- tuo setpoint on lämmityskäyrän ja ulkolämpötilan mukainen menoveden lämpötila, jota pitäisi mennä lämmityspiiriin. Tässä kun ulkolämpötilan ei ole juurikaan vaihdellut, tuo vakio noin 33 astetta periaatteessa järkevä
- HC pump on kiertovesipumppu, joka tässä tapauksessa kierrättää vettä lämpöpumpusta eteenpäin
puskurivaraajan ja oletettavasti myös toiseen lämmityspiireistä (oletan, että on vain vain suntatussa
piirissä on oma pumppunsa)
- tuo sunti on säätöventtiili, joka sekoittaa lämmityspiiristä palaavaa vettä ja puskurivaraajasta lähtevää vettä niin, että saadaan setpoint arvon mukaista vettä. Näyttäisi toimivan järkevästi niin, että kun rad forward 2 (pinkki käyrä) saavuttaa setpoint arvon, aletaan sunttia pienentämään, tosi äkäisesti kylläkin
- seuraavia ihmettelen:
* miksi lisälämpö vastukset menevät päälle, tarvitaanko oikeesti. Kuvasta puuttuu kompressorin
nopeus, niin ei pysty sanomaan käykö se jo 100% teholla
* tässä systeemissä näyttäisi olevan niin, että märkätiloihin menee vesi suntin kautta. Minusta pitäisi
olla toisin päin, siis niin, että märkätiloihin menee suoraan puskurivaraajasta ja muuhun
lattialämmitykseen viileämpää eli suntattua vettä. Eli jos nyt näin nopean etädiagnoosin uskaltaa
tehdä, epäilisin asennusvirhettä.
* kun systeemissä on kaksi piiriä, pitäisi Boschin asetuksista olla asetettuna arvot kummankin
lämmityskäyrille. Minkälaiset ne ovat, voiko niistä päätellä jotain?
Kiertopumppuja on kaksi, kummallekin piirille oma, ja ne on varaajasta lähtevissä putkissa. Voi olla että niitä ei kuitenkaan kontrolloida erikseen, tai ainakin niissä pyörii näytöllä samat numerot aina kummassakin.
Se on totta että piirit on noin kun sanoit, eli mun kuvauksessa yllä ne oli väärin päin.
- LP1: märkätilat, lähtee suoraan varaajasta.
- LP2: muut tilat, siinä on tuo suntti ja asennus näyttää siltä että se tosiaan sekoittaa palaavaa vettä.
Liitin kuvat lämpökäyristä.
Kompressorin nopeutta ei jostain syystä löydy näistä husdatan käppyröistä mikä on outoa.
Sellaista myös ihmettelin, että näyttäisi ettei tuo radiator forward näytä oikeaa arvoa. Esimerkiksi juuri tällä hetkellä:
- Radiator forward: 37 astetta
- Heat carrier return: 46.8 astetta
- Varaajan kyljessä oleva analoginen mittari: hieman alle 50 astetta, eli varmaan sama kuin heat carrier return
- LP1 lähtevässä putkessa kiinni oleva analoginen mittari: hieman alle 50 astetta, eli sama kuin kaksi edellistä. Tämä mittari on kiinni putkessa sellaisessa kohdassa, että sen jäljeen se menee suoraan talon rakenteisiin, eli sen jälkeen ei voi olla enää mitään kontrollia.
- Huom, kaikki kolme alinta on siis todella paljon korkeampia kuin ensimmäinen arvo, joten on outoa että mistä se on muka mitattu. Voiko olla että tällainen anturi puuttuu oikeasti kokonaan?
- Sen sijaan rad forward 2 vastaa melko tarkasti arvoa joka on LP2 lähtevässä putkessa olevassa analogisessa mittarissa, ja itseasiassa näyttäisi että siinä on teipattuna kiinni jotain mihin menee sähköjohto, olettaisin siis että ehkä digitaalinen anturi.