Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: IVT ht+ c6 anturit + muuta ihmettelyä  (Luettu 1922 kertaa)

Poissa mpaavi

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
  • Maalämpöfoorumi
IVT ht+ c6 anturit + muuta ihmettelyä
« : 09.09.20 - klo:08:16 »
Näkyy nuo alkuperäiset anturit maksavan hunajaa, niin mietin josko näihin joku olisi keksinyt parempaa vaihtoehtoa? Liitin, pätkä johtoa ja yksi ntc-vastus alkuperäisenä tyyliin 40-50e.. on ainakin katteet kohdallaan.  ::)

Pumpulta tulee tosiaan niin outoja lämpötiloja, että säätö pelkästään niin avulla taitanee olla aika hankalaa. Viikonloppuna tuli vaihdettua paisuntasäiliö ja samalla huuhtelin lattialämmitystä, kun osa piireistä kylmänä. Jotain tukosta siellä tuntui olevan. Täytynee vielä kokeilla ilmaamista, mahdollisesti ilmaa jäänyt vielä järjestelmään. Jakotukilla nyt karkeat esisäädöt putkien mukaan (LVI suunnitelmaa ei ole).

Talossa on tosiaan patteri- ja lattialämmitys, lieneekö joku saneerausmalli kun lattialämmityksen jakotukille on linjat vedetty suoraan patteriverkon putkista? Vai mikälie oikeanlainen tapa.. shunttausta ei ole.



Alla jotain arvoja mitä pikaisesti otin talteen:

Pumppu käynnissä (käyttöveden lämmitys)
GT 1 (paluu LJ)                      =  Käyn. 24,7/nyk 27,8
GT 2 (ulkolämpötila)               = 11,4
GT 3 (lämmin kv)                   = Tav. 49/nyk 48
GT 6 (komp.)                         = 64,1
GT 8 (LJ ulos)                        = 48
GT 9 (LJ paluu)                      = 42
GT 10 (lämmönkeruu paluu)    = 9,9
GT 11 (lämmönkeruu meno)    = 115

Pumppu sammuksissa
GT 1 (paluu LJ)                      =  Käyn. 24,7/nyk 25,9
GT 2 (ulkolämpötila)               = 11,4
GT 3 (lämmin kv)                   = Tav. 49/nyk 51,7
GT 6 (komp.)                         = 35,3
GT 8 (LJ ulos)                        = 25,9
GT 9 (LJ paluu)                      = 26
GT 10 (lämmönkeruu paluu)    = 9,2
GT 11 (lämmönkeruu meno)    = 115


Arvot tosiaan ihmetyttää.. lämmönkeruun anturit nyt varsinkin. Samoten tuo GT8/GT9. Ilmaa putkistossa niin ei vesi kierrä kunnolla? Näillä lämpöillä ei tuo vesi tunnu pahemmin kiertävänkään, aamuisin vähän enemmän kohinaa kuuluu pattereista.. pitänee kokeilla vielä vähän korkeemmalla käyrällä ja sitten taas ilmausta.

Kiertovesipumppuja lämpimällä puolella 3. Yksi lämpöpumpun sisällä, yksi jakotukin menopuolella ja sitten vielä linjaston paluupuolella.
Lämpöpumpun kiertopumppu on joskus vaihdettu ja tällä hetkellä näyttää olevan 3 asento (40w). Jakotukin pumppu on lattialämmitysasennossa puolessa välin. Linjan paluupuolen pumppu taisi olla 2 asennossa, jos en väärin muista.


Poissa peki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 433
  • IVT C7 168m kaivo. Maalämpöä kesäkuu 2004 alkaen
Vs: IVT ht+ c6 anturit + muuta ihmettelyä
« Vastaus #1 : 09.09.20 - klo:21:59 »
Näkyy nuo alkuperäiset anturit maksavan hunajaa, niin mietin josko näihin joku olisi keksinyt parempaa vaihtoehtoa? Liitin, pätkä johtoa ja yksi ntc-vastus alkuperäisenä tyyliin 40-50e.. on ainakin katteet kohdallaan.  ::)

Pumpulta tulee tosiaan niin outoja lämpötiloja, että säätö pelkästään niin avulla taitanee olla aika hankalaa. Viikonloppuna tuli vaihdettua paisuntasäiliö ja samalla huuhtelin lattialämmitystä, kun osa piireistä kylmänä. Jotain tukosta siellä tuntui olevan. Täytynee vielä kokeilla ilmaamista, mahdollisesti ilmaa jäänyt vielä järjestelmään. Jakotukilla nyt karkeat esisäädöt putkien mukaan (LVI suunnitelmaa ei ole).

Talossa on tosiaan patteri- ja lattialämmitys, lieneekö joku saneerausmalli kun lattialämmityksen jakotukille on linjat vedetty suoraan patteriverkon putkista? Vai mikälie oikeanlainen tapa.. shunttausta ei ole.



Alla jotain arvoja mitä pikaisesti otin talteen:

Pumppu käynnissä (käyttöveden lämmitys)
GT 1 (paluu LJ)                      =  Käyn. 24,7/nyk 27,8
GT 2 (ulkolämpötila)               = 11,4
GT 3 (lämmin kv)                   = Tav. 49/nyk 48
GT 6 (komp.)                         = 64,1
GT 8 (LJ ulos)                        = 48
GT 9 (LJ paluu)                      = 42
GT 10 (lämmönkeruu paluu)    = 9,9
GT 11 (lämmönkeruu meno)    = 115

Pumppu sammuksissa
GT 1 (paluu LJ)                      =  Käyn. 24,7/nyk 25,9
GT 2 (ulkolämpötila)               = 11,4
GT 3 (lämmin kv)                   = Tav. 49/nyk 51,7
GT 6 (komp.)                         = 35,3
GT 8 (LJ ulos)                        = 25,9
GT 9 (LJ paluu)                      = 26
GT 10 (lämmönkeruu paluu)    = 9,2
GT 11 (lämmönkeruu meno)    = 115


Arvot tosiaan ihmetyttää.. lämmönkeruun anturit nyt varsinkin. Samoten tuo GT8/GT9. Ilmaa putkistossa niin ei vesi kierrä kunnolla? Näillä lämpöillä ei tuo vesi tunnu pahemmin kiertävänkään, aamuisin vähän enemmän kohinaa kuuluu pattereista.. pitänee kokeilla vielä vähän korkeemmalla käyrällä ja sitten taas ilmausta.

Kiertovesipumppuja lämpimällä puolella 3. Yksi lämpöpumpun sisällä, yksi jakotukin menopuolella ja sitten vielä linjaston paluupuolella.
Lämpöpumpun kiertopumppu on joskus vaihdettu ja tällä hetkellä näyttää olevan 3 asento (40w). Jakotukin pumppu on lattialämmitysasennossa puolessa välin. Linjan paluupuolen pumppu taisi olla 2 asennossa, jos en väärin muista.
Gt 8 ja 9 näyttäisi toimivan ihan oikein. Lämmönkeruun anturit pimeenä. Uusinut en itse ole ainoatakaan. Onko hullunkierto?

Poissa mpaavi

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
  • Maalämpöfoorumi
Vs: IVT ht+ c6 anturit + muuta ihmettelyä
« Vastaus #2 : 09.09.20 - klo:22:37 »
Joo, hullunkiertohan siellä on nytkun rupesin muistelemaan.

Laitoin nyt kuitenkin ntc-vastukset tilaukseen.. nyt kun tuo vettä täynnä oleva paisunta-astia on vaihdettu lopussain ja ehkä tuo lattialämmityskin olisi tullut kuntoon, niin voisi tuon lämpöpumpunkin koittaa saada sopiviin säätöihin.