Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Nibe S1255-6 invertter vai Bosch Compress 5000 LWM 7  (Luettu 3189 kertaa)

Poissa fisusti

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumi
Olen pyytänyt tarjouksia omakotitalon maalämpöasennukseen. Muutamia vastauksia olen saanut ja näistä kaksi hinnaltaan melkein yhteneväiset.
En vaan osaa sanoa kumpi olisi oikea valinta. Vai onko kumpikaan? Toivottavasti täällä jollakulla olisi aikaa antaa asiantuntevaa tietoa.

Pumput ovat Nibe S1255-6 invertter ja Bosch Compress 5000 LWM 7. Niben pumppu siis invertter ja Boschin on/off. Sen pidemmälle näitä en osaakaan vertailla :D
Kumpaankin tarjoukseen on laskettu 160m kaivo ja 100l työsäiliö.

Talo on vähän alle 150m2 omakotitalo, jossa vesikiertoinen lattialämmitys. Nykyinen lämmönlähden on Ilton PILP, joka purettaisiin pois ja samalla asennettaisiin uusi IV-kone.

Boschin myyjän mukaan asentavat melkein pelkästään on/off pumppuja, mutta eikö invertter-teknikka näistä ole se modernimpi?

Osaisiko näiden tietojen perusteella, joku sanoa kumpi olisi oikea vaihtoehto?


Poissa aksutre

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 873
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Nibe S1255-6 invertter vai Bosch Compress 5000 LWM 7
« Vastaus #1 : 22.09.21 - klo:17:36 »


Boschin myyjän mukaan asentavat melkein pelkästään on/off pumppuja, mutta eikö invertter-teknikka näistä ole se modernimpi?


Tohon on suhtauduttava kirjaimellisesti "myyjän mukaan"  :)

jo -90 luvulla tiedettiin että kylmäaineen lämpötilan olessa lähempänä sen lauhtumislämpötilaa  sen COP on parempi.
"The heat pump coefficient of performance (COP) ranged from 2.7 for a 75.4°C refrigerant temperature lift to a COP of 3.8 for a 56.3°C refrigerant temperature lift." Em. lämpötilat vastaavat suurin piirtein inverter vs  on/off eli lattialämmitystaloon inverter pumppu.
« Viimeksi muokattu: 24.09.21 - klo:00:24 kirjoittanut aksutre »
Bosch 4-16 LWM, 210m kaivo, 6 kWp lasipaneelit 2-puoli  half cell, rak. v2007,187m2, Vallox 180 DC Energiatehokkuusluokka A 2018, E-luku 55 kWh/m2/v. Ympäristöstä otettu energia netto 93 kWh/m2/v, plusenergiatalo

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 237
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Vs: Nibe S1255-6 invertter vai Bosch Compress 5000 LWM 7
« Vastaus #2 : 22.09.21 - klo:18:52 »
Olen pyytänyt tarjouksia omakotitalon maalämpöasennukseen. Muutamia vastauksia olen saanut ja näistä kaksi hinnaltaan melkein yhteneväiset.
En vaan osaa sanoa kumpi olisi oikea valinta. Vai onko kumpikaan? Toivottavasti täällä jollakulla olisi aikaa antaa asiantuntevaa tietoa.

Pumput ovat Nibe S1255-6 invertter ja Bosch Compress 5000 LWM 7. Niben pumppu siis invertter ja Boschin on/off. Sen pidemmälle näitä en osaakaan vertailla :D
Kumpaankin tarjoukseen on laskettu 160m kaivo ja 100l työsäiliö.

Talo on vähän alle 150m2 omakotitalo, jossa vesikiertoinen lattialämmitys. Nykyinen lämmönlähden on Ilton PILP, joka purettaisiin pois ja samalla asennettaisiin uusi IV-kone.

Boschin myyjän mukaan asentavat melkein pelkästään on/off pumppuja, mutta eikö invertter-teknikka näistä ole se modernimpi?

Osaisiko näiden tietojen perusteella, joku sanoa kumpi olisi oikea vaihtoehto?
Oletko saanut jonkun mitoituslaskelman noista tarjouksista eli miten kuvittelevat suoriutuvan talosi lämmityksestä+LV:stä?

Poissa fisusti

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Nibe S1255-6 invertter vai Bosch Compress 5000 LWM 7
« Vastaus #3 : 22.09.21 - klo:19:25 »
Oletko saanut jonkun mitoituslaskelman noista tarjouksista eli miten kuvittelevat suoriutuvan talosi lämmityksestä+LV:stä?

Joo tällaiset laskelmat olen saanut (tiedot siivottu).

Poissa realii

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 374
Vs: Nibe S1255-6 invertter vai Bosch Compress 5000 LWM 7
« Vastaus #4 : 22.09.21 - klo:19:26 »
Pyytäisin vielä tarjouksia useammalta toimijalta ja useammasta pumpusta. Kuitenkin iso investointi jonka haluaa onnistuvan. :)
Thermia Atlas 3-12 + 100l puskuri 4-putkias. 230m kaivo (224m) + TurboCollector 45mm.
2-kerros rinnetalo rv. 89-90, huoneistoala 252m2 (795m3). 1-lehtiset alkup. patterit 121m2 + lattialämmitys 131m2.
Vallox 121 SE

Poissa fisusti

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Nibe S1255-6 invertter vai Bosch Compress 5000 LWM 7
« Vastaus #5 : 22.09.21 - klo:19:35 »
Pyytäisin vielä tarjouksia useammalta toimijalta ja useammasta pumpusta. Kuitenkin iso investointi jonka haluaa onnistuvan. :)

Aika moneen paikkaan olen ollut yhteydessä. Varmaan kaikkiin suurimpiin ainakin mitä täällä päin on tarjolla. Viisi toimijaa on käynyt paikan päällä. Kolme tarjousta olen saanut. Kolmas on linjassa Maalämmön osalta, mutta IV-koneen vaihto hinta on 2000€ kalliimpi. Joten jätin sen pois. Tarjosi myös Boschia on/off koneen hinta suurinpiirtein samassa. Invertter Bosch 2200€ kallimpi.

Joitakin myyjiä on tosi vaikea saada kiinni. Eivät vastaa soittopyyntöihin tai sähköposteihin. Eräs kävi paikan päällä ja kaikki vaikutti ihan hyvältä. Lupasi palata tarjouksen kanssa. Siitä nyt kuukausi, eikä vastaa yhteydenottoihin :(

Joten luulen että näiden tarjouksien kanssa on pärjäiltävä.

Poissa jmaja

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 938
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Nibe S1255-6 invertter vai Bosch Compress 5000 LWM 7
« Vastaus #6 : 22.09.21 - klo:20:55 »
Onhan tuo Niben invertteri n. 1500 € kalliimpi laite.

En ymmärrä mikä virka on 100 l "työsäiliöllä". Eihän se juuri mitään varaa ja invertterin kanssa ei edes sitä pientä mihinkään tarvita. Pattereiden kanssa ymmärtäisin.
Bosch 7001i 12 kW MLP, pohjavesilämmitys (0,6 l/s porakaivosta ulkoisen levarin kautta mereen), 164 m2 Siporex 1976 Espoo, 30 m2 lattiaan roilottu + 80 m2 kattolämmitystä + tulossa 55 m2 kattol + vintille 22 m2