Uutiset:

Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 10
51
LämpöÄssä / Vs: Vs6 kuumakaasun lämpö kyykkää.
« Uusin viesti kirjoittanut Matias 07.10.25 - klo:17:41 »
Lainaus
voiko trendistä alkaa päätellä tehon heikkenemistä.

LämpöÄssän trendissä lämmitystehon heikkeneminen näkyy  alavaraajan menoveden trendin loivenemisena,lauhduttimen dt:n pienenemisenä ja käyntijakson pidentymisenä.

52
LämpöÄssä / Vs: Vs6 kuumakaasun lämpö kyykkää.
« Uusin viesti kirjoittanut Trakvator 07.10.25 - klo:16:52 »
Hermeettisesti suljetun kompressorin moottorin jäähdytys toimii vain kylmäainekaasun virtauksella käämien kautta

Arveleisin että puutteellinen kylmäainevirtaus heikentää moottorin käämien jäähdytystä jolloin käämien lämpö nousee ja se nostaa kuumakaasun lämpöä.

Luultavasti sama ilmiö tulee kylmäainevajauksessa kun kuumakaasun lämpö nousee mutta varsinainen lämmitysteho heikkenee.

Esim 3kw:n oikosulkumoottorin häviöistä nimelliskuormalla kehittyy n 400w lämpötehoa joka normaalisti siirtyy kylmäainekaasun  mukana hyötykäyttöön

Kiitos, ihan järkeenkäyvää. Se, että paljonko lämmitysteho tippuu suhteessa jäähdytyksen huononemiseen verrattuna on sitten toinen juttu.
Eli voiko trendistä alkaa päätellä tehon heikkenemistä. Itsellä ainaan toistaiseksi en ole huomannut, että varaajan lämpeneminen olisi heikompaa.
53
Nibe / Vs: Lämpöpumpun säätöä.
« Uusin viesti kirjoittanut brainsurgery 07.10.25 - klo:16:42 »
miksiköhäm kompressorin min/max on 50?  näin vain huomiona, asteminuutit karkaa reilut -400,varmaan lisävastukset estetty+5 asteessa(thdasasetus) muutenhan se käyttäis niitä  onkohan kompressorin nopeutta rajoitettu
On/off masiinassa pois päältä on 0 ja päällä 50 näissä logeissa.
54
Nibe / Vs: Lämpöpumpun säätöä.
« Uusin viesti kirjoittanut Lövin_poika 07.10.25 - klo:16:09 »
miksiköhäm kompressorin min/max on 50?  näin vain huomiona, asteminuutit karkaa reilut -400,varmaan lisävastukset estetty+5 asteessa(thdasasetus) muutenhan se käyttäis niitä  onkohan kompressorin nopeutta rajoitettu 
55
LämpöÄssä / Vs: V10.5 varaajan yläosa ei lämpene.
« Uusin viesti kirjoittanut seppaant 07.10.25 - klo:13:21 »
Lainaus
Mites ATS sinun kuumakaasu mittaukset näyttää varaajan ala 47 ylä 47,5 onko lähellä tuota minun 101 astetta?
Eikös lässä lämmitä koko varaajan näissä ulkolämpötiloissa noin 12 astetta?
Kesällä kun ei ole lämmitystarvetta kone käy ylävaraajan ohjaamana
Tulistuksen pienestä tehosta johtuen lämpiää ylävaraaja suurimmaksi osaksi alavaraajan lämmittämänä, alavaraajan lämmin vesi nousee ylävaraajaan.
Tästä johtuen ylävaraajan lämpötila tulee muutaman asteen alavaraajan perässä.

Alavaraajan lämpötilalla 47C oli kuumakaasu 98C
Mittausten tarkkuudet huomioon ottaen käytännössö sama kuin Vepsalla

ATS
56
Nibe / Vs: Lämpöpumpun säätöä.
« Uusin viesti kirjoittanut maalämmittää 07.10.25 - klo:12:50 »
Kummallista ettei mikään muuttunut ???

Laittaisin nyt ensiksi "käsiohjauksen päälle" ja keruupumpun nopeudeksi 70% koko ajaksi ja lämmön jakopumpun 50% nopeudelle lämmityksessä ja 25%:iin käyttövesituotannossa.

Vertaisin myös että kaikki säätöarvot ovat Asentajan käsikirjan tehdasasetus-arvojen mukaisia.
Jos eroja löytyy, niin kirjaa tänne niin kattellaan porukalla.

Jokin asetuksissä mättää ja se mättö on voinut tulla paneelin=älyn mukana.


Onko kuumassa käyttövedessä kierto?

Mikä on lämpökäyrä?
57
Nibe / Vs: Lämpöpumpun säätöä.
« Uusin viesti kirjoittanut timott 07.10.25 - klo:11:11 »
Hmmm... palautin eilen tehdas-asetukset (4.9.4) ja starttasin uudestaan mööpelin.
Tulokset liitteenä -vaikuttaisi että kompressori jauhaa koko ajan ja esim. asteminuutit on taas -459 ???

Onkohan kompura vaihdon tarpeessa (ilmeisesti jostain n. v.2013) ja onko havaintoa että mitä suunnilleen maksaa ko. remontti ?
Ja onko ehdottaa jotain hyvää firmaa Tampere/Pirkanmaalta ....

58
Nibe / Vs: Korkeat menojohdon lämmöt käyttöveden tuotannon aikana (NIBE F1226F)
« Uusin viesti kirjoittanut Lappanen 07.10.25 - klo:08:01 »
Jakotukin paluu pysyttelee matalana luultavasti siksi, että käyttövesisyklin aikana MLPn kiertovesipumpun nopeus on ihan minimillä. Eli vaikka vuotavan VV:n kautta lämmityskiertoon pääseekin käyttövesikuumaa vettä, se ei kierrä lämmityspiirissä kauhean vauhdikkaasti ja lämmittää luultavasti jakotukin lisäksi vain lämmityspiirin alkupäätä ja loppupätkällä jäähtyy reilusti.

Käyttöveden lämpö varmaankin putoaa yhdistelmästä käyttövesikierto joka muutenkin viilentää käyttövettä tehokkaasi jos ei ole mitään ajastuksia + vuotava VV. Eli lämmityssyklillä (tai tyhjäkäynnillä, kun kompura on tauolla) pääsee lämmityspiirin kierto myös käyttövesipuolen kautta kiertämään ja "varastaa" sieltä lämpöä kiertoon.

En ole vaihtoventtiiliä itse joutunut käpistelemään, mutta siihenhän pääsee aika helpolla käsiksi ja toimilaitteen irrottamalla pystyy käsin kääntelemään vaihtoventtiiliä laidasta laitaan, saattaa herkistää sen toimiman jos ei ihan jumissa ole. Toimilaitteen toiminnan voi testata kun se on irrallaan ja huoltovalikosta pakko-ohjaa sitä, en muista oliko se käyttövesisyklin pakko-ohjauksella vai oliko vaihtoventtiilin käskytykseen ihan oma täppänsä siellä.
59
LämpöÄssä / Vs: V10.5 varaajan yläosa ei lämpene.
« Uusin viesti kirjoittanut Vepsa 07.10.25 - klo:07:54 »
Lainaus
Voisitko tehdä samanlaisen kokeen minkä teit viestien 9 ja 10 mukaan, Y-venttiili samassa asennossa.
Niin nähtäisiin mitä vaikutti kompressorin vaihto.

Olen irrottanut kaikki anturit kompuranvaihdon yhteydessä ja pakeitoinut pumpun kasaan.
Tämä saaga alkoi joskus kesäkuussa ja on mittailtu, vaihdettu paisuntaventtiili ja säädetty ja taas
mittailtu, ohjattu tulistus aurinkoyhteen kautta ja mittailtu ja säädetty, sitten vaihdettu kompura käytöstä
poistettuun(varaaja vuotanut) ja taas säädetty ja mittailtu, tulos aina sama :D. Varmaan myöhemmin
vois tehdä mittauksia ja säätää tulistusta, jos tarvetta. Ajatteli josko jollain palstalaisella olis ollut sama vika
ja vastaus, niin olis saanut varmistuksen kompuran vaihdolle ja olis päässyt pikkasen vähemmällä vaivalla :D Nyt tauko.

Mites ATS sinun kuumakaasu mittaukset näyttää varaajan ala 47 ylä 47,5 onko lähellä tuota minun 101 astetta?
Eikös lässä lämmitä koko varaajan näissä ulkolämpötiloissa noin 12 astetta?

-Vepsa
60
LämpöÄssä / Vs: Vs6 kuumakaasun lämpö kyykkää.
« Uusin viesti kirjoittanut Matias 06.10.25 - klo:22:46 »
Lainaus
miten tai miksi viallinen kompura nostaa kuumakaasun lämpötilaa?

Hermeettisesti suljetun kompressorin moottorin jäähdytys toimii vain kylmäainekaasun virtauksella käämien kautta

Arveleisin että puutteellinen kylmäainevirtaus heikentää moottorin käämien jäähdytystä jolloin käämien lämpö nousee ja se nostaa kuumakaasun lämpöä.

Luultavasti sama ilmiö tulee kylmäainevajauksessa kun kuumakaasun lämpö nousee mutta varsinainen lämmitysteho heikkenee.

Esim 3kw:n oikosulkumoottorin häviöistä nimelliskuormalla kehittyy n 400w lämpötehoa joka normaalisti siirtyy kylmäainekaasun  mukana hyötykäyttöön
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 10