Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: MLP ja ILP käytön optimointi  (Luettu 1332 kertaa)

Poissa Gerbiili

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 23
  • Maalämpöfoorumi
MLP ja ILP käytön optimointi
« : 07.04.22 - klo:13:32 »
Minulle asennettiin maalämpö maaliskuussa vanhan sähkölämmitteisen vesikattilan tilalle. Uusi järjestelmä rokkaa ja päivittäinen säästö näkyy suoraan sähkömyyjän nettisovelluksesta pienentyneenä sähkönkulutuksena.
Talossamme on myös yksi ilmalämpöpumppu. Olen perinteisesti sen avulla lyhentänyt patterilämmityskautta niin että patterikierron lämmitys on syksyllä otettu käyttöön vasta kun ulkolämpötila putoaa n.+10 asteen alle. Vastaavasti keväällä patteriveden lämmitys on lopetettu 10 asteen tienoilla ja pärjätty ILPin kanssa. Ja lämmityskaudella ILP on ollut koko ajan päällä patterikierron rinnalla.

Kertokaas viisaammat miten nyt maalämpöjärjestelmän aikakaudella kannattaisi tehdä? Kannattaako sitä käyttää enää lainkaan, tai kannattaako sillä lämmittää alkusyksy/loppukevät vastaavaan tapaan ja MLP patteriveden lämmitys poiskytkettynä?  ILPin (teoreettinen) hyötysuhde on 4.7 mutta tämä toki heikkenee kun ulkoyksikköä tarvitsee sulatella.

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 237
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Vs: MLP ja ILP käytön optimointi
« Vastaus #1 : 07.04.22 - klo:13:38 »
Kokeile, sopiva tasainen keli tiedossa ja vaihda ILP:lle ja poista MLP osuutta ja sitten katto muutaman päivän päästä sähköyhtiön mittarista...

Periaatteessa vois ajatella kun ILP lopettaa sulatusrutiininsa niin sillo se vois alkaa pärjätä.

Poissa Gerbiili

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 23
  • Maalämpöfoorumi
Vs: MLP ja ILP käytön optimointi
« Vastaus #2 : 14.04.22 - klo:15:06 »
Tuo Roorin ehdottama päiväkohtainen vertailu lienee paras vaihtoehto. Toki eroja sähkönkulutukseen aiheuttavat pesukoneiden käyttö ja erilainen päiväkohtainen vedenkulutus. Mutta sitten aletaankin olla jo niin pienissä eroissa että eipä sen väliä.

Poissa jpk

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 59
  • Maalämpöfoorumi
Vs: MLP ja ILP käytön optimointi
« Vastaus #3 : 16.04.22 - klo:16:40 »
Vertailusta tulisi tarkka, jos maalämpöpumpun käyttöliittymästä saisi suoraan pumpun käyttämän sähkönkulutuksen - tämä lienee nykyään mahdollista monella uudella pumppumallilla. Jos sähkönkäyttöä ei saa luettua pumpun käyttöliittymästä, pumpun sähköliittymään voisi asentaa pienen 3-vaihe energiamittarin, jos sähkökeskuksen DIN kiskossa sattuisi olemaan tilaa kolmen moduulin lisälaitteelle. DIN-kisko energiamittari kustantaa 100 - 150 euroa  + asennus. Mittari on hyödyllinen laite MLP:n kaverina jatkossakin myös vertailun jälkeen.

Vastaavasti myös ILP:n sähkönkulutuksen pitäisi pystyä lukemaan suoraan ilman "välikäsiä". Jos ILP itse ei talleta sähkönkulutustaan, ILP:n käyttämään pistorasiaan voisi vaikka väliaikaisesti laittaa energiamittarin. Tuollainen 1-vaihemittari mallia "Tokmanni" kustantaa n. 15 - 25 euroa.

Mutta itse ILP:n ja MLP:n yhteiskäyttöön kommentti:
Mulla on samoin vanhastaan ilmalämpöpumppu ja sitten jälkeenpäin laitettu maalämpöjärjestelmä. Täytyy todeta, että ILP on saanut olla aikalailla toimettomana MLP:n tultua taloon. Todellista käyttää ILP:llä on kyllä kesällä, kun taloa pitää viilentää, mutta lämmitys ja lämpimän veden teko hoituu aina MLP:llä. Lämmityksen COP tuskin on ILP:llä MLP:tä parempi minään vuodenaikana ja MLP:n tuottama lämpö leviää taloon tasaisemmin ilman puheltimien hurinaa.
Espoo, 2-tasoinen 215m2, patterilämmitys (märkätiloissa sähkölattialämmitys)
04/17- Nibe F1255-12, 100 litr puskurivaraaja, kaivo 200m