Expelletti kirjoitti;
”Arvot hälyn ilmaantuessa:
L1 lämmityspiiri (43°C) 43°C
ML (50°C) 54,5°C
Käyttövesi (80°C) 83,5°C
Varaaja 54,0°C
Ulkolämpötila -12,5°C
ML asetus 55°C
ML differenssi 5,0°C
ML hälytysraja 35,0°C Kun järjestelmä on toiminut 4 talvea noilla arvoilla, niin miksei enää toimisi? ”
Ajat Karhuasi kovin kuumana, mistä seuraa turhaa sähkönkulutusta, huono hyötysuhde ja komponenttien nopea kuluminen. Lue käyttöohjetta, suositus on 35-40 (45-50 patteritaloon) ja Sinun käyttämä 55 C on maksimiarvo, mikä ei ole järkevää jatkuvaan käyttöön. Ihmeen kauan on kestänyt jos todella 4 talvea maksimiasetuksella, tämä voisi selittää sen jos pumppu tai kompura on leikkaamassa kiinni. Toivottavasti ei.
Häly tulee pumpun tai kompressorin lämpösuojasta, lämpösuojat ovat kontaktoreilla K1 ja K2 ja kytketty sarjaan. Suosittelen lämpöjen laskemista heti, ja mutasihdin ja maapiirin tarkistamista. Hälyn alkuperä voi olla moni vähäisempikin syy.
Pistä ne perustiedot ketjuun ja kerro tuosta varaajasta sekä huoltotoimenpiteistä. Ehkä se aiheuttaja keksitään.
Jos lämpöjen lasku ja perushuolto ei auta, ja häly toistuu, varaudu alustavasti kompuran tai maapiirin pumpun vaihtoon ja kevennä kuormaa asettamalla kone osatehoiseksi lyhyellä vastusviiveellä, niin pääset pidemmälle kevääseen. Tuo saattaa vielä kestää jonkin aikaa järkevää ajoa (asetus 35-45 C).
Yksi huono tapa satunnaisen vian hakuun keväämmällä on rääkätä Karhua vielä kerran maksimilämpötilalla 55C ja odottaa hälyä. Poista yläpaneli, näet rivin kontaktoreita ym., K1 (kompura) on vasemmanpuoleisin ja K2 (kiertopumppu) siitä seuraava oikealle (voit varmistaa katsomalla käynnistymisen, K2 vetää ensin, K1 viiveen jälkeen). Katso kontaktoreiden lämpösuojien (punaiset neliömäiset napit) asento. Anna koneen käydä. Kun häly tulee, ja kone sammuu, katso jääkö jompikumpi napeista ylös (tai poikkeavaan asentoon). Tämä poikkeava viittaa jompaan kumpaan hälyn aiheuttajana.
Jos sähkömiehen jo tilasit, pyydä muiden tutkimusten ohessa tarkistamaan K1 ja K2 lämpösuojien mitoitukset ja vastaavat virran kulutukset. Joka tapauksessa tuohon vianhakuun (lämpösuojien nappeihin ja liikkumiseen) kannattaa nyt perehtyä. Jos nyt jatkat järkevillä lämpötiloilla ja häly tulee, näet aiheuttajan näistä suoraan.