Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Takan lämpö ja aurinkoyhteet  (Luettu 925 kertaa)

Poissa tunkki

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 102
  • LÄ V13, 203GT, 207m@5.5", ~700m3
Takan lämpö ja aurinkoyhteet
« : 28.07.22 - klo:10:54 »
Tuossa lenkillä mietin näitä putin-katastrofeja, sähkön mahdollisia säännöstelyjä jne ja tuli mieleen että voisiko takan lämpöä saada järkevästi siirrettyä lämpöpumpun (Lämpöässä V13) aurinkoyhteiden kauttaa varaajaan?

Kaikki riippuu varmaan vähän kaikesta, mutta onko joku tehnyt tuollaista viritystä ja oliko siitä mitään hyötyä? Takan ja pumpun välimatka on luokkaa alle 5m, takka on pitkästä tavarasta muurattu ja muistaakseni takassa on massaa luokkaa kolmetonnia. Eli ihan villinä ajatuksena takan päälle asentaisi jonkilaisen keräimen esim yksinkertaisesti vaikka pari-kolme tavallista lämpöpatteria päällekkäin vaakatasoon ja jotain kotelointia ja eristystä kehiin...? Pattereiden vesi sitten kiertäisi pumpun aurinkoyhteiden kautta ja lämmittäisi varaajaa.

Täysin ajatusasteella ollaan vielä enkä esim ole mitannut, mitä lämpötiloja takan päällä on, kun polttaa vaikka pari pesällistä puita. Kiertopumpun ohjaukselle tuo toki vaatii vähän älyä ettei lämpö siirry väärään suuntaan ja sulkuhanoilla saisi tuon virityksen irti systeemistä.

Tuo olisi siis tuollainen katastrofivarmennus, jolla saisi takan lämpöä siirrettyä lattialämmitykseen/käyttöveteen jos tulee jokin pitkä sähkökatko tms. Erillinen talli/varasto on myös lämpöpumpun perässä ja siellä ei ole muuta lämmitystä eli se jäähtyy väkisinkin jos lattialämmitysvesi jäähtyy. Nyt joku sanoo että osta aggregaatti, mutta kun sellainen olisi aika järeä, joka hoitaisi tuon pumpun kokonaisuudessaan. Nyt tuolla virityksellä aggregaatin pitäisi pyöritää pelkästään kolmea pientä kiertopumppua (2 lattiapiireille ja 1 tuolle takkakeräimelle). Lämpöpumppuun itsessään tuo ei vaatisi muutoksia, pitäisi vaan napsutella kompura, maapiiripumppu ja sähkövastus pois pelistä jos tuollainen katastrofitilanne tulee päälle.

Reilu 10v sitten rakennusaikana oli tarjolla niitä piippuvaraajia, joissa piipun ympärillä oli vesikierto ja niillä sai lämpöä talteen. Olivat muistaakseni suht tyyriitä, joten jäi laittamatta, mutta jälkeenpäin on kaduttanut.