Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: kompressorin käämivika?  (Luettu 8697 kertaa)

Poissa Varo-1

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
kompressorin käämivika?
« : 05.01.09 - klo:13:02 »
Meillä on V 15 pyörinyt aika hyvin vuodesta 1999. Eka vuoden jälkeen valmistaja vaihtoi komressorin takuuseen, kun se repesi jalan tyvestä. Viime pääsiäisen aikaan kompressori hajosi; jokin alkoi kolista ja se oli siinä. Tilalle asennettiin Copeland ZH38KYE, joka toimi OK vuoden vaihteeseen (pakkasiin?) asti.
Nyt kompressorin suojakytkin sammuttaa sen n 15 min käynnin jälkeen. Lämmöt nousevat, ääni on hyvä jne.
Sähkömies totesi kaikkien vaiheiden pelaavan, mutta kompressorin moottorin puolelta näyttäisi olevan häikkää. Uuden kompressorin asentanut huoltomies tulee loppuviikosta katsomaan, olisiko komressorin sisältä (!) lauennut jokin kytkin vaikkapa vähäisen maapiirinesteen määrän takia... Joku arveli, että mootorin käämityksessä voi olla vikaa, jolloin se kuumuu käydessä.
Nyt mennään sähköllä ja varaavalla takalla.
Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia?

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 672
Re: kompressorin käämivika?
« Vastaus #1 : 05.01.09 - klo:18:26 »
Kompressorin käämien osuuden pystyy sähkärikin sanomaan aika tarkasti.Siellä moottorissa on 3kpl ihan samanlaista käämiä, 1kpl joka vaiheelle.Moottorin käydessä jokaisen käämin ottama virta pitäisi olla suht sama amppeereissa mitattuna ja toi amppeerimäärä pitää olla pienempi tai enintään sama kuin tyyppikilvessä merkitty nimellisvirta ja moottorisuojan säätöruuvilla aseteltu virta-arvo
Moottorisuojakytkin voi myös laukoa aiheettomasti,jos on asennettu din-kiskoon siten että ko suojan molemmin puolin on toinen komponentti ihan kiinni moottorisuojan sivussa.Esim moottorin kontaktori saattaa vanhetessaan alkaa lämpenemään enempi ja jos kontaktori on kiinni moottorisuojassa niin kontaktorin lämpö saattaa laukaista moottorisuojan aiheettomasti.Toi moottorisuoja kun tarkkaan ottaen ei mittaa virtaa suoraan vaan käyntivirran kehittämää lämpöä ja se ei ymmärrä mistä lämpö tulee vaan tekee laukaisun jos lämpö nousee liikaa.Nuo kojeet Din-kiskossa liikkuu sivulle että jos saa vaikka millin raon moottorisuojan molemmin puolin niin lämpö ei johdu viereisistä komponenteista.
Moottorisuojan laukaisumekanismi on myös melko herkkä ja saattaa vioittua ihan itsestään.
Moottorin käämien jäähdytys toimii ns imukaasujäähdytyksellä eli kompressorin läpi menevä kylmäaine ottaa moottorin käämeistäkin lämmöt talteen,muuta jäähdytystä ei noilla hermeettisesti suljetuilla moottoreille ole.
Kylmäainevajausta vahtii alapainepressostaatti ja korkeapainepressostaatti taas vahtii ettei paineet paase liian korkeiksi,nämä on ohjausvirtapiirissä eivätkä vaikuta moottorisuojakytkimeen.
Kokemustakin on kun 10 vuotta sitten sain Ekowellin käyntiin niin alkoi laukomaan moottorisuojaa vartin välein,olivat tehtaalla laittaneet moottorisuojan  moottorikontaktoriin kiinni ja tästä siirtyvä lämpö laukoi moottorisuojaa, vika hävivi kun sain pienen ilmavälin  moottorisuojan molemmin puolin.
Että  pihtiamppeerimittarilla moottorin käydessä mittaamalla näkee aika tarkkaan mika on käämien tilanne,lisäksi on joukko muita juttuja mitkä voi aiheuttaa moottorisuojan laukomisen ja jotka sähkäri voi helposti tarkistaa.
On meinaan sekin  vähän noloa jos vaihtaa uuden kompuran ja moottorisuoja laukoo edelleen.
 :)
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa rojekti0607

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 46
Re: kompressorin käämivika?
« Vastaus #2 : 06.01.09 - klo:09:36 »
Pyydä sähkäriä mittaamaan eristysvastus kompressorin moottorilta. Pitäisi olla yli 1Mohm. Tällä saa helpoiten mitattua onko moottorin käämityksessä vikaa. Samaten jo mainittukin moottorin virranmittaus ja vertaaminen tyyppikilven arvoon ja suojalaitteiden asetusarvot.

Poissa Varo-1

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: kompressorin käämivika?
« Vastaus #3 : 06.01.09 - klo:21:24 »
Kyllä siinä moottorissa vikaa on. Suojakytkimen lauettua joku käämeistä oli oikosulussa. Huomenna selviää lisää.
Näissä on vaan se ongelma, että kun kukaan ei oikein osaa sanoa, missä vika voisi olla. Täytyy itse soitella ja kysellä. huoltomies tulee lopulta 70 km:n päästä ja siksi yritän sulkea kaiken muun pois. Jos käynti on turha, tulee siitä kuitenkin matka- ja työkuluja.

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 672
Re: kompressorin käämivika?
« Vastaus #4 : 06.01.09 - klo:22:14 »
No sellaisen voisit tarkistaa että sähkökeskuksessa otat kaikki lämpöpumpun sulakkeet (3 kpl) irti ja tutkit onko sulakkeidet päät puhtaat ja sileät.Katso myös sulakekannen sisältä kohta johon sulakkeen nallipää tekee kosketuksen että on puhdas ja sileä.Samoin voisit taskulampun avulla katsoa sulakepesä aukosta että pohjakoskettimen pinta on puhdas.Älä koske pohjakoskettimeen,siellä on sähkö päällä.
Jos noissa joissain näkyy arpeutumista tai karstaa niin kokeile varovasti onko keskuksessa sulakepesän ympärillä oleva varokekaulus ("turparengas") kiinni kiertämällä kevyesti  kiinnipäin.Arpeutuneet,mustuneet tai karstoittuneet sulakkeet,kannet ja pohjakoskettimet on uusittava.
Huom pohjakoskettimen vaihtamiseen pitää olla ammatti-ihminen
Tulppavarokkeissa noi kaulukset tuppaa kiertymään hiukan  auki sulaketta avattaessa ja kun on tarpeeksi auennut niin huono kosketus alkaa karstoittaa sulakkeen ja oheiskomponenttien kosketuspintoja.
Yleensä tämä enempi pääsulakkeiden ominaisuus ja kannattaa tarkastaa nekin.
Huono kosketus kuormitetussa piirissä aiheuttaa jännitehäviötä ja jos pumpun moottorille menee jostai vaiheesta vajaa jännite niin kaksi muuta vaihetta ottaa silloin enempi virtaa ja tämä voi laukaista moottorisuojan jos asetusvirta ylittyy.
Jos on uudempi talo ja automaattisulakkeet niin niissä ei tietenkään tuollaista tapahdu
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa Varo-1

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: kompressorin käämivika?
« Vastaus #5 : 07.01.09 - klo:10:30 »
Huoltomies kertoi kompressorin olevan hajalla. Se menee takuuseen, mutta mm. työkulut eivät (?).

Poissa Varo-1

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: kompressorin käämivika?
« Vastaus #6 : 08.01.09 - klo:20:23 »
Ja kompressori takuuvaihtoon; oli ehkä lopulta laakeri mennyt, kun alkoi kolista huoltomiehen aikaan. Samalla uusi paisuntaventtiili, takaiskuventtiili ja nestelasi sekä nesteen lisäys maapiiriin.
Kompuran vika selviää jahka tekevät sille avauksen.