Maalämpöfoorumi

Tekniset kysymykset => Maaviileä, jäähdytys ja ilmanvaihto => Aiheen aloitti: saimaanranta - 24.10.12 - klo:12:55

Otsikko: LTO koneen mittauksia.
Kirjoitti: saimaanranta - 24.10.12 - klo:12:55
Kone Deekax divk 280ok. vm-93. Vaihdettu alkuperäset 90/120 w puhallinmoottorit 135/135w moottoreihin.
Nolla kelillä tuli viriteltyä mitta-anturat koneen sisään, kennon lähelle.
Ulkoilma +0,6c. Kennosta huoneisiin 13,5c. Huoneista poisto 21,4c. Poisto katolle kennon jälkeen +12,5c. Sisälämpö talossa n.21,2c.
Kommentteja, onko parannettavaa? Kanavat putsattu ja säädetty 2010. Moottorit vaihdettu 2009 ja 2011. Tuo säädön jälkeinen vaihto taitaa tehdä pientä viilattavaa? Uusittava säätöoperaatio? Mittaus 2010 3-nop. tulo/poisto 68l/s, Säätäjä taisteli pitkään, että sai edes tasapainoon.
Nyt menee vielä muuntajasäädin vaihtoon viikonloppuna >:( Tilalle tulee 5-nopeuksinen paketti koneen ulkopuolelle. Eli pientä puuhastelua tiedossa....
Otsikko: Re: LTO koneen mittauksia.
Kirjoitti: justus01 - 24.10.12 - klo:15:01
Tasapainoitus pitäisi tehdä uudelleen, kun vaihdetaan erilainen puhallin. Tee-se-itse hommana voisi tarkistaa, että kennonohitus pelti pelaa ja sulkeutuu tiiviisti, jos sellainen tuossa laitteessa on.

Oisko aika vaihtaa uuteen koneeseen? Vaikka kohta tuohon on jo uusittu kaikki kuluvat osat, niin hyötysuhde/toiminta on kuitenkin vuosimallia 1993.

Otsikko: Re: LTO koneen mittauksia.
Kirjoitti: Xargo - 24.10.12 - klo:16:50
Lainaus
Ulkoilma +0,6c. Kennosta huoneisiin 13,5c. Huoneista poisto 21,4c. Poisto katolle kennon jälkeen +12,5c. Sisälämpö talossa n.21,2c.

Ihan oikeessa haarukassa ainakin tuntuu olevan hyötysuhteet jos kyseessä on ristivirtakenno (en tarkistanut tyyppiä). Poistopuolella tietysti parantamisen varaa, mutta näinhän se menee kun säädetään alipaineiseksi (poistoilma jäähtyy vähemmän mitä tuloilma lämpenee, koska poistoilmavirta on suurempi).

Vastavirtakennolla tai sitten pyörivällä saisit tietysti paremmin lämpöä talteen, mutta mahtaako kannattaa kuitenkaan lähteä vaihtamaan... En lähtisi sulle jäteilmapatteriakaan hehkuttamaan kun sullahan oli joku ihme Geysir kaivona kun lämmöt on sen verran korkeat ilman kaivoon lataamistakin (muista ketjuista seuranneena).
Otsikko: Re: LTO koneen mittauksia.
Kirjoitti: saimaanranta - 24.10.12 - klo:17:57
Ristiinhän nuo ilmat menee kennossa. Kyllä tuo koneen vaihtokin käy joskus mielessä, mutta kun tosiaan on kohta vaihdettu kaikki vaihdettavissa olevat osat, niin.... Tuo muuntajasäädin vaihto tuli vähän puskasta. Katsotaan mitä saadaan aikaiseksi tilatulla mittaus/ säätö työllä. Muutaman vuoden saa luvan toimia nyt. Katsotaan mihin tekniikka menee, tuo jäähdytys ominaisuus pitää miettiä samalla...
Koneessa ei ole ohituspeltejä tms. Kesällä laitetaan ns.kesäkenno LTO-kennon tilalle. Takkakytkin rakennettiin koneeseen ns.jälkiasennuksena.
Ps. kaivon lämpöihin sen verran, 6,2c litkua tulee 40 min käynnin jälkeen  ;)

Edit:  No niin,kone tuunattu. Meni koko kojeen sähkökeskus uuteen kuosiin.Vanha muuntaja 0,85A tehoinen oli alatehoinen. Johdotukset pois koko lootasta. Lämmitysvastukselle tuli oma virtakatkaisin. Kojeen oma termariin kytketty ajoi lämmityksen päälle, kun tuloilma alle 15c. Nyt pystyy hieman viilentämään kesäiltoina torppaa. Aika hölmö kytkentä tuo originaali. Takkakytkin modattiin uuden muuntajasäätimen koteloon.
Onneksi veli on noissa sähköhommissa aika haka, purki koko piuhamyttyrät pihalle lootasta. Paperia ja kynää,pää savusi kun  suunnitteli koko sähköistyksen toiminta varmemmaksi. Hiukan sivusta katsoessa hirvitti miten käy  :o Illalla virrat koneeseen ja kokeilua. Kaikki toimii kuten pitikin. Säädöt vielä kohdalleen masinasta, niin voi muutama watti säästyä.
Otsikko: Vs: LTO koneen mittauksia.
Kirjoitti: saimaanranta - 25.12.12 - klo:10:52
Sopivasti jouluna alkoi LTO kenno jäätymään urakalla  :'( . Jostain syystä ei jäätymisen suojaus toimi? Tulomoottori pyörii vaikka kenno aivan umpijäässä. Ulkona pakkasta yöllä -17c. Nyt peräkkäisinä päivinä jäätynyttä kennoa sulateltu. Alkuperäisen IV- koneen moottorit vaihdettu tehokkaammaksi ja ilmanvaihto mitattu ja  säädetty marraskuun alussa. Onkohan jäätymisen eston termostaatti väärissä säädöissä, kun virtaukset muuttuneet noilla moottorien vaihdolla? Kun kone oli auki, näkyi termarissa säätöruuvi olevan. Nyt vaan pitäisi tietää mihin suuntaan pitäisi kiertää ruuvista?
 Laitan lämpötilamittarin anturan kapilaariputkeen kiinni, niin ainakin näkee milloin menee pakkasen puolelle poistopuolella kenno. Voihan tuota käyttää myös termasin säätöön?
Otsikko: Vs: LTO koneen mittauksia.
Kirjoitti: Matias - 25.12.12 - klo:12:47
Lainaus
Onkohan jäätymisen eston termostaatti väärissä säädöissä

Vanhassa Fläktin kuutio LTO:ssa jäätymissuoja-anturi on jäteilmapuhaltimen ilmavirtauksessa ja tulopuhallin pysähtyy kun jäteilman lämpötila laskee 0-asteeseen.

Sähköisesti termostaatin kosketin on sarjassa tulopuhaltimen kanssa.

Otsikko: Vs: LTO koneen mittauksia.
Kirjoitti: saimaanranta - 25.12.12 - klo:17:20
Samanlainen rakenne on tässä Deekaxsin koneessa. Säädettävä termariboksi on kojeen sähkökytkentä tilassa, kojeen yläosassa. Kapilaariputki kieppi poistopuhaltimen edessä ja menee siitä ylös. Jos tuon termarin saisi 0c lämpötilaan ajettua ja sitten termarin säätimestä hakisi katkaisu kohdan? Näinhän sen luulisi menevän. Eikun kokeilemaan  ;)
Otsikko: Vs: LTO koneen mittauksia.
Kirjoitti: saimaanranta - 26.12.12 - klo:11:31
Ei toimi jäätymisen esto koneessa. Iv-kone toiminnassa ja säätöpotikkaa ääriasennosta toiseen, ei mitään vaikutusta tai naksahduksia. Kennon poistopuolella lämpötila testatessa +3c . Tunnit tulleet täyteen sillekin laitteelle, no olikin viimeisiä,mitä ei ole vaihdettu  :-X
Nyt aamulla ulkona -17,5c ja koneessa taas kenno hieman jäässä. Sulattelun jälkeen lisäsin toisen suodattimen tulopuolelle kennon päälle. Jos tuolla saisi hieman kennon jäähtymistä estettyä...... Tunti edellisestä, mittarissa -3c jäätymiseston anturalla. Ei taida tuokaan auttaa ja puhallinmoottorit pyörii 2-nopeudella. Ykkösellä meni vielä kylmemmäksi.
Alkaa pikkuisen koneen vaihto tulla mieleen....
Otsikko: Vs: LTO koneen mittauksia.
Kirjoitti: sailor - 26.12.12 - klo:12:43
Teeppä sellainen temppu että ota kenno irti ja pese se SUN konetiskiaineella, joku auton vahapesuainekin voisi toimia. Itselläni ei ole kenno jäätänyt enää SUN käsittelyn jälkeen. Olisko joku kirkasteaine tai vast. joka moisen aiheutti.
Otsikko: Vs: LTO koneen mittauksia.
Kirjoitti: saimaanranta - 27.12.12 - klo:19:25
Tuo auton pesuvaha voi olla turvallisempi alumiini kennolle. Pitänee kokeilla, kun pakkaset taas alkaa. Onneksi kelit lauhtuivat sopivasti. Harmi kun iv-koneen valmistajakin on lomilla loppuvuoden, ei saa tilattua uusia osia taas  ;D
Luulisi löytyvän tuo termari hyllystä?
Otsikko: Vs: LTO koneen mittauksia.
Kirjoitti: saimaanranta - 13.01.13 - klo:10:18
Päivitystä IV-kone kuulumisiin. Eilen rakennettiin taas konetta kuntoon. Vanha jäätymisen esto systeemi pois. Työ vaati kytkentäkotelon purkamisen koneesta irti, jotta mahtui jotain tekemään. Pientä modausta koteloon ja  kytkentätilan etupeltiin. Tilalle ohjelmoitava LTR-5 termari laite. Laitteessa on näyttö, jossa näkyy lämpötila ja merkkivalo,kun katkaisu tapahtuu.  Laitettiin +2,5c tulopuhaltimen katkaisu lämmöksi ja takaisin kytkentä +7,5c.
 Vuorokauden pyörinyt mylly ja näyttäisi toimivan. Ulos menevä jäteilma +4,4c , Ulkona -13,5c, Huoneisiin meno +15,6c ja poistoilma +22,6c. Ilmavirrat koneen 2-nopeudella 40/43 l/s. Asunnossa sisällä +21,3c ja lattiaparketin pinnassa 23,5c.
 Aamulla kennossa ei jäätymisestä havaintoa, vaikka eilen illalla saunottu. Lisäksi pyykkiäkin kuivattu pesuhuoneen narut notkuen. Illalla klo 20 oli pakkasta -20c, ei kennossa jäätä  :)

edit 18.1.   Pakkasta -27,7c aamulla ja nyt -26c. Iv-kone pysynyt kuivana, ei huurrettakaan kennossa. Tulopuhaltimen pysäytys +2c ja takaisin kytkentä +9c. Nätisti toimii pysäytys ja seisonta aika on muutama minuutti. Taidan tuota alarajaa laskea vielä alaspäin lähelle nollaa. Katsotaan missä alkaa huurretta kertyä kennon pinnalle.
Eilisen illan mittauksia: Ulkoilma -19,2c  Huoneeseen tuloilma +16,2c    Huone poisto +22,0c  Jäteilma ulos +2,7c   Huonelämpö +21,5c   Lattia pintalämpö +23,0c  IV-kone 2 nopeudella