Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Autotallin lattialämmitys "normaalipiirinä"  (Luettu 5054 kertaa)

Poissa Jarde

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 93
  • Maalämmöllä 26.01.2011 alkaen
Autotallin lattialämmitys "normaalipiirinä"
« : 17.09.13 - klo:02:01 »
Nyt on sitten autokatoksen muutosprojekti autotalliksi alkanut, mutta vielä tarvittaisiin tarkennuksia autotallin lattialämmityspiirin liittämiseksi jo olemassa olevaan päärakennuksen lattialämmitysjärjestelmään.

Eli tarkoitus olisi päästä mahdollisimman yksinkertaisella muutostyöllä: ei suljettua piiriä, ei glykolia,ei lämmönvaihdinta, ei alijäähdytyspiiriä, ei ylimääräistä kiertovesipumppua. Ajatuksena, että autotalliin menevät syöttö- ja paluuputket liitettäisiin nykyisen jakotukin "jatkeeksi" omaksi piirikseen muiden joukkoon. Maalämpöpumpun kiertovesipumppu hoitaisi kaikkien piirien kierrätyksen.

Autotallissa syöttöputket liitettäisiin omaan jakotukkiinsa, jossa olisi sitten joko kaksi tai kolme piiriä riippuen putken paksuudesta (joko 16*2 tai 20*2 mm). Jakotukkiin virtausmittarit ja lämpötilamittarit. Ehdotettiin, että autotallin nosto-oven sisäpuolelle voisi valuun upottaa tyhjän putken, jonka sisään olisi helppo laittaa lämpötila-anturi, joka hälyttäisi, jos lähestytään nollaa. Onko tästä minkäänlaista hyötyä, jos esim. sähkökatko yllättää kovilla talvipakkasilla? Silloinhan maalämpöpumppu ja veden virtaus pysähtyvät ja sähköä ei saada mihinkään järjestelmään, ellei sitten agregaatista saataisi apua vaikkapa kiertovesipumpuille.

Onko suunnitelma toteuttamiskelpoinen, onnistuuko tällainen järjestely ja onko väliä, mihin autotallin meno- ja paluuyhteet laitetaan: meno ennen varsinaista jakotukkia ja paluu jakotukin jälkeen vai miten? Kun maalämpöpumpun tehoa mietittiin, ostohetkellä otettiin jo huomioon autotallin myöhempi liittäminen järjestelmään, mutta mitä muuta tulisi huomioida?
Thermia Diplomat Optimum G2 8 kW, lämpökaivo 171m, 120 + 48 m2, lattialämmitys

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 672
Vs: Autotallin lattialämmitys "normaalipiirinä"
« Vastaus #1 : 17.09.13 - klo:10:31 »
 
Lainaus
Ehdotettiin, että autotallin nosto-oven sisäpuolelle voisi valuun upottaa tyhjän putken, jonka sisään olisi helppo laittaa lämpötila-anturi, joka hälyttäisi, jos lähestytään nollaa.

No tuolla lämpötila-anturilla voisi helposti ohjata ns saattolämmityskaapelia joka kannattaa vetää tuohon oven lähelle varsinaisen lattialämmitysputken viereen.

Eli saattolämmitys on sähkölämmityskaapeli (joka on usein itsesäätyvä) ,asennetaan jäätymissuojaksi vesiputkien kylkeen paikoissa missä vesijohtoputki on vaarassa jäätyä.

Esim joku tuollainen http://juhansahko.net/verkkokauppa/product_catalog.php?c=56
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa Jarde

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 93
  • Maalämmöllä 26.01.2011 alkaen
Vs: Autotallin lattialämmitys "normaalipiirinä"
« Vastaus #2 : 24.09.13 - klo:01:24 »
Kiitos ideasta. Laitettiin siihen oven eteen nyt sitten lopulta varoiksi 20 metriä Tassu lattialämmityskaapelia (teho 440 W) termostaattiohjauksella. Eli termarin arvo vaikka + 5 asteeseen, jolloin lämmitysvastus kytkeytyy päälle, jos vaikka tallin ovi jäisi hiukan raolleen talvella. Talliin tuli kolme varsinaista lattialämmitys putkipiiriä, yhteensä 187 m 16*2 mm LL-putkea. Laatan vahvuus 100 mm.

Lattiavalu huomenna keskiviikkona ja sitten päästään seinärakenteita väsäämään...
Thermia Diplomat Optimum G2 8 kW, lämpökaivo 171m, 120 + 48 m2, lattialämmitys