Kerronpa tarinan vajaa 4 vuotta vanhasta Oilon ECO Junior 10KW koneesta, jossa takuuhuoltoja on piisannut.
-Kohde patterilämmitetty rintsikka, joka on käynyt läpi täyden remontin ja lämmitysenergian kulutus on ollut nyt noin 5500 KWh/vuosi. Lämpökaivo 200 m kalliossa. Vaihtoventtiilikytkennällä erillinen 600 litran kerrosvaraaja. Asennettu Helmikuussa 2020
Viat vajaan 4 vuoden aikana
-Asennuksen yhteydessä huomattiin, että koneen päällä oleva
virtakytkin ei toimi. Takuuseen tuon vaihto taisi kestää 2kk
-Tammikuussa 2021
maapämpöliuoksenanturi alkoi näyttämään, että lämmitän kalliota +12 asteisella liuoksella, eli oli rikki. Taas vaihto kesti ja piti soittaa monta puhelua oilonille, että homma tuli kuntoon
-Tammikuussa 2022 maapämpöliuoksen
sekä menoo että tulo anturit alkoi näyttämään mitä sattuu. Tulo +12 astetta ja meno +69,5 astetta
-Sitten lisäksi
ulkolämpötilaanturin olen itse vaihtanut kertaalleen, kun tilasin rikkoontuneen tilalle uuden takuuseen, kun en jaksanut odottaa, että Oilon sen hoitaa
-Lokakuussa 2023 kaiken tämän kruununa pumppu alkoi ilmoittamaan ylipaine ja ylilämpö varoituksia, mitkä sammutta pumpun suuremmalta rikkoontumiselta. No soitto Oilonille, pitkän jonottamisen jälkeen pääsin tekniseen tukeen josta asiaa luvattiin hoitaa. Toki epäiltiin että vika on jossain muualla kuin itse pumpussa. Odotin kuukauden ja mitään ei kuulunut. Soitto uudestaan Joulukuun alussa ja kas kummaa kuulema mitään huoltopyyntöä ei ollut järjestelmään merkattu. No nyt kuulema merkattiin, jonka viikon päästä vielä tarkistin uudestaan, kun en enään palveluun luottanut. Puolen kuun aikaan, kun mitään ei kuulunut huollosta. Soitin uudestaan ja saatiin vihdoin sovittua, että huoltomies tulee katsomaan pumppua ennen Joulua. Tähän mennessä pumppua piti käydä käynnistelemässä uudestaan vähintään kerran päivässä, kun ylipainen ja tai ylilämpösuojaus oli sen sammuttanut. Hieman kävi raskaaksi kun yölläkin piti vahtia, että talo ei ihan kokonaan jäähdy.
No huoltomies saapui Joulukuun 22 päivä. Tarkisteli läpötilaeroja ja keruupiirin lämpötiloja, epäili pattereita, mutta sitä en hyväksynyt selitykseksi, kun pumppu tekee varaajaan tuota vettä ja erillinen kiertovesipumppu sitten pyörittää petterivettä. No sitten keksittiin huoltomiehen toimesta, että pudotetaan käyttöveden pyyntiä, kun oli kuulema turhan korkealla ja perusteluna, että lämmönvaihtimien teho hieman heikkenee ajan myötä niin pumppu ei pysty enään niin korkeisiin lämpötiloihin. Tähänkään en oikein uskonut. Pudotettiin lämmityskäyrääkin vaikka käytössä ollut käyrä oli sellainen, että pumpun olisi siihen pitänyt pystyä vielä -50 asteen pakkasessa. Vaihtoventtiilit tarkastettiin myös ja toimivia olivat, eli lämpö meni varaajan oikeaan putkeen. No näillä tarkastus ja säätötoimenpiteillä homma kuulema tuli kuntoon.
Onneksi oli kovat pakkaseet Joulun aikaan niin turhat säätökikkailut eivät varsinaista vikaa peittäneet. Monta puhelua ja tekstaria huoltomiehen kanssa, jolla minun tekemillä säätökikkailuilla asiaa yritettiin "korjata"
No sitten 6 Tammikuuta 2024 luueskelin täältä erään oilon tarinan, jossa pumpun sähkönkulutus oli kasvanut huomattavasti vuosien saatossa ja syyksi oli paljastunut
vuotava kylmäaine näkölasista (NÄKÖLASI CARLY).
Tuumasta toimeen ja koneen etulevy auki. Hieman ihmettelyä ja sieltähän se vika paljastui. Samainen näkölasi vuotaa ja kylmäaineen vähyys aiheuttaa tuota ylipaine /ylilämpö ongelmaa, kun pumppu parka yrittää vähillä aineilla tehdä lämpöä.
Soitto heti maanantaina 8 Tammikuuta Oilonille jonne jonotin koko aamupäivän hädintuskin pääsemättä edes vaihteeseen. Monta jonotusta tekniseen tukeen kunnes aina pullahdin jonosta pois ja palauduin takaisn vaihteeseen. Sitten minulle alkoi riittämään tämä leikki ja kerroin vaihteen naiselle, että seuraava soitto menee suoraan toimitusjohtajalle, että olen yli kaksi kuukautta leikkinyt teidän kanssa ja mitään ei ole tapahtunut. Hän lupasi viedä asiaa eteenpäin ja noin 30 min kuluttua sieltä jo soitettiinkiin takaisin ja pahoiteltiin asiaa. Ihmeteltiin myös kun huoltomies ei ollut asiaa tutkinut ensimäisellä käynnillään ja mitannut kyläainepuolta. Vielä yritettiin siirtää asiaa seuraavalle päivälle, mutta ilmoitin että tämä hoidetaan tässä ja nyt. No asia saatiin hoidettua ja lupasivat lähettää uuden osan suoraan minulle, koska halusin tietää milloin se on asennettavissa.
Heti viestiä huoltofirmalle, kun osa saapui saman viikon perjantaina 12 Tammikuuta. Kuulema asennus tapahtuu, kun muilta töiltänsä ehtii. Ei ole vielä ehtinyt. Sitten soitin 19. Tammikuuta Oilonille ja ilmoitin, että asennusta ei ole vieläkään tapahtunut. No sieltä luvattiin olla yhteydessä huoltofirmaan ja puristaa aikataulu esille.
Edelleen odotan tuota asennuspäivää Eli mitä tästä voi oppia asiakkaana ja Oilonina !!!!!!
Asiakas: kannattaa harkita kaksi kertaa ennen kuin suosit kotimaista työtä !!!!
Itseä pelottaa miten tuon kanssa pärjää vielä mahdolliset 10 seuraavaaa vuottaOilon: Pitkän tuotekehitysuran tehneenä,
tiedän kuinka kalliiksi huoltokäynnit ja maineen menetys voi käydä. Siinä on äkkiä katteet syöty laitteen osalta, kun minunkin konetta on neljä kertaa käyty jo ihmettelemässä ja viidettä kertaa odotan innolla.