Maalämpöfoorumi
Lämpöpumput => Nibe => Aiheen aloitti: dusty - 01.09.19 - klo:22:27
-
Elikkä otsikon mukainen laite kyseessä ja jeesii tarvis et sais katottuu että toimii niinkuin pitääkin. Taloa ostaessa tossa kuukaus sitten oli laite automaattisella kesä asetuksella jolloin kiertoa ei taida edes olla. Putkari laitto sit automaatiselle talvi asetukselle ja sano et on hyvä olla kierto päällä koko ajan. Termareita ei talossa ole jotenka jakotukeista säädetään sitten kiertoa. Kattelin nytten niin ni käyrä asetus on 4:lla. Elikkä pari asiaa viellä vähä auki. Onko teillä kosteissa tiloissa lattiat ihan kunnolla lämpimät? Menovesi näyttää tällä hetkellä 24.5(22.5) kun ulkolämpötila 16 asteista. Joskus tuo heittelee että 28(23). Mistä tämmöinen johtuu? Jostain syystä kun putkari kävi ilmaamassa lattia piirejä niin se muovinen paisari tyhjeni viinasta. Kaadettiin sit sitä lisää 2/3 osaa. Kerran oon sinne viellä litran lisänny mutta sen jälkeen ei ole enää sitä tiputtanu. Sillon kun putkarilla jostain syystä se säiliö tyhjeni niin täytön jälkee kyl ropotti kone aika kivasti. En oo enää huomannu et ropottais. Lämmitettävä talo on 105 neliöinen puutalo kahessa kerroksessa sekä 18 neliön autotalli. Elikkä onkos jotain vinkkejä et mitä kannattaa seurata ja mitä asetuksia vaihella?
-
Lattiapiirien ilmaaminen ei vaikuta lämmön keruupuoleen mitenkään.
Niissä kiertää kummassakin ihan eri nesteet.
Keruupiirissä oli ilmeisesti jo ennestään ilmaa.
Kun maakierto käynnistettiin, puristui keruussa oleva ilma pienempään tilavuuteen ja muovisäiliöstä katosi neste.
Seuraa tuossa muovisäiliössä olevaa nesteen pintaa.
Se ei saisi koskaan mennä tyhjäksi.
Kun keruu on kunnolla ilmattu, laskee maakiertopumpun (ja kompressori) käynnistyessä nestepinta vain muutaman sentin.
-
... Joskus tuo heittelee että 28(23). Mistä tämmöinen johtuu?
F 1240 on ns. on/off maalämpökone, eli se huilaa ja tekee lämpöä vuorotellen.
Talon lämmöntarpeen se laskee ulkolämpötilan, lämpökäyrän ja menoveden lämpötilan perusteella.
Asteminuutti (GM) on lämmöntarpeen yksikkö (laskennallinen asia).
Huvikseen ei kannata säädellä, mutta kannattaa sen verran opetella että kone ei huonosti käy.
Käynnistysten ja käyttötuntien määrää kannattaa seurata (esim. kuukausittain). Siitä näkee käykö kone pätkää vai hyvin.
-
No mäpä seurailen noita sitten. Mitäs ootte mieltä kannattaako mun tilata nytten sitten maapiirin ilmaus kun noi nesteet tippu nolliin sillon viime käynnin aikana? Ja kannattaako mun avaa vaa kaikki piirit aivan auki nytten vai mitenkä? Olen nytten pitänyt vaa kosteiden tilojen kierron täysin auki ja muualla talossa 1 kohalla.
-
Jos lämmittää vain kosteita tiloja, eikä järjestelmässä ole varaajaa kiertovedelle, saattaa kone käydä hyvinkin lyhyitä jaksoja ja niitäkin monta kertaa päivässä.
Tiheä käynnistyminen on kompressorin eliniän kannalta haitallista.
Kun lämmityskausi alkaa kunnolla, pääsee tuosta pätkäkäyntiongelmasta.
-
Mistäs nään että onko mulla varaajaa vai ei? Tai mistäs nään moniko kilowattinen koneeni on? Mistäs nään viellä noi päivittäiset käyntikerrat?
-
Käyttöohjekirja tai asentajan manuaali on hyvä "hankkia". Netistä löytyy.
-
On mulla semmonen mutta siinä ei tota kw määrä lue.
-
Vain viimeiseen kysymykseen tuo olikin vastaus ;)
Selviäisikö teho koneen tyyppikilvestä?
Muuten voi mennä salapoliisihommiksi tai kysyä talon rakentaneelta totetustietoja.
Varaaja on ulkoinen pömpeli, jonne Nibestä menee putkia.
Jos ei sellaista ole, niin ei ole.
-
Nonni tää selkee. Eli kannattaako mun pitää vaa tota konetta automaattisella talvi asetuksella ja availla jokainen piiri vaa ihan auki vai mites tota kannattaa käyttää?
-
Joo 1240-8 tää laite onkin. Olin juuri tilassa kun kone läväytti ittensä päälle niin maasta tulevista putkista kyllä kuuluu lorinaa. Ehkä enemmä tosta mikä menee koneeseen ja on merkattu p kirjaimella.
-
Nibe ilmoittaa 1240 mallin lämmitystehon siten että mallinumeron lopussa on -6 (6kw) -8 (8kw) -10 (10kw) merkintä.
Siis jos mallinumero on esim Nibe 1240-8 on kyseessä 8kw:n lämmitysteho.
Niben 1240 malleissa varaaja näyttää manuaalin mukaan olevan lämpöpumpun koneikon sisällä kaksoisvaippavaraaja ,sen sisempi osa 160l on käyttövesivaraaja ja ulompi osa 45l on lämmitysverkon varaaja.
Eli kannattaako mun pitää vaa tota konetta automaattisella talvi asetuksella ja availla jokainen piiri vaa ihan auki vai mites tota kannattaa käyttää?
Manuaalissa sanotaan tuollaista
http://www.nibeonline.com/pdf/031113-2.pdf
Talon lämmitystä ohjaa lämpökäyrän valittu asetus(lämpökäyrä ja sen muutokset). Säätöjen perusteellajärjestelmä siirtää oikean lämpömäärän ulkolämpötilaan nähden. Lämpöpumpun menolämpötila (valikko2.0) vaihtelee teoreettisesti halutun arvon seudulla(näytön suluissa oleva arvo). Jos lämpötila on liianalhainen, ohjausjärjestelmä laskee lämpövajauksen”asteminuutteina”, jolloin lämmöntuotannon kytkentää nopeutetaan sitä mukaa, mitä suurempi lämpötilavajaus sillä hetkellä on.Lämmöntuotannossa on 4 porrasta, yksi lämpöpumppua ja kolme sähkövastusta varten.
-
Kattelin valikoista niin 91638 käynistys lukumäärä kompuralla ja 19994 tuntia käyntiaika kompuralla. Laite on asennettu 2008.
-
Kattelin valikoista niin 91638 käynistys lukumäärä kompuralla ja 19994 tuntia käyntiaika kompuralla. Laite on asennettu 2008.
11 vuoden keskimääräinen käyntijakso on ollut 13 minuuttia.
Ei saisi alle 20 min olla, muuten kompressori kuluu loppuun käynnistyksiin ennen aikojaan.
No, menneet on menneitä ja nyt kannattaa säätää kuntoon.
Kuinka monta asteminuuttia on lämmityksen käynnistyminen?
-
Jos tarkoitit tota 2.8 valikkoa missä asteminuutit ni se on laitettu 100
-
Jos tarkoitit tota 2.8 valikkoa missä asteminuutit ni se on laitettu 100
2.8 näyttää senhetkisen arvon.
Valikko 5.4 Komp. käynnistysarvo
Tässä valitaan, kuinka alas asteminuutit menevät, ennen kuin kompressori käynnistyy. Arvon voi säätää -5 - -250.
Toinen asia joka vaikuttaa lämmitysjakson pituuteen on lämmitysjärjestelmän vesitilavuus.
Sen pitäisi olla 20l / koneen kW teho. Jos lattioiden putkiston tilavuus ei ole riittävästi litroja, niin silloin käytetään puskurivaraajaa.
Tiedätkö/saatko tilavuuden selville?
-
Olin juuri tilassa kun kone läväytti ittensä päälle niin maasta tulevista putkista kyllä kuuluu lorinaa. Ehkä enemmä tosta mikä menee koneeseen ja on merkattu p kirjaimella.
Onko tässä kaivo vai peltopiiri? Tuo lorina kyllä viittaisi keruupiirissä olevaan ilmaan. Siitä muovisäiliöstä voi kokeilla ottaa korkin irti, josko ne ylimääräiset ilmat tulisi sieltä pois. Joku putkari tämmöistä joskus neuvoi. Siinä voi mennä kyllä viikkoja. Jos päätyy kutsumaan jonkun ilmaamaan sen maapiirin, niin nyt syksyllä kun maapiirin neste on lämpimimmillään.
Minkälainen lämmönjako talossa on? Alakerrassa betonilaatta lattialämmityksellä? Miten yläkerta?
-
2.8 näyttää senhetkisen arvon.
Valikko 5.4 Komp. käynnistysarvo
Tässä valitaan, kuinka alas asteminuutit menevät, ennen kuin kompressori käynnistyy. Arvon voi säätää -5 - -250.
Toinen asia joka vaikuttaa lämmitysjakson pituuteen on lämmitysjärjestelmän vesitilavuus.
Sen pitäisi olla 20l / koneen kW teho. Jos lattioiden putkiston tilavuus ei ole riittävästi litroja, niin silloin käytetään puskurivaraajaa.
Tiedätkö/saatko tilavuuden selville?
5.4 arvo on - 60 ja koitan selvittää sitä vesimäärää.
-
Onko tässä kaivo vai peltopiiri? Tuo lorina kyllä viittaisi keruupiirissä olevaan ilmaan. Siitä muovisäiliöstä voi kokeilla ottaa korkin irti, josko ne ylimääräiset ilmat tulisi sieltä pois. Joku putkari tämmöistä joskus neuvoi. Siinä voi mennä kyllä viikkoja. Jos päätyy kutsumaan jonkun ilmaamaan sen maapiirin, niin nyt syksyllä kun maapiirin neste on lämpimimmillään.
Minkälainen lämmönjako talossa on? Alakerrassa betonilaatta lattialämmityksellä? Miten yläkerta?
Kaivolla tämä. Ja ylhäällä on laminaatti.
-
5.4 arvo on - 60 ja koitan selvittää sitä vesimäärää.
60 on tehdasasetus ja sopii hyvin patteritaloihin.
Lattialämmitystaloissa käytetään oletuksenakin isompia arvoja.
Arvoa voi kasvattaa vaikka 120:een ja siitäkin korkeammaksi ja seurata alkaako lämpötila heilua tuvassa liikaa.
Kolmas asetus joka vaikuttaa käyttöjaksojen pituuksiin on käyttöveden lämmitysasetukset.
F1240 manttelivaraajan tilavuus on n. 50l ja jos sitä lämmitellään usein, niin lyhyitä käyntijaksoja tulee ainakin kesäaikaan.
BTW: Kohteen tekniset tiedot voisi laittaa footteriin.
-
60 on tehdasasetus ja sopii hyvin patteritaloihin.
Lattialämmitystaloissa käytetään oletuksenakin isompia arvoja.
Arvoa voi kasvattaa vaikka 120:een ja siitäkin korkeammaksi ja seurata alkaako lämpötila heilua tuvassa liikaa.
Kolmas asetus joka vaikuttaa käyttöjaksojen pituuksiin on käyttöveden lämmitysasetukset.
F1240 manttelivaraajan tilavuus on n. 50l ja jos sitä lämmitellään usein, niin lyhyitä käyntijaksoja tulee ainakin kesäaikaan.
BTW: Kohteen tekniset tiedot voisi laittaa footteriin.
Laitan sen - 120 kun pääsen kotio. Mitkä on sit hyvät asetukset tolle käyttöveden lämmityksellä? Meitä asuu 2 ihmistä vaan tuolla ja perus pesut kerran päivässä. Mitäs tarkotit kohteen teknisillä tiedoilla ja mikäs on fotteri?
-
Laitan sen - 120 kun pääsen kotio. Mitkä on sit hyvät asetukset tolle käyttöveden lämmityksellä? Meitä asuu 2 ihmistä vaan tuolla ja perus pesut kerran päivässä. Mitäs tarkotit kohteen teknisillä tiedoilla ja mikäs on fotteri?
Katso ensin mitkä kv-asetukset on ja laita ne tänne, niin kokeneet f1240 käyttäjät voivat kommentoida niitä ja kokemuksiaan niistä.
Tekniset tiedot on kohteen tietoja, kuten koneen teho, tyyppi, kaivon syvyys, patteri/lattialämpö, talon koko jne.
Footteri on käyttöjäprofiilissa ylläpidettävä teksti joka tulostuu viestien alalaitaan.
Minun footteri alkaa "Nibe F1145-10kW..."
-
Katso ensin mitkä kv-asetukset on ja laita ne tänne, niin kokeneet f1240 käyttäjät voivat kommentoida niitä ja kokemuksiaan niistä.
Tekniset tiedot on kohteen tietoja, kuten koneen teho, tyyppi, kaivon syvyys, patteri/lattialämpö, talon koko jne.
Footteri on käyttöjäprofiilissa ylläpidettävä teksti joka tulostuu viestien alalaitaan.
Minun footteri alkaa "Nibe F1145-10kW..."
Kirjottelen illalla noi tekniset tiedot. Mitäs noi kv asetukset tarkoittaa?
-
Kirjottelen illalla noi tekniset tiedot. Mitäs noi kv asetukset tarkoittaa?
Sorry kv = käyttövesi
-
KV tarkoittaa kylmävesi ja LV lämminvesi...
-
Eli mitkä asetuksen mä nyt katon? :D
-
2.8 näyttää senhetkisen arvon.
Valikko 5.4 Komp. käynnistysarvo
Tässä valitaan, kuinka alas asteminuutit menevät, ennen kuin kompressori käynnistyy. Arvon voi säätää -5 - -250.
Toinen asia joka vaikuttaa lämmitysjakson pituuteen on lämmitysjärjestelmän vesitilavuus.
Sen pitäisi olla 20l / koneen kW teho. Jos lattioiden putkiston tilavuus ei ole riittävästi litroja, niin silloin käytetään puskurivaraajaa.
Tiedätkö/saatko tilavuuden selville?
Mulla kyllä noi piirien piirustukset ja taulukot tallella. Milläs ne tilavuudet siinä ilmotetaan?
-
Eli käyttö veden asetukset on seuraavanlaiset:
Kokonaisjaksoaika 60(60)min
Jaksoaika 60min
Max aika lämm. Jakso 60min
Lv lämpö/Lv aloitus 45.8(38)°c
Lv lämpö/Lv stop 45.7(55)°c
Llv lämpötilastop 45.7(60)°c
Llv lämpö komp. Stop 45.7(55)°c
Llv jakso 14vrk
Seuraava Llv korotus 04-10 00.00
Käyttöaika Lv 4250h
Täs kuukauden aikana vaikka ollaan saunottu niin ei lämmin vesi ole loppunut. Ja kahdestaan emännän kanssa tässä asutaan eikä läträtä vettä.
-
Eli käyttö veden asetukset on seuraavanlaiset:
Kokonaisjaksoaika 60(60)min
Jaksoaika 60min
Max aika lämm. Jakso 60min
Lv lämpö/Lv aloitus 45.8(38)°c
Lv lämpö/Lv stop 45.7(55)°c
Llv lämpötilastop 45.7(60)°c
Llv lämpö komp. Stop 45.7(55)°c
Llv jakso 14vrk
Seuraava Llv korotus 04-10 00.00
Käyttöaika Lv 4250h
Täs kuukauden aikana vaikka ollaan saunottu niin ei lämmin vesi ole loppunut. Ja kahdestaan emännän kanssa tässä asutaan eikä läträtä vettä.
Vaikuttaa asiallisilta asetuksilta.
Lv aloitus on muutettu tehdasasetuksista alemmas, varmaan sillä ajatuksella ettei pidä käyttövettä liian kuumana.
Lv stop on nostettu asteella. Ehkä tavoitteena on ollut pidempi ollut käyttöjakso.
Asumismukavuus on tärkeintä!
-
Nuo kompressorin käynnistyskerrat ja tuntimäärät voi vaikka kuukausittain ottaa paperille, niin voi tsekkailla jos tuo käynnistyskertojen lukumäärä vuositasolla vähenee nuiden tehtyjen säätöjen ansiosta. Kauheaa paniikkia siitä kannata ottaa, mutta varmaan lämmityksen saa hoidettua vähemmilläkin käynnistyskerroilla.
Eli kannattaako mun pitää vaa tota konetta automaattisella talvi asetuksella ja availla jokainen piiri vaa ihan auki vai mites tota kannattaa käyttää?
Paremmin kai se toimii, kun on kaikki piirit auki ja varaavaa massaa (vesi+lattiat) mahdollisimman paljon. Ainakin lämmityskaudella. Semmoista hotellityylistä kylppärin lattialämmitystä jossa se lattia tuntuu jalalle lämpimältä voi olla hankala järjestää.
Jos tuota lämpimää vettä haluaa säädellä, niin tuo Lv stop voi varmaan olla muutaman asteen pienempikin, kun siellä varaajan yläosassa pitäisi olla silloin stopin kohdalla jo muutaman asteen kuumempaa vettä. Sinänsä tiedä oisko tuolla mitään suurta käytännön merkitystä ja Nibe ei ole tuttu laite.
-
Jos tuota lämpimää vettä haluaa säädellä, niin tuo Lv stop voi varmaan olla muutaman asteen pienempikin, kun siellä varaajan yläosassa pitäisi olla silloin stopin kohdalla jo muutaman asteen kuumempaa vettä. Sinänsä tiedä oisko tuolla mitään suurta käytännön merkitystä ja Nibe ei ole tuttu laite.
Itsellä rajat pikku inventteri Nibessä 38 ja 48 ja hyvin vesi riittää neljälle hengellekin noilla säädöillä. Lämminvesivaraaja 180 litraa, tiedä sitten Fighterin varaajan kokoa...
-
Itsellä rajat pikku inventteri Nibessä 38 ja 48 ja hyvin vesi riittää neljälle hengellekin noilla säädöillä. Lämminvesivaraaja 180 litraa, tiedä sitten Fighterin varaajan kokoa...
160litranen tässähän on.
-
Laitanko ton käynistys arvon nyt sit - 120?
-
Jos tarkoitit valikon 5.4 arvoa niin laita ainakin siihen jos ei jopa -180. Jos sisälämpö alkaa heilumaan häiritsevästi niin suurenna sit arvoa -120.
-
Nonni mäpä laitan sen. Tilasin jo ilmauksen. Maapiirille ja ens viikolla tulee ukko tekemään!
-
Onko toi 5.3 käynistys väli 20min ok?
-
Vaikuttaa ihan hyvältä, säätöalue 10...60 min.
-
Mites toi musta boxi mist voi säätää sitä virtausta ni millä sitä ois hyvä pitää? Tällä hetkellä 2 kun vaihtoehtona 1-3.
-
Mites toi musta boxi mist voi säätää sitä virtausta ni millä sitä ois hyvä pitää? Tällä hetkellä 2 kun vaihtoehtona 1-3.
Manuaalin sivulla 25 (kohdat 14 ja 15) kerrotaan mitä lämpötilaerojen tulisi olla lämmönkeruussa ja lämpöjohdossa. Sen mukaan pumppujen nopeudet.
http://www.nibeonline.com/pdf/031113-2.pdf
-
Okei no se näytti ihan hyvältä sitten. Vähän kyllä ihmetyttää kun viina on taas tipahtanut alle puoleen :( . Paisarin korkkii kun käytin auki ni ilmaa kyllä suhahti pois. No ens viikkolla tulee putkari ni saa kattoo läpi.
-
Tuon 9.2.2 -arvon voi kans tarkistaa, jos nuita asetuksia nyt tutkailee
Jostain syystä kun putkari kävi ilmaamassa lattia piirejä niin se muovinen paisari tyhjeni viinasta.
Onkohan se paisarin ja keruupiirin välinen hana jäänyt joskus aikanaan kiinni ja putkari aukaissut sen nyt käydessään? Se vois selittää tuon keruupiirin yhtäkkisen nesteenhimon.
-
Okei no se näytti ihan hyvältä sitten. Vähän kyllä ihmetyttää kun viina on taas tipahtanut alle puoleen :( . Paisarin korkkii kun käytin auki ni ilmaa kyllä suhahti pois. No ens viikkolla tulee putkari ni saa kattoo läpi.
Onko tämä sinun paisari ihan katon rajassa vai tuossa rinnan korkeudella?
-
Onko tämä sinun paisari ihan katon rajassa vai tuossa rinnan korkeudella?
Rinnan korkeudessa se on mulla.
-
Tuon 9.2.2 -arvon voi kans tarkistaa, jos nuita asetuksia nyt tutkailee
Onkohan se paisarin ja keruupiirin välinen hana jäänyt joskus aikanaan kiinni ja putkari aukaissut sen nyt käydessään? Se vois selittää tuon keruupiirin yhtäkkisen nesteenhimon.
Mun valikot loppuu 8.0 numeroon. Kyllä tuo hana auki on ollut. Edellinen omistaja pitäny vaa automaattisella kesä asetuksella tätä jolloin se lämmittää vaa käyttövettä. Putkari ilmauksen yhteydessä pani ton shuntin käsikäytölle ja pani puol väliin. Näin ainakin seurailin vieressä. Sitten lähti kone päälle jossai vaiheessa ja imas viinat tyhjäksi. Lisättiin sit puoleen väliin sitä ja se laitto automatiikalle sen sitten takasin. Sen jälkeen oon litran lisäänny lisää sillai että paisarissa nesteet 2/3. Nyt taas kun on 8llu vähä viilempää ulkona ja oon pannu pari lisä astetta lisää lämpöä niin paisari taas elää puolesta välistä johonki 1/3 osaan. Pulputusta kuuluu koneen köydessä ja ilmaa kyllä paisarissa kun päästelen sitä välillä ulos.
-
Vilkuilin vaan manuaalia minkälaisia asetuksia tuossa Nibessä on, mutta tuo "9.2.2 LJ-ero LP" onkin tuolla huoltovalikoissa, joihin pitäisi päästä:
"8.1.1 Valikkotyyppi
->
S
Huolto, näyttää kaikki valikot, palautuu edelli-
seen valikkotyyppiin 30 minuutin kuluttua
viimeisimmästä painalluksesta."
Oletuksena se näytti olevan 13 astetta. Sillä vaan, että jos se on kovin pieni, niin se saattaa siihen pumpun käyntiin vaikuttaa.
Toivottavasti se maapiiri sieltä selkenee. Mielestäni outoa vaan tuollainen yhtäkkinen säiliön tyhjeneminen.
-
Rinnan korkeudessa se on mulla.
Onko keruun linja korkeammalla kuin paisari?
-
Onko keruun linja korkeammalla kuin paisari?
En oo tästä iha varma. Onko laittaa jotain kuva esimerkkiä?
-
En oo tästä iha varma. Onko laittaa jotain kuva esimerkkiä?
Ei ole kuvaa, mutta se putki mistä paisarin putki haarauu pitäisi olla alempana kuin paisari. Usein vaan tuovat paisunnan alemmas. Se on väärä tapa. Entä onko siellä keruun putkessa ilmanpoistoa ? Pitäisi olla.
-
Ei ole kuvaa, mutta se putki mistä paisarin putki haarauu pitäisi olla alempana kuin paisari. Usein vaan tuovat paisunnan alemmas. Se on väärä tapa. Entä onko siellä keruun putkessa ilmanpoistoa ? Pitäisi olla.
Joo no on se sit alempana kun paisari. Miltäs se ilmanpoisto näyttää?
-
Joo no on se sit alempana kun paisari. Miltäs se ilmanpoisto näyttää?
Ilmanpoisto on keruuputkessa ylöspäin oleva "natsa" joskus sulkuventtiili. Nykyään näyttää olevan punainen hattu.
-
Ilmanpoisto on keruuputkessa ylöspäin oleva "natsa" joskus sulkuventtiili. Nykyään näyttää olevan punainen hattu.
En kyllä tommosta löydä.
-
Onkohan se siellä koneen sisällä?
-
En kyllä tommosta löydä.
Sinullehan on asentaja tulossa tällä viikolla, eikö niin? Suosittelen että vaihdat kalvopaisunta-astian nykyisen tilalle. Puhu asentajalle myös maapiirin ilmaus mahdollisuudesta. Osaava asentaja pystyy tekemään ilmalle keräystilan josta sen voi sulkuventtiiliä avaamalla päästää ulos. Päähän tarvitaan automaattinen ilmanpoistaja. Lorinat loppuvat.
-
Onkohan se siellä koneen sisällä?
Koneen päällä on kyllä tommonen venttiilit mistä ilmaa vou päästellä pois.
-
Sinullehan on asentaja tulossa tällä viikolla, eikö niin? Suosittelen että vaihdat kalvopaisunta-astian nykyisen tilalle. Puhu asentajalle myös maapiirin ilmaus mahdollisuudesta. Osaava asentaja pystyy tekemään ilmalle keräystilan josta sen voi sulkuventtiiliä avaamalla päästää ulos. Päähän tarvitaan automaattinen ilmanpoistaja. Lorinat loppuvat.
Joo on tulossa ilmaamaan mulle nää hommat just. Mitäs hyötyä on kalvopäälysteisessä paisarissa verrattuna tohon muoviseen?
-
Joo on tulossa ilmaamaan mulle nää hommat just. Mitäs hyötyä on kalvopäälysteisessä paisarissa verrattuna tohon muoviseen?
keruupiiristä tulee oikeasti paineellinen eikä tapahdu nesteiden häviämistä. Keruupiiri pitää vaan ilmata kunnolla. Niissä olisi hyvä olla mahdollisuus omatoimiseen ilmaukseen.
-
Kävi asentaja kattomassa ja sano että kannattaa noi maaletkut vaihtaa ennen ilmausta kun ne punotut oli niin ruosteiset. Voi kuulema se joku holkki tai joku lähtee vuotaa kun laitetaan painetta sinne. Kuukauden päästä tuleepi ne vaihtamaan ni ilmaillaan samalla sitten. Ihmetteli viel et miks mul on lisä shuntti asennettuna mut kerroin sitten että edellinen omistaja oli laittamassa talliin semmosta syyläri puhallinta mutta ei missään vaiheessa semoista laittanut. Putkari siinä sitten et se on nyt iha turhaan mulla siinä välissä ja käynti kerratki voi siitä nytten johtua kun lämmittää siihen asti vaan ja sit sammuttaa. Putkari viel laitto sen nyt käsikäytölle ja kierron myös tappiin. Sekin selvis viellä kun mulla on meno 1 ja meno 2 että toi 2 on talolle ja 1 on siihe shuntille. Oonki koittanu laittaa lislämpöä taloon tosta 1 käyrästä ihan turhaan. Sano mulle että nyt kun se shuntti on täydellä niin meno 1 ja 2 pitää olla sama siirto. Nyt ku mulla se kerran tossa onkin ni taidan vetää patterit viellä tonne mun isoon talliin.
-
Sinulla tuntuu olevan hyvä putkari. Tuosta on hyvä alkaa asuminen kun saa lämmityksen kuntoon ja tulee tutuksi. Onko talli talon yhteydessä vai erillään?
-
Talli mulla tossa talossa kiinni. Ja viime firmaa verrattuna kyllä 5/5 tämä uusi kaveri.
-
Manuaalin sivulla 25 (kohdat 14 ja 15) kerrotaan mitä lämpötilaerojen tulisi olla lämmönkeruussa ja lämpöjohdossa. Sen mukaan pumppujen nopeudet.
http://www.nibeonline.com/pdf/031113-2.pdf
Viellä tästä niin siis pitääkö tossa olla se lämpö ero sen 5-10astetta? Putlsrin ku laitto mulle kierron kolmoselle niin nytten on lämpötilat ihan samat molemmissa.
-
Lämpötilaero pitää olla 5-10C (optimi lienee 6C), kun NIBE tekee lämpöä.
-
Lämpötilaero pitää olla 5-10C (optimi lienee 6C), kun NIBE tekee lämpöä.
Eli tulon ja paluun ero? Viellä semmosta että onks ihan normaalii että kun kone menee päälle niin työntää jotain +35 asteista verkostoon vaikka (25) on pyydetty? se kyllä tasaantuu siitä kun kone sammuuttaa mutta mietinpä vaan.
-
Eli tulon ja paluun ero? Viellä semmosta että onks ihan normaalii että kun kone menee päälle niin työntää jotain +35 asteista verkostoon vaikka (25) on pyydetty? se kyllä tasaantuu siitä kun kone sammuuttaa mutta mietinpä vaan.
Jep, meno - paluu ero silloin kun kone on päällä. Muutama minuutti käynnistyksen jälkeen.
On normaalia.
Nibe on on/off kone niin menolämpötila vaihtelee pyynnin molemmin puolin.
Asteminuuteilla lasketaan lämmitystarvetta ja konetta käytetään sen perusteella.
-
Nonni eli se näyttää sit ihan hyvältä. Mites toi lämpökäyrä? Mulla on se nyt asetettu 4.
-
Nonni eli se näyttää sit ihan hyvältä. Mites toi lämpökäyrä? Mulla on se nyt asetettu 4.
Tuohan sitten selviää vasta joskus talvella. Siihen lämmönsäätöön on kaksi säätöä:
-“Valinta, lämpökäyrä”
Jos huonelämpö laskee, kun ulkona on kylmempää, niin isompi käyrä
Jos huonelämpö nousee, kun ulkona on kylmempää, niin pienempi käyrä
-“Muutos, lämpökäyrä”
Jos esim. huonelämpö on 20 C ja halutaan 22 C, niin tästä lisää.
Ihan hyviä lähtökohtia vois olla
-se alkuperäinen
-käyrä 3, muutos 0
-käyrä 4, muutos -2
Nämä siis talon ja oman tarpeen mukaan.
Eli tulon ja paluun ero? Viellä semmosta että onks ihan normaalii että kun kone menee päälle niin työntää jotain +35 asteista verkostoon vaikka (25) on pyydetty? se kyllä tasaantuu siitä kun kone sammuuttaa mutta mietinpä vaan.
Tuo ero vois mielestäni olla n. 5 astetta.
Onhan sulla kaikki hanat ja termostaatit auki siitä lattialämmityksestä?
Kannattaa vähän tutkailla noita lämpötiloja, ettei se menolämpötila nouse kovin korkeaksi pakkasella. Ei niistä käyntijaksoista kuitenkaan ihan älyttömän harvoja ja pitkiä kannata yrittää tehdä. Siis jos tuo menolämpötila nousee koko ajan siinä käyntijakson kuluessa.
-
Nonni eli se näyttää sit ihan hyvältä. Mites toi lämpökäyrä? Mulla on se nyt asetettu 4.
Lämpökäyrä ja sen hienosäätö ovat talokohtaisia (+ asukkaiden) asioita, eli niille ei voi mitään yleispätevää sanoa.
Yleensä tavoite on tasalämmintä riippumatta ulkolämpötilasta.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi9yuuX69nkAhUNcZoKHcqBCroQFjABegQIBhAC&url=https%3A%2F%2Fwww.nibe.fi%2FDocuments%2Fhaato_fi%2Fl%25C3%25A4mmityksen%2520s%25C3%25A4%25C3%25A4t%25C3%25B6.pdf&usg=AOvVaw2LvbvWi30Tc8voRWeTrKKf (https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi9yuuX69nkAhUNcZoKHcqBCroQFjABegQIBhAC&url=https%3A%2F%2Fwww.nibe.fi%2FDocuments%2Fhaato_fi%2Fl%25C3%25A4mmityksen%2520s%25C3%25A4%25C3%25A4t%25C3%25B6.pdf&usg=AOvVaw2LvbvWi30Tc8voRWeTrKKf)
-
Nyt kun mulla on kierrot auki ja alakerrassa(25) o lämpimämpi kun ylhäällä(23) niin pienennänkö vaan kiertoa alakerran huoneista?
-
Kyllä.
-
Nyt kun mulla on kierrot auki ja alakerrassa(25) o lämpimämpi kun ylhäällä(23) niin pienennänkö vaan kiertoa alakerran huoneista?
Jos käyrän laskeminen aiheuttaa yläkerran lämpötilan laskemisen liian alas, niin näinhän on toimittava.
-
Eli tulon ja paluun ero? Viellä semmosta että onks ihan normaalii että kun kone menee päälle niin työntää jotain +35 asteista verkostoon vaikka (25) on pyydetty? se kyllä tasaantuu siitä kun kone sammuuttaa mutta mietinpä vaan.
Mietin että onkohan siellä lämmitetty vähän liikaa jos alakerrassa on 25 C huonelämpötila?
Edit: tutkailisin tuon lämmitystarpeen ennen hanojen säätöä. Siellä yläkerrassa on varmaankin kevytrakenteisempi lattia, joka jäähtyy nopeammin. Käyntijaksojen välit sopiviksi.
Edit 2: Siis taustalla semmoinen vaihtoehto, että kompura ei oo käynyt vähään aikaan (ei lämmöntarvetta) ja yläkerran lattioita lämmitetään alakerran lattioista saatavalla lämpöenergialla ja siksi siellä on vähän matalampi huonelämpö.
-
Mietin että onkohan siellä lämmitetty vähän liikaa jos alakerrassa on 25 C huonelämpötila?
Edit: tutkailisin tuon lämmitystarpeen ennen hanojen säätöä. Siellä yläkerrassa on varmaankin kevytrakenteisempi lattia, joka jäähtyy nopeammin. Käyntijaksojen välit sopiviksi.
Edit 2: Siis taustalla semmoinen vaihtoehto, että kompura ei oo käynyt vähään aikaan (ei lämmöntarvetta) ja yläkerran lattioita lämmitetään alakerran lattioista saatavalla lämpöenergialla ja siksi siellä on vähän matalampi huonelämpö.
Joo no mä tiputin nyt yhdellä alemmas tota käyrää ja kattelen tilannetta nytten.Eiks siinä mee jonku aikaa ennenku se tasantuu. Mikäs käyntijakso väli ois sitte hyvä?
-
Joo no mä tiputin nyt yhdellä alemmas tota käyrää ja kattelen tilannetta nytten.Eiks siinä mee jonku aikaa ennenku se tasantuu. Mikäs käyntijakso väli ois sitte hyvä?
Sekin selvis viellä kun mulla on meno 1 ja meno 2 että toi 2 on talolle ja 1 on siihe shuntille. Oonki koittanu laittaa lislämpöä taloon tosta 1 käyrästä ihan turhaan. Sano mulle että nyt kun se shuntti on täydellä niin meno 1 ja 2 pitää olla sama siirto.
Muista säätää oikeasta valikosta sitä lämpötilaa. Niitä lämpöjen tasoittumista saa varmaan hetkisen odotella. Ja tutkailla mistä tuo 25 C huonelämpö johtuu jos se pysyy tai uusii. Tuo nyt oli vaan tuommoinen yksi teoria asiasta. Kannattaa myös huomioida että mulla ei oo Nibeistä ja ilman varaajaa olevasta lattialämmityksestä mitään käytännön kokemusta.
Minun mielestäni voisi kuiten ensin säätää huonelämpötilan suunnilleen sopivaksi ja sitten tutkia onko jossain liian kylmää tai lämmintä.
Siitä asteminuuteista varmaan voi kokeilla säätää, jos tuntuu että se lämpöpumppu laittaa kerta-annoksena liian pitkään sitä lämmitystä. Pienemmät asteminuutit = tiheämpi käyntiväli. Sehän lämmittää aina samalla teholla ja se säätö laittaa sen kompressorin välillä lämmittämään ja välillä pois päältä. Käyntijaksoihin en osaa mennä kauheasti sanomaan, mutta ei käynnistyksiä mielellään tiheämmin kuin kerran tunnissa. Yleinen mielipide on että kompressorin kestoiän kannalta harvemmat käynnistykset on parempi.
Jossain määrin varmaan kaikki säädöt vaikuttaa vähän toisiinsa (ihan 100% arvaus, mutta esim. asteminuuttien muuttaminen saattaa muuttaa hitusen alakerran ja yläkerran välistä lämpötilaeroa, jos se yläkerran lattia on kovin kevytrakenteinen).
Aina, kun jotain hienosäätöä tekee, niin odotella päivä tai pari. Jotain kirjaa voi pitää säädöistä, niin pysyy vähän kärryillä miten se systeemi toimii kun esim. ulkolämpötila muuttuu.
-
Ihmetteli viel et miks mul on lisä shuntti asennettuna mut kerroin sitten että edellinen omistaja oli laittamassa talliin semmosta syyläri puhallinta mutta ei missään vaiheessa semoista laittanut. Putkari siinä sitten et se on nyt iha turhaan mulla siinä välissä ja käynti kerratki voi siitä nytten johtua kun lämmittää siihen asti vaan ja sit sammuttaa. Putkari viel laitto sen nyt käsikäytölle ja kierron myös tappiin. Sekin selvis viellä kun mulla on meno 1 ja meno 2 että toi 2 on talolle ja 1 on siihe shuntille. Oonki koittanu laittaa lislämpöä taloon tosta 1 käyrästä ihan turhaan. Sano mulle että nyt kun se shuntti on täydellä niin meno 1 ja 2 pitää olla sama siirto.
Jos se huonelämpö pysyy korkeana, niin tsekata ettei tämä juttu aiheuta mitään häikkää.
-
Mites toi 5.0 valikko ni lämpötila erojen pitäisi olla 2-5 astetta niin onko tämä kun kompura käy vai myös lepotilassa?
-
Mites toi 5.0 valikko ni lämpötila erojen pitäisi olla 2-5 astetta niin onko tämä kun kompura käy vai myös lepotilassa?
Mitäs tuossa valikossa 5.0 on?
PÄÄSÄÄNTÖISESTI kun puhutaan lämpötilaeroista, niin tarkoitetaan tilannetta jossa kompura on ollut käynnissä muutaman minuutin.
-
Mites toi 5.0 valikko ni lämpötila erojen pitäisi olla 2-5 astetta niin onko tämä kun kompura käy vai myös lepotilassa?
Kun kompura käy, niin lämpötilaeroja syntyy (ks. kuva) ja lepotilassa meno- ja paluulämpötilat on kutakuinkin samat.
-
Mitenkä tää oikeen menee kun olen nyt huomannut että toi piirien kierto itekseen vaihtelee vaikka piirit on ruuvattu auki. Huomannut että kaikki on ykkösessä ja sit välillä kaikki on nelosessa.
-
Mitenkä tää oikeen menee kun olen nyt huomannut että toi piirien kierto itekseen vaihtelee vaikka piirit on ruuvattu auki. Huomannut että kaikki on ykkösessä ja sit välillä kaikki on nelosessa.
Tuossakin taitaa olla automaattiasento kiertovesipumpussa ja tästä syystä nopeus vaihtelee?
-
Tuossakin taitaa olla automaattiasento kiertovesipumpussa ja tästä syystä nopeus vaihtelee?
Tai sitten on eri kiinteä asetus lämmitys- ja odotusjaksolle. Virtaukset pitää säätää kohdilleen tuon lämmitysjakson aikana. Odotusjakson kierrätys on lähinnä asteminuuttilaskennan onnistumista varten ja siitä on erilaisia mielipiteitä mikä on oikea nopeus.
-
Minusta tässä oli semmoinen I-II-III -säätöinen pumppu.
Käyttöveden teossa pumppu kierrättää sitä varaajan vettä, jolloin siellä lämmityspiireissä ei pitäisi veden kiertää. Muuten kyllä. Eihän siinä jakotukissa ole mitään paluulämpötermostaattia tms.
-
Joo näinhän se menee että kun lämmittää käyttövettä niin vetää vissiin kierron pois sillon. Muuten kyllä näköjään ihan normaali toi kierto. Eli turhaa paniikkia taas ;D