Uutiset:

Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 7 8 [9] 10
81
Käytövesimoodina on Normaali
Suunnitelmat kait on jossain, mutta ne ei ole minulla saatavissa tällä hetkellä.

Asentanut yritys kyllä kävi tutkimassa tilannetta ja poisti ilmaa tuosta varaajasta aika paljon ja Nibeen ottanut yhteyttä, mutta sieltä ei varmaan nopeaa vastausta asioihin saa. Sen takia tänne kirjoittelen josko joku olisi joskus törmännyt vastaavaan ongelmaan

EDIT: Sitten en tajua tuota ESBE latausventtiiliä että miten se toimii tuossa systeemissä kun se on kytketty tuohon pumpun ja varaajan lähelle.
82
Mikä käyttövesimoodi on valittuna?

Kyse on melko uudesta asennuksesta, niin lienee suunnitelmat tallessa?

83
Eipä tästä paljoa kummene vaikka näitä logeja koittaa katsoa. Nyt viime yönä ei ole ollenkaan onnistunut tekemään vettä paitsi silloin kun alaosan lämpö on ollut alle 40C tai niillä paikkeilla. Toki pohjavastuskin karkeasi niille main säädettu. Miten se on ennen sitten pystynyt tekemään kuumemmastakin pohjavedestä kun vaihtaa tilasta toiseen.

Suunnilleen puoli vuorokautta oli tuolla matalammalla asetuksella että tiedä sitten oliko mitään hyötyä. Tietysti jos ottaisi ns kokonaan pois että pohjan saisi oikeasti kylmäksi niin näkisi onko mitään vaikutusta.

Voiko tuossa pumpussa olla joku mennyt rikki?

Koitin itse nyt jotain arvuutella että miten vesi tuolla kait pitäisi kiertää mutta voiko olla noin miten noita nuolia on raapusteltu.

EDIT:
Tuossa lämmönvaihtimessa tosiaan WILO pumppu ja oikealle käännettynä säädin jossa on tasainen käyrä ja näytössä numero 2,5

https://www.k-rauta.fi/tuote/lampojohtopumppu-wilo-yonos-maxo-25-0-5-7-pn10/4048482235868
84
LämpöÄssä / Vs: Poikkeama hälytys w:58 mittaus 4 kompr.käynti?
« Uusin viesti kirjoittanut Matias 22.11.25 - klo:09:48 »
Lainaus
"tikitys" jää päälle ja ei suostu loppumaan vaikka F10 katkaisijasta laittaa virrat pois päältä.

Lainaus
kun käänsin virrat pois Pääkytkimestä Q1 niin loppui myös "tikitys/säksätys"

F10 sulakkeesta katkeaa kaikki ohjausvirta joten on mahdollista että tikitys kuuluu pehmosta tai vaihevahtireleestä,pehmon päävirta katkeaa vain moottorisuojakytkimestä ja pääkytkimestä.

Jos napsautat tikityksen aikana moottorisuojakytkimen pois päältä niin tikitys lakkaa jos se kuuluu pehmosta mutta jos tikitys kuuluu edelleen niin todennäköisesti kuuluu vaihevahtireleestä

Jos tikitys kuuluu vaihevahtireleestä niin on mahdollista että pehmo on kunnossa mutta saa virheellistä ohjauskäskyä vaihevahtireleeltä ja tuntuisi sopivan oireisiin.
Jos vaihevahtirele alkaa "naksuttaa" niin silloin sen ohjaama pehmokäynnistin alkaa käynnistellä ja pysäytellä kompressoria tuon naksutuksen tahtiin ja on normaalia että moottorisuojakytkin laukaisee kompressorin pois päältä muutamien lyhyiden starttien johdosta.


Lainaus
Onko nuo pehmo ja/tai vaihevahti sellaisia, jotka ihan perus sähkäri tai LVI huoltomies osaisi vaihtaa

Kyllä on.
Varsin helppo homma noiden vaihtaminen ,merkkaa johdot ,irroittaa vanhan din kiskosta,asentaa uuden din kiskoon ja kytkee johdot uuteen.

Vaihevahtireleen voisi testimielessä ohittaa liitekuvan esittämällä tavalla,jos vika häviää ja kompressori alkaa toimia normaalisti on vaihevahtirele varmuudella viallinen ja pitää uusia,,,,tai jättää ohitusjomppi paikoilleen.


85
Milloin laskit varavastuksen lämpötila-asetusta?

Jos siitä on yli puoli vuorokautta, niin lokin voisi laittaa tänne.
86
LämpöÄssä / Vs: Poikkeama hälytys w:58 mittaus 4 kompr.käynti?
« Uusin viesti kirjoittanut Isokello 22.11.25 - klo:08:56 »
Sen verran vielä tähän saagaan että sain sen illalla käymään ainakin vielä kerran normaalisti...virrat kun laittoi päälle niin alussa vähän "yskähteli" eli kuului "naksutusta" siitä oikealta ylhäältä samalla kun meinasi kierrokset loppua mutta hetken päästä kävi loppuun saakka ihan nätisti...eli kun käynnistyksessä tuli nuo niin pehmoon tuo kyllä minun logiikalla viittaa edelleen...täytyy saada se nyt vaihdettua ASAP!


Sen verran korjausta, että kun käänsin virrat pois Pääkytkimestä Q1 niin loppui myös "tikitys/säksätys" eli siltä osin on eroa, kääntääkö virrat pois tuosta Q1:stä vai F10:stä (Ohjausvirta).
87
Kiitos kommenteista ja anteeksi että kestää hieman vastata.

Pumppu toimii rivitalokiinteistössä ja on vain 4 vuotta vanha, ajettu näillä asetuksilla varmaan melkein alusta asti.
Sähkövastusta ohjaa vain vastuksen oma termostaatti joten sitä ei ohjaa mikään äly. Tuntuu että se on vain backuppina jos pumppu ei vain riitä. Laitoin sen nyt noin 40 - 45 paikkeille aiemmasta 50 ettei ihan kylmää vettä kuitenkaan saada kun tämä nyt ei vaan tunnu pelaavan.

Kytketty tällaisella 6kW tai 9kW vastus: https://www.onninen.fi/haato-kytkentarasia-haato-cu3n-vastuksen-kytkentarasia/p/CLB275


Varaaja on Nibe UKV 20-750
BT7 on laitettu XL8 liitännästä ylhäältä lähtevän putkeen käsittääkseni
BT6 on laitettu UA1 anturiputkeen
Sähkövastus on XL35 liitännässä

Asetuksia:
5.1.1. käyttövesiasetukset
käynnistys normaali 53C
pysäytys normaali 58C
käynnistys luksus 56C
pysäytys luksus 60C
latausmenettely: lämpötilaero

5.1.3. maks poikkeama menolämpötila
maks ero kompr. 10C
maks ero lisäläm. 3C
BT12 offsett 0.0C

5.1.11. kiertovesipumpun nopeus
lämmmitys, auto: ruksattuna
alin sallittu nopeus: 1%
nop odotustilassa: 30%
käyttövesi auto: ruksattuna
korkein sallittu nopeus: 100%

Outoa on että tuntuu että ainoa tapa saada vettä on oikeassa kohtaa laittaa luksus tila päälle jolloin tekee esim sen 3h vettä ihan iloisesti mutta jos itse 30min lämmittämisen jälkeen alkaisi tekemään vettä niin sitten tapahtuu jotain ja joko sammuu tai vaihtaa lämmitykselle kun hetken ollut vesimoodissa. Koitan jos saisin jokun järkevän kuvan otettua ehkä josta jotain näkisikin.

EDIT:
Lisätty pari kuvaa mutta en usko että niistä paljoa iloa on koska ei noita putkia ja mihin ne menee niin saa mitenkään järkevästi kuviin kun on vielä eristetty joka paikassa ilman merkintöjä.
88
Ehkä tuo selviää kunhan tiedetään mikä varaaja on

ATS

Juu ja minne Bt7 on kytketty.
89
Lainaus
Käyttövesi on erillisellä 750 varaajalla
Mikä on tämän varaajan valmistaja ja malli?

Lainaus
0.12 12:13 -12:22 BT7 "ampuu" ylös useamman asteen. Kummallista.
Ehkä tuo selviää kunhan tiedetään mikä varaaja on

ATS
90
LämpöÄssä / Vs: Vs6 Ylävaraajan lämpö ei laske?
« Uusin viesti kirjoittanut Trakvator 21.11.25 - klo:18:50 »
Alustava teoria. Vaihdoin ylä- ja alavaraajan lämpötunnistimet ristiin. Ja koska ylätunnistin ei yllä kuin n.30cm alatunnistimen putkeen satuin huomaamaan, että ylävaraajan alaosassa on kuumempaa vettä kuin ylävaraajan yläosassa. Nikke Knattertonin johtopäätös. Onko myös latauspumpun putket menneet sakasta tukkoon samoin kuin tulistimen putket. Olen joskus putsannut myös latausputket, mutten pitkään aikaan. Eli voisiko latausvirtaus olla niin pieni, ettei se sekoita alavaraajan vettä ja vesi kerrostuu voimakkaasti ja lämmin vesi nousee lämpötunnistimen yläpuolelle jolloin pumppu lämmittää alavaraajaa hieman "yli" ja lämpö johtuu siitä myös ylävaraajaan. Latauspumppu on aina ollut ykkösnopeudella ja nostin sen nyt kolmoselle niin kuumakaasukin jäi noin 5 astetta kylmemmäksi (mitä olen tavoitellutkin). Ja ylävaraajan lämpö tippui myös hieman, muttei edelleenkään vielä ihan alavaraajan tasolle. Pitää nyt viikonlopun aikaan koittaa käyttää latauspumpun putket irti ja katsoa mitä näkyy. Trendin keräys oli kaatunut päivällä, mutta oheisessa kuvassa näkyy kohta missä koitin tunnistimia ristiin ja siitä n. vartin päästä käänsin latauspumpun kolmoselle.
Sivuja: 1 ... 7 8 [9] 10