Maalämpöfoorumi
Tekniset kysymykset => Lämmönjako => Aiheen aloitti: Timo Karhu - 04.12.17 - klo:19:01
-
Menee vähän mainoksen puolelle ja kun itse etsin ja etsin enkä oikeastaan löytänyt kuin 1000€ suomalaisia puhallinpattereita niin ajattelin jättää tänne vihjeen tuollaisen ropellin olemassa olosta.
https://eshop.vtsgroup.com/euroheat/en/12-air-heaters (https://eshop.vtsgroup.com/euroheat/en/12-air-heaters)
Päivitän kokemukset tänne kunhan saan koneen asennettua. 460€: kone tasavirtamoottorein, ohjain, moottoriventtiilli ja kuljetus Suomeen. Lupaava alku vaikka weppikauppa ei Suomea tuntenutkaan, mutta ystävällinen myyjä hoiti matkaan tänne (vielä ei saatu kylläkään).
[edit] käyttötapaus siis kellarin lämmitys että siellä voi puuhastella.
-
Saapui portaille! Ei kyllä kuljetuskaan mitään maksa, 43€ Puolasta tänne.
-
Nyt on vulkaani pyörinyt viikon verran kellarissa ja kyllä olen tyytyväinen. Kiva puuhastelulämpö 16-17C kellarissa ja mieltä hykerryttää että lämpö tulee pääosin ulkoota.
Ääni on sivistyneen hiljainen, varmaankin kellarin pienen koon vuoksi 30m2. Jos laittaa täysille niin kyllä siinä kaljultakin tukka lähtee. 1-10V säätö on ohjaimessa toteutettu ainakin 10:llä portaalla eli lähes portaaton säätö ;D
Ihan siistin näköinenkin vehje.
(http://www.railers.fi/nalle/mlp/volcano/v2.JPG)
(http://www.railers.fi/nalle/mlp/volcano/v1.JPG)
(http://www.railers.fi/nalle/mlp/volcano/v3.JPG)
-
Vaikuttaa oikein pätevältä! Olisinpa keksinyt tämän pari vuotta sitten, kun siirryin maalämpöön ja laitoin autotalliin vesipatterin sähkölämmittimen tilalle. Tuo puhallinpatteri olisi ollut optimi autotalliin kierrättämään ilmaa ja tuomaan mukavuuslämmön aherrustilaan. Nyt siellä on yksi iso purmo nurkassa ja toimii kyllä tälläkin, mutta teho on tuossa puhaltimessa kohdillaan.
Laitteen oma ohjainkin toimii varmaan ihan mainiosti eikä ihmeempiä ole ilmaantunut käytössä kuten mainitsit?
-
Puhallinpatterin etuna on sen alhaisempi kiertoveden lämpötila ja se, että ilma kiertää ja kuivattaa autoa.
-
Laitteen oma ohjainkin toimii varmaan ihan mainiosti eikä ihmeempiä ole ilmaantunut käytössä kuten mainitsit?
Juu, todella hienosti toimii. Ensisavut otetuani huomasin ohjelmassa flektin min/med/max ja säikähdin että tässäkö nyt on tasavirtamoottorien ja EC säädön ihanuus. Onneksi Auto sentäs säätää 10 portaalla tai tiheämmin!
Sininen nestekidenäyttö, kalvokytkimet (epäherkät), viikkoajastus ja jotain sulanapitojuttuja. En ole vielä täysin tutustunut.
..ja kuivattaa autoa.
Kellari on vuoden -58 automalleille vissiin suunniteltu kun mun mielestä tuonne ei ole voinut autoa edes mahtua. Nimi vaan on jäänyt.. harrastelila ei oikein sovi rintamamiestaloon!
-
Mikä Vulcan malli on kyseessä eli minkä ostit?
-
Mikä Vulcan malli on kyseessä eli minkä ostit?
Pienimmän eli VOLCANO VR MINI EC
-
Minkälämpöistä vettä syötät tuolle, jotta on tuo 16-17°C ja paljonko on paluulämpötila?
-
Minkälämpöistä vettä syötät tuolle, jotta on tuo 16-17°C ja paljonko onko paluulämpötila?
Ryöstin olohuoneen patterin linjasta (kellarin katossa, siis) eli sisään menee tasan sama vesi kuin muutenkin talon pattereihin eli n. max 40C. Sisään menevä veden lämpöhän nyt ei on/off koneen kanssa ole juuri koskaan tasainen. En ole katsonut paluulämpötilaa mutta huomioin asennuksen jälkeen että koko järjestelmän maksimilämpö on asteen pari matalampi ja käyntiajat luonnollisesti pitenivät eli kyllä se Volcano tehoa nappaa ja siirtää kellariin.
Kun MLP on päällä Volcano pitää matalaa kierroslukua (lämmintä vettä piisaa) ja kun ollaan lepojakson lopulla niin sitten flektin kierrokset kovenevat. Veikkaan että jossain max. 30-40% tuuletinnopeuden nurkilla mennään eli ei kuuloaan menetä.
-
Kiitoksia, tämä vahvisti hyvin jo aiemmin tehtyä päätöstä hankkia moinen lämmittämään tallia. :)
-
Olisko tämä hyvä autotallin kosteusongelman ratkomiseen? Nyt kun lumet putoaa lämpimälle lattialle ja alkaa sitä haihduttamaan niin märkää on. Voiko tämän kytkeä siis lattiapiiriin ja tätä kautta kun ajaa ilmaa niin saisi sitä kuivemmaksi? Painovoimainen ilmanvaihto on.
-
Minulla on 2kpl 400*2000 1 lehtisiä pattereita tallin seinässä. Iv putki pystyssä nurkassa jossa on kanavaimuri . Käyrillä siirto keskelle tallia jossa putki katsoo suoraan auton alle. Ajastin säätää tarvittaessa käynnin ajan. Ollut vuodesta 1994 asti. Auto kuivuu. Imuri on 60w tehoinen. Imuputken pää 25cm katosta.
-
Olisko tämä hyvä autotallin kosteusongelman ratkomiseen? Nyt kun lumet putoaa lämpimälle lattialle ja alkaa sitä haihduttamaan niin märkää on. Voiko tämän kytkeä siis lattiapiiriin ja tätä kautta kun ajaa ilmaa niin saisi sitä kuivemmaksi? Painovoimainen ilmanvaihto on.
Lumet kannattaa lanata jo pihalle valmiiksi autonpäältä eikä tuoda niitä talliin sulamaan siinä määrin mitä ne lähtevät harjalla pois. Sulaminen ja vielä lisäksi vaadittava veden höyrystyminen vie paljon energiaa.
-
Kyllä ja jos on oikein juntannut kiinni pyöräkoteloihin niin pitää mennä tunnin päästä kolaamaan ne ulos kun ovat losahtaneet lattialle.Ja lastalla vedet. Mutta näitä kertoja on harvoin talvessa. On myös avattava korvausilma reiät ovessa sekä poisto seinässä. Mutta kyll on mukava lähteä kuivalla autolla aamulla.
-
Näyttää olevan tarjouksessa VTSllä tuo Volcano VR Mini EC Set 333,21€.
-
Näyttää olevan tarjouksessa VTSllä tuo Volcano VR Mini EC Set 333,21€.
Plus rahdit ja verot eli noin 480€.
-
Plus rahdit ja verot eli noin 480€.
Kyllä tuossa hinnassa on jo vero mukana.
-
373,45€ maksoi alv. 0% Volcano Mini EC Set rahteineen Suomeen. Rahti oli nykyään yli 100€ ja kai sekin oli ilman alvia...