Maalämpöfoorumi
Lämpöpumput => Thermia => Aiheen aloitti: jynu - 15.01.21 - klo:21:52
-
Moro,
2008 asennettu Diplomat on pysähtynyt nyt kaksi kertaa korkeapainehälytykseen tämän vuorokauden aikana. Ei ole tätä tehnyt koskaan aikaisemmin. Resetoin sen aamulla puoli 6 maissa, jonka jälkeen se kävi 9 tuntia putkeen ja senkin jälkeen muutaman syklin, mutta nyt klo 21 oli taas korkeapaine. Resetoin ja taas lähti käyntiin. Pakkasta yöllä oli -23 ja nyt -13.
Patteriverkosto saneerattiin kesällä 2019. 100 litran patterivaraaja tuplattiin 200 litraiseksi. Pattereita on kolmessa kerroksessa yhteensä 4+5+2, joista kuuden termarit ovat täysin auki, yksi on kiinni ja loput puolivälissä. Ei pitäisi olla mitään esteitä patteriveden kierrolle. Tämä on ensimmäinen kerta, kun patterisaneerauksen jälkeen on ollut näin kylmää, joten hälyt liittynevät jotenkin tähän kylmyyteen. Ehdotuksia?
-
Jos menopaluu lämpötilaero on ok niin pressostaatti vika. Joko käyttö tai korkean häly.
-
Meno-paluuerotus on 7-8 astetta.
-
Samantyyppinen tapaus täällä. Miten asia on ratkennut?
-
Pumppu pysähtyi taas maanantaina korkepainehälytykseen ja siihen vaihdettiin pressostaatti. Sain itsekin aikaiseksi saman hälyn, kun naputtelin pressostaattia, kun pumppu oli stopissa. Sen jälkeen se ei enää käynnistynytkään ja muutama tunti meni vastuksilla. Toivottavasti tämä korjasi tilanteen.
Tästä johtuen kysynkin, koska pumppu otti häiriössä käyttöön vain 3kw vastuksen, eikä sen teho riittänyt, koska kiertoveden lämpö laski tasaisesti sen kolmen tunnin ajan, kun vastuksilla mentiin. 3kw vastuksen käytön tiedän siitä, että Käyttöaikoihin tuli kolme tuntia Lisälämpö-kohtaan, jossa sitä ennen oli nolla. Miten saan pakotettua käyttöön 6kw vastuksen häiriötilanteessa, onko tietoa?
-
Täälläkin todennäköisesti 31bar presso vikana. Vaihdoin viereiseen 28.5bar vapaaseen pressostaattiin ja nyt on hyrissyt jo 4 päivää tyytyväisenä.
Muistelisin lisälämmöistä, että niistä tulisi loputkin käyttöön, kun integraali on kasvanut johonkin hardcode-rajaan asti. Yksi vaihtoehto on valita käyttömoodiksi lisälämpö, mutta voi olla sama logiikka sielläkin.
-
Muistelisin lisälämmöistä, että niistä tulisi loputkin käyttöön, kun integraali on kasvanut johonkin hardcode-rajaan asti. Yksi vaihtoehto on valita käyttömoodiksi lisälämpö, mutta voi olla sama logiikka sielläkin.
En kyllä löytänyt tuohon enää mitään referenssiä. Mutta Huolto-valikon Lisälämmön alta kannattaa tarkistaa Maks Portaat =3, niin saa tarvittaessa täydet 9 kW käyttöön.
-
Miten saan pakotettua käyttöön 6kw vastuksen häiriötilanteessa, onko tietoa?
Huoltovalikosta lisälämpö ja sieltä maksimiportaaksi 2 niin voi ottaa 6kW käyttöön. Portaalla 3 9kW.
Taitaa olla 10A sulakkeet niin ei kestä kompuran kanssa kuin tuon 3kW. Siksi pudotettu...
-
Täälläkin todennäköisesti 31bar presso vikana. Vaihdoin viereiseen 28.5bar vapaaseen pressostaattiin ja nyt on hyrissyt jo 4 päivää tyytyväisenä.
Yleisempi vika on käyttöpresso eli se etummainen 26,5bar. Jos se ei toimi ajaa aina hälyyn asti. Siirtämällä ne etummaisen piuhat keskimmäiseen voi tuon testata. Takimmaisen hälypresson piuhat voi tarvittaessa koittaa siirtää keskimmäiseen, mutta se saattaa aiheuttaa hälyjä käyttöveden lämmityksessä.
-
Kiitos sam68. Täytyy vielä testailla. Ilmeisesti pressostaatin vaihto vaatii juotostöitä?
Oliko teillä mahdollisesti tietoa noihin metallipunottuihin joustoletkuihin liittyvistä ongelmista? Tukkeutuvatko ne ajan myötä vai murentuvatko sisältä? Onko niihin jokin korjaussarja saatavilla?
Näitä jäljellä 2 koneen ulkopuolella ja 2 sisäpuolella vuodelta 2009.
-
Takimmainen siis oli rikki, eikä pressostaatin vaihto tai paremminkin lisäys vaatinut juotostöitä, koska paineputkessa oli varapaikka, johon huoltomies ruuvasi kiinni uuden pressostaatin T-kappaleella, jonka päähän voisi kuulemma jatkossa tarvittaesa lisätä pressostaatteja.
-
Meillä Thermia DUO 10 vuosimalli 2007 tehnyt suurpainehälytyksiä aika ajoin viimeisen 2 vuoden aikana. Välillä menee 4-5kk ja nyt meni vain 4 päivää edelliskerrasta kun hälytteli. Olisi kiva kuulla olette saaneet laitteet toimimaan, koska meilläkin saatta olla pressostaatti ongelma.
Lattialämmityksen veden lämpötilaero yleensä 7-8 astetta ja vesiputket ilmattu ainakin 3 kertaa. Kiertovesipumppu vaihdettu 2,5 vuotta sitten vanha oli aika tukossa puhdistuskin olisi riittänyt.
EDIT: Vaihdoin punaiset johdot takimmaisesta 45bar 31bar pressostaatista keskellä sijaitsevaan 45bar 28,5bar pressostaattiin. Nyt vain odotellaan tuleeko hälytyksiä.
(http://)
-
Kysymys: Mistä olette ostaneet huoltopressostaatteja ja meillä arvot
2 kpl 45bar ja 1 kpl 35bar KORJAUS: 26,5bar, 28,5bar ja 31bar
-
Noiden pressojen paineet on 26,5 28,5 ja 31 bar. Takimmainen on se 31bar eli häly. Se voi toimia tuossa keskimmäisessäkin joka on tarkoitettu korkeampi lämpöisen käyttöveden tekoon.
Usein keväällä termarit on syyllisiä hälyihin kun aurinko lämmittää päivällä ja yöt on viileitä.
-
Noiden pressojen paineet on 26,5 28,5 ja 31 bar. Takimmainen on se 31bar eli häly. Se voi toimia tuossa keskimmäisessäkin joka on tarkoitettu korkeampi lämpöisen käyttöveden tekoon.
Usein keväällä termarit on syyllisiä hälyihin kun aurinko lämmittää päivällä ja yöt on viileitä.
Täytyy ilmeisesti kuvata pressot alhaalta päin kun yläpuolelta katsottuna 31, 45 ja 45. Olin myös itse siinä uskossa että arvot ovat 26,5, 28,5 ja 31bar. Termostaatit säädetty tarkoituksella pääsosin yli 24c että eivät olisi jarruna kun 31c käyrällä sisälämpötila pyörii vajaassa 23 asteessa. Suurpainehälytys tosiaan tuntuu painottuvan enemmän syksylle ja keväälle, mutta on lauennut myös -7 ja -9 asteen pakkasilla viimetalvena muutaman kerran vuorokauden sisällä.
Lisään vielä sen verran että nämä ongelmat ovat alkaneet kaksi vuotta sitten oikeastaan helmi-maaliskuusta 2019 kun meille vaihdettiin paisuntaventtiilli matalapaine hälytysten vuoksi. Samassa yhteydessä uusiittiin myös kompressri, koska oli järkevää kustannusten vuoksi kun laitteella oli myös ikää jo 10 vuotta. kompura maksoi tuossa samassa yhteydessä reilun tonnin. Noin 10 vuotta jumputti melko lailla ongelmitta.
-
Meillä Thermia DUO 10 vuosimalli 2007 tehnyt suurpainehälytyksiä aika ajoin viimeisen 2 vuoden aikana. Välillä menee 4-5kk ja nyt meni vain 4 päivää edelliskerrasta kun hälytteli. Olisi kiva kuulla olette saaneet laitteet toimimaan, koska meilläkin saatta olla pressostaatti ongelma.
Lattialämmityksen veden lämpötilaero yleensä 7-8 astetta ja vesiputket ilmattu ainakin 3 kertaa. Kiertovesipumppu vaihdettu 2,5 vuotta sitten vanha oli aika tukossa puhdistuskin olisi riittänyt.
EDIT: Vaihdoin punaiset johdot takimmaisesta 45bar 31bar pressostaatista keskellä sijaitsevaan 45bar 28,5bar pressostaattiin. Nyt vain odotellaan tuleeko hälytyksiä.
(http://)
Siirsin hälypiuhat takaisin takimmaiselle pressotaatille (31bar) ja kuumanveden etummaisen pressostaatin (26,5bar) johdot keskimmäiseen (28,5bar) pressostaattiin ja toistaiseksi on toiminut ongelmitta 3 vuorokautta vaikka lämpötilan vaihtelut ovat olleet odella suuria yöllä -5c ja päivällä +10c.
Toivotaan että vika on vihdoinkin löytynyt ja syynä olisi etummaisin pressostaatti (26,5bar) Nyt tuottaa myös muutamia asteita kuumempaa käyttövettä mikä on hyvä juttu toisaalta kuulemma rasittaa kompressoria enemmän. Paine ero on tosin vain 2bar.
-
Siirsin hälypiuhat takaisin takimmaiselle pressotaatille (31bar) ja kuumanveden etummaisen pressostaatin (26,5bar) johdot keskimmäiseen (28,5bar) pressostaattiin ja toistaiseksi on toiminut ongelmitta 3 vuorokautta vaikka lämpötilan vaihtelut ovat olleet odella suuria yöllä -5c ja päivällä +10c.
Toivotaan että vika on vihdoinkin löytynyt ja syynä olisi etummaisin pressostaatti (26,5bar) Nyt tuottaa myös muutamia asteita kuumempaa käyttövettä mikä on hyvä juttu toisaalta kuulemma rasittaa kompressoria enemmän. Paine ero on tosin vain 2bar.
Vieläkin 06.04.2021 käy ongelmitta kun piuhat siirretty 26,5bar >>> 28,5 bar.
-
Vieläkin 06.04.2021 käy ongelmitta kun piuhat siirretty 26,5bar >>> 28,5 bar.
Vika oli varmaankin siinä 26,5bar pressossa, joka päästi käyttövedenlämmityksen hälypressolle asti.
28,5bar on jo vuosia ollut pumpuissa ainoana pressona.
-
Vika oli varmaankin siinä 26,5bar pressossa, joka päästi käyttövedenlämmityksen hälypressolle asti.
28,5bar on jo vuosia ollut pumpuissa ainoana pressona.
Toivotaan että vika löytyi pitkän etsinnän jälkeen. Ilmeisesti voi hyvin pitää 28.5 pressossa kiinni vielä jos myös nykyään vakioarvo.
Käy ja kukkuu edelleen ilman hälytyksiä. Kiitoksia vinkeistä!
PÄIVITYS: Toimii edelleen moitteetta ilman hälytyksiä 25.04.2021
-
Terve
Oman Thermian oireet vaikuttaa aika pitkälti samalta, pari vinkkiä kaipaisin. Kyseessä Thermia Diplomat Duo 8kW, asennusvuosi 2012. Käytännössä päivittäin saa nykyään, välillä parikin kertaa päivässä, käydä käynnistään vikatilasta. Joka kerta sama herja korkeapainepressostaatista. Kuvassa näkyy kaksi juotettua pressoa, osanumeroiden perusteella 28.5bar ja 31bar pressostaatit. Olenko ymmärtänyt oikein että 31bar pressostaatti johon tulee punaiset liittimet, on hälypresso ja tuo 28.5bar pressostaatti on yhteinen käyttöveden ja lämmitysverkon pressostaatti?
Ja jatkokysymys, nuo kaksi näkyvät olevan juotettu kiinni mutta samassa putkessa aika lähellä on tuollainen tulpattu yhde, voiko siihen kotikonstein liittää uuden presson kuten tässä ketjussa aiemmin? Sähkötekniikka on itselle tuttua mutta kylmävehkeet ei niinkään.
Muuta vianhakua on nyt suoritettu sen verran että pumpun ja erillisen lämminvesivaraajan välinen teräspunosletku on kertaalleen käytetty irti, ei varsinaisesti ollut mitään tukosta. Lämpö siirtyy pumpusta patteriverkkoon täysin normaalisti, pirtissä pysyy patterit lämpimänä suorasähkövastuksilla myös pumpun vikatilassa. Patterit on ilmattu, kuten myös itse lämpöpumppu pumpun menoputkessa olevasta ilmausnipasta. Roskasihdit on puhdistettu, tai paremminkin tarkistettu, niissä ei ollut mitään. Paisuntasäiliö on tarkistettu olevan ehjä ja esipaineeksi on säädetty 0,8bar jonka jälkeen verkon paineeksi 1,0bar.
Epäilen ihan tosissaan että pressostaatti on vaan vanhuuttaan rikki ja kun ei nuo mahdottoman paljon maksa niin vaihdan kokeeksi. Onko esim. tämä --> https://lp-varaosaksi.fi/epages/LP-varaosaksi.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2017032107/Products/LP086U2037 oikea tuote? Ja jos on niin onko asennus ihan vaan pumpusta tappokytkin auki, ootella että kaikki vähän jäähtyy ja tulppa auki, tuo tilalle, siirtää presson johdot vanhasta uuteen ja virrat päälle?
-
Moi,
Mielestäni tuo 28,5bar on yhteinen käyttöveden ja lämmitysveden pressostaatti eikä tietääkseni ole erillistä pressostaattia talon lämmitykselle ja käyttövedelle on vain YKSI yhteinen. Pumppu yleensä lämmittää ja lopuksi tekee lämmintä käyttövettä lopuksi maksimi paineeseen saakka (28,5bar).
Huoltopressostaatin asennus mitä vierestä katsoin ja oikein muistan messinkitulpan alta löytyy venttiilli vastaava kuin autonrenkaan venttiili, että ei vuoda kylmäaineet pois kun poistat tulpan. Kun asennat huolto pressosaatin paikalleen ja kiristät mutterin on syytä olla nopea, että kylmäainetta ei ehdi vuotaa ulos eli mutteri rivakasti kiinni. Lisäksi ehkä itse testaisin saippuavedellä että ei vuoda. Ota virrat koneesta pois tulppa auki ja huoltopresso tilalle siirrä piuhat ja kone päälle.
Huoltomies kertoi että joskus myös pressostaatin koputtelu auttaa, meillä ei auttanut.
Vaihdoin itse meidän Duo 10kw vuosimalli 2007 johdot 26,5bar >>>> 28,5bar keväällä 2021 ja edelleen käy sen osalta moitteettomasti ei ole hälytyksiä tullut enää.
-
Ja jatkokysymys, nuo kaksi näkyvät olevan juotettu kiinni mutta samassa putkessa aika lähellä on tuollainen tulpattu yhde, voiko siihen kotikonstein liittää uuden presson kuten tässä ketjussa aiemmin?
Kylmäaineputkistossa on yleensä n 7bar paine kompressorin seistessä.
Ei kannata avata tulppaa tms jos ei ole varmaa tietoa mitä on tekemässä,tuolla paineella kymäainekaasut tulee hetkessä ulos ja ja voi aiheutua pahojakin terveysongelmia kaasun purkauksessa.
-
Tuo on avattavaksi tarkoitettu huoltoventtiilili ja kun tulppaa avaa varovasti HIEMAN eikä pihise niin uskoisin olevan turvallista jatkaa ja avata. Tulpan alla on neulaventtiili ja kun huoltopressostaatti kiristetään paikalleen siinä oleva nipukka avaa neulaventtiilin. Meille tuohon ruuvattiin väliaikaisesti huoltopresso kun etsittiin vikaa, vika ei ollut meillä pressossa vaan paisuntaventtiilissä ja loppujen lopuksi myös pressossa.
T-kappale jossa keskellä nippa: https://imgur.com/a/Mq0eISW
Kun tulpan avaa niin löytyy neulaventtiili, linkissä kuva juotettavasta huoltonipasta josta näkee mitä tulpan alla odottaa :)
https://lp-varaosaksi.fi/epages/LP-varaosaksi.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2017032107/Products/LP8718311475
-
Tilasin tuon huoltopresson ja vaihdoin, kaikenlaisia vehkeitä tullu vuosikymmenten aikana pajotettua niin tiesin mitä odottaa kun lähtee tuommoista neulaventtiilillä olevaa liitosta avaamaan tai kiinnittään. Suhisi se siinä ehkä 2-3 sekuntia kiristäessä, uskoisin että ei liikaa vaikuta koneen toimintakykyyn. Olishan se kylmäaineen määrä varmaan muutenkin joskus syytä tarkistaa kun toistakymmentä vuotta ollut ensiasennuksen jäljiltä.
Korkeapainepresson hälyt ei tosin poistunut. Aivan sama ongelma jatkui uudellakin pressostaatilla.
Sen verran historiaa että viime keväänä oli toistuvasti matalapainepressostaatin viasta hälyjä, silloin kun asiaa selvittelin niin maapiirin paisarissa oli ainetta, sihdit oli puhtaat mutta testaillessa huomasin että maapiiriin pumpun kolmosnopeus ei aina toiminut. Ensiavuksi käänsin nokkakytkimestä pumpun kakkosnopeudelle joka auttoi hetkeksi mutta lopulta se vika korjaantui vasta uudella liuospumpulla. Samalla kertaa lvi-firman asentaja irrotti lämminvesivaraajan ja lämpöpumpun 3-tieventtiilin välisen teräspunosletkun, hiukan sitä väänteli ja koputteli ja totesi että ei täällä mitään tukoksia näytä olevan. Siihen uskoon jäin itsekin mutta kun en enää mitään muuta syytä keksinyt tuolle toistuvalle korkeapainehälylle kuin tukoksen jossain että lämpö ei pääse siirtymään pumpusta pois niin eilen otin itse sitten ne teräspunosletkut auki.
Ulkoiselle varaajalle menevän letkun sai kokonaan irti, kiertopumpun ja levarin välistä en saanut auki kuin kiertopumpun päästä, en vaan mitään kautta ylettynyt riittävän hyvin siihen levarin puolen liitoksen juntturiin. Olihan niissä sitä mustaa kiveä ihan p*rkeleesti. Rassasin sähkömiehen vetojousella letkuja pari tuntia ja varistelin kökkäreitä lattialle, sai sen levariin kiinni jääneen letkunkin sellaiseen asentoon että moskat pääsi putoamaan letkusta pois.
Sen jälkeen pumppu on nyt käynyt tyytyväisenä, ei ole enää herjannut korkeapaineesta. Ilmaa on lämmitysverkossa paljon vielä, sitä oon nyt pariin otteeseen ilmannut ja oletettavasti saa vielä muutaman kerran tehdä. Olis varmaan kannattanu ensin nuo teräspunosletkut putsata ennen kuin lähtee pressostaattia vaihtamaan, eipä se nyt mahottoman kallis ollut mutta luotin edelliseen asentajaan. Ehkäpä se siitä nyt tulee kuntoon.
-
Meidän korkeapainehälytys ja sen ratkaisu eteni lähtökohtana korkeapainehälytys:
Lattian kiertovesipumppu oli melko tukossa sisällä oli reilusti ruskeanmustaa kiveä niin että hyvä kun pyöri laisinkaan. Putsasin pumpun viilalla ja mora puukolla rapsuttaen, sekä vielä lopuksi sitruunahapolla yön yli tuli puhdas. Tämä ei ratkaissut ongelmaa.
Vaihdettiin huoltopressostaatti rinnalle ongelma jatkui ja huoltopressostaatti poistettiin. Piuhat takaisin alkuperäiseen 26.5 bar pressoon.
Seuraavaksi todettiin että paisuntaventtiili ei toimi oikein ja paisuntaventtiillin ympärille muodostui paljon jäätä koneen käydessä. Paisuntaventttiilin vaihdon yhteydessä vanhat kylmäaineet kerätään talteen ja uudet kylmäaineet laitetaan tilalle. Tässä yhteydessä päätettiin uusia myös kompura koska ikää oli jo jonkun verran eikä kompressorin vaihto enää lisännyt kuluja merkittävästi. Vielä tämänkin jälkeen tuli korkeapainehälytys, jonka syynä paisuntaventtiilin asennusvirhe.
Vaihdettiin vielä kerran UUSI paisuntaventtiili, koska edellisen vaihdon yhteydessä oli juottaessa valahtanut sulaa hopeaa paisuntaventtiilin sisään eikä siksi toiminut normaalisti. Tämän jälkeen korkeapainehälytys hävisi joksikin aikaa, kunnes alkoi jälleen muutaman kuukauden kuluttua uudelleen hälyttää.
Siirsin vielä presson johdot 26,5 bar pressolta 28,5 bar pressolle nyt käynyt ongelmitta reilut 4 vuotta. Tulipahan tehtyä täyshuolto pumpulle :)
-
Täällä nyt neljättä päivää pumppu käynyt ilman korkeapainehälyjä teräspunosletkujen putsauksen jälkeen. Lämmintä käyttövettä tulee nyt todella hyvin mutta pirtissä on patterit edelleen vähän viileät. Osuiko vaan sitten just samaan aikaan kun ulkolämpötila nousi melkein 15 astetta ja kaikki rakenteet niin lämpimiä ettei vaan oo tarvetta. Oon nyt päivittäin ilmannu patteriverkkoa, puskurivaraajaa ja pumpun päällä olevasta nipasta. Ei sieltä enää ole juuri ilmaa tullut, nyt laitoin kokeeksi pumpusta "Huone"-pyynnin 30 asteeseen, normaalisti se on ollut 20 astetta. Luulisi tulevan eroa. Säätää sitten kun saa varmuuden ettei siellä nyt enää oo mitään tukosta tai ilmaa estämässä lämmön siirtymistä. Lisättäköön että ennen tuota teräspunosletkujen rassausta patterit lämpes hyvin kun pumppu vikatilassa kytki lisälämpövastukset päälle eli tämä potentiaalinen vika tuli sen putsausoperaation myötä.
Vaan se asia muuttui pumpun käytöksessä kun ne letkut putsasi ja alkoi taas vesi kunnolla kiertämään että käyntisyklit on muuttunut paljon lyhyemmäksi. Tähän asti pumppu saattoi käydä pitkiäkin aikoja, vaikea nyt arvioida mutta kaipa se tunnin verran hurisi helposti kerrallaan. Nyt se käy ehkä viisi minuuttia ja sammuu. Sitten taas odottaa säädetyn käynnistysvälin ja käy taas muutaman minuutin ja sammuu. Nyt en yhtään vähääkään muista minkälainen tuo on uutena ollut ja tietenkin on niin hitaasti vuosien varrella muuttunut ettei asiaan ole kiinnittänyt huomiota.
-
Täällä nyt neljättä päivää pumppu käynyt ilman korkeapainehälyjä teräspunosletkujen putsauksen jälkeen. Lämmintä käyttövettä tulee nyt todella hyvin mutta pirtissä on patterit edelleen vähän viileät. Osuiko vaan sitten just samaan aikaan kun ulkolämpötila nousi melkein 15 astetta ja kaikki rakenteet niin lämpimiä ettei vaan oo tarvetta. Oon nyt päivittäin ilmannu patteriverkkoa, puskurivaraajaa ja pumpun päällä olevasta nipasta. Ei sieltä enää ole juuri ilmaa tullut, nyt laitoin kokeeksi pumpusta "Huone"-pyynnin 30 asteeseen, normaalisti se on ollut 20 astetta. Luulisi tulevan eroa. Säätää sitten kun saa varmuuden ettei siellä nyt enää oo mitään tukosta tai ilmaa estämässä lämmön siirtymistä. Lisättäköön että ennen tuota teräspunosletkujen rassausta patterit lämpes hyvin kun pumppu vikatilassa kytki lisälämpövastukset päälle eli tämä potentiaalinen vika tuli sen putsausoperaation myötä.
Vaan se asia muuttui pumpun käytöksessä kun ne letkut putsasi ja alkoi taas vesi kunnolla kiertämään että käyntisyklit on muuttunut paljon lyhyemmäksi. Tähän asti pumppu saattoi käydä pitkiäkin aikoja, vaikea nyt arvioida mutta kaipa se tunnin verran hurisi helposti kerrallaan. Nyt se käy ehkä viisi minuuttia ja sammuu. Sitten taas odottaa säädetyn käynnistysvälin ja käy taas muutaman minuutin ja sammuu. Nyt en yhtään vähääkään muista minkälainen tuo on uutena ollut ja tietenkin on niin hitaasti vuosien varrella muuttunut ettei asiaan ole kiinnittänyt huomiota.
Millainen lähtevän ja palaavan lämmitysveden lämpötilero on? Tyypillisesti se on jotain 5 ja 10 asteen välissä. Viiden minuutin käytiaika ei missään nimessä ole normaalia.
Lämpötilaerosta voi vähän päätellä että kuinka se vesi sitten kiertää verkostossa.
-
Koitin niitä lämpötilaeroja seurata, menojohdon lämpö nousee aika nopeasti, siinä muutamassa minuutissa noin 70 asteeseen. Minusta siinä toistuu joka kerta sama kuvio. Pumppu lämmittää ensin lähtökohtaisesti käyttövettä, sitten kun kuulee ja näkee kolmitieventtiilin vaihtavan lämmitysverkon puolelle niin pumppu käy enää hetken ja sammuu. Siinä vaiheessa menojohdon lämpötila on sen noin 70 astetta ja huoltovalikossa paineputken (muistanko termin oikein?) lämpötila jotain 90-95 astetta, näytön alareunassa näkyy pikku neliö ja pumppu sammuu.
Patterit oli tänä aamuna kyllä jo selvästi lämpöisempiä kuin eilen mutta hieman erikoiselta se tuntuu että käy viisi minuuttia, sammuu hetkeksi ja lähtee taas kohta uudestaan viideksi minuutiksi käyntiin.
Välikysymys: Miten kylmäaineen mahdollinen vähyys vaikuttaisi? Sitähän ei ole tässä 12 vuoden aikana kertaakaan tarkistettu.
-
Koitin niitä lämpötilaeroja seurata, menojohdon lämpö nousee aika nopeasti, siinä muutamassa minuutissa noin 70 asteeseen. Minusta siinä toistuu joka kerta sama kuvio. Pumppu lämmittää ensin lähtökohtaisesti käyttövettä, sitten kun kuulee ja näkee kolmitieventtiilin vaihtavan lämmitysverkon puolelle niin pumppu käy enää hetken ja sammuu. Siinä vaiheessa menojohdon lämpötila on sen noin 70 astetta
Vaikuttaa siltä että siellä on vieläkin jossain tukosta.
Oletko tarkastanut lämmönjakopiirin mutasihdin?
ATS
-
Mutasihtejä saattaa löytyä tällaisista suluista, joissa on terös verkko tuon mutterin takana. Omalla kohdalla tuolta löytyi kohtuu umpeen liettynyt verkko, kun etsin että mistä tulee uliseva ääni välillä. Ja sieltä löytyi ruskean kyllästämä siivilä, jonka ulos ottaminen teetti vähän töitä, kun ei suoraa näköyhteyttä ole, vaan peilin kanssa joutui operoimaan.
-
Useampaankin kertaan sihti tarkistettu, eilen viimeksi. Sihti on patterilinjan paluuputkessa lämpöpumpun yläpuolella. Tukokselta tuo minustakin vaikuttaa mutta en oikein tiedä enää missä?
Lämpöpumppu tekee nyt tehokkaasti käyttövettä.
Kompuran käydessä lämmönvaihtimelta kiertovesipumpulle tuleva teräspunosletku on kuuma, kiertovesipumpun tulo- ja lähtöpuoli ovat kuumat, menoputki lämminvesivaraajalle on kuuma, kuten myös lämminvesivaraajalta palaava teräspunosletku. Eli nestekierto ainakin lämmönvaihtimen, kiertovesipumpun ja lämminvesivaraajan läpi toimii. Mikä tukos vaikuttaisi pelkästään patteriverkkoon mutta ei käyttöveden lämmitykseen?
Noita patteriverkon menevän ja palaavan lämpötilan eroja kävin äsken katselemassa mutta ei ne kyllä näytä vielä oikein mitään järkevää kun pumppu edelleen "hakee säätöjään". Tämä on noin 200m2 täystiilitalo, vanhat öljylämmityksen korkeamman lämpötilan mukaan speksatut vesipatterit seinillä, mikä tahansa säätö kestää aina päiväkausia asettua.
Alla 3min video yhdestä syklistä. Ja kiitos jo tässä vaiheessa kaikille jotka viitsii katsoa jotain näinkin jännittävää :D
Videolla näkyy miten pumppu käy noin 2½ minuuttia ja sammuu. Jos katsoisi sitä päänäyttöä eikä tuota lämpötilavalikkoa niin alakulmaan tulisi se pikku neliö joka kertoo että kohta kompressori pysähtyy. Pressostaatin katkaisemana se siis sammuu ja lähtee heti laskemaan aikaa seuraavaan käynnistykseen.
https://youtu.be/q0gfi0xQJxc
-
Useampaankin kertaan sihti tarkistettu, eilen viimeksi. Sihti on patterilinjan paluuputkessa lämpöpumpun yläpuolella. Tukokselta tuo minustakin vaikuttaa mutta en oikein tiedä enää missä?
Lämpöpumppu tekee nyt tehokkaasti käyttövettä.
Kompuran käydessä lämmönvaihtimelta kiertovesipumpulle tuleva teräspunosletku on kuuma, kiertovesipumpun tulo- ja lähtöpuoli ovat kuumat, menoputki lämminvesivaraajalle on kuuma, kuten myös lämminvesivaraajalta palaava teräspunosletku. Eli nestekierto ainakin lämmönvaihtimen, kiertovesipumpun ja lämminvesivaraajan läpi toimii. Mikä tukos vaikuttaisi pelkästään patteriverkkoon mutta ei käyttöveden lämmitykseen?
Noita patteriverkon menevän ja palaavan lämpötilan eroja kävin äsken katselemassa mutta ei ne kyllä näytä vielä oikein mitään järkevää kun pumppu edelleen "hakee säätöjään". Tämä on noin 200m2 täystiilitalo, vanhat öljylämmityksen korkeamman lämpötilan mukaan speksatut vesipatterit seinillä, mikä tahansa säätö kestää aina päiväkausia asettua.
Alla 3min video yhdestä syklistä. Ja kiitos jo tässä vaiheessa kaikille jotka viitsii katsoa jotain näinkin jännittävää :D
Videolla näkyy miten pumppu käy noin 2½ minuuttia ja sammuu. Jos katsoisi sitä päänäyttöä eikä tuota lämpötilavalikkoa niin alakulmaan tulisi se pikku neliö joka kertoo että kohta kompressori pysähtyy. Pressostaatin katkaisemana se siis sammuu ja lähtee heti laskemaan aikaa seuraavaan käynnistykseen.
https://youtu.be/q0gfi0xQJxc
Muuten koneen toiminta näyttää aivan normaalille, mutta lämpö ei siirry koneesta pois. Käyntijakson loppupuolella veden lämpötila on yli 50 asteista. Kun koneesta lähtee vesi lämmitysverkkoon niin kädellä pitäisi tuntea lähes 50 asteinen putki helpostikin. Siirtyykö lämpö pattereille asti?
Kun kone tekee käyttövettä, niin tällöin vesi kiertää ainoastaan käyttövesivaraajan kierukan sisällä sekä lämmönvaihtimessa. Jos tällöin ei tule häiriötä ja vesi lämpiää 50 asteen paikkeille, niin sitten lämmönvaihdin itsessään ei ole tukossa. Jos käyttöveden lämpötila jää alhaiseksi, niin myös lämmönvaihtimessa voi olla tukkeumaa. Meno ja paluuveden lämpötilaero kertoo että kiertääkö vesi vai ei. Tyypillisesti se on jotain 5-10 asteen välissä. Käyttövettä tehdessä voi olla vielä alhaisempikin.
Millainen kytkentä maalämpöpumpun ja pattereiden välissä on? Oliko siinä joku varaaja? Olisiko siitä ja kytkennöistä jotain kuvaa? Ulkoista kiertovesipumppua ei ole?
Ainiin, olen nähnyt eräästä Thermin sisuksista otetusta kiertovesipumpusta kuvan ja siinä pumpun pesä oli miltei muurautunut umpeen.
-
Se käy tuon pari kolme minuuttia, aivan sen jakson loppupäässä kuuluu kun rele naksahtaa ja 3-tieventtiili vaihtaa käyttöveden lämmityksestä patteriverkon lämmitykseen. Siinä vaiheessa patteriverkon puskurivaraajalle menevä putki muuttuu aika nopeasti tuntuvan kuumaksi ja sitten kompressori jo kohta sammuukin. Patterit tuntuvat aika viileiltä.
Siinä vaiheessa jos tuo menee siihen vikatilaansa, eli korkeapainepressostaatti laukeaa ja kone siirtyy käyttämään lisälämpövastuksia niin patterit lämpenevät selvästi paremmin eli vesikierto patteriverkossakin lienee jokseenkin kunnossa.
Ulkoista kiertovesipumppua ei ole, ainoastaan pumpun oma sisäinen. Patteriverkolla on ulkoinen puskurivaraaja. Kytkentä menee järjestyksessä:
Kiertovesipumpulta lähtee lisälämpövastusten kautta putki ulos pumpun katosta, siinä T-haara josta toinen haara menee järjestelmän täyttöyhteelle, painemittarille ja lämminvesivaraajalle josta palaa teräspunosletkua pitkin 3-tieventtiilille.
T-haaran sivuhaara lähtee lattialla olevalle puskurivaraajalle, siitä patteriverkkoon josta palaa takaisin pumpun sisälle 3-tieventtiilille, tässä välissä koneen päällä on myös se messinkisen korkin takana oleva sihti.
3-tieventtiililtä menee putki lämmönvaihtimelle josta taas lähtee teräspunosletku kiertovesipumpulle.
-
Muutama kuva lisää.
-
Eli videon tilanteessa kone yrittää tehdä käyttövettä? Jos asia on näin niin tuossa lienee muutama vaihtoehto, kiertovesipumppu vetelee viimeisiään, jossain on ilmalukko tai lämmönvaihdin on tukossa. Kuvassa kiertovesipumpulla on kolme nopeutta, onhan teho suurimmalla asetuksella? Tuo taitaa olla vielä sellainen pumppu missä on käynnistyskondensaattori ja jos se happanee niin saattaa olla että teho heikkenee.
Kun kone lämmittää vastuksella, niin millainen lämpötilaero silloin on? Jos se on normaalia korkeampi, niin se kertoo siitä että vesi ei kierrä myöskään riittävästi.
Eihän näistä joustavista putkista voi olla päässyt muhjua lämmönvaihtimeen? Olivatko putket niin virtaussuuntaan nähden että niistä on voinut mennä jotain vaihtimeen?
-
Videon tilanteessa kone on "auto" asennolla ja käynnistyessään tekee ensin käyttövettä, parin minuutin jälkeen vaihtaa patteriverkon puolelle. Kiertopumppu on alkuperäinen 3-nopeuksinen, käynnistyskonkalla. Uudesta asti ollut aina 3-nopeudella.
Lämmönvaihtimelta ulos tuleva teräspunosletku on käsipelin kokeilemalla ensin viileä, vastaa suurinpiirtein paluujohdon lämpötilaa ohjainpaneelin ruudulla. Kun kompressori käynnistyy niin sama letku lämpenee nopeasti samaa tahtia kun lämpötila näytöllä kasvaa. Eihän se lämpenisi noin jos lämmönvaihdin olisi tukossa?
Tämä eskaloituu nyt niin että viikonloppuna kun on vapaata, otan vielä toistamiseen nuo teräspunosletkut irti ja käytän samalla vielä kiertopumpun irti ja kurkkaan näkyykö siellä sisällä jotain. Aika paljon niistä letkuista viime viikonloppuna lähti sitä mustaa kattilakiveä(?), onhan se ihan mahdollista että joku kökkäre on päätynyt esim. pumpun siiven väliin heikentämään virtausta. Paljon tässä on itellä spekulointia kun ensimmäistä kertaa tuollaista laitetta joutuu purkamaan mutta sekin tuli mieleen että voiko vika kuitenkin olla pressostaatissa? Ensimmäisten testailujen jälkeen siirsin presson johdot uudesta huoltopressosta takaisin vanhaan, en kyllä edes tiedä miksi. Ehkä halusin testata vain yhtä muuttujaa kerrallaan tai jotain. Käyn ne nyt vielä tässä ennen töihin lähtöä vaihtamassa uuteen niin näkee illemmalla taas kotiin päästessä onko käytös muuttunut.
-
Mikä tukos vaikuttaisi pelkästään patteriverkkoon mutta ei käyttöveden lämmitykseen?
Onhan patteriverkossa painetta riittävästi?
Yleensä 1-1,5bar on sopiva.
Jos patteriverkossa on jossain ilmaa niin virtaus pysähtyy tai heikkenee.
Onhan patterit ilmattu punosputkien puhdistamisen jälkeen?
Pattereissa on toisessa päädyssä ilmausruuvi josta patterissa olevan ilman saa pois.
-
Tuo MLP ja varaajan yhdistävän putken ilmanpoisto on HUONO. Ilmaruuvi ei ole kyllin tehokas poistoon. Vaihtamalla käyrän t- haaraan ja yläkautta u- lenkki johon 3/8” sulku saadaan ilmoille keräystilaa ja tehokas ilmanpoisto.
-
Olisikohan kytkentäkaavio periaatteessa oheisen kuvan mukainen?
Videon mukaan tehtäessä käyttövettä nousee menoveden lämpötila n. 15C/min ja paluuveden n. 1,5C/min
Koneen pysähtyessä on dt lauhduttimen yli 23C.
Tällaisesta lukemasta voi päätellä että KV-kierrossa on jossakin kohtaa lähes täysi tukos.
Tukoksen paikkaa voi haarukoida siten, jos saat koneen käymään pelkästään lämmityskäytöllä.
Onnistuisiko se siten että otat kolmitiventtiililtä (vaihtoventtiili) sähköt pois, tällöin se todennäköisesti kääntyy lämmitysasentoon.
Jos onnistuu, niin ota samanlainen kuin aiempi ehkä vähän pidempi video.
Todenäköisesti tukos on näistä letkuista irronnutta moskaa, mikä on ajautunut putkistoon.
Putkistoa voisi huuhdella vastavirtaan oletetuista tukoskohdista
Kiertovesipumppu on ensimmäinen mikä kannattaa tarkastaa.
ATS
-
Kytkentä on minun ymmärrykseni mukaan juurikin tuon piirroksen mukainen.
Painetta verkossa on noin 1-1,2 bar, paisuntasäiliön esipaine 0,8bar.
Menen tänään myöhemmin vielä pannuhuoneeseen, huoltovalikostahan saa ajettua 3-tieventtiiliä (vaihtoehdot 0 ja 1) joista 1 on minusta lämmitysverkon puoli. Käännän sen lämmitysverkon asentoon ja lisälämpövastukset päälle. Testailen näitä vaihtoehtoja ja ilmoittelen miltä näyttää.
-
No niin. Hikinen kolme tuntia takana. Käytin teräspunosletkut vielä uudestaan irti. Ja kiertovesipumpun. Oli niissä letkuissa vielä röhnää sisällä, pumpussa ei ollut mitään isompaa tuketta. Sain levarin huuhdeltua kun painoin vastakarvaan vesiletkulla. Oli vielä tuollainen pitkä puutarhaletkukela jossa oli ilmaa kelalla säilytyksen jäljiltä ja se pärski siinä kun hanaa avasi, sai samalla pienen shokkiefektin. Ei sieltä mitään kiinteää pihalle tullut mutta mustaa vettä kyllä. Huuhtelin pariin kertaan eri suuntiin kunnes tuli molempiin suuntiin ihan kirkasta.
Letkut ja pumput ja vehkeet takas paikoilleen, sitten täytin oikein ekstrahitaasti ja varovaisesti että ehtii tuleen ilmat pihalle. Puskuriverkon ilmausruuvi oli auki, samoin se koneen päällä oleva ilmausruuvi. Käytin manuaalitestin puolelta kiertovesipumppua aina muutaman sekunnin kerrallaan ja päästin ilmat pois, aika pulputus siinä täyttövaiheessa kuului. Sitten kun olin tyytyväinen että itse pumpussa ja lämminvesivaraajan kierukassa ei enää ole ilmaa, avasin patteriverkon sulut ja ilmasin pattereita, välillä pannuhuoneeseen laskemaan lisää vettä järjestelmään ja sitä siinä eestaas useamman kerran.
Sen jälkeen ajoin suorasähkövastuksilla kuumaa vettä ja kääntelin 3-tieventtiiliä, testailin että lähtee lämmin vesi kiertämään oikein ja sen jälkeen kone ekaa kertaa automaatilla käyntiin.
https://youtu.be/sW6s_AWjL4A
Tuossa ekan nelisen minuuttia. Käyttäytyy jo aivan eri tavalla. Lämpötilaero tulo ja lähtöpuolella on järkevä ja paineputken lämpötilaero menojohtoon on kait ihan tontillaan. Siinä se kävi noin vartin verran ihan nätisti, lämpötila käyttövesivaraajassa pikkuhiljaa nousi.
https://youtu.be/tDIR7jEVwDo
Tuossa videoo kun siinä noin 15 min jälkeen vaihtaa käyttöveden lämmityksestä talon lämmitykseen. Edelleen minusta ihan loogisen näköisiä lämpötilat. Nyt pumppu on hurissut kolme varttia ja patterit alkaa sisällä lämpenemään.
Seuraillaan nyt vielä mutta voitaneen olla aika varmoja että joko siellä oli vaan edelleen tukos jossain, ilmaa jossain tai mahdollisesti molempia.
Kiitoksia tässä vaiheessa jo avusta. Luulen että tuli näillä kuntoon.
-
Näyttää lupaavalta
Sitten kun homma on tasaantunut laita videota normaalista lämmitys
ja KV jaksosta
ATS
-
Eilen kävin "joustoletku" keikalla Kalajoella ja oireena oli nimenomaan korkeapaine hälyt ja heikko lämmittäminen.
Tuo ongelma on aika helppoa todeta ja paikallistaa näihin letkuihin kun seuraa miten lämpötila ero menon ja paluun välillä käyttäytyy. Jos rakennukseen ei ole tehty mitään muutosta niin syyllinen on itse maalämpöpumppu. Kiertovesipumppu kuumuu kun se ei saa kunnon kiertoa aikaiseksi.
Kaapin sisällä alhaalla vasemmalla on lyhyt punosletku, joka on helmiliittimillä kiinni. Se oli aikalailla tukossa. Sopivalla poranterällä ja vedellä puhdistin sen ja takas paikoilleen.
Sitten pidemmät ulkopuoliset letkut, joista paluun letkussa oli aika paljon tavaraa. Lopuksi huuhtelin täyttöventtiilin ja ilmausventtiilin avulla levaria jonkin aikaa. Varmasti levarin liotus ja kunnon huuhtelu olisi ollut hyvä vaihtoehto, mutta sunnuntaina ja 65km päässä ei siihen ollut oikein intoa eikä työkalujakaan. Kaikki nippuun ja huolellinen ilmaus. Laite alkoi toimimaan ihan hienosti.
Olen asentanut varmaan reilut 500 vanhaa patterilämmitys kohdetta ja tätä punosletku oiretta ei ole ollut kuin muutamassa pumpussa. Miksei on hyvä kysymys...
-
Eilen kävin "joustoletku" keikalla Kalajoella ja oireena oli nimenomaan korkeapaine hälyt ja heikko lämmittäminen.
Tuo ongelma on aika helppoa todeta ja paikallistaa näihin letkuihin kun seuraa miten lämpötila ero menon ja paluun välillä käyttäytyy. Jos rakennukseen ei ole tehty mitään muutosta niin syyllinen on itse maalämpöpumppu. Kiertovesipumppu kuumuu kun se ei saa kunnon kiertoa aikaiseksi.
Kaapin sisällä alhaalla vasemmalla on lyhyt punosletku, joka on helmiliittimillä kiinni. Se oli aikalailla tukossa. Sopivalla poranterällä ja vedellä puhdistin sen ja takas paikoilleen.
Sitten pidemmät ulkopuoliset letkut, joista paluun letkussa oli aika paljon tavaraa. Lopuksi huuhtelin täyttöventtiilin ja ilmausventtiilin avulla levaria jonkin aikaa. Varmasti levarin liotus ja kunnon huuhtelu olisi ollut hyvä vaihtoehto, mutta sunnuntaina ja 65km päässä ei siihen ollut oikein intoa eikä työkalujakaan. Kaikki nippuun ja huolellinen ilmaus. Laite alkoi toimimaan ihan hienosti.
Olen asentanut varmaan reilut 500 vanhaa patterilämmitys kohdetta ja tätä punosletku oiretta ei ole ollut kuin muutamassa pumpussa. Miksei on hyvä kysymys...
Magnetiitin muodostumiseen vaaditaan korkea lämpötila, voiko olla että ongelma on suurempi paikoissa missä tarvitaan korkea lämpötila pattereihin ja mahdollisesti vielä boostataan lämmitystä vastuksen käytöllä?
(https://i.imgur.com/1t8sQO7.png)
http://www.lammonhuolto.fi/korroosio.html
-
Magnetiitin muodostumiseen vaaditaan korkea lämpötila, voiko olla että ongelma on suurempi paikoissa missä tarvitaan korkea lämpötila pattereihin ja mahdollisesti vielä boostataan lämmitystä vastuksen käytöllä?
Voi hyvinkin olla että näissä kohteissa on ajettu aiemmin termarita vasten tosi kuumaa vettä ja siksi ongelmia tulee. Tämäkin kohde on huuhdeltu normaalisti eli läpilaskemalla eli sieltä ei kyllä kaikki poistu..
-
Viikon päivät nyt toiminut kohta ihan moitteettomasti puhdistusten jälkeen. Videota läksin äsken ottamaan mutta siitä olisi kyllä tullut niin tylsä että tyydyn kertomaan havaintoja. Maapiirin meno ja paluu lämpötilaero on pääsääntöisesti neljä astetta. Talon lämmityksessä menojohdon ja paluujohdon ero asettuu johonkin noin viiden asteen eroon. Paineputken ja menojohdon lämpötilaero 25 astetta. Lämmintä käyttövettä riittää hyvin ja se on kuumempaa kuin aikoihin.
Kaiken kaikkiaan toimii ihan normaalisti. Itse asiassa sain lämpökäyrää siirtää ensin asteella ja tänään vielä toisella 40->38 kun tuntui vanhoilla säädöillä lämmittävän tarpeettomankin paljon.
Tuota edellä linkattua juttua lukiessa tuli mieleeni että tekeehän se legionellakuumennusta aina välillä ja silloin nostetaan vastuksilla lämpö pitkälle yli tuon 50 asteen. Joka tapauksessa nyt kun tietää että tuollainen tukkeuman mahdollisuus on olemassa niin ensi kesänä esimerkiksi voisi avata jotain letkua ja katsoa uudestaan miltä näyttää.
-
Meillä korkeapainepressohäly ja vähän muutkin vanhahkon koneen ongelmat poistuivat kun letkut vaihdettiin (putsauskin olisi ehkä riittänyt, kattilakiveä oli sisällä), molemmat pressot vaihdettiin (kun kerta siellä oltiin, niin molemmat vaihtoon) ja kylmäainetta lisättiin. Lisäksi olin jo vaihtanut vahvasti ääntelevän kolmitieventtiilin moottorin.
-
Välikysymys: Miten kylmäaineen mahdollinen vähyys vaikuttaisi? Sitähän ei ole tässä 12 vuoden aikana kertaakaan tarkistettu.
Kylmäaineen kylmäntuotto ei heikkene yhtään mihinkään, jos vuotoja ei ole systeemissä.
Kylmäaineen määrää ei tarvitse tarkastaa, jos vuotoja ei ole systeemissä.
Mikäli vuoto olisi systeemissä, laitteisto kävisi vajaana. Se selviäisi puhtaasti kylmäprosessia mittaamalla jne.
-
No niin. Hikinen kolme tuntia takana. Käytin teräspunosletkut vielä uudestaan irti. Ja kiertovesipumpun. Oli niissä letkuissa vielä röhnää sisällä, pumpussa ei ollut mitään isompaa tuketta. Sain levarin huuhdeltua kun painoin vastakarvaan vesiletkulla. Oli vielä tuollainen pitkä puutarhaletkukela jossa oli ilmaa kelalla säilytyksen jäljiltä ja se pärski siinä kun hanaa avasi, sai samalla pienen shokkiefektin. Ei sieltä mitään kiinteää pihalle tullut mutta mustaa vettä kyllä. Huuhtelin pariin kertaan eri suuntiin kunnes tuli molempiin suuntiin ihan kirkasta.
Letkut ja pumput ja vehkeet takas paikoilleen, sitten täytin oikein ekstrahitaasti ja varovaisesti että ehtii tuleen ilmat pihalle. Puskuriverkon ilmausruuvi oli auki, samoin se koneen päällä oleva ilmausruuvi. Käytin manuaalitestin puolelta kiertovesipumppua aina muutaman sekunnin kerrallaan ja päästin ilmat pois, aika pulputus siinä täyttövaiheessa kuului. Sitten kun olin tyytyväinen että itse pumpussa ja lämminvesivaraajan kierukassa ei enää ole ilmaa, avasin patteriverkon sulut ja ilmasin pattereita, välillä pannuhuoneeseen laskemaan lisää vettä järjestelmään ja sitä siinä eestaas useamman kerran.
Sen jälkeen ajoin suorasähkövastuksilla kuumaa vettä ja kääntelin 3-tieventtiiliä, testailin että lähtee lämmin vesi kiertämään oikein ja sen jälkeen kone ekaa kertaa automaatilla käyntiin.
https://youtu.be/sW6s_AWjL4A
Tuossa ekan nelisen minuuttia. Käyttäytyy jo aivan eri tavalla. Lämpötilaero tulo ja lähtöpuolella on järkevä ja paineputken lämpötilaero menojohtoon on kait ihan tontillaan. Siinä se kävi noin vartin verran ihan nätisti, lämpötila käyttövesivaraajassa pikkuhiljaa nousi.
https://youtu.be/tDIR7jEVwDo
Tuossa videoo kun siinä noin 15 min jälkeen vaihtaa käyttöveden lämmityksestä talon lämmitykseen. Edelleen minusta ihan loogisen näköisiä lämpötilat. Nyt pumppu on hurissut kolme varttia ja patterit alkaa sisällä lämpenemään.
Seuraillaan nyt vielä mutta voitaneen olla aika varmoja että joko siellä oli vaan edelleen tukos jossain, ilmaa jossain tai mahdollisesti molempia.
Kiitoksia tässä vaiheessa jo avusta. Luulen että tuli näillä kuntoon.
Tämä olisi pitänyt tehdä jo silloin "pari vuotta sitten", mutta... :-X