Maalämpöfoorumi

Lämpöpumput => LämpöÄssä => Aiheen aloitti: Pete64 - 09.04.13 - klo:09:58

Otsikko: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Pete64 - 09.04.13 - klo:09:58
Kun asensin Ouman:n trendin, niin huomasin että ylävaraajan lämpötilaa seuraa käytännössä alavaraajan lämpötiloja ja sain ohjeet puhdistaa tulistin. Kun lämpöpumppu asennetaan vanhoin patteriverkostoihin, voi verkostossa oleva sakka tukkia tulistimen (niin kuin kävi minulla).

Tulistimen puhdistus on helppoa:
- suljetaan molemmat liitännät (tulistimen paluupumpun ja tulistimen lähdön hanat)
- irroitetaan tulistimen paluupumpun letku varaajasta
- avaa Y-liittimen hana täysin auki
- laita avattu letku ämpäriin ja päästä varaajasta vettä tulistimelle, näin vesi kiertää vastakkaiseen suuntaan ja puhdistaa tulistimen (muista lisätä vettä varaajaan, jotta 1 Bar säilyy)
- kierrä Y-venttiili takaisin kiinni ja avaa se , 3/4 kierrosta (tehdas-asetus), itse avasin sen 1.5 kierrosta
- kiinnitä letku kiinni ja tarkista ettei ole vuotoja.

Ohessa Trendi käyrä puhdistuksen jälkeen (ylävaraajan kuvasta näkyy lämpimän vesikierron vaikutuksen)

- Vs10 asennette 08/2011
-  YläMin:50
-  AlaMin: 40
- 178m2 asunpinta-ala + 56m2 varasto, autotalli
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: seppaant - 09.04.13 - klo:14:24
Lainaus
Kun lämpöpumppu asennetaan vanhoin patteriverkostoihin, voi verkostossa oleva sakka tukkia tulistimen (niin kuin kävi minulla).
Sen ei ole pakko olla tulistin tukossa vaan todennäköisemmin tulistuksen säätöventtiili, se Y:n näköinen laite.
Kannattaa aluksi kokeilla tämän säätöventtiilin puhdistusta.
- Tulistinpumppu käyntiin täysillä
- Käännä säätöventtiiliä kiinni - auki muutama kerta.
- Palauta järjestelmä alkuperäisiin asetuksiin.

-Seuraa vaikutuksia.

ATS
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Pete64 - 09.04.13 - klo:16:10
Kun otin ko. letkun auki niin sieltä ei tullut aluksi mitään läpi. Vasta kun avasin sen Y-venttiilin kokonaan niin vahvaa sakkaa tuli litran verran ämpäriin - kaveri kun näki mönjän eilen, niin lähti saman tien puhdistamaan omaansa.

On totta, että 3/4 kierrosta tehdasasennuksena voi ko. venttiili mennä helposti tukkoon ja siksi jo sen avaaminen kokonaan (pumpun käydessä) ja palauttaminen takaisin auttaa monasti.

Itse kokeilen nyt 1.5 kierrosta auki, 1 kierros auki ja 3/4 kierrosta auki vaikutusta (Trend päällä), itse tulistuskierron asennossa 1.

/p
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Terho5 - 14.04.13 - klo:12:47
Minulla V9 lähti tulistus toimimaan, kun vähän koskin säätöventtiiliin.
Alkoi aikamoinen pulputus, oli varmaan ilmaa jäänyt.

Jani
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Olav - 24.04.13 - klo:12:55
Minulla V9 lähti tulistus toimimaan, kun vähän koskin säätöventtiiliin.
Alkoi aikamoinen pulputus, oli varmaan ilmaa jäänyt.

Jani

Sama meillä VS10:n kanssa. Vaidettiin yksi punosletku takuuna ja sen jälkeen ylälämmöt nousivat tasatahtia alalämpöjen kanssa. Asentaja oli yrittänyt ilmata tulistuspumpulla kierrättämällä mutta kolmitieventtiili 3/4 auki. Itse avasin venttiilin selälleen ja hetken pakkokierrätyksen jälkeen kuului selkeä pulputus, kun kupla lähti liikkeelle säiliöön. Tämän jälkeen tulistin lämmitti taas yläosaa 3-4 astetta korkeammalle kuin alaosan.
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: MikkoVs6 - 14.08.13 - klo:09:06
Vs6 lakkasi tulistamasta. Päästin molemmista lämmönvaihtimista vettä läpi ämpäriin ja mustaa sakkaa tuli aika reilusti. Nyt tulistus taas toimii. Tein keväällä saman toimenpiteen ja silloin sakkaa tuli enemmän.

Tuossa kuvassa näkyy ämpärin pohjalla karkeaa sakkaa: https://skydrive.live.com/redir?resid=E442FD2C2AC394BD!884&authkey=!ABlqkUTdbHOEvJM&v=3
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Jackie - 29.08.13 - klo:12:54
2 vuotta vs8:lla tuli juuri täyteen. Tein vastaavan huuhtelun tulistimelle ja ihmeen paljon sieltä tuli mustaa pashaa...   ??? Talossa on lattialämmitys, mutta jakotukeille menevät putket on rautaa.

Puhdistuksen vaikutus näkyi välittömästi! Ylävaraajan lämpö nousee nopeammin. Kannattaa näköjään putsata 1-2 vuoden välein, samalla kun kurkkaa maapiirin sihdin.
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Köpi - 20.10.13 - klo:18:19
Ehtoota päivää iltaa ja yötä kaikille voorumin lukijoille!

Alakerrassa hyrrää 2,5 vuotta "vanha" LämpöÄssä Vs12. Eilisiltana puhdistelin mutasihdit lämmityspiirin lähdöstä ja maapiirin letkusta.
Päätin sitten seurailla hetken aikaa "mittaukset" -valikon kohdasta, jotta mites ne lämmöt nousee. Eipä noussu ylävaraajan lämmöt siihen tahtiin kuin pitäisi. Äkkiä sitten yläkertaan ja tiiraileen näitä sivuja ja vastaavia ongelmia on näköjään muillakin kamraateilla. No aluksi, kun tämmönen pöllö olen, en löytänyt tuota Y -liitintä... Laittelin sitten lauantaiehtoona tekstiviestiä tämän laitteen toimittajalle, jotta voiko vielä soittaa näin iltasella? Vastasi asentaja vähän myöhemmin, notta sopiihan se! oli mielestäni todella suoraselkäistä toimintaa auttaa miestä mäessä vielä niinkin myöhään, vastasin asennusmiehelle viestillä, että palataanpa asiaan huomenna, kun on tullu jo maisteltua viiniä sen verran, että puheensorinasta ei tulisi loppua!

Tänään sitten puolenpäivän aikaan soittelin laitteen toimittaneelle asentajalle. Tämä asentaja sitten puhelimitse opasti minua sen verran, että nyt älysin ja löysin missä tämä Y -liitin sijaitsee. (Ai jai jai, muistuu nuoruus mieleen kun etsiskeltiin sitä kuuluisaa G -pistettä, anteeksi tämä sivujuoni!) Siitäpä sitä sitten hattumutteria pois ja kompuran käydessä säätöventtiiliä aluksi täysin auki muutamaksi minuutiksi. Kuului ruplatusta hetken aikaa. Säätöventtiili kiinni ja heti auki sen 1,5 kierrosta.
Nyt kun sitten seurailin, mitenkäs lämmöt nousee niin avot ylävaraajan lämmöt suorastaan pomppasivat ylös! Riittäisiköhän että olisi auki vain tuon yhden kierroksen, jos kerta tehdasasetukset ovat 3/4 auki?

Pakko vielä laittaa tänne mainostusta: laitteen toimittanut firma on Pohjolan Ekolämpö ja asentaja, joka tämän meidän laitteen asensi ja puhelimella avutonta maalämpölämmittäjää jelppasi, on Mika L.   KIITOS!

Lämmintä talven odotusta kaikille!

p.s. Oispas joku niin nokkela, että osaisi vaikka youtubeen ladata työvaiheet tuosta joidenkin tekemistä huuhtelutoimenpiteistä... Toisaalta vaikka laitetoimittajatkin voisivat tällaista palvelua harkita...!
Mutta kiitos vielä teille muillekin, että jaatte tietoa täällä voorumilla niin hövelisti ja autatte muita!
-Köpi-
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Opation - 20.10.13 - klo:20:00
Ehtoota päivää iltaa ja yötä kaikille voorumin lukijoille!

Alakerrassa hyrrää 2,5 vuotta "vanha" LämpöÄssä Vs12. Eilisiltana puhdistelin mutasihdit lämmityspiirin lähdöstä ja maapiirin letkusta.
Päätin sitten seurailla hetken aikaa "mittaukset" -valikon kohdasta, jotta mites ne lämmöt nousee. Eipä noussu ylävaraajan lämmöt siihen tahtiin kuin pitäisi. Äkkiä sitten yläkertaan ja tiiraileen näitä sivuja ja vastaavia ongelmia on näköjään muillakin kamraateilla. No aluksi, kun tämmönen pöllö olen, en löytänyt tuota Y -liitintä... Laittelin sitten lauantaiehtoona tekstiviestiä tämän laitteen toimittajalle, jotta voiko vielä soittaa näin iltasella? Vastasi asentaja vähän myöhemmin, notta sopiihan se! oli mielestäni todella suoraselkäistä toimintaa auttaa miestä mäessä vielä niinkin myöhään, vastasin asennusmiehelle viestillä, että palataanpa asiaan huomenna, kun on tullu jo maisteltua viiniä sen verran, että puheensorinasta ei tulisi loppua!

Tänään sitten puolenpäivän aikaan soittelin laitteen toimittaneelle asentajalle. Tämä asentaja sitten puhelimitse opasti minua sen verran, että nyt älysin ja löysin missä tämä Y -liitin sijaitsee. (Ai jai jai, muistuu nuoruus mieleen kun etsiskeltiin sitä kuuluisaa G -pistettä, anteeksi tämä sivujuoni!) Siitäpä sitä sitten hattumutteria pois ja kompuran käydessä säätöventtiiliä aluksi täysin auki muutamaksi minuutiksi. Kuului ruplatusta hetken aikaa. Säätöventtiili kiinni ja heti auki sen 1,5 kierrosta.
Nyt kun sitten seurailin, mitenkäs lämmöt nousee niin avot ylävaraajan lämmöt suorastaan pomppasivat ylös! Riittäisiköhän että olisi auki vain tuon yhden kierroksen, jos kerta tehdasasetukset ovat 3/4 auki?

Pakko vielä laittaa tänne mainostusta: laitteen toimittanut firma on Pohjolan Ekolämpö ja asentaja, joka tämän meidän laitteen asensi ja puhelimella avutonta maalämpölämmittäjää jelppasi, on Mika L.   KIITOS!

Lämmintä talven odotusta kaikille!

p.s. Oispas joku niin nokkela, että osaisi vaikka youtubeen ladata työvaiheet tuosta joidenkin tekemistä huuhtelutoimenpiteistä... Toisaalta vaikka laitetoimittajatkin voisivat tällaista palvelua harkita...!
Mutta kiitos vielä teille muillekin, että jaatte tietoa täällä voorumilla niin hövelisti ja autatte muita!
-Köpi-

Hienoa että sait toimimaan! Mutta tällaista pedanttia mlp-tuunaajaa kiinnostaa myös luvut. Paljonko pumpussasi on asetukset ala ja ylävaraajalle, ja kuinka paljon lämpimämpi varaaja oli verrattuna alavaraajaan?
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Köpi - 21.10.13 - klo:16:53
Moro Opation!

Ylävaraaja oli 48 ja alavaraaja 46. Noilla se sitten lähti kipuamaan tuo ylävaraaja semmosta vauhtia, etten ennen ollut moista nähnyt. Ylävaraajan lämpö nousi 60 asteeseen. Alavaraajan lämpö nousi rauhallisesti tuonne 52 asteeseen.

Puottelin sitten tuon ensimmäisen käynnin jälkeen ylävaraajan minimin 47 ja alavaraajan 45 asteeseen.

Mulla tosiaan ei ole minkäänlaista hajuakaan, miten saisin optimoitua tuon masiinan käyttöä... :-[

Tämmönen patteritalohan tämä on. Talvella kovilla pakkasilla yli (vai pitäsikö sanoa alle) 30 asteessa menovesi on tainnut kieppua tuolla 45 asteen paikkeilla.

Jos teillä konkareilla on vinkkejä, niin otan ne vastaan. Mukavaahan se olisi osata tuota laitetta optimaalisesti käyttää!

-Köpi-
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Matias - 21.10.13 - klo:18:53
Lainaus
Puottelin sitten tuon ensimmäisen käynnin jälkeen ylävaraajan minimin 47 ja alavaraajan 45 asteeseen.

Ilmeisesti tarkoitat alavaraajan asetusarvolla ala_min asetusta?
Sen tohtii talon lämmityksen puolesta laskea vaikka 35 asteeseen koska normaalikäytössä alavaraajan lämpö säätyy ulkolämpötilan ja lämmönkulutuksen mukaan muuttuvalla lämpökäyrän asetuksella.

Jos talon lämmitykseen riittää -30 pakkasilla 45 asteinen menovesi pattereille niin silloin ei hyötysuhteen takia kannata pitää ala_min asetusta liian korkealla.

Mikä se oikea ala_min asetus sitten on niin se täytyy hakea kokeilemalla koska se osaltaan vaikuttaa ylävaraajan ja käyttöveden lämpötilaan.

Ylävaraajaan tulee tulistuslämpöä aina kun kompressori käy vaikka käynnin ohjaus on lämpökäyrällä tai ala_min asetuksella.

Lämpötehoa tulee käyntijakson aikana ylävaraajaan tulistustehona 1,5-2kw ja alavaraajaan lauhdutintehoa 8-8,5kw.

Jos kompressori käynnistyy ylä_min asetuksella niin se käy niinkauan että ylävaraajan lämpö on noussut pysäytyslämpötilaan ja noista tehoeroista johtuen alavaraajan lämpö nousee yleensä silloin melkoisen korkeaksi,huomattavasti korkeammaksi kuin ala_min tai lämpökäyrän pyynti on.

Tämä liian korkean alavaraajan lämpötila heikentää hyötysuhdetta koska sen lämpöteho tuotetaan lauhduttimella ja korkeampi lauhtumislämpötila tarvitsee korkeamman  paineen jolloin kompressori kuormittuu enemmän.

Eli mahdollisimman alhainen alavaraajan lämpötila antaa parhaimman hyötysuhteen,lauhemmilla ulkolämpötiloilla saattaa kuitenkin ala_min ja lämpökäyrän ohjaama kompressori käydä liian vähän aikaa jolloin ylävaraajaan ei enää riitä tarpeeksi lämpötehoa vaan ohjaus siirtyy ylävaraajalle jotta lämmintä käyttövettä olisi aina riittävästi.

Jos esim nollakelillä alavaraajan/menoveden lämpö on jotain 30-35 astetta ja ylävaraajan 47-50 astetta(tai korkeampi) niin asetukset olisi aika hyvin balanssissa mutta luultavasti ne joutuu kokeilemalla hakemaan
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Köpi - 21.10.13 - klo:19:11
Juurikin näin alavaraajan alamin 45, nyt räpläsin sen 40een. Ylävaraajan alamin 47, pitäiskö laskea?
Ulkona pakkasta tällä hetkellä -5 ja L1 lähtee 36 asteinen vesi. Sisällä lämpöä 23 astetta, vaimokin sanoi ensimmäistä kertaa notta vähän liian lämmintä... Onneksi lähti koirien kanssa ulos! Pitää asetella säätökäyrää...

-Köpi-
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Opation - 21.10.13 - klo:21:50
Moro Opation!

Ylävaraaja oli 48 ja alavaraaja 46. Noilla se sitten lähti kipuamaan tuo ylävaraaja semmosta vauhtia, etten ennen ollut moista nähnyt. Ylävaraajan lämpö nousi 60 asteeseen. Alavaraajan lämpö nousi rauhallisesti tuonne 52 asteeseen.

Puottelin sitten tuon ensimmäisen käynnin jälkeen ylävaraajan minimin 47 ja alavaraajan 45 asteeseen.

Mulla tosiaan ei ole minkäänlaista hajuakaan, miten saisin optimoitua tuon masiinan käyttöä... :-[

Tämmönen patteritalohan tämä on. Talvella kovilla pakkasilla yli (vai pitäsikö sanoa alle) 30 asteessa menovesi on tainnut kieppua tuolla 45 asteen paikkeilla.

Jos teillä konkareilla on vinkkejä, niin otan ne vastaan. Mukavaahan se olisi osata tuota laitetta optimaalisesti käyttää!

-Köpi-

Moro,

Ihan niinkuin matias jo sanoi, laske alamin arvoa vieläkin alemmas, automatiikka pitää sen riittävän lämpimänä kovilla pakkasilla. Ylämin arvolla sitten kikkailee siten että suihkusta tulee riittävän kuumaa vettä riittävästi. Varaajassa tuotetaan lämmin käyttövesi kierukalla, ja se ei vaadi mitään 55 asteen legionella tappoja, vesi vaihtuu kierukassa jatkuvasti, joten vesi on aina puhdasta.

Jos nuo 52 ja 60 astetta on samalta hetkeltä kun kompressori sammui, toimii laitteesi paremmin kuin kellään muulla foorumilaisella vastaava Vs. Jos jaksat vielä kuumakaasun lämpötilan katsoa samalla hetkellä, kun muutkin arvot.

Laitoin kokeeksi alamin 40 ja minulla alaero on 8 astetta (eron voi säätää huoltovalikosta). Eka käynti tuotti pysähtyessä ala 48,2, ylä 50,7 ja kuumakaasu 90. Tätä on ilmattu, tulistimen kiertoa muutettu ym. mutta ei ole juurikaan paremmin toiminut. Pitäisi ehkä jaksaa kysyä tehtaalta, että onko näissä varaajissa todettu yksilövikoja, tai onko sitä joskus parannettu. Muuten olisi ihan hyvä peli, mutta ei tähän lattialämmityskäyttöön se paras kapistus.
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Köpi - 23.10.13 - klo:13:45
Moro taas Opation ja muutkin jelppaajat!

Pari päivää maattu kuumeessa, nyt kun alkaa virkoamaan menin kellariin tekemään mittauksia.

Asetukset tällä hetkelllä:
Varaaja YläMin 47
Varaaja AlaMin 40
tulistuksen säätöventtiilin pruuvailin 1 kierros auki.

Ulkona 2 astetta lämmintä L1:een pukkaa 33 asteista vettä.

Masiina pärähti käyntiin ja arvot olivat:

Alku                                5 min käynnin jälkeen       10 min jälkeen      masiina sammui 10min10 sek kohdalla!
Varaaja ylä 49                 varaaja ylä 49                  varaaja ylä 51       varaaja ylä 51
Varaaja ala 40                 varaaja ala 43                  varaaja ala 46       varaaja ala 46
kuumakaasu 40               kuumakaasu 78                kuumakaasu 85     kuumakaasu 86

Opationille nuo arvot ylävaraaja 60 ja alavaraaja 52 olivat silloin, kun varaajan YläMin 48 ja varaajan AlaMin 46 asetuksissa ja tulistimen säätöventtiili "räpläilyn" jälkeen 1 1/2 kierrosta auki. Silloin taisi tuo kuumakaasu nousta tuonne 95 asteen paikkeille.

-Köpi-
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Köpi - 23.10.13 - klo:14:17
Ja Moro!

Tuossa kun aikaa nyt saikulla on, niin kompura lepäsi 40 minuuttia ja suoritti sitten vastaavanlaisen 10 minuutin työskentelyn, jonka aikana arvot seuraavat:

Alku                                    5min          10 min, jolloin kompura sammui
Varaaja ylä 48                     49               51
Varaaja ala 40                     42               46
kuumakaasu 38                   79               85

Välissä ei ollut minkäänlaista käyttövedenkulutusta. Kohta on, kun lähden huuhtelemaan isä Mitron kaltaisen kroppani!  ;)
-Köpi-
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Köpi - 25.10.13 - klo:18:33
No niin!

Kävin laittelemassa saunaan puita valmiiksi iltaa varten ja teknisessä tilassa alkoi pörrätä mualämpö.
Vilkaisimpa, jotta mites menee?
Häh? Taaskaan ei ylävaraajan lämpö noussut mielestäni riittävästi.
Käyntiin lähtiessä ylävaraajan lämpö 49 ja alavaraaja 40.
Kompuran sammuessa alavaraajan lämpö 52 ja ylävarajaan 50 ja kuumakaasut 92.
Asetukset nuo, mitkä pari postausta aikaisemmin.

Oottelin seuraavaa kertaa ja "huuhtelin" säätöventtiiliä uudestaan kun masiina kolahti käyntiin ja jätin sen nyt 1,5 kierrosta auki.
Kompuran käynnistyessä ylävaraaja 49 ja alavaraaja 40.
Sammuessa ylävaraaja 53 ja alavaraaja 46, kuumakaasu 86. <- olisiko tuo sellainen optimaalinen tilanne? Siis noitten lämpöjen suhteen kompuran sammuessa? Kompura hyrräsi 9 minuuttia.

Pitää vielä seurata seuraava käyntijakso. Selailin tuossa Lässän käyttöohjeita asiakkaalle, kovin on ohkaista, kuin kirja ruåttalaisista sotasankareista. Tämmösen tekniikasta mitään tietämättömän pitäisi näköjään luottaa, että kyllä se kymppitonnin laite siellä alakerrassa toimii, usko vaan!

-Köpi-

p.s. Tuossa saunaa lämmitellessä seurailin taas yhden käyntijakson:

kompura käyntiin             kompura sammuu 11min jälkeen
ylävaraaja 49                  54
alavaraaja 40                  46   ja kuumakaasu 86

ulkona +2 ja L1een 32 asteista.
Toimiiko nyt niin kuin pitäisi?

Huh, nyt pitää jo etsiä uusi harrastus ;D vaikka nettipokeri...
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Opation - 25.10.13 - klo:19:54
Tämä voi olla koukuttava harrastus, ja sitten se ei kuitenkaan tunnu johtavan mihinkään. Vaikka vs on kaukana lämpöpumpusta jota voisi kutsua tulistustekniikan nimellä, tai että vesi riittää isolle saunaseurueelle, on sähkönkulutus vuodessa sen verran pieni, että muutamia kilowatteja ei enää jaksa säästellä. Takkaa poltellaan silloin kun halutaan nähdä tuli, ja ulkona poltetaan valoja läpi yön. Konkurssiin ei sähkön kokonaiskulutuksessa mene vaikka vähän tuhlaavammin elää. Syyskuun loppuun mennessä on kulunut vuoden alusta 7409kwh, edellisessä puolta pienemmässä suorasähkörivarissa meni 14000 vuodessa.

Itse muuten huuhtelin tulistimen kakkoja pois ihan tulistinvaihtimen läpi vettä pumppaamalla ja ei sen kanssa ole ongelmia enää ollut. Tai siis ei ainakaan tukossa ole ollut.
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Olav - 02.11.13 - klo:09:38
Kun asensin Ouman:n trendin, niin huomasin että ylävaraajan lämpötilaa seuraa käytännössä alavaraajan lämpötiloja ja sain ohjeet puhdistaa tulistin. Kun lämpöpumppu asennetaan vanhoin patteriverkostoihin, voi verkostossa oleva sakka tukkia tulistimen (niin kuin kävi minulla).

Tulistimen puhdistus on helppoa:
- suljetaan molemmat liitännät (tulistimen paluupumpun ja tulistimen lähdön hanat)
- irroitetaan tulistimen paluupumpun letku varaajasta
- avaa Y-liittimen hana täysin auki
- laita avattu letku ämpäriin ja päästä varaajasta vettä tulistimelle, näin vesi kiertää vastakkaiseen suuntaan ja puhdistaa tulistimen (muista lisätä vettä varaajaan, jotta 1 Bar säilyy)
- kierrä Y-venttiili takaisin kiinni ja avaa se , 3/4 kierrosta (tehdas-asetus), itse avasin sen 1.5 kierrosta
- kiinnitä letku kiinni ja tarkista ettei ole vuotoja.

Ohessa Trendi käyrä puhdistuksen jälkeen (ylävaraajan kuvasta näkyy lämpimän vesikierron vaikutuksen)

- Vs10 asennette 08/2011
-  YläMin:50
-  AlaMin: 40
- 178m2 asunpinta-ala + 56m2 varasto, autotalli

Voisiko joku tosiaan laittaa vaikka jonkinlaisen kuvan kanssa ohjeita vaihe vaihelta miten tulistimen puhdistus tehdään. Mutasihdin puhdistus meikäläiseltä onnistuu sekä maapiirin paineen säätö koepainepumpulla (maakylmäyksiköt vaativat paineistettua maapiiriä) ja Y-liittimen hana löytyy mutta:

- suljetaan molemmat liitännät (tulistimen paluupumpun ja tulistimen lähdön hanat) ---- MITKÄ NIISTÄ MONISTA HANOISTA?
- irroitetaan tulistimen paluupumpun letku varaajasta -------------------- MIKÄ LETKU MISTÄ?
- avaa Y-liittimen hana täysin auki ----------ONNISTUU
- laita avattu letku ämpäriin ja päästä varaajasta vettä tulistimelle, näin vesi kiertää vastakkaiseen suuntaan ja puhdistaa tulistimen (muista lisätä vettä varaajaan, jotta 1 Bar säilyy) ------------- MIKÄ HANA AVATAAN? 1 BAR SÄILYTYS ONNISTUU
- kierrä Y-venttiili takaisin kiinni ja avaa se , 3/4 kierrosta (tehdas-asetus), itse avasin sen 1.5 kierrosta ------ ONNISTUU
- kiinnitä letku kiinni ja tarkista ettei ole vuotoja. --------- ONNISTUU kunhan kohta 2 saadaan toimimaan

T. nimim. "Kun ei osaa niin ei osaa"
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Matias - 02.11.13 - klo:22:28
Vs mallista näkyy paluuputki ja sen sulku aika hyvin mutta menopuolen sulku on hiukan  katveessa joten sen paikka on luonnoksessa arvaamalla.

Voisko joku LÄ vs mallin omistaja kommentoida että onko tuo kuvaluonnos oikein tai väärin?

Lähinnä tuota tulistinvaihtimelta lähtevän menoveden sulkuventtiilin paikkaa tarkoitan

(http://i6.aijaa.com/t/00305/12801792.t.jpg) (http://aijaa.com/Hfe1Kn)
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Opation - 03.11.13 - klo:06:31
Sen tuntee putken paksuudesta. Tulistinvaihtimen putket ovat ohuempia. Muistaakseni se tulistimelta lähtevä kuuma putki on taimmaisena, lauhduttimen putken takana. Kuva siis on oikein, kunhan tarkistaa putkien tai palloventtiilien koon perusteella vielä.
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Opation - 04.11.13 - klo:20:39
Tässä taas vähän ihmeteltävää. Eilen ihmettelin kun huvikseni mittasin lauhduttimen dt:n epätarkasti mustan teipin pinnalta pintalämpötilamittarilla ja sain yli 8 asteen arvoja ihan vakiosetupilla. Tänään otin lauhduttimelta varaajaan menevän putken irti (alle 20cm pitkä taipuisa letku) ja se yskäisi tuollaisen keon käteeni, kaikki siis sen letkun pätkän sisältä:


(http://i2.aijaa.com/t/00992/12807771.t.jpg) (http://aijaa.com/dNOAj6)

(http://i11.aijaa.com/t/00188/12807772.t.jpg) (http://aijaa.com/aO4fN1)


Putki oli mutkakohdasta melkein tukossa tuota kakkia. Mistä on kyse? Muusta kuin että tuo kone näyttää kaikkien muiden ongelmien lisäksi vaativan säännöllistä huoltoa.
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Roori - 04.11.13 - klo:20:58
Oliskos "varaajatuhkaa"....vaatinee säännöllistä nuohousta 8)
taitaapi kumminkin olla varaajan valmistuskuonaa, onko siinä piirissä roskasihtiä johon noi pitäis tarttuilla...omasta erillisvaraajan roskasihdistä ei ole 5v aikana tullut tuommosta määrää
roskaa. Eivät taida huuhdella roskia pois pöntöstä ja onko varaajasta lähtö niin että imee kaikki roskat mukaansa kiertoon?
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Opation - 04.11.13 - klo:22:09
No toivottavasti on ohimenevä ilmiö. Ainakin saman verran huuhtelin sitä talvella tulistinvahtimesta.  Eikä tuossa mitään sihtiä ole, näyttää jämähtävän noihin putkiin jotka lähtee nousemaan varaajan yläpäähän. Eivät ilmeisesti jaksa virtauksen mukana takaisin varaajan asti. Ja kaikki tuo moska imetään varaajan pohjalta kun imu pumpulle on siellä.
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Matias - 04.11.13 - klo:22:15
Lainaus
Oliskos "varaajatuhkaa"....vaatinee säännöllistä nuohousta

Muutaman kerran olen tyhjännyt Jämän ja Akvatermin varaajat niin pohjalta tulee aika runsaasti ruostehilettä tms.
Meillä olisi kyllä tikkuaski jäänyt kevyesti kasan sisälle,varmaan jotain 2-3 litraa tuli möhnää.Nämä siis n 10 käyttövuoden jälkeen

Näissä kummassakin varaajassa on alin kiertoon lähtevä putki jotain 50-70mm varaajan pohjalevyä ylempänä ja ajattelin aikoinaan että olisi sentakia ylempänä ettei varaajan pohjalle kertyvä ruostehile ym pääse paluuputken kautta kiertoon.
Ainoastaan tyhjennys yhde on ihan varaajien pohjan tasolla molemmissa.





Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: rrs - 04.11.13 - klo:22:49
Tänään otin lauhduttimelta varaajaan menevän putken irti (alle 20cm pitkä taipuisa letku) ja se yskäisi tuollaisen keon käteeni, kaikki siis sen letkun pätkän sisältä:
Aika tutun näköistä. Samaa juttua ihmettelin kun otin Geopron uusiokäyttöön, letkujen sisäpinnasta irtosivat kovina paloina. Otin letkut irti taivuttelin niitä vähän joilloin noita muruja tuli valtavasti. Puhalsin paineilmalla ja laitoin kylmästi takaisin kiinni. Ei ole ainakaan vuotaneet vielä.
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: rrs - 04.11.13 - klo:22:50
Lisäkuva
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Köpi - 06.11.13 - klo:16:49
Moro vaan kaikille taasennii että pätkähti!

Seurailin tuossa viikonloppuna taas maalämpöpumpun toimintaa alakerran teknisessä tilassa. Oikein tarkasti
seurailin värkin käyttäymistä Ouman 203 GT:n näytöstä.
Mitä hittoa, on hymiöö… oops väärä teksti, siis ylävarajaan lämmöt ei taaskaan nousseet >:(

Maanantaina laittelin sähköpostia Lapualle.
Tiistaina minuun otettiin yhteyttä. Mukavan oloinen heppu kyseli  kuulumisia. Sanoin, jotta yhden kompuran käyntijakson
aikana olen pitänyt tulistinventtiiliä täysin auki ja silloin tuo Lässän "heimlichin" -manööveri tuotti tulosta, mutta nyt tarvittaisiin
mielestäni jo paineluelvytystä!
Ohjeet, jotka sain: tulistinventtiili täysin auki, tulistimen pumppu kolmosasentoon ja anna olla muutama tunti, jotta tulee useampia
käyntijaksoja. Lauhduttimen pumpun käski tämä mukavan oloinen heppu laittaa kolmosasentoon ja jättää sen siihen.
Muutaman tunnin jälkeen kävin sitten säätämässä tulistinventtiilin 1 1/4 auki ja pumpun ykkösasentoon. En enää illalla jaksanut seurailla miten lässäni käyttäytyy.

Tänään sitten seurailin ja kas kummaa näyttäisi pelittävän:
Asetukset: Ylävaraajan YläMin 49  ja Alavaraajan AlaMin 41. Yläero ja alaero 6.

Noilla asetuksilla kaksi identtistä tulosta: kompura kävi 12-13 min.

Alku                             Sammuu
Ylävaraaja 51                    55
Alavaraaja 41                    47
Kuumakaasu                     88

Mietin vaan, että ne shitt mitkä lienee liikkeelle lähtivät, lilluvat nyt siellä suljetussa kierrossa, joten kohta taas pääsee jonain
päivänä "nuohoamaan" tuota Roorin mainitsemaa "varaajatuhkaa" :D
Tuota huuhtelua en taida itse uskaltaa alkaa tekemään, saavat Lässän puolesta sen tehdä tai jos sitten puhelimessa osaavat neuvoa voishan tuota yrittää…

-Köpi-
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Köpi - 09.11.13 - klo:15:05
Moro!

Taasennii varmaan tulistin puoli tukossa... :'(

Pitää pyytää LämpöÄssää hoitamaan se huuhteluhuolto, itse kun en ihan varmasti tiedä, mitä siinä pitää tehdä.
Pitää olla oppipoikana ja opetella se itte.

Olen jo harkinnut seuraavanlaisen laitteen hankkimista:

http://www.bauer-wt.com/fin/files/bauer-ita-savo-02042013.pdf

On vaan aika kallis peli, mutta varmaan toimiva tällaiseen vanhahkoon taloon, jossa patterit uusittu 1989.
Tuolla varmaan ne sakat saisi pysyvästi pois lämmityskierrosta.

-Köpi-

p.s. Tässä kun netissä seikkailin, niin vielä löytyi tuommoinen:

http://www.vedenpuhdistus.com/product/137/aqa-therm-sla--patterivesisuodatin

aika paljon halvempi, pitänee ottaa selvää...
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Opation - 09.11.13 - klo:17:59
Kuinkakohan suurella prosentilla Vs:n käyttäjistä on tulistin tukossa ja ovat ihan tyhmän tietämättömiä kun eihän normaali ihminen asennuksien jälkeen trendiä seuraile tai varaajan lämpöjä käy katselemassa. Veikkaan jotain 95%.
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Matias - 09.11.13 - klo:18:09
Kannataisi tehdä vs:n tulistinputket kuparista kun  kuvissa näyttää olevan melkohyvin tilaa konehuoneessa. ;)

Sakka näyttäisi palojen muodosta päätellen kertyvän taipuisan putken seinämiin (?)
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: rrs - 09.11.13 - klo:18:38
Moro!

Taasennii varmaan tulistin puoli tukossa... :'(

Pitää pyytää LämpöÄssää hoitamaan se huuhteluhuolto, itse kun en ihan varmasti tiedä, mitä siinä pitää tehdä.
Pitää olla oppipoikana ja opetella se itte.

Olen jo harkinnut seuraavanlaisen laitteen hankkimista:
http://www.bauer-wt.com/fin/files/bauer-ita-savo-02042013.pdf
On vaan aika kallis peli, mutta varmaan toimiva tällaiseen vanhahkoon taloon, jossa patterit uusittu 1989.
Tuolla varmaan ne sakat saisi pysyvästi pois lämmityskierrosta.
-Köpi-
p.s. Tässä kun netissä seikkailin, niin vielä löytyi tuommoinen:
http://www.vedenpuhdistus.com/product/137/aqa-therm-sla--patterivesisuodatin
aika paljon halvempi, pitänee ottaa selvää...
Piti oikein käydä kokeilemassa. Magneetti nappasi jo kaukaa nuo putkista irronneet palaset. Mitähän jos laittaisi pienen magneetin palasen roskasihtiin.
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: seppaant - 09.11.13 - klo:19:31
Lainaus
Kannataisi tehdä vs:n tulistinputket kuparista kun  kuvissa näyttää olevan melkohyvin tilaa konehuoneessa. ;)

Sakka näyttäisi palojen muodosta päätellen kertyvän taipuisan putken seinämiin (?)

Kyllä niitä kerrostumia on varmaan muuallakin mutta taipuisasta putkesta ne irtoavat putkea taivuteltaessa.

Magneetti roskasihdissä on varmasti kokeilemisen arvoinen juttu.

ATS
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Matias - 09.11.13 - klo:19:46
Lainaus
Piti oikein käydä kokeilemassa. Magneetti nappasi jo kaukaa nuo putkista irronneet palaset. Mitähän jos laittaisi pienen magneetin palasen roskasihtiin

Ajattelin myös kokeilla magneetilla mutta ehdit ensin :)

Kaiketi kestomagneetilla saa kerättyä ruostehiutaleet haluttuun paikkaan.
Auton öljypohjan tyhjennystulpassahan on myös kestomagneetti joka kerää metallihiukkasia öljyn seasta

Tuossa Itä-Savon artikkelissa :
http://www.bauer-wt.com/fin/files/bauer-ita-savo-02042013.pdf
 käyttävät vaihtosähkökenttää,ilmeisesti sen aiheuttamalla mekaanisella värinällä murenee putkessa kiertävät ruostehiutaleet ja virtauksen mukana tuo ruostejauhe hioo putken sisäpintaa jolloin siinä olevat paakkuuntuneet ruosteet irtoaa ja kulkeutuu virtauksen mukana suodattimeen...tuollaista toimintaperiaatetta ajattelin ::)
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: rrs - 09.11.13 - klo:20:00
Auton öljypohjan tyhjennystulpassahan on myös kestomagneetti joka kerää metallihiukkasia öljyn seasta
Samoin kompressorin pohjalla sisäpuolella. Yllättävän paljon oli yhteen purkamaani laakerivaurioiseen scrolliin kerääntynyt metallijauhoa magneetin ympärille.  Ilmeisesti sitä irtoaa ilman laakerivauriotakin kun ovat sen sinne laittaneet. Magneetti ei ollut millään kiinni, se oli vain ikäänkuin jätetty sinne pohjaan.
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: seppaant - 12.11.13 - klo:20:31
Tämän ketjun innottamana huuhtelin tulistimen.
Kyseessä on V7.0 uudempi V-malli vuodelta 2007. Käyttövuosia nyt takana vähän reilu 6 vuotta.
Kyseessä vanha patteritalo, jonka pattereita ja putkistoja ei huuhdeltu siirryttäessä lämpöpumpun käyttöön.
Painoin tulistimeen vastavirtaan kraanavettä useissa pienissä pulsseissa yhteensä n. 20 litraa, parin ensimmäisen pulssin aikana tuleva vesi oli mustaa ja sen jälkeen kirkasta.
Saaliina siis n. 20 l mustaa vettä.
Tämän jälkeen annoin sakan laskeutua ämpärien  pojalle ja sitten suodatin sakan kahvisuodattimen läpi.
Kuivasin sakan ja punnitsin.
Saalis oli kaikkiaan 0.92 g pölymäisen hienoa magneettiin tarttuvaa magnetiittia. Lisäksi oli pari muutaman millin kokoista magneettiin tarttumatonta metallipalaa, asennusroskaa?.

Mittausjärjestelmäni mittauksilla ei voinut havaita tulistimessa minkäänlaista tehon muutosta.

ATS
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Opation - 12.11.13 - klo:20:43
Tämän ketjun innottamana huuhtelin tulistimen.
Kyseessä on V7.0 uudempi V-malli vuodelta 2007. Käyttövuosia nyt takana vähän reilu 6 vuotta.
Kyseessä vanha patteritalo, jonka pattereita ja putkistoja ei huuhdeltu siirryttäessä lämpöpumpun käyttöön.
Painoin tulistimeen vastavirtaan kraanavettä useissa pienissä pulsseissa yhteensä n. 20 litraa, parin ensimmäisen pulssin aikana tuleva vesi oli mustaa ja sen jälkeen kirkasta.
Saaliina siis n. 20 l mustaa vettä.
Tämän jälkeen annoin sakan laskeutua ämpärien  pojalle ja sitten suodatin sakan kahvisuodattimen läpi.
Kuivasin sakan ja punnitsin.
Saalis oli kaikkiaan 0.92 g pölymäisen hienoa magneettiin tarttuvaa magnetiittia. Lisäksi oli pari muutaman millin kokoista magneettiin tarttumatonta metallipalaa, asennusroskaa?.

Mittausjärjestelmäni mittauksilla ei voinut havaita tulistimessa minkäänlaista tehon muutosta.

ATS

Jos intoa riittää, niin huuhtele vielä lauhdutinvaihdin. Siellä suurimmat mömmöt minulla oli - luonnollisesti kun sen imevä putki on varaajan pohjassa. Ellei sitten tuo moska liukene pieniksi hiukkasiksi ajan kanssa veden sekaan?
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Waara - 16.11.13 - klo:17:55
Hei Herra Opation. Oletteko huomanneet saaneenne yksityisviestiä  :)
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Opation - 16.11.13 - klo:19:24
Joo huomasin... nyt kun siitä mainitsit. Vastaan toki mielelläni kun saan tenavat unille. Tosin voit aloittaa aiheesta uuden ketjun niin saadaan ajatukset muidenkin luettavaksi.
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Waara - 16.11.13 - klo:20:07
Joo huomasin... nyt kun siitä mainitsit. Vastaan toki mielelläni kun saan tenavat unille. Tosin voit aloittaa aiheesta uuden ketjun niin saadaan ajatukset muidenkin luettavaksi.

Sopiiko, että avaan uuden ketjun vastauksesi jälkeen. Kiitoksia!
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Renoo - 18.11.13 - klo:11:06
Laitetaan tämä tännekkin, uusissa Vm-malleissa on automaattinen tulistimen huuhtelu vakiona.


(http://www.sarvi.fi/seka/vmtulistin.jpg)
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Köpi - 22.11.13 - klo:11:08
Heipat vuan kaikille!

Ei toimi, toimii, ei toimi, toimii... siis tulistinpuoli.

Ensin siis yrittelin noilla tulistimen trimmiventtiilin täysin auki, kiinni ja taasen auki systeemeillä saada apua.
Parisen vuorokautta tulistin aina toimi moitteetta, kunnes taas lakkasi antamasta lämpöä ylävaraajaan.

Huollosta tuli sitten eilisiltana ohjeet, miten toi tulistin puoli huuhdellaan.
Nyt aamulla ko. zydeemin tekasin pumpulleni.
Tuommoisen ruokalusikallisen eli märän pierun verran tuli sakkaa, näytti ruostehipuilta (olisipa edes ollut kultaa...).
Tummaa vettä tuli pari ämpärillistä, eli annoin tulla aika reilulla vauhdilla vettä letkusta, koko ajan tietenkin seuraten ettei
verkostossa paineet pääse laskemaan. Kolmanteen ämpärilliseen sitten vesj olj kirkasta.

Pumppu käyntiin ja näytti taas hyvin toimivan ylävaraajan lämmönnousu.

Helppo manööveri, helpompaa kuin se p..keleen öljykattilan nuohoominen. :)
Oli vaan kiinni uskalluksesta tämä homma. En ole paljon noita putkiliitäntöjä rassaillut ja pelko oli ensin, että jos teen jotain
käsittämättömän typerää ja viiren vuoren takuut haihtuu kuin vinkapitan tuotot...

Syksyn, eiku talven jatkoa!

-Köpi-
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Renoo - 22.11.13 - klo:12:39
Heipat vuan kaikille!

Huollosta tuli sitten eilisiltana ohjeet, miten toi tulistin puoli huuhdellaan.
Nyt aamulla ko. zydeemin tekasin pumpulleni.


Voiko ne huollon ohjeet jakaa myös täällä?
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Köpi - 25.11.13 - klo:10:43
Heipat taas!

Voihan ne jakaa:

"Tulistin vaihtimen ja trim venttiilin avaus päästämällä vettä läpi on helppo tehdä seuraavan ohjeen perusteella.

Ensin estetään laitteen normaali käynti sammuttamalla virta ohjauskytkimestä. Seuraavaksi kierretään trimventtiilin säätö täysin kiinni ja samoin laitteen oikeassa etukulmassa oleva tulistinkierron varaajan venttiili. Seuraavaksi varaajan pohjassa oleva venttiilin alle tuleva tulistinkierron putki irroitetaan venttiilistä ja pää laitetaan esim sankoon mahdollisten epäpuhtauksien varmistamiseksi. VARO tiivisteen rikkoutumista tai katoamista sankoon epähuomiossa. Tämän jälkeen avaa trim venttiiliä kuusiokoloavaimella, jolloin vesi alkaa virrata sankoon avonaisesta putkenpäästä. Vettä päästetään kunnes se on lähes kirkasta. Sen jälkeen trim venttiili taas kokonaan kiinni, jotta putken saa kiinni varaajan pohjassa olevaan venttiiliin. Lopuksi venttiili auki ja trim venttiili asento oikeaksi sekä virta päälle ohjauskeskukselle. TARKISTA MYÖS LÄMMITYSVERKOSTON PAINE !! ÄLÄ PÄÄSTÄ PAINETTA NOLLAAN MISSÄÄN VAIHEESSA.

Teksti voi tuntua vaikeaselkoiselta, mutta kun toimenpiteen muutaman kerran tekee, alkaa se onnistua ilman ohjetta."


Noilla ohjeilla huuhtelin tosiaan perjantaiaamuna ja taas pelasi. Olin viikonlopun reissussa ja eilen sunnuntaina kotiin tullessa
huomasin taas, että lämmöt ei nouse ylävaraajassa.
Ei muuta kuin uudelleen huuhtelemaan ja tällä kertaa pyysin vaimoa pitämään huolen, että lämmitysverkoston paine ei pääse laskemaan liian alas, sillä aikaa kun minä kyykin ja päästän vettä tulistinkierron letkusta. Annoin tulla oikein kovalla paineella eli trimmiventtiili täysin auki pari ämpärillistä. Ensimmäiseen sankoon tuli jonnin verran mustaa vettä ja vähän "hilseitä" toinen ämpärillinen oli jo kirkasta vettä ja noin puoli teelusikallista tuli sangon pohjalle "hilsettä".
Pumppu käyntiin ja seuraamaan tilannetta. Alkuun ei noussut ollenkaan yllävarajaan lämmöt, lienee oli jäänyt ilmaa, siispä siinä kompuran käydessä avasin tulistuksen trimmiventtiilin (sen Y-muotoisen) täysin auki, ja annoin olla täysin auki sen 20 sekkaa ja sitten takaisin kiinni ja auki 1,5 kierrosta. Nyt lähti lämmöt nousuun taas hienosti.

Illalla saunan jälkeen kattelin taas mites menee ja hyvin meni:
asetuksilla: AlaVaraaja 42, YläVaraaja 50; ylävaraajan lämpö nousee tuonne 58-59 asteeseen. AlaMin ja YläMin on sen tehdasasetuksen verran eli molemmat 6.

Nyt aamupäivällä puottelin AlaVaraaja -asetuksen 40:een, YläVaraaja edelleen 50. Pitää kohta taas käydä tsiigaan miltä näyttää.

Alku                              Kompuran sammuessa tasan 10min käynnin jälkeen
YläVaraaja 55                             57
AlaVaraaja 40                             46

Täällä Iisalmessa on pakkasta tällä hetkellä -7 ja menoveden lämpötila näyttää olevan 37.
Puottelin AlaVaraajan arvoa alemmas, kun noin hyvin näyttää tuo YläVaraaja lämpönsä säilyttävän. Nyt 38.
Pitäisköhän tuota AlaMin arvoa sitten vastaavasti nostaa? Alavaraajan mukaanhan se tuo värkki nyt hyvin käy. Näin lienee tulisi pitemmät käyntijaksot ja tulistuspuolikin lienee ehtisi antaa sitten enemmän sitä potkua yläpiähän.  Pitääpä lukaista Oumannin ohjekirjaa...

Kaivoin tuossa videokameran esiin, yritän tehdä tällä viikolla Youtubeen oman "demonstraation" tuosta huuhtelu zydeemistä... Toivottavasti kamerakin saadaan tulille, on ollut käyttämättä kahteen vuoteen...mitäköhän nuo akut tykkää...?

Täältä taas tähän!

-Köpi-
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Opation - 25.11.13 - klo:21:49
Lainaus
Alku                              Kompuran sammuessa tasan 10min käynnin jälkeen
YläVaraaja 55                             57
AlaVaraaja 40                             46

Miten tuo on mahdollista? Mikäköhän juju tuossa on että käynnin lopussa on noin iso ero. Huollon kaverikin totesi että ei tuohon ole mitään uutta keksitty, minun 5 asteen ero on ihan ok. 11 on tosi paljon.
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Köpi - 26.11.13 - klo:08:49
Moro Opation!

Tuota minäkin oon nyt alkanut ihmettelemään. Eli tuon kunnollisen huuhtelun jälkeen tuo ylävaraajan lämpö
liikkuu tuon 2-3 asteen välillä. Tippuu vaan tuohon 55 asteeseen 57-58:sta, kun samaan aikaan kompuran huilin välillä alavaraajan lämpö putoaa tuon 46 -> 38:aan, johon laitoin eilen alamin asetuksen. Nostin tuota alavaraajan AlaEroa 6->8:aan, jotta saisin pitempiä käyntijaksoja, mutta eipä ne käyntijaksot paljoa pidentyneet...minuutin, kaksi?

-Köpi-
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Matias - 26.11.13 - klo:15:46
Voiskohan tulistinvaihtimen tai putkien tukos paine-eromuutosten takia aiheuttaa virtauksen jotain muuta reittiä kuin suunniteltu kierto ylävaraajan kautta?

Vaikuttaa siltä että nuo tukokset aiheuttaa ylävaraajan lämpötilan tippumisen mutta hidastunut virtaus tulistinvaihtimessa pitäisi myös nostaa lämpötilaa ainakin tulistinvaihtimessa.
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: seppaant - 26.11.13 - klo:17:49
Lainaus
Alku                              Kompuran sammuessa tasan 10min käynnin jälkeen
YläVaraaja 55                             57
AlaVaraaja 40                             46

Miten tuo on mahdollista? Mikäköhän juju tuossa on että käynnin lopussa on noin iso ero. Huollon kaverikin totesi että ei tuohon ole mitään uutta keksitty, minun 5 asteen ero on ihan ok. 11 on tosi paljon.

Niin mikä tässä on ihmeellistä?

ATS
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Opation - 26.11.13 - klo:19:55
Kyseessä on Vs-pumppu, ei kukaan ole saanut 10 asteen eroa ala ja ylävaraajan välille.
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Opation - 26.11.13 - klo:20:02
Ja Köpillä taitaa olla aika lyhyet käynti/taukojaksot, josta seuraa tuo vain 1-2 asteen laskeminen lepojaksolla. Mutta se että ylävaraaja pysyy noin paljon alavaraajaa korkeampana lämpötilana on hyvä tulos. Ei lämpöässän immeisetkään onnistuneet siinä.  :o Mulla oli viimeyön 15 asteen pakkasella ylävaraaja käynyt hetkellisesti 47 asteessa ja alavaraaja seilasi 30-39 väliä. Sekin on mielestäni huikea saavutus.
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Köpi - 26.11.13 - klo:20:33
Moro!

Eilen täällä Iidensalmessa oli tuommoiset -8 astetta ja ei tuo ylävaraaja tuosta 54-55 asteesta alas mennyt. Pumppu lepäili tuommoiset 20-23 minuuttia, jos lämpimän käyttöveden tarvetta ei ollut ja sitten 11-13 minuuttia pörinää.
Tuli vaan tuossa mieleen, että mullahan menee aika lämmintä vettä L2:een eli eilen työnsi 37 asteista, ja nyt kun ulkona -1, niin 35 asteista L2:een. Se on muuten sama, kuin L1:een tällä hetkellä.
Pakko mennä tuolla arvolla, jotta mamma on tyytyväinen, ei viihti kävellä "kylmällä" laatalla.
Ottaakos tuo Vs -pumppu pelkästään alavaraajasta lämpimän veden tuonne lämmityskiertoon, vai onko siellä varaajassa joku sekoitin, joka vesiä pitäisi jollain tapaa sekoittaa? Sori tyhmiä kysymyksiä, mutta tämmöset on tiedot tällä miehellä... :o

Hetki sitten käytiin mamman kanssa saunassa. Kävin ponkaamassa kun kompura pärähti käyntiin, että ylävaraaja 53 ja alavaraaja sen 38.
Suihkuteltiin siinä molemmat runsaat roppamme runsaalla vedellä ja suihkun raikkaana menin sitten tsiikaan milloin pumppu sammuu. Aikoja en ylös laittanut, vaan kompuran sammuessa ylävaraaja 56 ja alavaraaja 46.
Eikös tuo pitäisi olla aika hyvä? Eli siis pari kertaa piti huuhtelu tulistimelle tehdä ja kunnolla, niin nyt näyttäs toimivan!

-Köpi-
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Opation - 26.11.13 - klo:21:04
Hyvin toimii. Ei voi muuta sanoa. Pitääpä tehdä vielä samanlaisia huoltotoimenpiteitä itsekkin, jospa jotain on jäänyt huomaamatta.
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Köpi - 27.11.13 - klo:09:51
Moro Opation ja muut!

Joo-o, tosiaan tuo huuhtelu piti tehdä kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla kolmanteen ämpäriin tuli mielestäni kirkasta vettä. Tein tuon silloin yksin ja en uskaltanut aukaista trimmiventtiiliä täysin auki, jottei lämmitysverkoston paine putoa nollaan. Silloin mentiin taas tuo pari vuorokautta ookoo.
Toisella kertaa siis mamma mukana pitämässä verkoston painetta ylhäällä ja päästin trimmiventtiilin täysin auki. Vesi muuttui kirkkaaksi jo ensimmäisen ämpärillisen aikana, mutta päätin siis laskea vettä tulistimen läpi toisenkin sankollisen verran. Siinä toista laskiessa ja taas trimmiventtiili täysin auki, ryöpsähti muutaman sekunnin aikana sankoon ruskeeta mönjää (oli siis vajaan teelusikallisen verran "ruostehilettä") ja sen jälkeen ihan kirkasta vettä. Tämän jälkeen annoin olla.
Pumppu käyntiin ja näytti ettei ollenkaan nouse lämpö ylävaraajassa (liekö joku ilmakupla jäänyt?), siispä kompuran käydessä trimmiventtiili täysin auki ja annoin olla n. minuutin. En muista enää, laitoinko tulistimen kiertovesjpumpun vielä lisäksi kolmoselle tuon samaisen minuutin ajaksi. Nyt siis trimmi auki 1,5 kierrosta ja tulistimen pumppu tieteskin 1-asennossa. Sen jälkeen on pelannut jo kaksi vuorokautta.
Kun tässä itse oon pähkäillyt, niin tuonne ylävaraajaan tulistimelta menevä veden virtaus on lienee aika pieni ja trimmiventtiililläkin sitä kuristellaan, niin eipä siinä kummoisia "rautakupariputkikolesteroolitukoksia" kärsi olla ja silloin tuo ylävaraajan lämmitys häiriintyy. Ugh!  ;)

Tämän aamun seurannat:
Iisalmessa -2, menovedet L1->36 ja L2->35, pumppu lepäilee 28-30 minuuttia ja käy sitten 12-13 minuuttia

käyntiin                                       sammuu
YläVaraaja 52                                  56
AlaVaraaja 38                                  46
kuumakaasu                                    86

kaksi täysin identtistä seurantaa, nyt tuntuu jo mukavalle!
Kiitos teille valveutuneille käyttäjille, ilman tätä foorumia ja näitä viestejä en olisi ymmärtänyt alkaa seurailemaan koko laitteen toimintaa. Olen myös oppinut jonniin verran tätä laitetta ymmärtämään ja räpläilemään...

-Köpi-
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Opation - 27.11.13 - klo:12:53
Voisiko sen lämmönvaihtimen teho pienentyä jos sinne jää kakkaa levyhen pinnalle? Varsinaisesti kierto ei ainakaan minulla ole tukossa, koska trimmiventtiiliä liikaa aukaisemalla ei myöskään lämpeä. Kohta kokeilen kunnon huuhtelua, katsotaan huomenna että onko apua.
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Opation - 27.11.13 - klo:13:32
Kyllä sieltä kakkia tuli. Ei hirveästi, mutta joku köntti pamahti ulos, kun avasin hanoja silleen että settä tuli paineella vaihtimen läpi. Kassotaan miten käy.
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Köpi - 27.11.13 - klo:17:17
Voisiko sen lämmönvaihtimen teho pienentyä jos sinne jää kakkaa levyhen pinnalle? Varsinaisesti kierto ei ainakaan minulla ole tukossa, koska trimmiventtiiliä liikaa aukaisemalla ei myöskään lämpeä. Kohta kokeilen kunnon huuhtelua, katsotaan huomenna että onko apua.

Joo, ensimmäisen huuhtelun jälkeen en kyllä tuntenut sanottavammin lämpenevän tuon tulistimen letkun/venttiilin/kiertopumpun. Toisen "painehuuhtelun" jälkeen tuntui lämpenevän nuo em. härpäkkeet ihan selvästi, voisipa jopa sanoa kuumaksi!

-Köpi-
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Köpi - 01.12.13 - klo:19:16
Moro!

Kuusi vuorokautta riemua kesti.
Tänä aamuna ei taas ylävaraajan lämmöt nousseet >:(

Enpä jaksa huuhdella enää ainaskaan tänään, tein vain tuolla LämpöÄssän ensimmäisellä ohjeella huuhtelun tulistimelle, ne menee näin:

Tukkeuman poistaminen:
1. Ota koneen etupelti pois
2. Avaa trimmiventtiilin suoja (kuvassa 1)
3. Säädä kuusiokoloavaimella venttiili täysin
auki (kierrä vastapäivään)
4. Laita tulistuskierron latauspumppu
asentoon III
5. Paina S3 katkaisijaa 1 minuutin aikana
pohjaan
6. Palauta tulistuskierron latauspumppu
asentoon I
7. Säädä trimmiventtiili täysin kiinni, sen
jälkeen avaat sen 1,5 kierrosta auki
8. Laita trimmiventtiilin suoja takaisin.
Seuraa seuraavan vuorokauden aikana ylävaraajan lämpötilaa.


Huom! kompressori ei saa käydä tuon manööverin aikana!

Ja taas alkoi ylävaraaja pompahdella 58-59 asteeseen. Mitähän tekis... pitänee olla yhteydessä Lapualle...
Kenkuttaa! Tuossa Vsi -mallissa tosiaan tuo huuhtelu tehdään automaattisesti. Minulle myytiin "sopiva maalämpöpumppu vanhaan patteritaloon." Keväällä 2011, ennen pumpun asennusta huuhdeltiin vielä appiukon kanssa patterit, kun niin suosittelivat... Kutsutaanhan autojakin takaisin ja ilmenneet viat korjataan. Mitenkähän näissä pumpuissa, onko valmistajalla vastuuta, jos tämmöinen pikku toimintahäiriö ilmenee vanhoissa patteritaloissa. Pitää kait laittaa saranat tuohon etupeltiin, vaihtaa trimmiventtiilin hattu helpommin avattavaksi (semmoinen siipimutterin tapainen) ja laittaa jonnekin sisälle kuusiokoloavain roikkumaan narusta, jotta on aina tarvittaessa käsillä...

-Köpi-

Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: jylppö - 05.12.13 - klo:23:53
Laitetaan tämä tännekkin, uusissa Vm-malleissa on automaattinen tulistimen huuhtelu vakiona.


(http://www.sarvi.fi/seka/vmtulistin.jpg)
Tämä valikko tuli omaan Vm pumppuun softapäivityksen yhteydessä. Toimiiko tuo huuhtelu siten, että tulistinpumppua pyöritetään toiseen suuntaan, vai miten ::)
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: peki - 06.12.13 - klo:01:06
Eihän se tulistin voi mitään kökköö päästää vaan joku halpa taipusa letku josta irtoaa tuota mustaa sisuskumii :-[
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: Matias - 28.12.13 - klo:13:51
Tässä taas vähän ihmeteltävää. Eilen ihmettelin kun huvikseni mittasin lauhduttimen dt:n epätarkasti mustan teipin pinnalta pintalämpötilamittarilla ja sain yli 8 asteen arvoja ihan vakiosetupilla. Tänään otin lauhduttimelta varaajaan menevän putken irti (alle 20cm pitkä taipuisa letku) ja se yskäisi tuollaisen keon käteeni, kaikki siis sen letkun pätkän sisältä:


(http://i2.aijaa.com/t/00992/12807771.t.jpg) (http://aijaa.com/dNOAj6)

(http://i11.aijaa.com/t/00188/12807772.t.jpg) (http://aijaa.com/aO4fN1)


Putki oli mutkakohdasta melkein tukossa tuota kakkia. Mistä on kyse? Muusta kuin että tuo kone näyttää kaikkien muiden ongelmien lisäksi vaativan säännöllistä huoltoa.

Onkohan tuon taipuisan letkun sisäpuoli kumia tms eristävää materiaalia?

Jos on niin siihen eristävään osaan letkua saattaa muodostua staattinen varaus joka kerää magnetisoituvat hiukkaset kiertovedestä itseensä.
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: rrs - 28.12.13 - klo:15:11
Kumia on. Mielenkiintoinen ajatus, mutta kun kiertovesipumppu ja lauhdutin ovat maadoitettuja eli samassa potentiaalissa.
Joku tuon jauheen siihen putkeen kuitenkin kovettaa. Olisiko sitten vain lämpö.

Alla reilun kuukauden saaliis magneettiin tarttuneena. Magneetti oli mutasihdissä.
Otsikko: Vs: Vs10:n tulistin tukossa
Kirjoitti: rrs - 28.12.13 - klo:18:05
Pahus kun kestomagneetti tuli jo puhditettua ja laitettua takaisin. Senhän olisi voinut laittaa vesiastiassa uuniin ja katsoa kovettuuko jauhe magneetin ympärille. No ehkä kuukauden päästä sitten  :-\