Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Lämpöässä Vsi 14 vm. 2015  (Luettu 1025 kertaa)

Poissa VSi 14

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 7
  • Maalämpöfoorumi
Lämpöässä Vsi 14 vm. 2015
« : 24.10.21 - klo:19:40 »
Iltaa! Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää miten muilla Vsi 14 MLP:t on pelannut. Itsellä lokakuun alussa lähti 7s.vuosi liikkeelle ja toistaiseksi ilman ongelmia on matka jatkunut. Paitsi 2017 syksyllä näihin aikoihin havaitsin teknisessä tilassa pienen vuodon maapiirissä koneen ulkopuolella olevassa liitoksessa, jonka pumpun asentanut henkilö kävi ammatimaisesti korjaamassa. Tätä ennen olin soittanut L-ässän huoltoon ja ihmetellyt matalaa pintaa "paisuntapullossa",jossa epäiltiin mikroilmakuplien aiheuttaneen liuoksen pinnan laskun.

Liuosta lisättiin silloin about litra. Tuon jälkeen olen lisännyt 2020 ja tänä syksynä yhteensä vajaan litran liuosta. Merkkasin pinnan korkeuden merkillä ja seurasin nyt syyskuussa pinnan vaihtelua. Kahden tunnin levossa pinta palasi aina merkkiin. Nyt pari viikkoa myöhemmin, kun ilmat kylmeni niin pinta ei enään luonnollisesti tunnin tauoilla enään nouse merkkiin, johtunee liuoksen lämpötilasta kaivossa. Kysymys Lopuksi!!

Miksi pinta ei palaa enään alkuperäisen merkkiin, nyt kun päivällä on ollut lämpöasteita reilusti ulkona ja tauko parhaimmillaan noin. 2h. Vai johtuuko vaan siitä,että viime päivinä tunnin taukoja ollut lähes ympäri vuorokauden jne.... Sama ilmiö toistui syksyllä 2020 ja kesällä 2021 pinta ei palannut merkkiin. Toisaalta lisäys tänä syksynä oli "vain"1-2dl!!

YT. Vsi 14:sta tyytyväinen omistaja!!  ;D

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 178
  • L-Ässä V-7
Vs: Lämpöässä Vsi 14 vm. 2015
« Vastaus #1 : 24.10.21 - klo:20:22 »
Pinnan lasku on seurausta kaivon kuormituksen lisääntymisestä johtuvasta keruunesteen jäähtynmisestä

Olen seurannut paisunta-astian pintaa ja kaivon lämpötilaa pidemmän ajan.
Oheisessa kuvassa on kaivon veden lämpötilan vrk-keskiarvoja sekä paisunta-astian pinta
Kun skaalaa sopivasti pinnan ja lämpötilan niin huomataan että pinta seuraa varsin tarkasti kaivon lämpötilaa.
Edelleen huomataan että toukokuun v. 2018 jälkeen ei enää pinta seuraa lämpötilaa vaan laskee enemmän kuin lämpötilan mukaan pitäisi olla.
Tämä tarkoittaa sitä että keruupiiriin on tullut pieni vuoto.
Pinnan laskunopeudesta voi laskea että vuoto on n. 1,5 dl/v

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa VSi 14

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 7
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Lämpöässä Vsi 14 vm. 2015
« Vastaus #2 : 24.10.21 - klo:21:06 »
Kiitos ATS vastauksesta. Tuon perusteella ei minun enään tervitse pohtia / murehtia pinnan käyttäytymistä. Lämpötila todellakin on se tekijä mikä vaikuttaa pinnan pudotukseen. Mutta voiko vuoto olla noin pieni?

Itse epäilen,että vuoden periodissa liuosta saattaa haihtuu tuo määrä. Itselläni on kuvan mukainen paisuntapullo ja päällä olevasta "varoventtiilistä" välillä nenä havaitsee tuoksun. Yleensä heti pysähdyksen jälkeen, kun pintaa nousee silmissä hieman = ilmeisesti alipaine häviää säiliöstä, pumpun pysähtymisen jälkeen??

yt.Vsi 14 omistaja