongelmia, kun sisällä on ajoittain liian lämmin, ja sähkönkulutuskin kasvaa tarpeettomasti. Siis esimerkiksi ulkolämpötila on todellisuudessa +8 astetta celsiusta, mutta kone toimii -3 asteen mukaan. Tai ulkolämpötila on -2 astetta celsiusta, mutta pumppu huitelee -11 asteen mukaan. Kesäaikaan ongelmat voi välttää säädöillä, mutta talvella on pakko laskea menoveden maksimilämpötilat korkeammalle.

Lämpötila-anturin olen vaihtanut, eikä sillä ollut vaikutusta asiaan. Käytössä Oumanin TMO NTC10 lämpötila-anturi https://www.taloon.com/ulkolampotila-anturi-ouman-tmo-ntc10. Samanlainen anturi oli myös aikaisempi. Olen ostanut talon viime vuonna, joten en osaa sanoa onko ongelmia ollut myös sitä ennen tai jopa alusta asti. Mitenköhän asiaa kannattaisi lähteä tutkimaan, voiko vika olla esim. piirikortissa joka tulkkaa anturilta tulevaa tietoa? Onko muilla vastaavasta kokemusta?

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 227
  • L-Ässä V-7
Vs: Geopro SH7 ulkolämpötilan mittausongelma
« Vastaus #1 : 25.09.22 - klo:13:22 »
Lainaus
Lämpötila-anturin olen vaihtanut, eikä sillä ollut vaikutusta asiaan.
Vaihdoitko myös johdon?
Ellet niin se kannattaa vaihtaa ja samalla tarkastaa kaikki liitokset.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa Geopro_SH7_202S

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Geopro SH7 ulkolämpötilan mittausongelma
« Vastaus #2 : 29.09.22 - klo:18:30 »
Vaihdoitko myös johdon?
Ellet niin se kannattaa vaihtaa ja samalla tarkastaa kaikki liitokset.

ATS
Kiitos vastauksesta. En tosiaan vaihtanut johtoa, joten kokeilenpa sitä seuraavaksi.  :)