Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Alijäähdytyksen toiminta käytännössä  (Luettu 12131 kertaa)

Poissa rakentaja

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 0
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Alijäähdytyksen toiminta käytännössä
« : 28.02.05 - klo:23:00 »
Tämä alijäähdytys kiinnostaa varmaan muitakin. Voisiko Pohjolan maalämmön kaverit kertoa miten tämä alijäähdytys ja IV-puoli käytännössä toimii?

Karhussahan on kaksi "kennoa" IV-tulopuolella. Onko ne molemmat tähän alijäähdytykseen vai onko toisella kennolla joku muu "virka" ja jos on, niin mikä sen toisen virka käytännössä on?

Kiittti vastauksista.

t: rakentaja

Poissa Mosse

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 20
  • IVT 7,5KW
Re: Alijäähdytyksen toiminta käytännössä
« Vastaus #1 : 01.03.05 - klo:13:31 »
Helppo vastata kun ei tiedä asiasta mittään...mutta arvaukseni on että kylmänesteet on tietenkin erotettava normaalitoiminnasta, joka on IV-koneessa mukana. Näin toimii IV kone tarvittaessa tavallisen koneen tapaan ilman mlp:tä. Tämän vuoksi siis kaksi kennoa.

Poissa Forum Admin

  • Administraattori
  • Täysjäsen
  • *****
  • Viestejä: 135
Re: Alijäähdytyksen toiminta käytännössä
« Vastaus #2 : 01.03.05 - klo:15:25 »
Olin yhteydessä Karhun poikiin ja lupasivat piakkoin kirjoittaa foorumille ja selittää alijäähdytyskennon toimintaa ja teknistä toteutusta.
Joten odotellaan päivä-pari, niin eiköhän asia selviä.

Poissa KARHU

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Alijäähdytyksen toiminta käytännössä
« Vastaus #3 : 01.03.05 - klo:16:15 »
Viitaten Rakentajan esittämään kysymykseen alijäähdytyskennon toiminnasta.
On hyvä, että pumppumme on saanut osakseen rakentavaa keskustelua. On syytä kuitenkin muistaa, että maalämpöfoorumi on aiheesta kiinnostuneille tarkoitettu keskustelupalsta. Nyt keskustelu
alkaa jo muuttua kinasteluksi, olisi varmaan hyvä vähän rauhoittua. Rakentava keskustelu on
jokaiselle mukavampaa luettavaa. Poikkeuksena otamme kysymykseen kantaa, mutta vastaisuudessa emme vastaa palstalla suoraan meille esitettyihin kysymyksiin. Vastaamme mielellämme asiakkaiden meille suoraan esittämiin kysymyksiin oman kotisivumme kautta.
Foorumi on käyttäjien keskustelusivu ei valmistajien. Alijäähdytyskenno ja COP arvot ovat askarruttaneet monen mieltä.

Alijäähdytyskenno= IV koneeseen sijoitettu kenno, jolla saadaan maalämpöpumpun kylmäainepiirin ns. jälkilämpö hyödynnettyä tuloilman jälkilämmitykseen ja näin saadaan
myös pumpun hyötysuhdetta nostettua. Nostaa tuloilman lämpötilaa noin 8-15 astetta ja
luovuttaa lämpöä noin 700-1300 w riippuen kompressorin koosta, varaajan ja tuloilman lämpötilasta sekä ilmamäärästä. Tätä lämpöä ei perinteisessä maalämpöpumpussa saada hyödynnettyä.

IV-koneen jäähdytyskenno= Jäähdyttää kesällä IV-koneen tuloilman maaliuoksella

COP arvo=  Kertoo kuinka moninkertaisesti pumppu tuottaa lämpöä kompressorin
käyttämään sähköön verrattuna. Arvot ilmoitetaan 0/35 ja 0/50 lämpötiloilla. Eli maaliuos 0 C ja
lämmitysverkkoon menevä vesi 35 tai 50 astetta. COP arvossa ei lasketa apulaitteiden kuluttamaa sähköä mukaan esim. kiertovesipumput. COP arvon vaikuttavat monet kylmätekniset ratkaisut.
Kylmäaineen höyrystymis- ja lauhtumislämpötila, varaajan lämpötila, maaliuoksen lämpötila, kylmäaineen alijäähdytys ja imukaasun lämpötila. Normaali olosuhteissa esim. maaliuoksen lämpötila on vaihteleva eli pumppu ei käy samoilla arvoilla ympäri vuoden. Hyvätuottoinen porakaivo tai syvä järviputkisto voi olla hyvinkin tasatuottoinen ympäri vuoden. Käytännön olosuhteissa pumpun COP arvo apulaitteet mukaan lukien liukuu 3 ja 4 välillä.

Toivottavasti asia selveni hiukan.


Hyvää kevättä toivottaen

Pohjolan Maalämpö Oy

Poissa markku

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Karhu KIV 12
Re: Alijäähdytyksen toiminta käytännössä
« Vastaus #4 : 02.03.05 - klo:08:55 »
Kiitos valmistajalle asiallisesta vastauksesta !!!!

Poissa mtz

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 9
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Alijäähdytyksen toiminta käytännössä
« Vastaus #5 : 04.03.05 - klo:08:58 »
"Karhun" kirjoituksessa toimintapiste  0/35 astetta tarkoittaa varmaan höyrystimen ja lauhduttimen lämpötiloja eikä maaliuoksen ja lämpöpuolen "lämmonvaihtonesteen" lämpötilaa.
Tämä siksi, että myöskin höyrystimellä ja lauhduttimella on oma hyötysuhde,ei vaikuta lopputulokseen paljon, mutta jos mitoitus tehty niukasti("Laihialla"käyttö muualla) ,voi olla merkitystä hiukan.,siis hyötysuhtteeseen.

Poissa Peca

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 320
  • Lämpöä maasta jo vuodesta 2002
Re: Alijäähdytyksen toiminta käytännössä
« Vastaus #6 : 04.03.05 - klo:15:22 »
"Karhun" kirjoituksessa toimintapiste  0/35 astetta tarkoittaa varmaan höyrystimen ja lauhduttimen lämpötiloja eikä maaliuoksen ja lämpöpuolen "lämmonvaihtonesteen" lämpötilaa.

Moi, mä vahvasti epäilen, että toimintapiste 0/35 astetta tarkoittaa juuri maapiirin paluulämpötilaa 0 C
ja pumpulta lämmityspiiriin lähtevää veden lämpötilaa 35C. Standardin mukainen ilmoitustapa COP-arvolle.
-Peca-
IVT E11 + 300/200 litran käyttövesivaraaja + 500 litran puskurivaraaja. Reikää akt. 285m

Poissa mtz

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 9
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!

Poissa mtz

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 9
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!

Poissa rakentaja

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 0
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Alijäähdytyksen toiminta käytännössä
« Vastaus #9 : 04.03.05 - klo:22:36 »
Lainaus
Viitaten Rakentajan esittämään kysymykseen alijäähdytyskennon toiminnasta.
Alijäähdytyskenno= IV koneeseen sijoitettu kenno, jolla saadaan maalämpöpumpun kylmäainepiirin ns. jälkilämpö hyödynnettyä tuloilman jälkilämmitykseen ja näin saadaan
myös pumpun hyötysuhdetta nostettua. Nostaa tuloilman lämpötilaa noin 8-15 astetta ja
luovuttaa lämpöä noin 700-1300 w riippuen kompressorin koosta, varaajan ja tuloilman lämpötilasta sekä ilmamäärästä. Tätä lämpöä ei perinteisessä maalämpöpumpussa saada hyödynnettyä.
Eikös tämä toimi vain silloin kun kompressori käy?
Miten toimii kesällä. Nostaako silloinkin sisään tulevan ilman läpötilaa? Jos ei, niin toisaalta ei liene kesällä kovin merkittävä ominaisuus, kun ei kerran tarvi nostaa sisään tulevan ilman lämpötilaa?
Lainaus
IV-koneen jäähdytyskenno= Jäähdyttää kesällä IV-koneen tuloilman maaliuoksella.
Voisiko tästä saada jotain numeroarvoja?
Esim. 130l/s nopedella kun sisään tuleva ilma on + 28C ja maapiiristä tulee kennolle + 5 C nestettä, tulevan ilman lämpötila laskee x C.
Olisi kiva saada fakta vastauksia - ei tyyliin "en tästä mitään tiedä" mutta...
Rakentaja

Poissa HHH

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 42
Re: Alijäähdytyksen toiminta käytännössä
« Vastaus #10 : 03.04.07 - klo:08:55 »
Lainaus
Viitaten Rakentajan esittämään kysymykseen alijäähdytyskennon toiminnasta.
Alijäähdytyskenno= IV koneeseen sijoitettu kenno, jolla saadaan maalämpöpumpun kylmäainepiirin ns. jälkilämpö hyödynnettyä tuloilman jälkilämmitykseen ja näin saadaan
myös pumpun hyötysuhdetta nostettua. Nostaa tuloilman lämpötilaa noin 8-15 astetta ja
luovuttaa lämpöä noin 700-1300 w riippuen kompressorin koosta, varaajan ja tuloilman lämpötilasta sekä ilmamäärästä. Tätä lämpöä ei perinteisessä maalämpöpumpussa saada hyödynnettyä.
 
 

Eikös tämä toimi vain silloin kun kompressori käy?
Miten toimii kesällä. Nostaako silloinkin sisään tulevan ilman läpötilaa? Jos ei, niin toisaalta ei liene kesällä kovin merkittävä ominaisuus, kun ei kerran tarvi nostaa sisään tulevan ilman lämpötilaa?

Onko tästä jollain jo jotain lisätietoa? Kiinnostaisi kovin...

Poissa jramo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 52
  • Lämpöässä S15 & porakaivo 190m, 12/2005 -->
Re: Alijäähdytyksen toiminta käytännössä
« Vastaus #11 : 12.06.07 - klo:00:56 »
Pikkasen lisäideaa kehiteltynä tuohon ongelmaanne!
Eli itselläni on kehiteltynä seuraava ratkaisu:
"Patteri" ei olekkaan iv-koneessa, vaan heti äänenvaimentimen jälkeen kanavajäähdyttimenä. Tällöin päästään kanavaa laajentamalla ja heti jäähdyttimen jälkeen supistamalla laittamaan suurempi jäähdytin järjestelmään. Samalla kun saadaan suurempi jäähdytin, jäähdytys pinta-ala kasvaa ja saadaan suurempi hyöty irti, kuin koneessa olevasta rajoitetun kokoisesta patterista.
Olen myös ratkaissut teidän mainitseman ongelman miten saada neste kiertämään siellä, kun ei pumppu ole käynnissä!
Jos asia kiinnostaa siinä määrin että haluatte oikein kunnon ohjeistusta, niin ottakaa yhteyttä: juhasan@hotmail.com

Terv: jramo  

Poissa pete

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 203
  • Ekowell ECT300 08/2003 alkaen
Re: Alijäähdytyksen toiminta käytännössä
« Vastaus #12 : 12.06.07 - klo:09:38 »
Ketju, johon ehdotuksesi laitoit koski alijäähdytinkennoa
IV-koneessa tai kanavassa, joka siis lämmittää
tuloilmaa, eikä jäähdytä sitä.
Alijäähdytinkennossa kiertää kylmäaine eikä
maalämmön keruuliuos.