Maalämpöfoorumi
Lämpöpumput => LämpöÄssä => Aiheen aloitti: hannup - 14.07.20 - klo:16:13
-
Lämpöässäni vs 8 hankittu 2012 tulee poikkeamahälytys "mittaus 4 komp. käynti" Ohjekirjassa oli viasta ohje, kuittasin ohjeen mukaan, mutta sama hälytys toistuu ilman että että rele laukeaa? Oon ottanut kaikki virrat pois monet kerrat, eikun samaa hälytystä piippaa?
-
Käynnistyykö kompressori ennenkuin hälytys tulee?
-
Käynnistyy ja käy joka kerta vain n. 2minuuttia, kaasut nousee n. 105 asteeseen sitten sammuu ja hälytys.
-
Saattaisi johtua viallisesta käyntitietoreleestä.
Usein LÄ:ssä oranssi minirele jonka kojetunnus on K4 tai K1.1.
Pistokantarele
-
Minulla kun oli käyntitietoreleessä vikaa, kone kävi vain muutaman sekunnin ja sitten pysähtyi.
Tuo kaasun lämpötila 105 C on mielestäni korkeanlainen.
Oletko seurannut lämpötilaa aiemmin, mitä on näyttänyt?
Korkea kaasun lämpötila saattaisi viitata lauhdutin (lataus) piirin huonoon virtaukseen.
Oliko tässä L-Ässässä latauspiirissä taipuisia metallipunosvahvisteisia letkuja?
ATS
-
On tässä mallissa metallipunosletkuja. Äsken kokeilin seisoneena nyt kylmempänä ja kaasut meni 95 C, kun stoppasi ja kellolla mittasin niin joku 10 sekunttia vain kävi. Eilen kävi vähän pitempään(?) No huomenna tulee kylmäasentaja tsekkaan, arveli puhelimessa relessä mahdollisesti olevan vika, saas nähdä?
-
Sähköjen osalta pitäisi olla kunnossa, sähkäri kävi läpi sähköpiirit..releet ok. Jotakin häikkää löysi. Virtaa ei tullut tarpeeksi pumpulle. Yhdelle vaiheelle tuli vajaata virtaa. Vika oli talon sähkökeskuksen pääkatkaisijan yhdessä liittimessä (osittain kärähtänyt).
Edelleen tulee samaa vikakoodia. Ilmeisesti viittaa noihin huonoihin virtauksiin mistä "seppaant" jo kertoi. Huomenna tulis toinen lvi äijä lisätutkisteleen.
-
Joissakin näissä punosvahvistetuissa letkuissa on ollut ongelmana että se ovat karstoittuneet sisäpuolelta ja ahdistavat virtausta, kannattaa tarkistaa.
Kellota kuinka kauan kone käy ja pysähdyttyä katso lämpötilat
- Kuumakaasu
- Ylä varaaja
- Ala varaaja
ATS
-
Mikähän siinä on että sähkövastuslämmitys ei ole lähtenyt päälle? Sähkäri kytki tilapäisesti kompuran pihuat irti, ettei tässä vikatilassa itse itseään yrittäisi käyntiin ja hajoittaisi mitään enempää., Eikös vastuksen pidä autom. toimia jos lämmöt putoaa? Ja miksi ei LÄ ole kytkintä, jolla voi valita sähkövastuksen ja kompuran välillä toimimaan?
-
Laita moottorisuojakytkin 0-asentoon (pois päältä)
Pitäisi mennä automaattisesti vastus sitten päälle jos oikein muistan
Olisko sinulla Vs 8 sähkökuvia?
Kiinnostaisi nähdä sivut 1 ja 2 ,niissä on kompressori ja vastukset sivulla 1 ja sivulla 2 on "Mittaus 4 kompressorin käynti" koko piirikaavio
-
Laitoin sen moottorisuojakytkimen 0, alkoi toimiin nyt sähkövastuksella. Kiitokset Matiakselle:)
Tässä piirejä siellä ihan viimeisillä sivuilla. https://www.lampoassa.fi/wp-content/uploads/2015/08/Lampoassa_Vs_6-12_2011_04.pdf
-
Jos häiriön aiheuttajan paikallistaminen ei onnistu niin tuollainen ehdotus vian rajaamiseksi
Tuossa liitekuvassa on komponentit jotka valvoo käyntiä ja häiriötilanteessa pysäyttää kompressorin.
Yks konsti vian paikallistamiseen olisi ohittaa vuorotellen jokainen anturi/kosketin kerrallaan jompilla tms ja kokeilla käynnistämällä kompressori onko ohitettu anturi aiheuttanut häiriöhälytyksen,kompressori ei silloin pysähdy heti käynnistyksen jälkeen.
-
Vika tais löytyä paisuntaventtiilistä. Asentaja sai säädettyä sitä sen verran, että sai toimimaan. Meinas, että menee vaihtoon, jos vielä ahdistaa. Silloin isompi urakka.
-
Illalla töistä tultuani pääsin tarkkailemaan asentajan tekemiä säätöjä tuohon paisuntaventtiiliin. 4 kompura hälytystä ei tosiaan enää tule. Ok juttu!
Asetusarvot mulla varaajan ylämin: 50 ja alamin: 50
Kompuran lopetettua noin 4 minuutin jälkeen mittaukset oli
varaaja ylä 54C ja ala 48C, kuumakaasut oli 120C ,mitäs mieltä olette? Onko edelleenkään kunnossa?
-
Kuumakaasu 120 ja ala min 50
Ei hyvä :(
Laita ala min 30
ATS
-
Ainakin vanhemmissa L-Ässissä on kuumakaasun lämpötilasta 120C suojaus,mikä pysäyttää kopressorin. Näyttää että eilen kone pysähtyi juuri tähän suojaukseen.
Kuumakaasun korkea lämpötila johtuu käsittämättömästä alamin 50C asetusarvosta.
Pudota alamin asetusarvo 30C:een.
Ylämin asetusta kannattaa myös laskea, niin alas kuin käyttöveden riittävyys sallii.
ATS
-
Täytyypä kokeilla alamin laskemista uudelleen. n.8 vuotta sitten hain pintapuolisesti oikeita säätöjä, silloin alamin esim. 40 ja ylämin 50 ei tullut tarpeeksi lämmintä käyttövettä. Joten olen kokoajan vuosien varrella nostellut ylös päin säätöjä saadakseni lämpimämpää vettä. Oliko niin että alamin on se jolla periaatteessa ajetaan, ylämin ei nin väliä. Muistaakseni joku kertoi, että alamin ja ylämin saisi olla samat, ettei tulis turhan pitkiä kompuran käyntejä.
-
"Nokka tarttuu pyrtö tarttuu" on aikamoista taiteilua käyttöveden ja muiden ominaisuuksien välillä.
Ongelma on siis käyttöveden lämpötilassa eikä riittävyydessä?
Kuinka lämmintä tulee ja kuinka lämmintä haluaisit tulevan?
Onko sinulla IR-mittaria käytettävissä? Jos on
Mittaa lämpöpumpulta tuleva ja säätäjältä lähtevä lämpötiöa.
ATS
-
... Muistaakseni joku kertoi, että alamin ja ylämin saisi olla samat, ettei tulis turhan pitkiä kompuran käyntejä.
Pitkät käynnit ovat toivottavia kompressorin eliniän kannalta.
Kompressori kuluu eniten heti käynnistymisen jälkeen ja syynä on voitelun puute käynnistyshetken alussa.
Voiteluöljyt ovat valuneet kompressori säiliön pohjalle ja kompressori kuluu kovasti, kun käy kuivana.
Aina on syytä pyrkiä mahdollisimman pitkiin käyntijaksoihin, jotta säästetään kompuraa.
-
No niin. Nyt kokeilin laittaa alamin 35. Edelleen kaasut nousee 120 ja sen jälkeen kompura sammuu. Eli ilmeisesti minun pitää vaihtaa uusi paisuntaventtiili? Paisuntaventtiili rikki. Ihme, ettei LÄ tule hälytyksiä tämmöisiin ongelmiin.
-
Paljonko oli alavaraajan lämpötila koneen pysähtyessä?
-
Ei LÄ ole sellaista tietoa. Yritin katsella.
Tuolta pitäisi löytyä,ks liitekuva
-
Alavaraajan lämpö on kompuran pysähtyessa 48C.
-
Kone käy, eikä tule hälyytyksiä. Pitäiskö vain ajella menemään, vaikka kaasut nouseekin 120C, vai olisiko syytä laittaa paisuntaventtiili heti vaihtoon?
Kotitalousvähennystä saa ainakin työstä, voiko vakuutus korvata paisuntaventtiilin ja työn?
-
varaaja ylä 54C ja ala 48C, kuumakaasut oli 120C ,
Mihin lämpötiloihin varaaja ylä ja varaaja ala on asettuneet muutaman päivän käytön jälkeen?
Onko talossa kuuman käyttöveden kierto?
-
Lauantaina kuumakaasut meni 120C asetusarvolla alamin 35
Nyt äsken kävin seuraan pumpun toimintaa. Asetusarvot olen laittanut alamin 40 ja ylämin50.
Mittauksissa kompuran sammuessa alavaraaja 46C ja ylävaraaja 55C, kompura kävi 18min.
Kuumakaasut nousi 116C.
-
Mittauksissa kompuran sammuessa alavaraaja 46C ja ylävaraaja 55C, kompura kävi 18min.
Kuumakaasut nousi 116C.
Normaalin tuntuiset lukemat.
Lauantaina kuumakaasut meni 120C asetusarvolla alamin 35
Jos alavaraajan lämpötila on korkeampi kuin alamin asetus niin kompressori käy ylämin asetuksen ohjaamana.
Eli kompressori käy niinkauan kunnes ylämin asetusarvo on saavutettu.
Lämpöässä on ns tulistinpumppu ja siinä on kaksi lämmönvaihdinta,toinen ylävaraajalle ja toinen alavaraajalle.
Ylävaraajan lämmönvaihtimen (tulistimen) lämmitysteho on n 1,5kw ja alavaraajan lämmönvaihtimen (lauhdutin) lämmitysteho on n 6,5kw.
Näillä tehoilla varaaja sitten lämpenee aina kun kompressori käy.
Näin kesäaikaan alavaraajan lämmönkulutus on vähäistä joten suurehkosta lämmitystehosta johtuen alavaraajan lämpö nousee korkeammaksi kuin sen asetusarvot on.
Tässä tilanteessa ylä- ja alavaraaja toimii molemmat käyttöveden lämmitysvaraajina,saadaan suurempi vesitilavuus kuumalle käyttövedelle ja jossain määrin harvemmat käyntijaksot.
Lämmityskaudella sitten alavaraajan lämpö alkaa laskea lämpökäyrän pyytämään lämpötilaan ja pidemmistä käyntiajoista johtuen ylävaraajan lämpö nousee korkeammaksi kuin ylämin asetus.
Kuumakaasun lämpötila on riipuvainen alavaraajan(lauhtumis)lämpötilasta
-
Ilmeisesti tämä on ns. kompuran silmä? Tumpelona kyselen. Onko näin, että tässä näkee värin, jos on kuiva tai märkä? Vaikutan värisokealta, kun en erota vihreää keltaisesta. Seurasin silmää kompuran käynnistyessä ja kokoajan oli silmässä kuplia. Oliko näin, ettei saisi olla kuplia muutaman minuutin käynnin jälkeen, vai onko tämä silmä erilainen?
-
Koetin katsoa liittämääsi, tosin aika pientä kuvaa, kuvankäsittelyohjelmalla muokattunakin.
Indikaattoriosa näyttää enemmänkin keltaiselta, kuin vihreältä. Olisiko kaasussa epäpuhtautta, kostetutta mukana?
Jatkuva kupliminen kertoo liian vähäisestä kylmäaineen määrästä. Kone on vuotanut kaasua.
Huoltoa tarvitaan.
-
Tässä parempi kuva.
Hieman ihmetyttää, kun kylmäasentaja kävi perjantaina huoltamassa ja säätämässä paisuntaventtiiliä "poikkeama hälytyksen" takia ja korkeitten kuumakaasujen takia. Eikä tuohon silmään kiinnittänyt huomiota(?) Olisiko pumpun oireet ollut alunperinkin liian vähäisestä kylmäaineesta johtuvia? Menee mielenkiintoiseksi.
-
Oliko näin, ettei saisi olla kuplia muutaman minuutin käynnin jälkeen
Juuri näin,kupliminen pitäisi lakata 2-3 min käynnistyksestä.
-
Edelleenkin indikaattoritäplä näyttää aika keltaiselta, ei kuitenkaan ole täysin keltainen..
Tuntuisi siltä, että tarvitaan ilmeisesti uusia se paisuntaventtiili. Se muuten voisi olla se vuotopaikkakin.
Tarvitaan uusi täyttö ja kuivaaja.
-
Paisuntaventtiili nyt sitten vaihdettu ja pumppu toimii taas. Lämpöässän/oilon päässä hoidettiin asia sujuvasti. Toivottavasti LÄ nyt kestäisi pitkään.
-
Muuttuiko kuumakaasun lämpötila paisuntaventtiilin vaihdon jälkeen?
Loppuiko näkölasin kupliminen?
-
Muuttui kuumakaasujen lämpötila 120C -->92C , eikä näkölasissa näy kuplintaa. Tietysti oon n.450e köyhempi + toisen firman turhat 2 käyntiä n. 300e tämä nimeltä mainitsematon firma ei saanut korjattua pumppuni vikaa, vaikka maalämpumppuja myyvät ja huoltavat, olivat nihkeitä paisuntaventtiilin vaihtopuhiin, koska niin hankalaa ja koko työpäivän homma. No Ässiltä meni se n. 3tuntia, eikä ongelmia. Eroja on firmoissa näköjään.
-
Omassa T8:ssa (vm2006) oli maapiirissä vajausta (hieman yllättäen, kun vuosikausiin ei ollut nestemäärä vähentynyt) ja tuo "mittaus 4" häly.
Lisäsin naturet nestettä (+vettä 50%) ja ilmasin huolella. Sitten kuittasin prestostaatin työntämällä sitä namiskaa taakkepäin (aina ytritän ensin painaa sitä, höh).
Sitten käytin lämmityskytkimen Auto-0-Auto ja vika poistui & mistään ei näytä vuotavan.
(En kyllä tykkää tuosta Oumanin softasta ja logiikasta + ohjeista lainkaan, varmaankin lämpöpumppuhistorian huonoimpia.)
Mietityttämään jäi että mikäköhän sen kylmäaine-ikkunan silmässä olevan täpä väri pitäisi olla. (missään ei sanota?)
Minulla se on vihreä eli "DRY". :o
Ajattelin että nyt se kompura on tyhjä nesteestä kun nestettä&kuplia ei näkynyt lainkaan. :-[
Kun kone lähti käyntiin, edelleenkään siinä ei näkynyt mitään, tyhjän näköinen akkuna joka sanoon "DRY". :-[ :'(
Kun kone sammui aikanaan, menin katsomaan ja aivan pienenpieniä (<1mm) ilmakuplia mennä vilisti silmän ohitse ylöspäin ja täppä oli edelleen "DRY". ??? :)
Ilmeisesti tuokin on ok. 8)
-
Dry/wet näyttää kylmäainepiirissä olevan kosteuden. Niin pitkään kun, piirissä on kylmäainetta ei sinne pääse ulkopuolista kosteutta.
Lasissa näkyvät kuplat kielivät kylmäainepiirin paineen laskusta, ja mikäli kuplia näkyy kokoajan kylmäainetta on päässyt liikaa karkuun.
Mikäli taas kaikki kylmäaine on hävinnyt taivaan tuuliin, ei kylläkään näy kuplia, mutta kompressori ei myöskään käynnisty ja tuolloin systeemiin pääsee väriä vaihtavaa kosteutta.
-
tuota samaa hälyttäny kohta 2 kuukautta huoltomies käyny kahdesti vaihtoi jonkun releen koneen päältä keltainen väriltään mutta samaa hälytystä pukkaa vieläkin.kompressori käy täyden käynnin mutta nostaa ylälämmön välille 67-72 ja ala lämmön 48-49 säädöt on ylä min 50 ala min 42 ja kuuma kaasu 114-116 kun koneen jättää päälle niin seuraava käynti on lyhyt muutamia minuutteja jolloin lämmöt ei kerkee nousta ja näitä lyhkäsiä käyntejä jatkuu jos ei paina moottorisuoja kytkintä päälle.sitten kun käynnin väli on noin 9-12 tuntia niin taas käy noihin yllä oleviin lukemiin.käynnin aikana tuo alalämpö tuntuu nousevan paljon hitaamin kuin ylälämpö. ennen kuin nuo hälyt alkoi käynti loppui ala 48-49 ylä 54-55 ja kuuma kaasu noin 100. huolto mies mittaili eikä keksiny muuta syytä kuin sen keltaisen releen jotta se ois rikki mutta ei ollukkaan.kun olen laittanu koneen päälle lähtölämmöt on ollu ala 34-38 ylä 48-50 kuumakaasu 30
-
Huomasitko toisesta ketjusta: "-Joku vuosi sitten - Käyntitieto hälyytys '4', korjautui ko. releen kantojen puhdistamisella."
-
säädöt on ylä min 50 ala min 42
Paljonko yläero ja alaero asetukset on?
-
yläero 6 ja alaero 6 samat ollu asetukset koko 9 vuoden ajat en ite oo muutellu jos ei nyt huolto mies oo niitä muutellu
-
säädöt on ylä min 50 ala min 42
Ennen "mittaus 4" hälytystä kone kävi niin kuin sen pitääkin käydä noilla asetusarvoilla.
Nyt ylälämpö, 67-72, on tolkuttoman korkea.
Kuumakaasukin on liian korkea.
Matias sinä kun osaat lukea noita piirikaavioita niin katsoisitko mistä kaikista tulee "mittaus 4" hälytys.
Ala min 42 C on tarpeettoman korkea.
Sen voi pudottaa minimiarvoonsa 30C
Ainoa haitta on se että käyttöveden riittävyys pienenee.
ATS
-
mistä kaikista tulee "mittaus 4" hälytys.
Jos Oumanilta tulee käynnistyskäsky kompressorille niin samalla "mittaus 4" tuloon tulee jännitetieto kompressorin apureleeltä.
Silloin kompressori käynnistyy ja käy normaalisti kunnes Ouman katkaisee käynnin.
Jos Oumanilta tulee käynnistyskäsky mutta "mittaus 4" tuloon ei tule jännitietoa niin Ouman odottaa n 5 sekuntia ja katkaisee käynnistysyrityksen ja antaa häiriöilmoituksen "mittaus 4 kompressorin käynti "tjsp.
Oumanilta lähtevä käynnistykäsky menee ensin moottorisuojakytkimen QM 1 apukoskettimen läpi (varmistaa ettei moottorisuoja ole laukaissut),siitä matalapaine pressostaatille PS1 ,sitten korkepainepressostaatille PS2 ja jos nuo ovat oikein niin sitten kompressorin ja kompressorin apureleen kelalle.
Eli "mittaus4" häiriön voi tehdä moottorisuojan QM1 apukosketin,korkea- tai matalapaine pressostaatti tai katkos tuon piirin johdotuksissa tai liitoksissa.
Näissä tilanteissa ei kompressori käynnisty....paitsi jos matalapainepressostaatti toimii kompressorin käynnistyessä,kylmäainevajaus tms
Myös viallinen kompressorin apurele voi tehdä "mittaus4" häiriön,tässä tilaanteessa kompressori käynnistyy ja käy n 5 sekuntia.
Jos oikein muistan niin Ouman yrittää automaattisesti uudelleen käynnistystä 5 kertaa ennenkuin laukaisee "mittaus4" häiriön
edit:Tässä kuva mittaus4 ohjauksesta
-
jotain se huoltomieskin puhui että tuohon poikkeama hälytys kompressori käynti 4 on ketjutettu monta kohtaa tämä käy aina 1-5 minuuttia kunnes katkaisee.jotain puhui että kompurassa ois jotain lakka pintoja jotta ne ois lohkeilleet että ne vetäis komressorin oikoseen kun sitten jäähtyy kunnolla niin taas pelais.jossain oli kuulemma sellainen ollu.siinä menis maalämmön säästöt kun vasta on vähän yli 10000h kompura käynyt.sen huomion tein että oumanin laskuriin ei ole tunnit lisääntyny kuukauteen vaikka kaksi täyttä käyntiä on vuorokaudessa.noin 20 per käynti jakso ja sitten moottori suoja kytkin päälle jottei tule sitä pätkä käyntiä.no loppu viikosta pitäs saaha taas huoltomies paikalle.
-
.jotain puhui että kompurassa ois jotain lakka pintoja jotta ne ois lohkeilleet että ne vetäis komressorin oikoseen kun sitten jäähtyy kunnolla niin taas pelais.
Jos kompressorissa olisi joku tuollainen oikosulku niin silloin moottorisuojakytkin laukaisisi ja sehän on käsin kuitattava ennenkuin uudelleen käynnistys on mahdollista.
Voisitko ottaa vaihdetusta apureleestä valokuvan ja laittaa tänne ihmeteltäväksi?
Samoin vanhasta apureleestä jos on vielä tallessa.
Nuo käyntioireet kun sopisi monelta kohtaa vialliseen apureleeseen.
-
jotain puhui että kompurassa ois jotain lakka pintoja jotta ne ois lohkeilleet että ne vetäis komressorin oikoseen kun sitten jäähtyy kunnolla niin taas pelais.jossain oli kuulemma sellainen ollu
Tähän en usko, menee seli-selin puolelle kun ei muutakaan keksi.
Asetusarvot ovat sellaiset, että kone käy sen verran kuumana että korkeapaine painekytkin saattaisi toimia ja aiheuttaa "mittaus 4" hälytyksen.
Pudota ala-min 30 C:een.
Toinen seikka mikä voi aiheuttaa kyseisiä ongelmia on, että kylmäaineessa on vajausta.
Tai paisuntaventtiilin toiminnassa on vikaa.
Onko tässä mallissa kompressorin lähellä kolikon kokoista näkölasia, josta näkee kylmäaineen virtauksen?
Jos on, niin kompressorin käynnistyessä näkyy näkölasissa aluksi vaahtoa ja kuplia. Minuutin parin aikana näiden pitää hävitä ja lasissa näkyy vain kirkasta nestettä.
Ellei kuplat häviä, on kylmäaineessa vajautta.
Kolmas aika eksoottinen tilanne olisi sellainen, että varaajan yläosaan on kertynyt runsaasti ilmaa.
Tällöin tulistimelta tuleva kuuma vesi osuu lähes suoraan lämpömittarin anturiin ja se selittäisi ylävaraajan korkean lämpötilan sekä nopeamman lämpötilan nousun kuin alavaraajassa.
Ylävaraajan päältä lähtee todennäköisesti putki paisunta-astialle ja tällä seutuvilla on todennäköisesti joko automaatti- tai käsiilmaus.
Varmista että ne toimivat.
ATS
-
Kylmä aine oli ainakin ok.se rele oli keltainen väriltään ja noin kahden tulitikkuaskin kokoinen ja toinen oli sokeripalan kokoinen mitkä oli vaihtanut laitan kuvat niistä huomen illalla kun meen kotiin.
-
Vielä yksi pyyntö:
Ota ylös kaikkien mittausten lukemat "normaalin" käyntijakson alku- ja loppupuolelta.
Näistä voidaan päätellä onko vika itse lämpöpumpussa vai ohjausjärjestelmissä.
ATS
-
silloin ennen kun hälytykset alkoi käyntiin lähti ala 42 ylä48-49 kuuma. 32 ja käynti loppui ala 48 ylä 54-55 ja kuuma kaasu noin sata.nämä lukemat ollu sen 9 vuotta minkä pumppu ollu käytössä.nyt tällä hetkellä kun manuaalisesti käynistäessä pumpun käyttämällä virrat nollille ja moottorisuoja kytkin päälle.kun pumppu on huilannut vähintään noin 10h. Lähtö tilanne on ala 36-40 ylä 48-50 kuuma. 30-33 kun käynti loppuu ala 48-49 ylä 66-72 kuuma. 111-116 .samat lukemat on vaikka osateholämmitys tai täysihoito päällä samoin ei vaikutusta onko patterikierto päällä tai ei.käynti aika noin 20-26min vaakaputkisto pellossa ja paineeton kierto täyttö pullo on putkistonylinpänä.muutaman kerran tehny jotta tuon 10 tunninkin jälkeen on käyny vain noin 3-5min ja hälytys tulee.kertaakaan ei ole moottori suojakytkintä laukaisu.
-
Tuosta jäi vielä että tuon pitkän käynnissä jälkeen hälytys tulee joskus vasta 6h tunnin jälkeen vaihtelee aika paljon tuo tai jos jätän koneen moottorisuoja päälle niin vasta seuraavan käynnin jälkeen joka on lyhyt joskaan ei heti aina tuokaan jälkeen.sen laitoin merkille jos lämpimän veden käyttöä on samaan aikaan kun kone on käynnissä ei käy pitkään sammuu ja hälytys tulee.
-
paineeton kierto täyttö pullo on putkistonylinpänä
Onhan pullossa keruuliuosta,pitäisi olla suunnilleen puolillaan.
Paljonkohan keruuliuoksen meno- ja paluulämpötilat on?
Jos keruuliuoksen virtaus on puutteellinen se saattaa aiheuttaa matalapainepressostaatin laukaisun ja siitä tulee hälytys "mittaus4".
Tuollaisessa keruuliuoksen virtauksen häiriötilanteessa höyrystimen lämpötila laskee liian kylmäksi,voi jopa jäätyä kun keruuliuoksesta ei tule tarpeeksi lämpöä kylmäainekiertoon.
Jos höyrystimen lämpötila laskee liian matalaksi laskee myös kylmäaineen paine.
Tuollainen 10h "elpymisaika" sopisi jäätyneen höyrystimen sulamiseen.
Sopivissa olosuhteissa matalapainepressostaatti voi aiheuttaa katkokäyntiä suunnilleen siten että kun kompressori käynnistyy niin kylmäaineen paine laskee ja matalapainepressostaatti toimii ja pysäyttää kompressorin ja tekee "mittaus4" hälytyksen.
Kun kompressori pysähtyy niin kylmäainepiirin paine nousee ja kompressori voi käynnistyä uudestaan ja tämä katkokäynti sitten toistuu.
-
Kylmä aine oli ainakin ok
Mitenkä tämä todettiin?
Lämpötiloista muut näyttävät järkeviä arvoja paitsi ylävaraaja ja kuumakaasu.
Onhan pullossa keruuliuosta,pitäisi olla suunnilleen puolillaan.
Paljonkohan keruuliuoksen meno- ja paluulämpötilat on?
Jos keruuliuoksen virtaus on puutteellinen se saattaa aiheuttaa matalapainepressostaatin laukaisun ja siitä tulee hälytys "mittaus4".
Tuollaisessa keruuliuoksen virtauksen häiriötilanteessa höyrystimen lämpötila laskee liian kylmäksi,voi jopa jäätyä kun keruuliuoksesta ei tule tarpeeksi lämpöä kylmäainekiertoon.
Jos höyrystimen lämpötila laskee liian matalaksi laskee myös kylmäaineen paine.
Tuollainen 10h "elpymisaika" sopisi jäätyneen höyrystimen sulamiseen.
Sopivissa olosuhteissa matalapainepressostaatti voi aiheuttaa katkokäyntiä suunnilleen siten että kun kompressori käynnistyy niin kylmäaineen paine laskee ja matalapainepressostaatti toimii ja pysäyttää kompressorin ja tekee "mittaus4" hälytyksen.
Kun kompressori pysähtyy niin kylmäainepiirin paine nousee ja kompressori voi käynnistyä uudestaan ja tämä katkokäynti sitten toistuu.
Tämä on hyvä teoria. Missä kohtaa on paisunta-astian pinta?
Tukkeutunut keruupiirin roskasihti voisi myös olla syypää. Puhdista.
Tässäkään L-Ässä mallissa ei taida olla keruupiirin lämpötilamittauksia.
Olisi ensiarvoisen tärkeää tietää keruupiirin lämpötilat.
Teippaa kumpaankin keruuputkeen tavallisen digimittarin ulkoanturi, väliin mielellään kontaktitahnaa ja reilusti eristystä päälle.
Ja seuraa lämpötiloja koneen käydessä.
Toinen "tutkintalinja" on paisuntaventtiilin toiminta, mutta tämä on ammattitaitoisen kylmäkoneasentajan hommia.
Oletko ilmannut varaajan?
Mitkä ovat lataus- ja tulistuspumpun tehoasetukset? Onko niitä muutettu viimeaikoina?
ATS
-
nyt on kone käynistetty eilisen aamun jälkeen mikä oli lyhyt käyntijakso.tässä tämän käynnin tiedot ylä 48/71 ala 38/48 kuumakaasu 33/115 käyntiaika 28min maapiiri tulo 17/8,6 meno 15/6,2 mittarit on laitettu eristeen alle mutta niissä ei ole mittään tahnoja. keruupiirin nestetettä on pullossa yli puolen välin sihti puhdistettu muutama päivä sitten puhas oli.keruupiiri ilmattu keväällä kun vuoti oli messinki liitin haljennut.mistäs se säiliö ilmataan kun ei ole muuta kuin patteriverkoston paisunta säiliö ja siinä on kylläkin varoventiili.nytkään ei vielä hälytystä käynnin loppumisesta on 2h.
-
huoltomies silloin käydessään mittaili jotain paineita koneen sisältä ja sanoi että ok ovat jotain pumppua laittoi suuremmalle tais olla maapiirin pumppu.nyt kolmen tunnin jälkeen uusi käynti joka oli lyhyt noin 3min ja hälytys ylä 57/58 ala 42/43 kuuma kaasu 101.
-
maapiiri tulo 17/8,6 meno 15/6,2 mittarit on laitettu eristeen alle mutta niissä ei ole mittään tahnoja. keruupiirin nestetettä on pullossa yli puolen välin sihti puhdistettu muutama päivä sitten puhas oli.keruupiiri ilmattu keväällä kun vuoti oli messinki liitin haljennut
Ehkä vähän korkeat nuo keruupiirin lämpötilat tälle aikaa vuodesta.
Laita lisää eristettä anturien kohdalle.
Näyttäisi, että keruupiirissä ei olisi vikaa.
mistäs se säiliö ilmataan kun ei ole muuta kuin patteriverkoston paisunta säiliö ja siinä on kylläkin varoventiili
Ainoa paikka mistä säiliön saa ilmattua on paisunta-astian linja.
Ellei siinä ole ilmausta, niin tuhauta varoventtiilistä.
nyt kolmen tunnin jälkeen uusi käynti joka oli lyhyt noin 3min ja hälytys ylä 57/58 ala 42/43 kuuma kaasu 101.
Jokin satunnainen vika, nämä ovat hankalia.
Jos maapiirin pumppu ei lähde joka kerta pyöriin.
Oman kokemuksen mukaan n. kolme minuuttia on sopiva aika siihen kun kone laukeaa häiriöön.
Katso keruupiirin lämpötilat heti kun kone on pätkäkäynnin jälkeen pysähtynyt.
ATS
-
nytkään ei vielä hälytystä käynnin loppumisesta on 2h.
Onko hälytys tullut myös kompressorin seistessa vai ainoastaan kompressorin käydessä?
-
Noin puolet ja puolet suurin piirtein.
-
Noin puolet ja puolet suurin piirtein.
Jos tarkoitat että kompressorin seistessa tulee myös satunnaisesti "mittaus4" häiriöilmoitus on vika silloin apureleessä.
Koskettimet ei toimi sähköisen ohjauksen tahdissa vaan jonkinlaisella viiveellä,ehkä mekaanisesti jumiutuu tms.
Tuon piirikaavion rele K1.1 kosketin takertelee ja rele pitää uusia.
https://www.maalampofoorumi.fi/index.php?action=dlattach;topic=9431.0;attach=12547;image
-
nyt löytyi vika maalämpökoneen ala osassa olevat metallipunos putket olivat tukossa.latauspumpulta lähtevä tai tulevassa putkesta ei enää ollu näkyvää reikää oli ihan täynnä moskaa samoin muut.kun puhdistettiin putket kone rupes toimimaan normaalisti.
-
kannattaa tarkastaa pumpun pesä samalla, voi olla kerännyt ruostetta itsensä täyteen.
-
VS8 ja sama vikailmoitus. Koneeseen vaihdettiin vajaa kuukausi sitten paisuntaventtiili. Vaihdon yhteydessä pumppu rupesi toimimaan taas hyvin.
Viikko sitten tuli tuo otsikon hälytys. Pumppu käy noin 1 Min 20s - 1min 50s ja nostaa käynnin aikana kuumakaadun lämmön 57-60° ennen kuin sammuu.
Maapiirin kiertoa olen testannut kiertoa kuristamalla jolloin äänet muuttuvat kohinaksi - eli maapiurin neste kiertää?
Käyntiaikarele on ohitettu jomppaalla jolloin käynti ihan samalla lailla kuin tuossa ylempänä.
Magneettiventtiilin käämin vaihdoin tänään- ei vaikutusta.
Lämpöässältä arvelivat magneettiventtiilin vaihdon olevan seuraava toimenpide.
Kompressorin käydessä kylmäainepiuristä kuuluu ikäänkuin kuristuksen ääni tai jotain sellaista.
Kun pumpun käynnistää kuumakaasun ollessa 25-29 astetta niin ensimmäisellä käyntikerralla tuossa ylempänä mainitussa kompuran silmässä käy muutaman kerran reilu vihertävä vajaan sekunnin kuohahdus ja samalla tuo aiemmin mainitsemani sivuääni häviää ja alkaa taas sitten uudelleen.
Onko vinkkejä mitä kokeilisi vielä vai soitanko kylmäaineasentajat mittaamaan millä paineilla pumppu käy?
-
Onko tässä Vsi mallissa Ouman vai ÄssäControl ohjauslogiikka?
Oletko selannut ohjauslogiikan hälytys/häiriö historiaa että tallentuuko sinne mitään ilmoitusta nykyisestä häiriöstä?
-
Oumanin ohjaus on. Ei ole mitään muuta hälytystä tai historiaa. Kylmäaineasentajat ovat tulossa torstaina tai perjantaina mittaamaan. Jos vikaa ei löydy niin sitten ilmautan maapiirin.
-
"Mittaus 4 komp. käynti" hälytykseen voi olla syynä yseampi eri vika.
Yksi niistä on höyrystimen matala paine.
Minuutin parin aikaviive käynnistyksstä hälytykseen sopii hyvin siihen että keruuneste ei kierrä tai kiertää huonosti.
Syitä tähän voi olla
- Ilmaa keruuputkistossa
- Keruupumppu lakkoilee
- Keruupiirin mutasihti tukossa.
Ellet ole tarkastanut mutasihtiä niin se kannattaa tehdä seuraavaksi.
ATS
-
Käyntiaikarele on ohitettu jomppaalla jolloin käynti ihan samalla lailla kuin tuossa ylempänä.
Jos kyseessä on käyntitietorele "mitt4" jonka kosketin on jompilla ohitettu niin kannattaa kokeilla uudella releellä ,varmaan huoltomiehillä on mukana sellainen.
On sellainen muistikuva ettei mitt4 releen Oumanin tuloon menevää kosketinta voi ohittaa jompilla koska se tekee myös samanlaisen häiriön kuin "oikea" häiriö.
Jonkinlainen releiden "self test" toiminta.
Luulisin että tuon releen kosketin pitää olla auki kompressorin taukojakson aikana ja jos ei ole niin Oumanin logiikka tulkitsee sen häiriöksi ja pysäyttää kompressorin muutaman minuutin käynnin jälkeen.
Ehkä tuon voisi testata jotenkin silleen että kompressorin taukojakson aikana jomppi irti ja kun kompressori käynnistyy niin jomppi kiinni,esim jollain kytkimellä tms ::)
-
Tämä ratkesi.
Kylmäaineen paine nousi ja korkeapainepresso katkaisi käynnin. Paineen nousun aiheutti lauhdutinpuolen kiertovesipumppu. Kiertovesipumppu lähti päälle, mutta jostakin syystä pumppu ei lähtenyt kierrättämään vettä. Pumpun käyttö korkeimmalla teholla sai veden kiertämään ja sen jälkeen pieni teho on riittänyt. Olisiko pumppuun jäänyt vastavirtahuuhtelussa letkuihin kertynyttä mustaa tehkää?